۲ طرز تهیه ژله با شیر (ژله سفید) مجلسی و لذیذ برای شب یلدا

۲ طرز تهیه ژله با شیر (ژله سفید) مجلسی و لذیذ برای شب یلدا


18 آبان 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ژله با شیر

ژله سفید یا ژله شیر از جمله ژله‌های خوشمزه و مقوی است که طرز تهیه آسانی دارد. ژله با شیر معمولا برای ترکیب با ژله‌های چند رنگ یا ژله خرده شیشه‌ به عنوان دسر شب یلدا هم گزینه‌ جذابی به حساب می‌آید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ژله با شیر به رنگ سفید و ساده را به همراه فوت و فن‌های تهیه آن به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ژله شیر (ژله سفید)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر ژله آلوئه‌ورا ۱ بسته
شیر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ قاشق غذاخوری یا بیشتر

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان آماده‌ شدن ژله: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه ژله با شیر برای شب یلدا

مراحل طرز تهیه ژله با شیر برای شب یلدا

ژله سفید ساده یا ژله با شیر، از دسرهای خوشمزه و ساده برای سرو به تنهایی یا در کنار دیگر ژله‌های چند رنگ است که به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید. برای درست کردن ژله شیر، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: ژله را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ژله با شیر، شیر را در یک ظرف مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شروع به حباب زدن کند. پودر ژله را در شیر بریزید و شروع به هم زدن کنید تا دانه‌های ژله در شیر حل شوند. شکر را هم در همین حین به مخلوط شیر و ژله اضافه کنید تا دانه‌های شکر هم حل شوند.

در صورت تمایل می‌توانید پودر ژله، شیر و شکر را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: مایه ژله را بن ماری کنید

ظرف حاوی شیر و ژله را روی حرارت بخار آب قرار دهید تا به روش بن ماری شکر و پودر ژله در شیر حل شود. برای این کار می‌توانید یک قابلمه آب در حال جوش روی گاز بگذارید و ظرف را روی سطح آب قرار دهید یا از بخار سماور استفاده کنید. همزمان مواد را هم بزنید تا هیچ ذره‌ای از شکر یا پودر ژله، داخل شیر وجود نداشته باشد. از همزن هم می‌توانید استفاده کنید. مخلوط ژله را مزه کنید و در صورت دلخواه، اگر ژله شیرین‌تری می‌خواهید، مقدار شکر را بیشتر کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ ورمیشل رستورانی با مرغ

مرحله سوم: قالب ژله را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه ژله با شیر، کف و دیواره‌های قالبی که ژله را می‌خواهید در آن درست کنید، با برس یا قلم‌موی آشپزی، با کمی روغن مایع یا کره ذوب شده چرب کنید. اگر از قالب‌های سیلیکونی استفاده می‌کنید، نیازی به چرب کردن قالب نیست.

برای خرید روغن مایع و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه ژله سفید را در قالب بریزید

یک صافی ریز یا توری را روی قالب بگذارید و مایه ژله را که آماده کرده‌اید، در آن بریزید تا ناخالصی‌های احتمالی مایه ژله گرفته و صاف و یکدست شود. مایه ژله را در قالب بریزید. قالب را چند بار روی سطح صاف به آرامی بکوبید تا حباب‌های ژله خارج شود. قالب را در یخچال به مدت ۲ تا ۴ ساعت قرار دهید تا ژله کاملا خودش را بگیرد و سفت شود.

مرحله پنجم: ژله با شیر را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه ژله با شیر، وقتی ژله خودش را گرفت، قالب را از یخچال بیرون بیاورید و ظرف سرو را روی آن بگذارید. قالب را برگردانید و ژله را در ظرف سرو قرار دهید. روی ژله را به دلخواه با برش‌های میوه، سس شکلات، مربا، پودر شکلات، شکلات رنده شده، ترافل‌های رنگی و … تزیین و ژله با شیر را سرو کنید.

برای خرید سس شکلات، شکلات تخته‌ای، پودر شکلات، انواع مربا و … می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه ژله با شیر و آب جوش

طرز تهیه ژله با شیر و آب جوش

در طرز تهیه ژله با آب جوش و شیر، غلظت ژله کمتر می‌شود ولی طعم آن مشابه ژله با شیر خالص است. در این روش باید یک بسته پودر ژله را در یک لیوان آب جوش و به اندازه دلخواه شکر، روی حرارت غیر مستقیم هم بزنید تا ژله و آب جوش کاملا با هم حل شوند. ظرف حاوی مایه ژله و آب جوش را کنار بگذارید. سپس شیر را جداگانه بجوشانید و اجازه دهید از دما بیفتد.

