طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده رستورانی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده رستورانی + فیلم آموزش تهیه


15 تیر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت گوشت

طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده مرحله به مرحله و نکات طلایی پخت

کتلت گوشت یکی از محبوب‌ترین غذاها با گوشت چرخ کرده برای شام و ناهار و جزو غذاهای ماه رمضانی در شهرهای مختلف ایران است. بعضی‌ها بر این باورند که هیچ دو کتلتی در دنیا یک طعم را نمی‌دهند و مزه کتلت گوشت چرخ کرده هم مثل اثر انگشت، منحصر‌به‌فرد است. اما چیزی که طعم کتلت را خوشمزه و خاص می‌کند علاوه بر مواد مورد استفاده در دستور پخت کتلت، اصولی است که باید هنگام درست کردن این غذا رعایت کنید چون همین جزییات است که کار نهایی را خاص می‌کند. ما در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کتلت گوشت را به شما آموزش می‌دهیم و فوت و فن‌ها و نکات اصولی مراحل پخت کتلت را به شما خواهیم گفت. فیلم آموزش طرز تهیه کتلت را هم در این مقاله تماشا کنید.

 

انواع مختلف کتلت

 

انواع مختلف کتلت

 

ناهار چی بپزم؟ کتلت. حتما می دانید که کتلت ساده با سیب زمینی در ترکیب مواد اولیه‌اش، گوشت ندارد ولی وقتی اسم کتلت گوشت می‌آید یعنی سیب زمینی و گوشت چرخ کرده با هم ترکیب می‌شوند.

این فرمول برای کتلت‌های دیگر هم وجود دارد. انواع مختلفی از کتلت مثل کتلت مرغ، کتلت هویج، کتلت بادمجان، کتلت ماهی و … با اضافه شدن مواد دیگر به ترکیب دستور پخت کتلت، طعم جدید و خواص غذایی متفاوتی را به وجود می‌آورند.

اما معمولا در طرز تهیه کتلت‌ها، تخم مرغ هم نقش اساسی بازی می‌کند. در ادامه نکات بیشتری درباره طرز تهیه کتلت گوشت را بخوانید.

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شامی کباب « 

طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام

 

طرز تهیه کتلت گوشت

 

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت حرفه‌ای (برای ۴ نفر)

  • گوشت چرخ کرده مخلوط: ۳۰۰ گرم
  • سیب زمینی: ۳ عدد متوسط
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • سیر: ۲ حبه
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر زنجبیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • سبزی معطر (تازه یا خشک): در صورت دلخواه به مقدار لازم

فیلم آموزش طرز تهیه کتلت گوشت را تماشا کنید:

 

مراحل پخت کتلت گوشت به روش مادربزرگ‌های قدیمی

 

مراحل پخت کتلت گوشت

 

کتلت گوشت یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای قدیمی است که برای پخت آن باید از ترکیب گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز، سیر، تخم مرغ و ادویه‌های مختلف استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه کتلت گوشت آشنا شوید.

مرحله اول: پیاز و سیب زمینی را رنده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت گوشت باید سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سیب زمینی‌ها را را با قسمت ریز رنده کنید. آب سیب زمینی را با دست بگیرید. استفاده از قسمت ریز رنده باعث یکدست‌تر و جلوه بهتر کتلت گوشت خواهد شد.

پیاز و سیرها را هم رنده کنید و آب آن‌ها را بگیرید. گرفتن آب پیاز و سیب زمینی باعث انسجام کتلت گوشت خواهد شد. مواد رنده و آبگیری شده را در یک کاسه با هم مخلوط کنید.

(می توانید بنا به ذائقه خود، به مواد کتلت، هویج رنده شده هم اضافه کنید ولی مصرف زیاد هویج در کتلت طعم آن را شیرین خواهد کرد.)

مرحله دوم؛ ادویه‌ها و مواد دیگر را اضافه کنید

به سیب زمینی و پیاز رنده شده، فلفل، نمک، زردچوبه، پودر زیره و پودر زنجبیل اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را روی مواد بشکنید. همه مواد را با هم ورز دهید. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری سر‌پر آرد سفید یا آرد نخودچی هم اضافه کنید تا خیالتان بابت نپاشیدن کتلت‌ها در هنگام سرخ کردن راحت باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاستا با سس گوجه فرنگی به روش خوشمزه و اصیل ایتالیایی

اگر می‌خواهید به مواد کتلت، سبزی معطر اضافه کنید تا طعم دلپذیرتری داشته باشد، در این مرحله از طرز تهیه کتلت گوشت آن‌ها را به مواد بیفزایید.

مرحله سوم؛ به مایه کتلت گوشت را استراحت دهید

وقتی همه مواد را با هم مخلوط کردید و وقتی کاملا یکدست شدند، روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا مایه کتلت خودش را بگیرد و استراحت کند. ۳۰ دقیقه زمان کافی است.

مرحله چهارم؛ روغن را داغ کنید

سپس مایه کتلت را از یخچال بیرون بیاورید و یک تابه را روی حرارت قرار دهید. داخل تابه روغن بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. تا وقتی از داغ شدن روغن مطمئن نشده‌اید، کتلت‌ها را در تابه نگذارید. روغن سرد باعث می‌شود کتلت به کف تابه بچسبد. می‌توانید کمی زردچوبه هم به روغن تابه اضافه کنید تا کتلت‌ها بعد از سرخ شدن، رنگ زیباتری بگیرند ولی در استفاده از زردچوبه زیاده‌روی نکنید.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی

طرز تهیه ته چین مرغ در فر و قابلمه

مرحله پنجم؛ سرخ کردن و سرو کتلت گوشت

سرخ کردن و سرو کتلت گوشت و سیب زمینی

 

به اندازه کمی بیشتر از یک گردو از مایه کتلت بردارید و کف دست پهن کنید و شکل بدهید. کتلت‌ها را در تابه قرار دهید تا سرخ شوند. البته می‌‌توانید هر دو طرف کتلت‌ها را قبل از گذاشتن در تابه، به آرد سوخاری آغشته کنید؛ این کار باعث تردتر شدن کتلت‌ها خواهد شد. همه کتلت‌ها را در تابه سرخ کنید و وقتی یک طرف کتلت طلایی شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

کف یک بشقاب دو برگ دستمال بگذارید و کتلت‌ها را روی دستمال بچینید تا روغن اضافی جذب دستمال شود. بعد از سرخ کردن همه کتلت‌ها، آن‌ها را در یک ظرف مناسب بچینید. کتلت گوشت را می‌توانید به همراه نان، انواع سالاد، ترشی، ماست، سس و سبزی خوردن سرو و میل کنید.

برای درست کردن کتلت گوشت می‌توانید گوشت چرخ کرده و تخم مرغ، صیفی جات تازه، انواع ادویه، مثل زردچوبه، پودر زنجبیل و پودر زیره، انواع آرد و سبزیجات خشک شده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

همچنین می‌توانید انواع سس، ترشیجات و شور و ماست را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب رستورانی در ماهیتابه

طرز تهیه کتلت گوشت بدون سیب زمینی

این روش طرز تهیه کتلت گوشت مثل طرز تهیه کباب تابه‌‌ای است و در آن سیب زمینی چه به صورت پخته و چه به صورت خام، حذف می‌شود. معمولا از تخم مرغ هم در این روش استفاده نمی‌شود ولی بقیه موارد مانند روش تهیه کتلت با گوشت چرخ کرده است که در بالا توضیح داده شد.

طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی آبپز

در این روش از طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده، ابتدا سیب‌زمینی‌ها را باید آبپز کنید و پوست بگیرید. سپس آنها را رنده کنید و به مواد کتلت گوشت، اضافه کنید. بقیه مراحل را مانند روش اول طرز تهیه کتلت گوشت انجام دهید. فقط در این روش از تهیه کتلت ساده، روغن بیشتری برای سرخ کردن مصرف می‌شود ولی خیالتان بابت پخته‌ بودن غذا بعد از سرخ کردن آن، راحت خواهد بود.

فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت گوشت

 

فوت و فن های طرز تهیه کتلت گوشت

 

  • اگر فرصت کافی برای نگه داشتن مایه کتلت گوشت در یخچال ندارید، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ظرف حاوی مایه کتلت گوشت را در فریزر قرار دهید. این کار به چسبندگی کتلت کمک خواهد کرد. موقع استراحت دادن مایه کتلت، روی مواد را حتما بپوشانید تا سیب زمینی‌ها اکسید نشوند و رنگ آن‌ها تغییر نکند.
  • بهتر است ضخامت کتلت‌ها کم باشد تا مغز آن‌ها کاملا بپزد. در هنگام پخت هم حرارت را زیاد نکنید چون با این کار، روی کتلت سرخ می‌شود ولی مغز آن خام خواهد ماند.
  • به جای فرم دادن کتلت‌ها کف دست، می‌توانید از قالب مخصوص استفاده کنید. با استفاده از قالب، اندازه و ضخامت همه کتلت‌ها یکدست می‌شود و جلوه بهتری خواهد داشت.
  • به جای سیب زمینی خام رنده شده، از سیب زمینی پخته هم در طرز تهیه کتلت گوشت می‌توانید استفاده کنید ولی کتلت گوشت با سیب زمینی آبپز روغن بیشتری را جذب می‌کند.
حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو کدو حلوایی با سیب زمینی مرحله به مرحله

