۱۲ خواص آلو برای زنان در دوران بارداری و شیردهی

۱۲ خواص آلو برای زنان در دوران بارداری و شیردهی


19 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۲ خواص آلو برای زنان در دوران بارداری و شیردهی

خوردن آلو برای زنان شیرده و باردار مفید است یا مضر؟ حتما می‌دانید که دوران بارداری و شیردهی برای زنان، با احتیاط‌های تغذیه‌ای و دارویی همراه است. زنان در این دوران باید بیشتر مراقب خورد و خوراکشان باشند تا به سلامت خودشان و نوزاد یا جنین، آسیبی وارد نشود. همچنین خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند به سلامت مادر و جنین کمک زیادی کند. در مورد آلو هم این سوال وجود دارد که آیا این میوه برای زنان در دوران شیردهی و بارداری مفید است یا نه؟ این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش را به خواص آلو برای زنان شیرده و باردار اختصاص داده‌ایم.

 

 

آیا آلو برای زنان شیرده مفید است؟

 

آیا آلو برای زنان شیرده مفید است؟

 

شیردهی از دوران مهم بعد از بارداری است و تغذیه مادر نه تنها بر سلامت خودش بلکه بر نوزاد تازه به دنیا آمده نیز تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب که شیر، حاوی موادی است که در بدن مادر وجود دارد و از راه تغذیه صحیح یا نادرست به آن منتقل می‌شود.

خوردن آلو در دوران شیردهی، چه به صورت تازه، چه به صورت آلو خشک و چه به شکل آب آلو، ضرر ندارد و اتفاقا خواص آلو برای زنان شیرده بسیار زیاد است، مثلا از بروز عارضه یبوست، پیشگیری یا آن را درمان می‌کند.

اما این گروه از زنان باید به میزان مصرف آن دقت کافی داشته باشند و بیش از حد آن را مصرف نکنند چون در این صورت ضررهایی را به همراه دارد. بهتر است قبل از گنجاندن آلو در رژیم غذایی‌تان، درباره میزان مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید.

 

خواص آلو برای زنان شیرده و باردار

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با آلو

 

آلو حاوی مقدار زیادی فیبر، اسیدهای آلی، فروکتوز، کربوهیدرات‌ها و همچنین ویتامین‌های گروه A، PP، C، B و E است. این میوه عناصر کمیاب مهمی از جمله ید، فلوئور، روی، منگنز، کلسیم، کروم، مس و فسفر را در خود جای داده است.

 

۱- تقویت سیستم ایمنی بدن با آلو

 

یکی از مهم‌ترین خواص آلو برای زنان شیرده و باردار، بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن است. در صورتی که سیستم ایمنی بدن قوی باشد،‌ احتمال ضعیف شدن و بروز بیماری‌های مختلف کمتر است و نگرانی کمتری بابت حمله ویروس‌ها یا باکتری‌ها به بدن وجود خواهد داشت. همچنین با تقویت سیستم ایمنی، مادر کمتر احساس خستگی می‌کند و از نظر روانی نیز، اعصاب قوی‌تر و آرامش بیشتری دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه میلک شیک هلو و موز به ۳ روش با بستنی و بدون بستنی

 

۲- خواص آلو برای زنان شیرده و باردار در استخوان سازی

 

تقویت استخوان‌ها و بهبود سلامت آن‌ها، ‌از مواردی است که می‌توان با خوردن آلو سیاه یا آلو بخارا به آن کمک کرد. یکی از خواص آلو سیاه خشک یا آلو بخارا، کمک به استخوان‌سازی است. چون آلو حاوی کلسیم زیادی است و افزودن آن به رژیم غذایی می‌تواند به سلامت استخوان‌ها کمک کند.

 

۳- تقویت سیستم عصبی با آلو

 

تقویت سیستم عصبی با آلو

 

از آن‌جایی که آلو منبع خوبی از پتاسیم است و پتاسیم به عنوان یک الکترولیت برای بدن حیاتی و ضروری است، این ماده معدنی و مغذی می‌تواند به انتقال تکانه‌های عصبی و در نتیجه بهبود عملکرد اعضای بدن کمک کند. خوردن آلو یا نوشیدن آب آن، باعث تقویت سیستم عصبی شده و برای تنظیم عملکرد ارگان‌های بدن مفید است.

 

۴- جبران کمبود آهن با آلو

 

کمبود آهن در بدن موجب بروز عارضه کم خونی در بدن زنان شیرده یا باردار می‌شود. یکی از خواص آلو برای بارداری و شیردهی، جبران کم‌خونی بدن است. در بدن افراد مبتلا به کم‌خونی، به اندازه کافی گلبول‌های قرمز تولید نمی‌شود و فقر آهن رخ می‌دهد. معمولا زنان باردار یا زنان در دوران شیردهی در صورت ابتلا به کم‌خونی دچار ضعف، خستگی، نفس تنگی و تحریک‌پذیری می‌شوند.

آلو به عنوان یکی از میوه‌های سرشار از آهن، از کم‌خونی پیشگیری می‌کند و می‌تواند آهن مورد نیاز بدن مادر را فراهم کند. زنان شیرده و باردار، با خوردن نصف لیوان آلو می‌توانند ۰.۸۱ میلی گرم آهن دریافت کنند که ۴.۵ درصد از ارزش روزانه بدن را تامین می‌کند. از طرف دیگر، نصف لیوان آب آلو، حاوی ۳ میلی‌گرم یا ۱۷ درصد آهن است.

