۸ تا از بهترین روش‌ های نگهداری سیب زمینی خام و پخته

۸ تا از بهترین روش‌ های نگهداری سیب زمینی خام و پخته


1 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روش‌‌های نگهداری سیب زمینی

آشنایی با بهترین روش‌ های نگهداری سیب زمینی می‌تواند به شما کمک کند تا از خراب شدن سیب زمینی جلوگیری کنید و برای مدت زمان بیشتری از سیب زمینی‌هایی که در خانه دارید، استفاده کنید. اما بهترین روش نگهداری سیب زمینی چیست؟ آیا چیزی در مورد روش نگهداری سیب زمینی در فریزر و یخچال می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش‌های صحیح نگهداری از سیب زمینی خام و پخته آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نگهداری از سیب زمینی پاسخ خواهیم داد.

 

 

چگونه سیب زمینی را نگهداری کنیم تا خراب نشود؟

 

چگونه سیب زمینی را نگهداری کنیم تا خراب نشود؟

 

سیب زمینی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین خوراکی‌های بشر است که از ۱۰ هراز سال پیش در آشپزی استفاده می‌شود. آشنایی با نحوه نگهداری مناسب سیب زمینی موجب افزایش عمر و جلوگیری از خراب شدن آن می‌شود. در ادامه به بهترین روش‌ های نگهداری سیب زمینی اشاره شده است.

 

 

۱- راز نگهداری بیشتر و بهتر سیب زمینی قرار دادن آن در مکانی خنک است

 

راز نگهداری بیشتر و بهتر سیب زمینی قرار دادن آن در مکانی خنک است

 

دمای نگهداری از سیب زمینی نقش مهمی بر ماندگاری آن دارد. زمانی که سیب زمینی در دمای بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود، تا چندین ماه بدون هیچ مشکلی قابل نگه داشتن است. بهترین مکان برای نگه داشتن سیب زمینی در تراس، زیر زمین و گاراژ است که کاملاً سایه و خنک هستند.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

نگهداری صحیح از سیب زمینی موجب تأخیر در تشکیل جوانه‌ها می‌شود و از فساد آن جلوگیری می‌کند. مطالعه‌ای که روی روش‌های نگهداری سیب زمینی انجام شد، نشان داد که قرار دادن سیب زمینی در دمای خنک موجب می‌شود تا چهار برابر بیشتر ماندگار شود. از طرف دیگر نگهداری سیب زمینی در دمای پایین به حفظ ویتامین C موجود در سیب زمینی کمک می‌کند.

 

نگه داشتن سیب زمینی در دمای پایین موجب می‌شود تا به مدت ۴ ماه ۹۰ درصد ویتامین C خود را حفظ کند. در حالی که در دمای اتاق سیب زمینی بعد از یک ماه ۲۰ درصد ویتامین C خود را از دست می‌دهد. بهترین روش نگهداری سیب زمینی در تابستان این است که آن را به فضای داخل خانه، زیر زمین و یا خنک‌ترین مکان موجود در خانه منتقل کنید.

 

 

۲- برای اینکه عمر سیب زمینی بیشتر شود آن را در سایه و دور از نور نگه دارید

 

حتما بخوانید  33 خواص گلابی برای سلامتی و مضرات آن + طبع و مصلح گلابی

از بهترین روش‌های نگهداری سیب زمینی قرار دادن آن دور از نور است

 

نور خورشید یا نور فلورسنت موجب تولید کلروفیل در پوست سیب زمینی می‌شود و رنگ آن را سبز می‌کند. کلروفیلی که به طور طبیعی در پوست سیب زمینی قرار دارد، بی‌ضرر است. اما قرار گرفتن سیب زمینی در معرض خورشید موجب ایجاد ماده‌ای شیمیایی به نام سولانین می‌شود که طعم تلخی دارد و موجب حالت تهوع و استفراغ و حتی مرگ می‌شود. جدا کردن قسمت‌های سبز سیب زمینی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

 

 

۳- سیب زمینی را در کیسه باز یا کاغذی نگهداری کنید

 

سیب زمینی نباید در فضای مرطوب قرار بگیرد. درواقع تجمع رطوبت موجب فاسد شدن سیب زمینی می‌شود. به عنوان آموزش نگهداری صحیح از سیب زمینی باید بدانید که بهترین روش برای نگهداری سیب زمینی قرار دادن آن در یک کیسه در باز یا کیسه‌های کاغذی است.

 

سیب زمینی باید به نحوی نگهداری شود که تهویه مناسبی داشته باشد. به هیچ عنوان سیب زمینی را در ظروف در بسته یا کیسه پلاستیکی زیپ‌دار قرار ندهید.

 

 

۴- برای نگهداری از سیب زمینی هیچ‌گاه آن را نشویید

 

برای نگهداری از سیب زمینی هیچ‌گاه آن را نشویید

 

هر چند که سطح سیب زمینی همیشه پر از خاک و کثیفی است، اما به عنوان بهترین روش انبار کردن سیب زمینی باید بدانید که شستن سیب زمینی قبل از ذخیره کردن آن موجب افزایش رطوبت و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. برای از بین بردن آلودگی روی سیب زمینی می‌توانید از یک برس خشک روی آن استفاده کنید.

 

در صورتی که نگران آفت کش‌ها و آلودگی‌ها روی پوست سیب زمینی هستید، می‌توانید در زمان مصرف آن را با آب یا محلولی از ترکیب سرکه و نمک بشویید.