بهترین نوع گوشت در طرز تهیه کتلت گوشت

 

بهترین نوع گوشت در طرز تهیه کتلت گوشت

 

  • هر چند همان‌طور که گفتیم می‌توان از انواع گوشت قرمز و بوقلمون و حتی مرغ هم در طرز تهیه کتلت گوشت استفاده کرد ولی حواستان باشد گوشت چرخ کرده‌ای که استفاده می‌کنید، خیلی چرب نباشد. چون چربی گوشت در زمان سرخ شدن کتلت ذوب می‌شود و شکل و شمایل آن تغییر می‌کند. پس گوشت چرخ کرده کم چرب مخلوط گزینه بهتری است. گوشت بوقلمون و گوشت مرغ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.
  • اگر به خاطر چرب بودن گوشت و ذوب شدن چربی، روی روغن کف ایجاد شد، قبل از اضافه کردن کتلت‌های جدید، روغن را عوض کنید. چون رنگ کتلت‌ها تیره می‌شود.
  • یکی از نکات خوشمزه شدن کتلت گوشت این است که اگر از گوشت گوساله‌ استفاده می‌کنید، بهتر است بدون ریشه باشد. در این حالت اضافه کردن یک یا دو قاشق کره ذوب شده، طعم آن را بسیار دلپذیر می‌کند. برای خرید انواع کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • می توانید از سنگدان چرخ شده مرغ و حتی گوشت شتر هم در طرز تهیه کتلت گوشت استفاده کنید. البته طبع این گوشت‌ها متفاوت است. مثلا اگر از گوشت شتر استفاده می‌کنید، پودر زیره و زنجبیل را حذف کنید چون طبع گوشت شتر به تنهایی، بسیار گرم است.
  • اگر از گوشت چرخ کرده گاو استفاده می‌کنید بهتر است با چرخ کرده گوشت گوسفند مخلوط کنید تا طبع متعادلی بگیرد و دچار مشکلات گوارشی نشوید.

ترفندهای خوشمزه‌تر شدن کتلت گوشت

 

ترفندهای خوشمزه تر شدن کتلت گوشت

 

  • اگر به اندازه ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ به مواد مورد استفاده در تهیه کتلت اضافه کنید، طعم بسیار خوبی خواهد گرفت ولی بیش از اندازه اضافه نکنید چون احتمال پاشیدن کتلت در هنگام سرخ کردن بالا می‌رود. برای تهیه زعفران به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • می‌توانید به مواد کتلت، گوشت، گردوی خرد شده و زرشک هم اضافه کنید. برای این که زرشک‌ها خیلی ترش نباشند، بهتر است از قبل در مقداری روغن و شکر تفت دهید. می‌توانید گردو و زرشک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

دلایل پاشیدن کتلت بعد از سرخ کردن

 

دلایل پاشیدن کتلت بعد از سرخ کردن

 

اگر کتلت را بعد از این که در تابه گذاشتید، به سختی از کف ماهیتابه جدا شد و از هم پاشید احتمالا یک یا چند مورد از موراد زیر را رعایت نکرده‌اید:

  • روغن تابه به اندازه کافی داغ نبوده است.
  • آب پیاز و سیب زمینی را نگرفته‌اید.
  • میزان تخم مرغی که در مایه کتلت استفاده کرده‌اید، کم بوده است.
  • قبل از اینکه یک سمت کتلت به خوبی سرخ شود، آن را برگردانده‌اید.

بیشتر بدانید » ۱۲ راز خوشمزه شدن کتلت «

سوالات متداول

چطور کتلت گوشت را با قالب درست کنیم؟

در طرز تهیه کتلت گوشت می‌توانید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. سپس قالب را داخل ماهیتابه قرار دهید. مقداری مایه کتلت بردارید و با قاشق داخل قالب بریزید و خوب پهن کنید تا کتلت در روغن سرخ شود.

اگر کتلت گوشت شور شد، چه کار کنیم؟

در صورتی که کتلت گوشت شما شور شد، می‌توانید در کنار آن مقداری سیب زمینی سرخ کرده بدون نمک میل کنید. اگر هم مایه کتلت گوشت شور شد یک سیب زمینی کوچک در آن رنده کنید.

در طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه خانگی از چه گوشتی استفاده کنیم؟

برای تهیه کتلت گوشت خانگی باید از گوشت کم‌چرب استفاده کنید. استفاده از گوشت چرب موجب می‌شود تا کتلت شما در زمان سرخ کردن آب شود و شکل خود را از دست بدهد.

طرز تهیه کتلت رستورانی ترد چگونه است؟

برای تهیه کتلت رستورانی ترد باید قبل از سرخ کردن کتلت آن را در پودر سوخاری بغلتانید و سپس در روغن زیاد سرخ کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک