این ۳۱ ماده غذایی را هرگز نباید فریز کنید چون فاسد می شوند

این ۳۱ ماده غذایی را هرگز نباید فریز کنید چون فاسد می شوند


4 آبان 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
این ۳۱ مواد غذایی را هرگز نباید فریز کنید چون فاسد می شوند
فهرست محتوا پنهان

کدام مواد غذایی را نباید فریز کرد؟ فریز کردن مواد غذایی یک روش ساده و کاربردی برای استفاده از آن در زمانی دیگر است. در واقع فریز کردن با افزایش طول عمر غذاها این فرصت را به شما می‌دهد تا چند ماه بعد نیز غذا و خوراکی مورد نظر خود را نگهداری کنید. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کدام غذاها را نباید فریز کنید؟ آیا در مورد مضرات فریز کردن غذا چیزی شنیده‌اید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با لیست غذاهای فریزری و غذاهایی که هرگز نباید در فریزر گذاشت آشنا شوید.

 

دلیل فریز کردن مواد غذایی چیست؟

دلیل فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن مواد غذایی روشی کاربردی برای نگه داشتن تازگی آن‌ها است. غذاهای زیادی هستند که در لیست غذاهای فریزری قرار دارند و با فریز کردن مشکلی در آن‌ها ایجاد نمی‌شود. شما به راحتی می‌توانید لبنیات شامل: کره، پنیر، بستنی، خامه و…، انواع گوشت، مرغ و ماکیان، ماهی، بیکن، خرچنگ، صدف، میگو و انواع سبزیجات سبز و رنگی را در فریزر نگهداری کنید.

اما در مقابل برخی از خوراکی‌ها هستند که نباید فریز شوند. به طور معمول این غذاها با فریز کردن خاصیت خود را از دست می‌دهند و خراب می‌شوند و حتی ممکن است برای بدن مضر باشند.

لیست غذاهایی که نباید فریزر شوند

لیست غذاهایی که نباید فریزر شوند

شیوه فریز کردن مواد غذایی متفاوت است. همچنین برخی غذاها هستند که اصلاً به هیچ عنوان نباید آن‌ها را فریز کنید. در این بخش می‌توانید با لیست غذاهایی که نباید فریزر شوند آشنا شوید.

۱- غذاهای کنسروی را فریز نکنید

برای نگهداری غذاهای کنسروی هیچ‌گاه نباید آن‌ها را با قوطی کنسرو داخل فریزر قرار دهید. برای این کار می‌توانید غذا را از داخل قوطی خارج کنید و در یک ظرف مناسب فریزر بریزید.

انواع کنسرو و غذای آماده را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۲- چطور تخم مرغ را فریز کنیم؟

چطور تخم مرغ را فریز کنیم؟

تخم مرغ خام با پوست از آن مواد غذایی است که نمی‌توانید فریزر کنید. قرار دادن تخم مرغ خام در فریزر موجب شکستن آن می‌شود و از همین رو فریز کردن تخم مرغ خام امکان‌پذیر نیست. برای فریز کردن تخم مرغ باید ابتدا آن را در یک ظرف بشکنید. سپس با کمک چنگال کمی بزند و در آخر داخل قالب‌ها یا ظرف‌های مناسب بریزید.

تخم مرغ را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۳- میوه‌ها و سبزیجات آبدار را فریز کنیم؟

میوه‌ها و سبزیجات آبدار در لیست سبزیجاتی که نباید فریز کرد قرار دارند. زمانی که یخ این سبزیجات آب می‌شود، به دلیل خارج شدن آب یخ‌زده از آن‌ها به شدت له و پلاسیده می‌شوند.

