طرز تهیه مرغ بریان در مایکروفر به روش رستورانی و سریع

طرز تهیه مرغ بریان در مایکروفر به روش رستورانی و سریع


27 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرغ بریان در مایکروفر

مرغ بریان در مایکروفر یکی از خوشمزه‌ترین و مجلسی‌ترین غذاهای بین‌المللی با مرغ است که بین مردم همه کشورها محبوب است. برای درست کردن مرغ بریان برای شام یا ناهار، حتما نیاز نیست که پختن مرغ را در فر انجام دهید. اگر مایکروفر، مایکروویو یا سولاردوم دارید هم می‌توانید این غذای خوشمزه را به راحتی در خانه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه مرغ بریان در ماکروفر و فوت و فن‌های پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه مرغ بریان در مایکروفر  (برای ۳ تا ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ ۱ عدد کامل با پوست (مرغ سایز)
پیاز ۲ عدد
سیر ۳ حبه
فلفل سبز دلمه‌ای ۱ عدد بزرگ
برگ بو ۵ عدد
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر فلفل پاپریکا و رزماری به مقدار لازم
برنج، نان، سس دلخواه و ترشی برای سرو مرغ بریان

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۸ تا ۱۲ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت مرغ بریان در مایکروویو: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مرغ بریان در ماکروفر

مراحل طرز تهیه مرغ بریان در ماکروفر

برای درست کردن مرغ بریان در مایکروفر، باید ابتدا مرغ را مزه‌دار کرده و استراحت دهید. برای آموزش جزییات و تهیه مرغ بریان به صورت مرحله به مرحله در مایکروفر، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را آماده کنید

ابتدا مرغ را بشویید و با دست قسمت داخل مرغ را کاملا تمیز کنید تا امعا و احشا آن بیرون بیاید. مراقب باشید پوست مرغ آسیب نبیند و قسمت داخل آن را هم با چاقو برش ندهید. بعد از شستن، مرغ را از سمت شکم، داخل آبکش بگذارید تا آب اضافی داخل شکم مرغ بیرون بیاید. بهتر است از مرغ سایز استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید مرغ سایز چیست حتما مطلب وزن استاندارد مرغ را مطالعه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید مرغ را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد مزه‌دار کردن مرغ را آماده کنید

در این فاصله که مرغ خشک می‌شود، یک پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی یا خلالی درشت خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم بشویید. تخم‌های آن را دور بریزید و درشت خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و خرد کنید. این سبزیجات را در یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. به سبزیجات، ادویه‌های مزه‌دار کردن مرغ، شامل پودر فلفل پاپریکا، فلفل سیاه، رزماری و برگ بو اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم میکس شوند.

انواع ادویه غذا شامل پودر فلفل پاپریکا، پودر فلفل سیاه و نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: مرغ را مزه‌دار کنید

بعد از خشک شدن مرغ، ۱ قاشق نمک را کف دستتان بریزید و با آن، قسمت‌های داخل و بیرون مرغ را با نمک ماساژ دهید. همه قسمت‌ها باید به نمک آغشته شوند. از مخلوط سبزیجات و ادویه‌ها (که مرحله قبل آماده کردید) داخل شکم مرغ بریزید و آن را پر کنید. سپس مرغ را در یک پلاستیک زیپ کیپ یا یک ظرف که کاملا درب آن کیپ شود، بگذارید و به مدت ۸ تا ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا مرغ‌ کاملا مزه‌دار شود.

حتما بخوانید  اثرات مصرف برنج برای بیماران دیابتی | چه برنجی و چه مقدار بخورند

مرحله چهارم: روی مرغ را زعفران بمالید

بعد از اینکه مرغ استراحت کرد، آن را از یخچال بیرون بیاورید و از ظرف یا پاکت زیپ کیپ خارج کنید. موادی را که داخل مرغ ریخته بودید، بیرون بیاورید. در یک ظرف، زعفران دم کرده بریزید و با برس آشپزی، قسمت داخل و روی مرغ را به زعفران دم کرده آغشته کنید. دوباره مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا طعم زعفران به خورد آن برود.

شما می‌توانید زعفران را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: مرغ را برای پخت آماده کنید

یک پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید و درشت خرد کنید. بعد از استراحت کردن مرغ، آن را از یخچال بیرون بیاورید و پیاز را در شکم مرغ بریزید. می‌توانید ۲ عدد گوجه فرنگی، ۱ فلفل سبز خرد شده، سیر و سبزی‌های دلخواه معطر داخل شکم مرغ بریزید اما الزامی نیست. چون مرغ به اندازه کافی طعم‌دار شده است. سپس با یک نخ نسوز یا نخ محکم، پاهای مرغ را ببندید و بال‌ها را به بدن مرغ وصل کنید. می‌توانید بدن مرغ را بدوزید تا مرغ از هم باز نشود.

مرحله ششم: مرغ بریان را در مایکروفر بگذارید

در بسیاری از مایکروفرها، سیخ جوجه گردان وجود دارد. سیخ را از قسمت انتهای مرغ تا قسمت ابتدای آن،‌ فرو کنید. مرغ به صورت افقی باید روی سیخ باشد. سیخ‌های جوجه گردان را به بدنه مایکروفر بپیچانید و وصل کنید. کف مایکروفر را یک سینی بگذارید تا عصاره و آب مرغ در حین پخت، داخل آن بریزید.

مرحله هفتم: مرغ را در مایکروفر بریان کنید

کره را روی حرارت ملایم ذوب کنید. سپس زعفران دم کرده غلیظ را به کره اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. این مخلوط را با برس آشپزی روی کل سطح مرغ بمالید و درب مایکروفر را ببندید.

