۲ طرز تهیه کتلت قارچ با گوشت و بدون گوشت به روش مجلسی

۲ طرز تهیه کتلت قارچ با گوشت و بدون گوشت به روش مجلسی


26 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه کتلت قارچ با گوشت و بدون گوشت به روش مجلسی

کتلت قارچ یک مدل از انواع کتلت خوشمزه و متفاوت است که برای تهیه آن می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برخی این کتلت را با مرغ و گوشت درست می‌کنند و برخی دیگر آن را به صورت گیاهی و بدون گوشت تهیه می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه کتلت قارچ به ۲ روش گیاهی و با گوشت را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه کتلت قارچ خوشمزه با آرد سوخاری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
قارچ ۵۰۰ گرم
سیر ۲ حبه
تخم مرغ ۳ عدد
آرد سوخاری نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزیجات خشک معطر ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت کتلت قارچ بدون گوشت: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کتلت قارچ گیاهی بدون گوشت

مراحل طرز تهیه کتلت قارچ

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه کتلت قارچ وگان و بدون گوشت آشنا شوید.

مرحله اول: قارچ‌ها را بشویید

در اولین مرحله از روش تهیه کتلت قارچ باید قارچ‌ها را خوب بشویید. سپس قارچ‌ها را روی یک پارچه بریزید تا کاملا خشک شوند. می‌توانید برای خشک کردن قارچ‌ها از دستمال کاغذی نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید قارچ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه کتلت قارچ را آماده کنید

برای تهیه مایه کتلت باید ابتدا قارچ را در غذاساز بریزید و خوب میکس کنید. سپس آرد سوخاری، سبزیجات معطر خشک مثل ترخون یا مرزه، سیر رنده شده، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. در ادامه تخم مرغ‌ها را نیز بشکنید و در یک کاسه جداگانه بریزید. تخم مرغ‌ها را با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و بعد به سایر مواد کتلت اضافه کنید. حالا مواد مایه کتلت را به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شوند.

شما می‌توانید آرد سوخاری، سبزیجات معطر خشک، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و تخم مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: کتلت‌ قارچ را در روغن سرخ کنید

مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. دست‌هایتان را کمی خیس کنید و بعد به اندازه یک گردو از مایه کتلت بردارید و با دست به آن به شکل گرد یا بیضی فرم دهید. سپس کتلت را در روغن بگذارید و خوب سرخ کنید. بعد از این که یک سمت کتلت‌ها سرخ شدند، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان نیز طلایی و خوشرنگ شود.

حتما بخوانید  11 دلیل بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری و سلامت

در انتها می‌توانید این کتلت‌ قارچ خوشمزه و لذیذ را در ظرف مورد نظرتان بچینید و با سبزی خوردن، لیموترش و گوجه فرنگی یا هر مخلفات دیگری که دوست دارید سرو کنید.

در صورت تمایل روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه کتلت قارچ و گوشت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
قارچ ۲۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
آرد سوخاری به مقدار لازم
پیاز ۱ عدد متوسط
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

طرز تهیه کوکوی گوشت و قارچ

طرز تهیه کوکوی گوشت و قارچ

برای تهیه این مدل کتلت قارچ با گوشت چرخ کرده ابتدا باید پیاز را بشویید و با رنده درشت رنده کنید. سپس آب اضافه آن را بگیرید. در ادامه قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. مقداری روغن سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید.

سپس قارچ‌های خرد شده را برای چند دقیقه تفت دهید تا آب اضافه‌شان گرفته شود. در ادامه صبر کنید تا قارچ‌ها خنک شوند و بعد آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید. قارچ ریز خرد شده را با پیاز رنده شده، گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کنید. کمی آرد سوخاری به مواد اضافه کنید تا مایه کتلت قارچ و گوشت منسجم شود.

در ادامه یک سلفون روی ظرف بکشید و مایه کتلت قارچ را برای ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا خوب منسجم شود. در انتها با دست به مواد کتلت فرم دهید و آن‌ها را به صورت گرد یا بیضی در روغن داغ سرخ کنید و از طعم این کتلت لذیذ لذت ببرید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه کتلت قارچ و سیب زمینی

طرز تهیه کتلت قارچ و سیب زمینی

برای تهیه «کتلت قارچ و سیب زمینی» می‌توانید از سیب زمینی پخته شده استفاده کنید. برای تهیه این مدل کتلت قارچ باید قارچ را بشویید، به صورت ریز خرد کنید و برای چند دقیقه روی حرارت تفت دهید تا آب اضافه‌شان بخار شود.