از همین رو بهتر است این نوع میوه‌ها و سبزیجات را به صورت تازه مصرف کنید. به علاوه میوه و سبزیجات آبدار فریز شده دیگر به صورت میوه و سبزی عادی قابل خوردن نیستند و تنها می‌توانید از آن به صورت له شده در غذا استفاده کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

۴- نگهداری غذاهای پخته و سرخ شده در فریزر

به طور معمول فریز کردن غذاهای پخته نباید خیلی طولانی باشد. زمانی که شما یک غذای سرخ شده یخ‌زده را از فریزر خارج می‌کند، کیفیت غذا به شدت پایین می‌آید. از طرف دیگر فریز کردن غذاهای پخته و سرخ شده موجب نرم شدن آن می‌شود و دیگر قابل خوردن نخواهد بود.

توجه داشته باشید که مثلا بعد از فریز کردن خورش قورمه سبزی حتما برای چند دقیقه آن را روی گاز قرار دهید و اجازه دهید تا دوباره جا بیفتد. برای نگهداری خورشت فسنجان در فریزر هم بهتر است از یک ظرف درب‌دار استفاده کنید و حتما بعد از خارج کردن غذا از فریزر آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا دوباره جا بیفتد و گرم شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه بامیه عربی دراز و بزرگ به روش بازاری مرحله به مرحله

۵- فریز کردن سس‌های تهیه شده با آرد و نشاسته ذرت

نگهداری غذا در فریزر برای هر غذایی مناسب نیست. برای مثال زمانی که سس‌های آردی یا نشاسته‌ای یا سس مایونز خانگی با تخم مرغ یا بدون تخم مرغ و همچنین سس مایونز کارخانه‌ای را در فریزر قرار می‌دهید، بعد از آب شدن مشاهده می‌کنید که سس کاملاً جدا و خراب شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

انواع سس را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۶- روش صحیح فریز کردن ماکارونی پخته

روش صحیح فریز کردن ماکارونی پخته

ماکارونی پخته نیز در لیست غذاهایی که نباید فریزر شوند قرار دارد، چون این کار موجب نرم و خیس شدن غذا می‌شود. برای نگهداری ماکارونی در فریزر بهتر است آن را به صورت نیمه‌پخته در فریزر قرار دهید.

انواع رشته و ماکارونی را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۷- مضرات فریز کردن دسرهای خامه‌ای و ماستی

اگر با این تصور دسرهای خامه‌ای را در فریزر قرار می‌دهید که بعداً دوباره از آن‌ها استفاده کنید، سخت در اشتباه هستید. معمولاً بعد از فریز کردن این دسرهای خامه‌ای متوجه می‌شود که لایه‌ای آب روی آن‌ها ایجاد شده و کاملاً ظاهر و طعمی متفاوت با قبل پیدا کرده است. از مضرات فریز کردن غذاهای خامه‌ای بریده بریده شدن دسر و آب شدن خامه آن است که طعم  و ظاهر بسیار بدی به آن می‌دهد.

۸- پودر قهوه را فریز کنیم یا نه؟

قرار دادن پودر قهوه در فریزر به شدت روی کیفیت آن تأثیر می‌گذارد. برعکس بسیاری از مواد غذایی که لازم است برای حفظ کیفیت در فریزر نگهداری شوند، نگه داشتن پودر قهوه در فریزر موجب تغییر مزه و بوی آن می‌شود و به همین دلیل اصلاً توصیه نمی‌شود.

انواع پودر قهوه را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۹- طریقه فریز کردن قارچ

طریقه فریز کردن قارچ

قارچ خام مقدار رطوبت زیادی دارد و از همین رو لازم است برای نگهداری قارچ در منزل باید یکسری جزییات را رعایت کنید. در اولین روش فریزر کردن قارچ باید آن‌ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید خوب خشک شوند. سپس برای اینکه قارچ در فریزر پلاسیده و نرم نشود، می‌توانید قبل از قرار دادن آن در فریزر، قارچ‌ها را خرد کنید و در مقداری روغن سرخ نمایید. سپس اجازه دهید خنک شوند. در نهایت قارچ‌ها را در کیسه‌ای مناسب بریزید و درب آن را محکم کرده و در فریزر قرار دهید. این طرز فریز کردن قارچ از آب افتادن و خراب شدن آن جلوگیری می‌کند.