 

 

۵- سیب زمینی را دور از میوه‌ها و سبزیجات دیگر نگهداری کنید

 

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات در زمان رسیدن از خود گازی به نام اتیلن آزاد می‌کنند. این موضوع موجب نرم شدن میوه و افزایش قند آن می‌شود. قرار دادن سیب زمینی در کنار سایر میوه‌ها و سبزیجات موجب نرم شدن سیب زمینی می‌شود. بنابراین بهترین روش نگهداری سیر خشک، سیب زمینی و پیاز در منزل این است که آن‌ها را جدا از هم نگهداری کنید.

 

 

۶- برای نگهداری برش‌های سیب زمینی آن‌ها را در آب قرار دهید

 

اگر برای درست کردن سیب زمینی سرخ کرده یا هر نوع غذا با سیب زمینی خام، سیب زمینی را پوست گرفته و برش داده‌اید، بهترین روش برای نگهداری از آن تا یک روز این است که سیب زمینی برش زده را به سرعت در آب قرار دهید. سیب زمینی در معرض هوا به سرعت تیره می‌شود. این موضوع به دلیل آنزیمی به نام پلی فنل اکسیداز ایجاد می‌شود که با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد.

 

در واقع بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مثل سیب درختی، گلابی، موز، هلو و سیب زمینی حاوی آنزیمی به نام پلی فنول اکسیداز یا تیروزیناز هستند که با اکسیژن موجود در هوا و همچنین فنول‌های حاوی آهن که در این نوع محصولات وجود دارد واکنش می‌دهند. واکنش اکسیداسیون سبب ایجاد نوعی زنگ زدگی در سطح این میوه‌ها و سبزیجات می‌شود.

 

زمانی که سیب زمینی را در آب بیندازید، می‌توانید تا یک روز آن را در یخچال بگذارید و از تیره شدن سیب زمینی‌ها نیز جلوگیری کنید. بعد از ۲۴ ساعت سیب زمینی آب زیادی به خود جذب می‌کند و کاملاً بی‌مزه می‌شود. از همین رو حتماً بعد از یک روز آن را مصرف کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس به ۲ روش در فر و قابلمه

 

 

۷- برای نگهداری سیب زمینی پخته آن را در یخچال بگذارید

 

برای نگه داشتن سیب زمینی پخته برای طبخ غذاهایی مثل پوره سیب زمینی می‌توانید آن را از ۳ تا ۴ روز در یخچال قرار دهید. با این حال توجه داشته باشید که سیب زمینی پخته بعد از چند روز به دلیل تغییر شکل نشاسته کمی آبکی می‌شود. از طرف دیگر قرار دادن سیب زمینی پخته در یخچال موجب می‌شود تا هضم آن سخت‌تر شود.

 

این در حالی است که نگه داشتن سیب زمینی پخته در یخچال موجب کاهش شاخص گلیسمی و کاهش قند خون آن می‌شود؛ از همین رو برای کسانی که قند خون بالایی دارند، مناسب است.

 

 

۸- برای نگه داشتن طولانی مدت سیب زمینی پخته آن را فریزر قرار دهید

 

یکی از بهترین روش‌های نگهداری سیب زمینی پخته این است که آن را در فریزر قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که نگه داشتن سیب زمینی پخته شده در فریزر روش مناسبی است و می‌تواند تا یک سال بدون هیچ تغییری در کیفیت سیب زمینی آن را نگهداری کند.

 

 

آیا نگهداری سیب زمینی در یخچال روش مناسبی است؟

 

آیا نگهداری سیب زمینی در یخچال روش مناسبی است؟

 

هر چند که سیب زمینی باید در دمای خنک نگهداری شود، اما قرار دادن آن در یخچال به هیچ عنوان روش مناسبی نیست. دمای پایین می‌تواند موجب تبدیل نشاسته سیب زمینی به قندهای کاهنده شود. این نوع قند می‌تواند موجب ایجاد موادی به نام آکریل آمید شود که با سرخ کردن و پختن سرطان‌زا می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: این مواد غذایی را به هیچ وجه در یخچال نگهداری نکنید

 

 

آیا قرار دادن سیب زمینی خام در فریزر روش مناسبی است؟

 

آیا قرار دادن سیب زمینی خام در فریزر روش مناسبی است؟

 

قرار دادن سیب زمینی خام در فریزر موجب انبساط آب در آن می‌شود و کریستال‌هایی در سیب زمینی ایجاد می‌کند که ساختار سلولی آن را بر هم می‌زند. قرار دادن سیب زمینی در فریزر موجب می‌شود تا رنگ آن قهوه‌ای و غیرقابل مصرف شود. برای نگهداری سیب زمینی در فریزر معمولاً آن را به صورت پخته یا نیم پز درمی‌آورند تا فرآیند تخریب سلولی ایجاد نشود.

 

 

بیشتر بخوانید: این مواد غذایی را هرگز فریز نکنید

 

 

در این مقاله به شما گفتیم برای حفظ خواص سیب زمینی و افزایش ماندگاری سیب زمینی باید آن را در فضایی تاریک و دور از گرما قرار دهید. به عنوان آموزش نگهداری صحیح از سیب زمینی باید توجه داشته باشید که قرار دادن سیب زمینی خام در فریزر و یخچال به هیچ عنوان مناسب نیست و موجب تیره شدن سیب زمینی می‌شود. در صورتی که قصد دارید سیب زمینی را به صورت خام و برش زده نگهداری کنید، می‌توانید آن را تا یک روز داخل آب بریزید و در یخچال بگذارید.

 

 

سوالات متداول

 

بهترین روش نگهداری سیب زمینی برای مدت طولانی چیست؟

 

برای نگهداری سیب زمینی بهتر است آن را دور از نور و گرما قرار دهید.

 

آیا می‌توان سیب زمینی خام را در فریزر گذاشت؟

 

قرار دادن سیب زمینی در فریزر موجب به هم ریختن ساختار سلولی و سیاه شدن آن می‌شود.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک