۳۳ خواص و عوارض شلیل در بارداری برای سلامتی مادر و جنین

۳۳ خواص و عوارض شلیل در بارداری برای سلامتی مادر و جنین


21 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مصرف غذای سالم در بارداری برای جلوگیری از تیرگی پوست

از جمله خواص شلیل در بارداری کمک به رشد جنین و رشد استخوان‌ها است. شلیل از نظر ظاهری، شباهت‌های زیادی با هلو دارد. خواص شلیل برای افراد عادی بی‌شمار است اما زنان حامله شلیل بخورند یا نه؟ برخی از زنان باردار، این میوه شیرین و آبدار را در دوران بارداری هوس می‌کنند. اما درست مثل هر غذای دیگری، طبیعی است که در هنگام بارداری در مورد ایمن بودن آن شک داشته باشید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش درباره خواص شلیل در بارداری و فواید سلامتی برای مادر و جنین به خواهیم گفت.

 

 

آیا خوردن شلیل در دوران بارداری بی‌خطر است؟

 

آیا خوردن شلیل در دوران بارداری بی‌خطر است؟

 

بله. در دوران بارداری می‌توانید از خوردن شلیل لذت ببرید. اگر باردار هستید، خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مثل شلیل می‌تواند زایمان ایمن و سالمی را برای شما تضمین کند. شلیل به دلیل داشتن پتاسیم به کاهش فشار خون کمک کند.

با این حال، باید قبل از خوردن این میوه، آن را بشویید، چون شلیل شسته‌ نشده ممکن است حاوی انگل‌ها و باکتری‌های مضر باشد که می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناک منتقله از طریق غذا، مثل «لیستریوز» و «توکسوپلاسموز» شود.

بنابراین، شلیل‌ها را به خوبی بشویید تا با خیال راحت از خوردن آن در دوران بارداری لذت ببرید. با این حال، توصیه می‌شود قبل از مصرف شلیل در دوران بارداری، مخصوصا اگر مشکل سلامتی خاصی دارید، با متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت کنید تا کاملا ایمن باشید.

 

بیشتر بخوانید: خواص آلو برای زنان در دوران بارداری و شیردهی

 

خواص شلیل در بارداری برای سلامتی مادر و جنین

 

محتوای ویتامین و مواد معدنی موجود در شلیل آبدار برای شما و جنین‌تان در دوران بارداری بسیار مفید است. از نظر تغذیه‌ای، شلیل دارای طیف گسترده‌ای از مواد مغذی است که می‌توانید این مواد ضروری برای بدن را به روش‌های متنوعی که شلیل را در رژیم غذایی‌تان جای می‌دهید، به دست آورید. شلیل را می‌توان به صورت تازه، خشک شده، به صورت اسموتی یا آب آن را به تنهایی یا با آبمیوه‌های دیگر مصرف کرد. در زیر خواص شلیل در بارداری برای مادر و جنین را برای شما می‌آوریم.

 

شلیل از نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند

 

شلیل از نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند

 

خوردن شلیل در دوران بارداری به جلوگیری از خطر نقایص مادرزادی در جنین کمک می‌کند. مواد معدنی، ویتامین و فولات موجود در این میوه، خطر نقص لوله عصبی مثل «اسپینا بیفیدا» را در نوزاد متولد نشده به حداقل می‌رساند. همچنین مصرف شلیل باعث سلامت جنین می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسپاگتی اسفناج به 3 روش

 

بهبود رشد و نمو جنین

 

شلیل منبع عالی فیبر و ویتامین C است که به رشد و تکامل مناسب جنین کمک می‌کند. محتوای مواد مغذی موجود در میوه به رشد ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی جنین کمک می‌کند. همچنین، محتوای پتاسیم موجود در شلیل از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند و سطح انرژی را در دوران بارداری افزایش می‌دهد.

 

شلیل محافظ چشم مادران باردار

 

شلیل حاوی «لوتئین» است؛ یک ماده مغذی حیاتی که سلامت چشم را ارتقا می‌دهد و خطر بیماری‌های چشمی را در دوران بارداری به حداقل می‌رساند. همچنین لوتئین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و از خطر ابتلا به آب مروارید جلوگیری می‌کند. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در این میوه به شما کمک می‌کند تا سلامت چشم را حفظ کنید، بینایی خود را بهبود بخشد و از خطر خشکی دهان و کوری جلوگیری می‌کند.

 

شلیل از خطر هیپوکالمی در بارداری جلوگیری می‌کند

 

شلیل از خطر هیپوکالمی در بارداری جلوگیری می‌کند

 

محتوای پتاسیم موجود در شلیل برای عملکرد مناسب سلول‌ها و اعصاب در دوران بارداری بسیار مفید است. پتاسیم به سنتز پروتئین و فرآیند متابولیک کمک می‌کند، تعادل الکترولیت را حفظ می‌کند، باعث تقویت عملکرد ماهیچه‌ها می‌شود و از کربوهیدرات‌ها استفاده می‌کند. از دیگر خواص شلیل در بارداری این است که از خطر اختلالاتی مثل «هیپوکالمی» جلوگیری می‌کند، که ممکن است در زمان انتظار بر سلامت عضلانی تأثیر منفی بگذارد.

 

باعث سلامت پوست می‌شود

 

شلیل حاوی بیوفلاونوئیدها، لوتئین، بتاکاروتن، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی است که از پوست در برابر آسیب محافظت می‌کند و سلامت پوست را به میزان قابل توجهی در دوران بارداری افزایش می‌دهد. ویتامین C به سنتز کلاژن کمک می‌کند و بافت‌های پوست، تاندون‌ها، استخوان‌ها و غضروف‌ها را تقویت می‌کند. «لوتئین» یک اثر محافظتی از عکس ایجاد کرده و از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و ضررهای ناشی از اشعه UV محافظت می‌کند.

 

شلیل به هضم غذا کمک می‌کند

 

محتوای فیبر رژیمی در شلیل، قلیایی است و به خاطر مغذی بودن آن، به بهبود هضم و حفظ سلامتی در دوران بارداری کمک می‌کند. فیبر به راحتی آب را جذب می‌کند، حرکات روده را صاف می‌کند و از زخم و ورم معده در دوران حاملگی جلوگیری می‌کند. همچنین شلیل باعث سم‌زدایی می‌شود و سموم مضر را از بدن دفع می‌کند.

 

خواص شلیل در محافظت بدن از سرطان

 

خواص شلیل در محافظت بدن از سرطان

 

«اسید کلروژنیک» موجود در شلیل به جلوگیری از تومور کمک می‌کند. این اسید رشد سلول‌های سرطانی را مهار کرده و از بدن در برابر رشد و پیشرفت سرطان روده بزرگ و سرطان ریه محافظت می‌کند.

 

خواص شلیل در بارداری برای مغز

 

شلیل سرشار از آنتی اکسیدان بوده که و یکی از خواص شلیل در بارداری کاهش استرس زنان حامله است. در صورتی که بدن، استرس کمتری را تجربه کند، احتمال بروز بیماری دیابت و بیماری آلزایمر یا آسیب‌های مغزی توسط آنتی‌اکسیدان‌ها ایجاد می‌شوند، کاهش می‌یابد.

 

خواص شلیل برای یبوست بارداری

 

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی غلیظ و خوشمزه بدون قارچ و با قارچ

خواص شلیل برای یبوست بارداری

 

عارضه ییوست در دوران بارداری یکی از مشکلات شایع بین خانم‌های باردار است که بسیاری از زنان در این دوران، مخصوصا در ماه‌های آخر بارداری آن را تجربه می‌کنند. شلیل به عنوان یک میوه غنی از فیبر به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و برای سلامت روده واقعا مفید است. بنابراین می‌توانید برای جلوگیری یا درمان یبوست و سایر مشکلات مربوط به گوارش، آن را در رژیم غذایی خود جای دهید.

 

جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری

 

شلیل یکی از منابع بسیار خوب آهن است که مصرف آن به مبارزه با کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین در بدن کمک می‌کند. یکی از عوارض بیماری کم‌خونی احساس ضعف و خستگی است. با خوردن شلیل می‌توانید با دریافت آهن کافی، انرژی بیشتری داشته باشید. همچنین آهن یکی از مواد معدنی مفیدی است که به جذب سایر مواد معدنی دیگر توسط بدن کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات گوجه سبز در بارداری

 

چه کسانی نباید در دوران بارداری شلیل بخورند؟

 

چه کسانی نباید در دوران بارداری شلیل بخورند؟

 

هر چند خوردن شلیل در دوران بارداری فواید زیادی برای سلامت مادر و کودک دارد ولی باید از پرخوری و مصرف بیش از اندازه آن پرهیز کرد چون ممکن است مشکلات مختلفی را برای مادر و حتی جنین ایجاد کند. این مشکلات سلامتی عبارتند از:

• ناراحتی معده
• ناراحتی، احساس فشار و سوزش در ناحیه قلب
• معده درد

بنابراین باید شلیل را به مقدار محدود و کافی مصرف کنید. علاوه بر این، افرادی که از بیماری مزمن کلیه رنج می‌برند باید از مصرف این میوه در دوران بارداری پرهیز کنند، چون شلیل سرشار از پتاسیم است و افراد مبتلا به CKD باید از مصرف پتاسیم خودداری یا آن را به میزان محدود مصرف کنند.

 

بیشتر بخوانید: لیست مواد غذایی سنگ کلیه ساز

 

سوالات متداول

در بارداری روزی چند عدد شلیل بخورم؟

۱- در بارداری روزی چند عدد شلیل بخورم؟

 

خوردن روزانه دو عدد شلیل یا ۱ فنجان آب این میوه در دوران بارداری توصیه می‌شود.

 

۲- اگر در دوران بارداری شلیل بخورم چاق خواهم شد؟

 

شلیل کالری و محتوای چربی نسبتا کمی دارد. همچنین، خوردن میوه‌ها و سبزیجات به داشتن وزن متعادل کمک می‌کند. بنابراین مصرف شلیل نمی‌تواند منجر به افزایش وزن در دوران بارداری شود.

 

۳- آیا خوردن شلیل در بارداری منجر به دیابت بارداری می‌شود؟

 

شلیل حاوی مقدار زیادی قند است به همین خاطر باید مراقب مصرف به اندازه آن باشید. چون خوردن بیش از حد آن، ممکن است خطر بروز دیابت بارداری را بیشتر کند. بنابراین در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

 

۴- آیا خوردن شلیل سبب زیبایی جنین می‌شود؟

 

بدون شک پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مصرف میوه‌ها و خوراکی‌های مفید در دوران بارداری می‌تواند به سلامت ژن‌ها کمک کند. اما آنچه بیشترین اثر را در زیبایی جنین دارد، مجموعه ژن‌هایی است که از پدر و مادرش به ارث می‌برد و سهم مواد غذایی در زیبایی جنین بسیار ناچیز است، تا حدی که هیچ تحقیق علمی دقیقی،‌ این موضوع را کاملا تایید نمی‌کند.

 

 

منابع: parentinghealthybabies / momjunction

 

 

کالابرگ الکترونیک