در روش دیگر فریز کردن قارچ می‌توانید قارچ را بلانچ کنید. برای این کار قارچ‌های خرد شده را داخل آب جوش بیندازید و بعد از اینکه کمی نرم شدند، آن‌ها را روی سینی پهن کنید تا خنک شوند. سپس قارچ‌ها را بسته‌بندی کنید و در فریزر قرار دهید.

در صورت تمایل قارچ را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۱۰- سیب‌زمینی را فریزر کنیم؟

سیب‌ زمینی میزان آب زیادی دارد و اگر منجمد شود، بافت و طعم خود را از دست می‌دهد. هر چند فریزر کردن سیب‌ زمینی پخته هم چندان توصیه نمی‌شود، اما برای نگهداری سیب‌ زمینی در فریزر می‌توانید سیب‌ زمینی را بپزید و برای چند روز در فریزر قرار دهید.

۱۱- آیا می‌توان پنیر صبحانه را فریز کرد؟

به طور کلی پنیر صبحانه ماندگاری بالایی دارد و می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. قرار دادن پنیر صبحانه در فریزر موجب تغییر بافت آن می‌شود. در صورتی که از پنیر صبحانه در پخت غذاهایی مثل پنیر برشته استفاده می‌کنید، می‌توانید پنیر برشته را برای مدت محدود در فریزر بگذارید.

انواع پنیر صبحانه را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۱۲- شیر در لیست مواد غذایی که نباید فریزر کنید قرار دارد

شیر در لیست مواد غذایی که نباید فریزر کنید قرار دارد

منجمد کردن «شیر» موجب از دست رفتن شفافیت و بریده بریده شدن آن می‌شود. در صورتی که قصد دارید از شیر برای تهیه غذا استفاده کنید، می‌توانید آن را برای مدت زمان محدود در فریزر بگذارید. برای مصرف شیر منجمد شده باید آن را ابتدا در یخچال قرار دهید تا به آرامی یخ آن باز شود.

در صورت تمایل شیر را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۱۳- آیا می‌توان ماست را فریز کرد؟

«ماست» درست مثل شیر در دمای پایین فریزر بریده بریده می‌شود و بافت خود را از دست می‌دهد. ماست منجمد شده برای مصرف روزانه مناسب نیست و می‌توانید از آن برای تهیه دسر یا کیک استفاده کنید.

حتما بخوانید  عوارض خوردن همزمان خربزه و عسل + روش های درمان آن در طب سنتی

در صورت تمایل ماست را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۱۴- آیا می‌توان نوشابه‌های گازدار را منجمد کرد؟

فریز کردن نوشابه‌های گازدار موجب افزایش گاز و حتی انفجار بطری می‌شود. در صورتی که قصد دارید نوشابه را منجمد کنید باید فقط یک سوم از حجم یک بطری را با نوشابه پر کنید تا بعد از زیاد شدن حجم آن به بیرون از ظرف نریزد.

در صورت تمایل انواع نوشابه گازدار را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۱۵- آیا نگهداری جگر در فریزر امکان‌پذیر است؟

«جگر» از آن مواد غذایی است که بهتر است به صورت تازه مصرف شود. البته برای نگهداری جگر می‌توانید آن را بسته‌بندی کنید و تا ۴ ماه در فریزر قرار دهید.

در صورت تمایل دل و جگر گوسفندی و دل و جگر مرغ را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۱۶- این خوراکی ها را هم در فریزر نگهداری نکنید

برخی از غذاها به خوبی منجمد نمی‌شوند و از همین رو با قرار دادن در فریزر خراب و فاسد می‌شوند. آشنایی با لیست غذاهای فریزری و غیر فریزری به شما کمک می‌کند تا تنها از خوراکی‌های مجاز در فریزر استفاده کنید. فریز کردن این مواد غذایی کار اشتباهی است و کیفیت آن‌ها را از بین می‌برد:

