راهنمای آموزش کاشت انواع لوبیا مرحله به مرحله

راهنمای آموزش کاشت انواع لوبیا مرحله به مرحله


17 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاشت لوبیا در خانه

پرورش برخی از انواع سبزیجات در خانه نیاز به مراقبت و دقت زیادی دارد، اما کاشت لوبیا در خانه برای افراد مبتدی بسیار ساده است. مراحل رشد، نگهداری و برداشت لوبیا کار چندان سختی نیست. از آن جایی که می توان از آن برای تهیه غذاهای مختلف استفاده نمود، یک گزینه فوق العاده برای کاشت در خانه محسوب می شود. اگر دوست دارید خودتان در خانه انواع لوبیا را پرورش دهید و با مراحل کاشت لوبیا در گلدان و باغچه آشنا شوید، بهتر است در این مقاله از مجله کوروش با ما همراه باشید.

 

کاشت انواع لوبیا

 

کاشت انواع لوبیا

 

به طور کلی ۲ نوع لوبیا وجود دارد. لوبیا دانه ای و لوبیا سبز. برای مصرف لوبیای دانه ای ابتدا باید آن را از غلاف خارج کنید و سپس به صورت تازه یا خشک برای تهیه غذا مورد استفاده قرار دهید. این لوبیا انواع مختلفی دارد و شما می توانید از آن ها برای تهیه انواع غذاها استفاده کنید. لوبیا سبز نیز نوع دیگری از لوبیا است که به همان گونه با غلاف مورد استفاده قرار می گیرد و تنها به صورت تازه مصرف می شود.

 

 

بهترین زمان برای کاشت لوبیا در خانه

 

بهترین زمان برای کاشت لوبیا در خانه

 

بهتر است لوبیا را درست بعد از تمام شدن سرمای شدید هوا در اواخر اسفند ماه و یا اوایل بهار بکارید. کاشت لوبیا در فصل سرما موجب می شود که گیاه یخ بزند. از طرف دیگر گرم بودن هوا نیز موجب پوسیدن دانه لوبیا می شود. معمولاً کاشت لوبیا در تابستان یا زمستان به دلیل گرما و سرمای شدید مناسب نیست. اما این موضوع تا میزان زیادی به شرایط آب و هوایی منطقه نیز بستگی دارد. از همین رو بهتر است مراحل کاشت لوبیا را زمانی انجام دهید که سرمای هوا رو به اتمام است و گرما هنوز شدت نگرفته است.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید » کاشت سبزی خوردن در خانه «

 

 

کاشت انواع لوبیا قرمز و چیتی و چشم بلبلی در گلدان

 

کاشت لوبیا سبز در گلدان

 

برای کاشت لوبیا در گلدان شما به یک ظرف شیشه ای، دستمال حوله ای و مقداری آب نیاز دارید.

 

 

مرحله اول، قرار دادن دانه لوبیا داخل دستمال مرطوب

 

شاید خیلی از شما سال ها پیش کاشت لوبیا برای مدرسه را تجربه کرده باشید. در آن زمان هم باید همین مراحل را برای کاشت لوبیا طی می کردید. ابتدا برای کاشت لوبیا در گلدان یک دستمال حوله ای را داخل یک ظرف شیشه ای قرار دهید. طوری که دستمال به صورت گرد دور تا دور لیوان را بگیرد و وسط آن خالی باشد. می توانید از پنبه یا دستمال گلوله شده در لیوان شیشه ای نیز استفاده کنید. روش کاشت لوبیا چشم بلبلی در گلدان درست مثل لوبیا قرمز و سایر لوبیا ها انجام می شود. پس این مراحل را با دقت و توجه انجام دهید.

 

 

مرحله دوم، اسپری کردن دانه لوبیا

 

اسپری کردن دانه لوبیا

 

در مرحله دوم دانه لوبیا را بین دستمال و ظرف شیشه ای قرار دهید. حال با کمک اسپری دستمال را خیس کنید. مراقب باشید که بیش از اندازه دستمال را خیس نکنید تا دانه لوبیا پوسیده نشود.