برای این‌که شیر در ژله نبرد، با یک دماسنج،‌ دمای شیر و مایه ژله و آب جوش را اندازه بگیرید. وقتی دمایشان به اندازه هم رسید، شیر را به مایه ژله اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس مایه ژله با شیر را در یک قالب که از قبل چرب کرده‌اید، بریزید و قالب را به مدت ۲ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. ژله سفید را بعد از آماده شدن در ظرف سرو برگردانید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ژله با شیر

فوت و فن‌های طرز تهیه ژله با شیر

  • اگر می‌خواهید ژله با شیر، رنگ سفید داشته باشد، از پودر ژله بی‌رنگ مثل ژله آلوئه‌ورا استفاده کنید. اما می‌توانید برای درست کردن انواع ژله‌ها رنگی هم به جای آب جوش از شیر یا از ترکیب شیر و آب جوش استفاده کنید. فقط در این صورت رنگ ژله‌ها، کم‌رنگ‌تر می‌شود و به سفیدی می‌زند، یا ژله رنگ مات به خود می‌گیرد.
  • طرز تهیه ژله خرده شیشه با شیر و طرز تهیه ژله دو لایه و سه لایه با شیر هم مرسوم است.
  • برای طرز تهیه ژله دو رنگ با شیر، ابتدا یک لایه ژله با شیر را آماده کنید و وقتی لایه اول بست و خودش را گرفت، لایه بعد را به آن اضافه کنید و اجازه دهید لایه دوم خودش را بگیرد. بعد از اضافه کردن هر لایه ژله، قالب یا ظرف ژله را در یخچال قرار دهید.
  • برای سریع‌تر آماده شدن ژله، از قرار دادن قالب ژله در فریزر خودداری کنید. این کار باعث یخ زدن ژله می‌شود و ژله خراب خواهد شد. تنها می‌توانید یک ربع قبل از سرو ژله آن را در فریزر بگذارید و بعد بیرون بیاورید. به خاطر داشته باشید که ژله نباید بیشتر از یک ساعت در فریزر بماند.
  • وقتی ژله را در یخچال می‌گذارید، توجه کنید که سطح زیر قالب، صاف و برابر باشد. در غیر این صورت، ژله شما نامتقارن خواهد شد.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دست حلوا گیلانی بدون روغن و با روغن به روش اصلی

راه‌های جدا کردن ژله از قالب بدون ترک خوردن ژله

راه‌های جدا کردن ژله از قالب بدون ترک خوردن ژله

  • برای اینکه ژله به راحتی بعد از بستن در یخچال، از قالب بیرون بیاید، قالب را برای ۳۰ ثانیه یا نهایت یک دقیقه روی سطح آب جوش قرار دهید یا قالب را روی حرارت بخار آب بگیرید تا ژله از ظرف راحت‌تر جدا شود.
  • می‌توانید به کمک یک چاقوی تیز، دور تا دور ژله را از دیواره‌های قالب جدا کنید. کمی با نوک انگشتانتان ژله را از قالب جدا کنید تا بین قالب و ژله کمی هوا برود. یک بشقاب روی قالب بگذارید و به آرامی قالب را برگردانید. با یک قاشق به پشت قالب چند ضربه بزنید تا ژله به راحتی از قالب جدا شود و در ظرف سرو برگردد.
  • یک روش آسان و سریع دیگر برای جدا کردن ژله از قالب، استفاده از سشوار است. حرارت سشوار را زیر قالب بگیرید و به مدت ۱ دقیقه (یا بیشتر) سشوار را روشن کنید تا ژله از ظرف جدا شود.
  • قالب‌های سیلیکونی برای درست کردن ژله بسیار مناسب هستند. ژله‌ از قالب‌های سیلیکونی خیلی زود و بدون دردسر جدا می‌شود.

سوالات متداول

چرا ژله با شیر میبره؟

دلیل بریده شدن شیر در ژله، همدما نبودن شیر و ژله است. اگر شیر سرد را به ژله‌ای که هنوز داغ است (یا بالعکس) اضافه کنید، ژله شیر می‌برد. باید حتما دمای شیر و محلول ژله (محلول ژله و آب جوش)، یکسان باشد.

آیا به ژله با شیر می‌توان ژلاتین اضافه کرد؟

بله. ولی در این صورت، ژله شیری شما بسیار بافت سفتی پیدا می‌کند. بهتر است ژله با شیر را به صورت ساده درست کنید چون وجود ژلاتین در ژله با شیر، الزامی نیست.

کالابرگ الکترونیک