سپس سیب زمینی پخته شده را با رنده ریز رنده کنید و به قارچ‌ها اضافه کنید. صبر کنید تا ترکیب قارچ و سیب زمینی کاملا خنک شوند، سپس تخم مرغ را همراه با مقداری آرد سفید، پودر سیر، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به این مواد اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا مایه کتلت یکدست شود. با دست به مواد کتلت فرم دهید و آن را در روغن داغ سرخ کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو سیب زمینی با قارچ و پنیر

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت قارچ

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت قارچ

  • برای تهیه کتلت قارچ بهتر است آن را به صورت نازک و با ضخامت کم درست کنید و در روغن فراوان سرخ کنید.
  • در صورتی که مایه کتلت قارچ شل بود می‌توانید مقداری آرد سوخاری به آن اضافه کنید.
  • برای این که مواد کتلت قارچ گیاهی منسجم‌تر شود، می‌توانید ۱ عدد سیب زمینی خام رنده شده که آب آن را خوب گرفته‌اید یا مقداری سیب زمینی پخته و رنده شده به آن اضافه کنید.
  • به منظور جلوگیری از وا رفتن کتلت قارچ در زمان سرخ کردن، بهتر است مایه کتلت را در یک ظرف بریزید و روی آن را با سلفون بپوشانید و برای حدود ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا منسجم شود.
  • برای خوشمزه‌تر شدن این کتلت می‌توانید مقداری پنیر پیتزا رنده شده به آن اضافه کنید. می‌توانید پنیر پیتزا را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در طرز تهیه کتلت قارچ با آرد سوخاری می‌توانید به جای آرد سوخاری از خمیر نان باگت نیز استفاده کنید. در این روش باید نان باگت را با آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند و بعد آن را به مایه کتلت اضافه کنید.
  • برای تهیه کتلت با قارچ و فلفل دلمه می‌توانید از مقداری فلفل دلمه خرد شده در مایه کتلت قارچ استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری جعفری تازه یا سبزیجات معطر تازه و ساطوری خرد شده به کتلت قارچ طعم بی‌نظیری می‌بخشد.
  • به منظور جلوگیری از وا رفتن کتلت قارچ و همچنین ترد و خوشمزه شدن آن بهتر است کتلت را در روغن فراوان سرخ کنید.
  • در زمان سرخ کردن کتلت قارچ نباید تمام فضای ماهیتابه را با کتلت پر کنید، در این صورت دمای تابه کاهش پیدا می‌کند و ممکن است کتلت‌های شما از هم بپاشند.
  • در طرز تهیه کتلت قارچ بدون سیب زمینی باید از مقداری آرد گندم یا آرد سوخاری استفاده کنید تا مایع کتلت منسجم شود.
  • برای تهیه کتلت قارچ و پنیر بهتر است مقداری از مواد کتلت را بردارید و آن را باز کنید. سپس کمی پنیر داخل کتلت قرار دهید و در انتها آن را در روغن سرخ کنید.
  • برای درست کردن کتلت با مرغ و قارچ می‌توانید از مقداری سینه مرغ چرخ کرده، قارچ میکس شده، پیاز رنده شده، ادویه‌جات معطر، تخم مرغ و آرد در مایه کتلت استفاده کنید.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه بورانی بادمجان (ماست بادمجان) رژیمی و غیررژیمی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کتلت قارچ

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کتلت قارچ

علت وا رفتن کتلت قارچ چیست؟

در صورتی که مایه کتلت شل باشد و دمای روغن در زمان سرخ کردن کتلت‌ها کم باشد، کتلت‌ها از هم می‌پاشند و در روغن وا می‌روند.

چرا کتلت قارچ میچسبه؟

در صورتی که برای سرخ کردن کتلت قارچ از مقدار روغن کمی استفاده کنید یا روغن را خوب داغ نکنید، کتلت به ماهیتابه می‌چسبد. همچنین برای تهیه انواع کتلت و کوکو بهتر است از ماهیتابه نچسب استفاده کنید.

چرا کتلت قارچ خشک میشه؟

مهم‌ترین دلیل خشک شدن کتلت قارچ، استفاده از آرد سوخاری یا سفید به مقدار زیاد یا اضافه کردن حجم زیاد گوشت به مایه کتلت قارچ و گوشت است.

 

کالابرگ الکترونیک