  • سفیده تخم مرغ پخته شده
  • سوپ‌ها و سس‌های تهیه شده از خامه
  • خیار
  • دسرهای تخم مرغی
  • غذاهای سرخ شده
  • نگهداری برنج پخته در فریزر
  • ژلاتین
  • تخم مرغ آب پز شده
  • سالادهای آغشته به سس
  • خامه ترش
  • کاهو
  • پیاز
  • پرتقال، لیمو، گریپ فروت
  • هندوانه
  • انواع سس سالاد

مضرات نگهداری غذا در فریزر

مضرات فریز کردن غذا

از اولین و مهم‌ترین مضرات فریز کردن غذا می‌توان به کم شدن ویتامین‌ها و پایین آمدن کیفیت غذا و سبزیجات اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد در رأس سبزیجاتی که نباید فریز کرد، سبزیجات نرم و تازه هستند. این  کار موجب له شدن و خراب شدن بافت این سبزی‌ها می‌شود. به علاوه برخی از خوراکی‌ها مثل سیب زمینی خام قابل فریز کردن نیستند و به سرعت فاسد می‌شوند. از همین رو بهتر است حواستان به آن‌ها باشد.

به علاوه به یاد داشته باشید که فریز کردن غذاهای پخته موجب پایین آمدن زمان نگهداری آن می‌شود. برای مثال اگر قرار باشد یک غذای خام را برای ۲ ماه در فریزر نگهداری کنید، برای فریز کردن غذاهای پخته تنها ۱ ماه زمان دارید. از همین رو بهتر است همیشه غذاها را به صورت خام فریز کنید.

یکی از مهم‌ترین مضرات فریز کردن غذا مربوط به خوراکی‌هایی است که در آن‌ها نیترات به کار رفته است. بهتر است چنین خوراکی‌هایی را به هیچ عنوان فریز نکنید. زیرا با فریز کردن، نیترات به نیتریت تبدیل می‌شود و به شدت برای بدن مضر است. معمولاً غذاهایی مثل سوسیس و کالباس که مواد نگه‌دارنده دارند، حاوی نیترات هستند.

از دیگر مضرات فریز کردن غذا و سبزیجات تغییر در مزه و رنگ آن‌ها است. برای بالا بردن کیفیت سبزیجات در فریزر بهتر است آن‌ها را برای چند ثانیه در آب جوش بیندازید و بعد بیرون بیاورید. این کار مانع تغییر رنگ سبزیجات می‌شود. به علاوه قرار دادن سبزیجات در آب جوش حجم آن‌ها را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا این سبزیجات فضای کمتری را در فریزر اشغال کنند.

به یاد داشته باشید که برای نگهداری غذا در فریزر حتماً درب پلاستیک را محکم کنید یا از پلاستیک‌های زیپ‌دار استفاده نمایید. توجه داشته باشید که بهترین روش برای نگهداری مرغ پخته در فریزر این است که آن را به صورت ریش ریش کنید و بعد در غذاهایی مثل سالاد الویه استفاده نمایید.

سوالات متداول

مدت زمان نگهداری نان در فریزر چقدر است؟

نان در لیست مواد فریزری است و می‌توانید آن را بین ۲ تا ۳ ماه در فریزر قرار دهید.

آیا می‌توان میوه به را منجمد کرد؟

برای منجمد کردن میوه به باید آن را خرد کنید و در ظرف درب‌دار بریزید و در فریزر قرار دهید. از آن جایی که میوه به بعد از منجمد شدن بافت و رنگش تغییر می‌کند، برای مصرف خام مناسب نیست و می‌توانید از به منجمد شده برای تهیه انواع غذا، مربای به و دسر استفاده کنید.

آیا نگهداری مواد کتلت در فریزر امکان‌پذیر است؟

برای نگهداری مواد کتلت گوشت می‌توانید آن را برای ۲ تا ۳ روز در فریزر قرار دهید. برای این کار بهتر است مواد را در قالب‌های مناسب بریزید و مایه کتلت را مستقیما بعد از خارج کردن از فریزر در روغن سرخ کنید.

 

منابع: thebalanceeveryday،  laurengreutman،  thekitchn

کالابرگ الکترونیک