اگر مایکروفر تنظیمات مربوط به بریان کردن مرغ دارد، روی آن بزنید تا زمان و حرارت آن تنظیم شود و مرغ بپزد. بعد از ۱۵ دقیقه درب مایکروفر را باز کنید و روی آن دوباره از مخلوط کره و زعفران مالید و دوباره تا انتهای پخت، درب را ببندید. بعد از اینکه روی مرغ طلایی شد و مایکروفر به حالت خودکار خاموش درآمد، مرغ بریان را بیرون بیاورید و در ظرف سرو بگذارید.

انواع کره حیوانی یا گیاهی و زعفران را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید

مرحله هشتم: مرغ بریان را سرو کنید

بعد از پخت مرغ بریان در ماکروویو، نخ‌های دور مرغ را باز کنید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ از داغی بیفتد. سپس آن را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید. چون اگر بلافاصله بعد از بیرون آوردن از مایکروفر، مرغ را برش بزنید، در حین برش زدن، مرغ متلاشی می‌شود. با این کار رطوبت و نرمی بافت مرغ، افزایش پیدا می‌کند. مرغ بریان را با نان، برنج چلو و سس‌ یا ترشی‌های دلخواه می‌توانید سرو کنید.

انواع برنج، انواع نان، انواع سس و انواع ترشی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

تنظیمات مایکروفر برای بریان کردن مرغ

تنظیمات مایکروفر برای بریان کردن مرغ

اگر دستگاه‌تان تنظیمات مخصوص بریان کردن مرغ ندارد، بعد از مزه‌دار کردن مرغ و زدن به سیخ بریان، ابتدا دستگاه را روی ۱۵ دقیقه و قدرت ۱۰۰ درصد تنظیم کنید. درب مایکروفر را ببندید و بعد مرغ را بیرون بیاورید و دوباره روی آن زعفران دم کرده بمالید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش گزنه خوشمزه به روش محلی مازندران و گرگان

سپس برای بار دوم، دستگاه را روی قدرت ۶۰ درصد تنظیم کنید و ۱۵ دقیقه دیگر مرغ را بپزید. وقتی مرغ به اندازه کافی طلایی شد، آن را از مایکروفر بیرون بیاورید. مرغ را در ظرف مخصوص بگذارید و آن را تزیین و سرو کنید.

بریان کردن مرغ بدون جوجه گردان

بریان کردن مرغ بدون جوجه گردان

اگر به جوجه گردان مایکروفر دسترسی ندارید، داخل یک تابه یا ظرف مناسب برای بریان کردن مرغ، فویل آلومینیومی بیندازید و مرغ را در آن قرار دهید. سپس ظرف را در مایکروفر بگذارید. بعد از ۱۵ دقیقه هم روی مرغ را مخلوط زعفران و کره بمالید و هم آن را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های مرغ، بریان شود.

نکات مهم در طرز تهیه مرغ بریان در مایکروفر

فوت و فن‌های طرز تهیه مرغ بریان در مایکروفر

  • حتما از مرغی استفاده کنید که کوچک باشد. وزن مرغ باید بین ۱۳۰۰ گرم تا نهایتا ۲ کیلوگرم باشد. در این صورت، هم مرغ در ماکروفر زودتر می‌پزد، هم بهتر طعم می‌گیرد و هم بعد از پخت خوشمزه‌تر خواهد بود.
  • برای درست کردن مرغ بریان در فر یا ماکروفر به هیچ عنوان پوست مرغ را جدا نکنید چون مرغ بدون پوست، بعد از بریان شدن خشک می‌شود.
  • برای گرفتن بوی زهم مرغ، می‌توانید از روش‌های مختلف مزه دار کردن مرغ و مرینیت کردن آن کمک بگیرید.
  • برای پیچیدن مرغ، می‌توانید از نخ عادی یا نخ دندان استفاده کنید. حتما پاهای مرغ را به هم گره بزنید و قسمت بال را با خلال دندان به بدن بچسبانید یا با نخی که دور مرغ می‌پیچید، بال‌ها را به بدن وصل کنید.
  • پاک کردن مایکروفر بعد از بریان شدن مرغ، کار سختی است. پس حتما کف مایکروفر را یک سینی بگذارید و داخل سینی فویل آلومینیومی بگذارید تا روغن و عصاره‌ای که از مرغ خارج می‌شود در آن بریزد.
  • در سینی که زیر مرغ در حال بریان شدن می‌گذارید، می‌توانید سبزیجات مختلف مثل سیب زمینی خرد شده، پیاز، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، قارچ، هویج و … بگذارید تا آب مرغ روی آنها بریزید و این سبزیجات هم پخته شود. سپس آنها را در کنار مرغ بریان سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدم مرغ بریان در مایکروفر

چرا مرغ بریان در هنگام برش زدن از هم می‌پاشد؟

اگر مرغ بریان را بلافاصله بعد از بیرون آوردن از مایکروفر، برش بزنید، مرغ متلاشی می‌شود. باید اجازه دهید مرغ حداقل ۵ تا ۱۵ دقیقه در دمای محیط بماند تا رطوبت خود را به دست بیاورد. سپس آن را برش بزنید.

دمای مایکروفر برای بریان کردن چقدر باید باشد؟

برای درست کردن مرغ بریان در ماکروفر، برای ۱۵ دقیقه مرغ را با ۱۰۰ درصد توان و برای ۱۵ دقیقه بعد، مرغ را با ۶۰ درصد توان، بپزید.

 

محصولات مرتبط