 

 

مرحله سوم، انتقال دانه لوبیا به گلدان

 

انتقال دانه لوبیا به گلدان

 

در این مرحله ظرف شیشه ای را در محلی گرم که نور مناسبی دارد قرار دهید. مراقب باشید که دستمال همیشه حالت مرطوب داشته باشد. هر چند وقت یک بار آن را با کمک اسپری خیس کنید. در نهایت لوبیا شروع به ریشه دادن و جوانه زدن می کند. زمانی که ریشه لوبیا به اندازه کافی بلند شد، می توانید آن را در گلدان بکارید. بهتر است لوبیا ها بعد از ۳ تا ۴ هفته بعد از اینکه در گلدان شیشه ای رشد کردند، به گلدان منتقل شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » کاشت انواع گیاهان دارویی در خانه «

 

 

مرحله چهارم، تعویض گلدان گیاه لوبیا

 

تعویض گلدان گیاه لوبیا

 

توجه داشته باشید که گیاه لوبیا مدام رشد می کند و برای رشد کردن باید در باغچه یا گلدان بزرگ تر کاشته شود. بنابراین اگر قصد دارید لوبیا را در گلدان پرورش دهید، می توانید با بزرگ شدن گیاه آن را در یک گلدان بزرگ قرار دهید.

حتما بخوانید  ۱۰ مدل از پرفروش ترین و بهترین مارک خمیر دندان خارجی و ایرانی

 

 

مراحل کاشت انواع لوبیا قرمز و چیتی و چشم بلبلی در باغچه

 

مراحل کاشت لوبیا دانه ای در باغچه

 

مرحله اول، کاشت لوبیا

 

برای کاشت لوبیا می توانید ابتدا آن را همانند روش قبل در یک ظرف شیشه ای قرار دهید تا دانه لوبیا ریشه کند و جوانه بزند. برای این کار می توانید نگاهی به عکس کاشت لوبیا در گلدان بیندازید و مراحل را انجام دهید. سپس زمانی که گیاه آماده شد می توانید آن را به باغچه منتقل کنید.

برای کاشت لوبیا به طور مستقیم در خاک باغچه باید گیاه را در خاک مناسب که به خوبی زهکشی شده است، قرار دهید. برای این کار مقداری از خاک را بکنید و کنار بزنید. سپس نهال کوچک لوبیا را داخل خاک قرار دهید. می توانید مقداری کمپوست به خاک گیاه اضافه کنید. دانه لوبیا را در عمقی از خاک بکارید که به وسیله باد شدید تکان نخورد. در هر حفره از خاک باید یک دانه بکارید.

 

 

 مرحله دوم، آبیاری گیاه لوبیا

 

آبیاری گیاه لوبیا

 

بهتر است هر دانه با دانه دیگر حدود ۷ تا ۸ سانتی متر فاصله داشته باشد. سپس گیاه را آبیاری کنید. بهتر است روزانه ۲ تا ۳ بار به بذرها آب بدهید تا خاک همیشه مرطوب باشد. مراقب باشید بیش از اندازه به گیاه آب ندهید و فقط سطح خاک را کمی مرطوب کنید.

 

 

مرحله سوم، مراقبت از گیاه لوبیا

 

بعد از اینکه گیاه جوانه زد، مقداری برگ و کاه خرد شده روی سطح خاک بریزید. این کار موجب می شود علف های هرز در خاک رشد نکنند و هوای شرجی برای رشد گیاه فراهم شود. سپس هر ۴ هفته یک بار به باغچه کود دهید تا مواد مورد نیاز گیاه از طریق خاک به راحتی در دسترس آن قرار بگیرد. در نهایت منتظر بمانید تا گیاه شما به خوبی رشد کند. زمانی که لوبیاها بزرگ شدند، می توانید آن ها را برداشت کنید و لذت ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید » کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه «

 

 

روش کاشت لوبیا سبز

 

روش کاشت لوبیا سبز

 

برای کاشت لوبیا سبز بهتر است همانند سایر انواع لوبیا بعد از اتمام سرما و آغاز بهار این کار را انجام دهید. برای این کار باید دانه لوبیا سبز را در  عمق ۲ تا ۵ سانتی متری خاک زهکشی شده قرار دهید. لوبیا سبز برای رشد کردن به نور آفتاب و هوایی گرم نیاز دارد. معمولا دمای زیر ۳۵ درجه سانتی گراد برای رشد گیاه لوبیا سبز مناسب تر است. بعد از کاشت دانه لوبیا سبز باید مقداری به آب بدهید. مراقب باشید تا خاک گیاه بیش از اندازه خیس یا خشک نشود. بهتر است طوری به گیاه آب دهید که همیشه مرطوب باشد. سپس منتظر بمانید تا جوانه لوبیا سبز از میان خاک پیدا شود و رشد کند.