 

۵- خواص آلو برای زنان شیرده و باردار در درمان یبوست

 

خواص آلو برای زنان شیرده و باردار در درمان یبوست

 

آلو به خاطر فیبر زیادی که دارد یکی از میوه‌های مفید در درمان یبوست در دوران شیردهی مادران به حساب می‌آید. آب آلو نیز یکی از مواد غذایی ارزشمند است که به عنوان ملین عمل می‌کند و به بهبود عملکرد حرکات روده می‌پردازد. در زنان شیرده که به خاطر یبوست دچار بواسیر می‌شوند، نوشیدن آب آلو توصیه می‌شود.

 

۶- بهبود عملکرد مثانه

 

کمبود فیبر علاوه بر این که می‌تواند در فرد منجر به یبوست شود، اختلال در عملکرد طبیعی مثانه را هم به همراه دارد. کمبود فیبر یکی از دلایل تکرر ادرار در زنان باردار و شیرده است که با خوردن آلو می‌توان از آن پیشگیری کرد.

 

۷- تنظیم سطح کلسترول خون در دوران شیردهی

 

یکی از خواص آلو برای زنان شیرده و باردار، کاهش سطح کلسترول بد خون است. چربی و کلسترول اگر در رگ‌ها و شریان‌ها جمع شوند، باعث ایجاد پلاک می‌شوند. ایجاد پلاک در شریان‌ها می‌تواند به تنگ شدن مجرای شریان‌ها منجر شود و همین موضوع موجب نارسایی قلبی، سکته مغزی و حمله‌های قلبی خواهد شد. آلو یکی از میوه‌های مفیدی است که به خاطر محتوای بالای فیبر می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش میزان کلسترول خون داشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه وگان با سویا و قارچ بدون گوشت با طعم لذیذ

 

۸- خواص آلو برای کاهش وزن زنان باردار و دوران شیردهی

 

خواص آلو برای کاهش وزن زنان باردار و دوران شیردهی

 

در دوران شیردهی، مادران می‌توانند با خوردن آلو یا نوشیدن آب آن، وزن خود را کنترل یا تنظیم کنند. خوردن آلو می‌تواند باعث ایجاد سیری طولانی‌ مدت‌‌تری شود و همین موضوع گرسنگی را کاهش می‌دهد، در نتیجه از پرخوری جلوگیری به عمل می‌آید. در ضمن خوردن آلو خشک به خاطر این که چربی کمی دارد، می‌تواند از چاق شدن و اضافه وزن زنان در دوران شیردهی جلوگیری کند.

 

۹- خواص آلو برای کاهش خطر زایمان زودرس

 

یکی از خواص آلو سیاه برای زنان باردار، کاهش خطر زایمان زودرس است. در صورت زودرس بودن زایمان در زنان، احتمال پاره شدن غشا قبل از موعد وجود دارد. یکی از دلایل مهم برای زایمان زودرس، کمبود ویتامین ث است. آلو به عنوان یکی از منابع مهم ویتامین ث، از زایمان زودرس جلوگیری می‌کند و خوردن آن در بارداری مفید است،‌ البته اگر در اندازه کافی مصرف شود.

 

۱۰- تقویت عضلات زنان باردار با آلو

 

آلو به عنوان منبع غنی از پتاسیم، می‌تواند انقباضات ماهیچه‌ای را تسکین دهد. همچنین نوشیدن آب آلو یا خوردن آلو خشک سیاه یا آلو بخارا به ساخت عضلات بدن در دوران شیردهی کمک می‌کند. همچنین آلو سرشار از منیزیم است و می‌تواند با شل کردن عضلات، انقباضات ماهیچه‌ای را کاهش دهد.

 

۱۱- افزایش انرژی در زنان شیرده و باردار با خوردن آلو

 

افزایش انرژی در زنان شیرده و باردار با خوردن آلو

 

یکی از مشکلات شایع زنان در دوران شیردهی و بارداری، احساس خستگی است. نداشتن انرژی یا کمبود انرژی از مشکلات شایع زنان در دوران بارداری و شیردهی است که اضافه کردن آلو به رژیم غذایی می‌تواند به افزایش انرژی در بدن کمک کند. آنتی اکسیدان و پتاسیم موجود در آلو، به سلامت زنان در دوران شیردهی و بارداری کمک زیادی می‌کند.

 

۱۲- تنظیم دمای بدن در دوران شیردهی و بارداری

 

یکی از خواص آلو برای زنان در دوران شیردهی و بارداری، تنظیم دمای بدن است. کاهش حرارت بدن و تنظیم دمای آن می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند و به سلامت مادر منجر شود.

 

سوالات متداول

 

چند آلو در دوره شیردهی و بارداری می‌توان خورد؟

 

چند آلو در دوره شیردهی و بارداری می‌توان خورد؟

 

اینکه روزانه زنان باردار یا شیرده چند آلو می‌توانند بخورند، بستگی به وضعیت جسمی و سلامتی آن‌ها دارد. زنان باردار می‌توانند به طور متوسط ۷ عدد آلو را چه به صورت خشک و چه به صورت تازه در رژیم غذایی خود جای دهند. همچنین خوردن آب این مقدار آلو در دوران شیردهی و بارداری می‌تواند باعث بهره بردن از خواص آلو برای زنان شیرده و باردار شود.

 

خواص آلو برای زنان شیرده چیست؟

 

زنان در دوران شیردهی با خوردن آلو می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی، تقویت عضلات، جذب آهن، کنترل وزن، کنترل فشار خون و … کمک کنند.

 

منبع: htgetrid

 

کالابرگ الکترونیک