 

 

کاشت لوبیا در بطری نوشابه

 

کاشت لوبیا در بطری نوشابه

 

شما می توانید انواع لوبیا را در بطری نوشابه نیر بکارید. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  • ابتدا بطری نوشابه را به خوبی بشویید تا هر گونه لکه و آلودگی از سطح آن پاک شود. سپس اجازه دهید بطری کاملا خشک شود و برای کاشت لوبیا آماده شود.
  • برای پر کردن داخل بطری از خاک بهتر است لایه اول خاک را با پیت ماس، شن، ماسه و سنگ ریزه پر کنید. این کار برای زهکشی خاک و جلوگیری از ماندن آب و رطوبت بیش از اندازه داخل بطری انجام می شود. عدم توجه به این موضوع می تواند موجب ایجاد پوسیدگی دانه و همچنین ایجاد قارچ در گیاه شود.
  • سپس مقداری ذغال سنگ نارس به خاک اضافه کنید و اینکه لایه دوم خاک را به آن اضافه کنید. برای کاشت لوبیا در بطری نوشابه باید از خاک غنی شده و مناسبی استفاده کنید. اگر خاک به بدنه بری برخورد کرد، می توانید با استفاده از یک پنبه آن را تمیز نمایید.
  • سپس بذر لوبیا را داخل خاک بکارید و مقداری خاک روی آن بریزید.
  • حالا گیاه را به وسیله آبپاش آبیاری کنید. توجه داشته باشید که در صورت کاشت لوبیا در بطری باید آب کمتری به آن بدهید. زیرا داخل بطری رطوبت بیشتری دارد و در صورت آب دادن بیش از حد ممکن است دانه پوسیده شود.
  • می توانید برای اینکه هوای بهتری در داخل بطری ایجاد شود، چند سوراخ روی سطح بطری ایجاد کنید. یا اگر درب بطری را روی آن قرار می دهید، یک سوراخ روی آن ایجاد کنید تا هوا داخل بطری جریان پیدا کند.
  • برخی افراد برای کاشت لوبیا در بطری نوشابه، بطری را برش می دهند و از آن به عنوان گلدان نیز استفاده می کنند. در صورتی که از بطری نوشابه به عنوان گلدان استفاده می نمایید، باید زیر آن چند سوراخ ایجاد کنید. این کار موجب می شود تا آب و رطوبت اضافی گیاه از زیر بطری خارج شود.
  • توجه داشته باشید که بهتر است برای کاشت لوبیا در بطری نوشابه از بطری هایی استفاده کنید که دهانه آن ها کمی گشادتر است تا گیاه فضای کافی برای رشد کردن داشته باشد.
حتما بخوانید  روش های از بین بردن تار عنکبوت در منزل

 

 

شرایط نگهداری از لوبیا

 

شرایط نگهداری از لوبیا

 

برای کاشت لوبیا در باغچه یا گلدان خانه قبل از هر چیزی باید شرایط مناسبی برای رشد گیاه فراهم کنید. برای این کار لازم است که گیاه شما خاک، نور و آب کافی داشته باشد و مراقبت های لازم را به خوبی از آن انجام دهید.

 

 

نور مورد نیاز برای کاشت لوبیا در خانه

 

نور مورد نیاز برای کاشت لوبیا در خانه

 

لوبیا برای رشد کردن به نور آفتاب نیاز دارد. اما به طور معمول در گرمای شدید تابستان گلدهی گیاه لوبیا متوقف می شود. سعی کنید گیاه را در محلی بکارید که هم در سایه و هم آفتاب قرار دارد. در فصل گرما باید گیاه را به خوبی آبیاری کنید. با سرد شدن هوا، گیاه دوباره شروع به گلدهی می کند. به علاوه نور آفتاب از گیاه لوبیا در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند.

 

 

خاک مورد نیاز برای پرورش لوبیا در خانه

 

خاک مورد نیاز برای پرورش لوبیا در خانه

 

لوبیا برای رشد کردن به خاکی با PH کمی اسیدی نیاز دارد. برای تهیه چنین خاکی می توانید مواد آلی به خاک اضافه کنید. بهتر است لوبیا را در خاکی بکارید که PH آن بین ۶ تا ۷ است. خاک باید قبل از کاشت دانه یا نهال لوبیا به خوبی زهکشی شود. قبل از کاشت لوبیا حتماً علف های هرز را از بین ببرید تا آب و مواد مغذی خاک توسط علف ها جذب نشود. تا رشد کامل لوبیا نیز حواستان به علف های هرز باشد. در صورت مشاهده به سرعت این گیاهان مزاحم را حذف کنید تا مانع رشد لوبیا نشوند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کود و کمپوست خانگی «

 

 

آب مورد نیاز برای کاشت لوبیا در خانه

 

لوبیا برای رشد کردن هر هفته به یک اینچ آب نیاز دارد. برای آبیاری لوبیا می توانید از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید. این کار مانع پاشیدن خاک روی برگ های گیاه می شود و بیماری های موجود در خاک را به گیاه منتقل نمی کند. برای اینکه مطمئن شوید گیاه شما به آب نیاز دارد، می توانید انگشت خود را حدود چند سانتی متر در خاک فرو کنید. در صورتی که خاک خشک بود یعنی زمان آبیاری گیاه است. اگر به گیاه لوبیا به موقع آب ندهید، گل دهی آن متوقف می شود.

 

 

دما و رطوبت مورد نیاز برای کاشت لوبیا در خانه

 

دما و رطوبت مورد نیاز برای کاشت لوبیا در خانه

 

برای رشد لوبیا سبز باید دمای خاک بین ۷۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت باشد. این دما موجب می شود تا گیاه سریع تر جوانه بزند و رشد کند. اگر دمای خاک زیر ۶۰ درجه فارنهایت باشد، بذر با سرعت کمتری جوانه می زند و ممکن است که پوسیده شود.

 

 

کود مورد نیاز برای کاشت لوبیا در خانه

 

کود مورد نیاز برای کاشت لوبیا در خانه

 

لوبیا در دسته حبوبات جای دارد و موجب تثبیت نیتروژن در خاک می شود. از همین رو هیچگاه برای کوددهی به این گیاه از کودهای حاوی نیتروژن استفاده نکنید. می توانید در تمام فصول سال از کود ۱۰-۲۰-۱۰ برای تغذیه گیاه استفاده نمایید. استفاده از کود دامی یا گیاهی برای رشد لوبیا بسیار مناسب است. به یاد داشته باشید که برای کاشت لوبیا به هیچ عنوان نباید در خاک از کودهای شیمیایی یا سم استفاده کنید. این کار موجب از بین رفتن گیاه می شود. برای کاشت لوبیا سبز در گلدان حتماً از خاک مناسب و غنی شده استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش مرحله به مرحله کاشت گوجه فرنگی در خانه «

 

 

زمان برداشت گیاه لوبیا

 

زمان برداشت گیاه لوبیا

 

برداشت لوبیا یک کار مداوم است. هر چقدر بیشتر لوبیاها را بچینید، لوبیای بیشتری می دهد. از هر زمان که اولین لوبیا روی شاخه های گیاه نمایان شد، می توانید اقدام به چیدن آن کنید. به طور معمول بهتر است لوبیا را زمانی که هنوز جوان و لطیف است، بچینید. معمولاً یک بوته لوبیا بعد از ۵۰ تا ۵۵ روز پس از کاشت، آماده برداشت است و برخی از انواع لوبیاها نیز به زمان بیشتری برای رسیدن نیاز دارند.  برای چیدن لوبیا می توانید غلاف های آن را به آرامی بکشید و از گیاه جدا کنید. مراقب باشید در زمان کندن لوبیا به گیاه آسیب نرسانید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

کاشت لوبیا در خانه بسیار راحت است و از آنجایی که حبوبات به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند و مغذی شناخته می شوند، شما می توانید با کاشت این گیاه از آن برای تهیه انواع غذاها استفاده کنید. به علاوه کاشت لوبیا نیاز به تخصص و مراقبت خاصی ندارد و از همین رو برای تازه کارها نیز گزینه فوق العاده ای است. برای کاشت لوبیا تنها باید از گیاه به خوبی مراقبت کنید و آن را در زمان مناسبی بکارید. توجه داشته باشید که لوبیا انواع مختلفی دارد و کاشت لوبیا سبز و لوبیاهای دانه ای کمی با هم متفاوت هستند. بهتر است قبل از هر اقدامی مراحل کاشت لوبیا را با دقت مطالعه کنید و بعد از فراهم کردن شرایط مناسب اقدام به این کار نمایید.

 

 

منابع: thespruce، lifeatthezoo، wikihow

 

کالابرگ الکترونیک