۲۲ خواص شلیل برای کبد چرب، لاغری، پوست، قلب، سرطان و …

۲۲ خواص شلیل برای کبد چرب، لاغری، پوست، قلب، سرطان و …


20 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
22 خواص و فواید شلیل برای کبد چرب، لاغری، پوست، قلب و سرطان

خواص و فواید شلیل برای سلامت بدن چیست؟ شلیل یک میوه خوشمزه تابستانی است و در اصل نوعی هلو به حساب می‌آید که پوستی صاف و براق دارد. از نظر تغذیه‌ای و ارزش غذایی، شلیل دارای طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همین موضوع هم آن را به میوه‌ای مفید برای سلامتی و زیبایی تبدیل می‌کند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص و فواید شلیل برای سلامت عمومی بدن می‌پردازیم.

 

 

خواص و فواید شلیل برای سلامتی

 

شلیل سرشار از مواد مغذی

 

شلیل سرشار از مواد مغذی

 

یک عدد شلیل با سایز متوسط (معادل: ۱۴۲ گرم) دارای مواد مغذی و ویتامین‌های زیر است:

 

• کالری: ۶۳
• چربی: ۰.۵ گرم
• کربوهیدرات: ۱۵ گرم
• پروتئین: ۱.۵ گرم
• فیبر: ۲.۴ گرم
• شکر: ۱۱.۲ گرم
• پتاسیم: ۶٪ از ارزش روزانه (DV)
• نیاسین (ویتامین B3): 10 درصد DV
• ویتامین C: 8.5٪ از DV
• مس: ۱۳.۶ درصد DV

 

همان‌طور که می‌بینید شلیل دارای مقدار زیادی مس، پتاسیم و ویتامین‌های B3 و C است. شلیل همچنین میزان کمی ویتامین A، لوتئین، زآگزانتین، منگنز، روی، آهن، منیزیم و فسفر را در خود جای داده است که هر یک فواید زیادی برای سلامتی دارند.

 

خاصیت شلیل برای کرونا

 

به طور خاص، ویتامین C را با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون به نام فاگوسیت‌ها و لنفوسیت‌ها مرتبط می‌دانند. این گلبول‌ها از بدن شما در برابر عفونت محافظت می‌کنند و از این راه، ایمنی بدن را بالا می‌برند. در این راستا، نتایج یک مطالعه که اخیرا روی ۸۰۰ بزرگسال مبتلا به کووید-۱۹ انجام شد، نشان داد که مصرف ۲۰۰ میلی گرم دوز ویتامین C، هم وابستگی به دستگاه تنفس مصنوعی و هم میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

تحقیقات دیگر همچنین نشان می‌دهد که در صورت غنی بودن بدن از ویتامین ث، مدت اقامت در بیمارستان و شدت علائم کاهش می‌یابد. شلیل هم یکی از میوه‌های غنی از ویتامین ث است که می‌تواند به تقویت بدن کمک کند.

 

جلوگیری از کم خونی با شلیل

 

جلوگیری از کم خونی با شلیل

 

خوردن شلیل همراه با غذاهای غنی از آهن، به پیشگیری از عارضه کم خونی کمک می‌کند. احتمالا می‌دانید که دلیل بروز کم‌خونی، کمبود هموگلوبین یا گلبول‌های قرمز خون است. از آن‌جایی که گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را در سراسر بدن پخش می‌کنند، افراد مبتلا به کم‌خونی ممکن است، احساس خستگی کنند.

ویتامین C با تبدیل این ماده معدنی به شکل قابل جذب‌تر در بدن شما، به دریافت آهن کمک می‌کند. با این حال، باید حتما شلیل را با غذاهای غنی از آهن مثل لوبیا و گوشت مصرف کنید تا از کم خونی جلوگیری شود.

 

شلیل سرشار از آنتی اکسیدان‌‌ها

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کشک کدو مجلسی کرمانی بسیار لذیذ به 2 روش

شلیل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها به کاهش «استرس اکسیداتیو» کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد در بدن است و به مرور زمان، ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مثل بیماری دیابت، زوال عقل یا آلزایمر و بیماری قلبی شود. سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در شلیل شامل فلاونوئیدها و آنتوسیانین‌ها هستند که به ظاهر، طعم و عطر بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات کمک می‌کنند.

فلاونوئیدها ممکن است به جلوگیری از کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن کمک کنند، در حالی که آنتوسیانین‌ها در کاهش التهاب و بیماری قلبی نقش دارند. شلیل همچنین دارای ترکیبات فنلی است. این ترکیبات نوعی آنتی اکسیدان پلی‌فنول هستند که از شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

 

خواص و فواید شلیل برای سرطان

 

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که ترکیبات فنلی موجود در شلیل ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. نتایج یک آزمایش که روی بیش از ۴۷۰ هزار بزرگسال در سنین ۵۱ تا ۷۰ سال انجام شد، نشان داد که ارتباط قابل توجهی بین افزایش مصرف میوه‌ها از جمله شلیل و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در مردان وجود دارد که به خاطر فعالیت آنتی اکسیدانی این میوه‌ها است.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی اثرات مشابهی را نشان کرد. در این آزمایش مشخص شد که عصاره میوه هلو به مهار تکثیر سلول‌های سرطان سینه کمک می‌کند. البته لازم به یادآوری است که برای اطمینان از نتایج، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

 

خواص شلیل برای لاغری

 

خواص شلیل برای لاغری

 

شلیل از راه‌های مختلفی به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. این میوه منبع خوبی از فیبر است که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. علاوه بر این، شلیل به طور طبیعی کالری و چربی کمی دارد. خوردن مقدار زیادی از میوه‌ها و سبزیجات کم کالری، زمانی به کاهش وزن کمک می‌کند که به جای تنقلات پر کالری و تنقلاتی که مواد مغذی کمی دارند، مصرف شود.

 

شلیل و کنترل فشار خون

 

«پتاسیم» یک ماده مغذی مهم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و به تنظیم و جلوگیری از فشار خون بالا کمک می‌کند. پتاسیم همچنین با سدیم در بدن تعامل می‌کند که می‌تواند به کنترل تعادل مایعات کمک کند. این مکانیسم می‌تواند برای رژیم‌های کاهش وزن مفید باشد. اگر می‌خواهید به تنظیم فشار خونتان کمک کنید، شلیل را در برنامه و رژیم غذایی خود جای دهید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای پایین آوردن فشار خون

 

خواص و فواید شلیل برای پوست صورت

 

پوست، سطح وسیعی از بدن را پوشانده و به نوعی بزرگ‌ترین عضو بدن به حساب می‌آید. این عضو بیش از هر چیز، برای سالم ماندن به تغذیه خوب نیاز دارد. شلیل به دلیل داشتن مقدار زیادی «مس»، از سلامت پوست حمایت کند.

ماده معدنی مس رشد سلول‌های لایه درم را تحریک می‌کند که دومین لایه بیرونی پوست است. همچنین از پوست در برابر آسیب محافظت می‌کند و روند پیری را به تعویق می‌اندازد. این میوه با تولید کلاژن، پروتئین بدن شما را افزایش می‌دهد. بد نیست بدانید که مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی، اغلب حاوی پپتیدهای مس هستند.

شلیل همچنین سرشار از نیاسین (ویتامین B3) است که از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید محافظت می‌کند و مقادیر کمی ویتامین A دارد که یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامت پوست است.

حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر هندوانه با بستنی کافی شاپی و مجلسی

 

بهبود سلامت قلب و مغز با شلیل

 

بهبود سلامت قلب با شلیل

 

ویتامین A موجود در شلیل برای سلامت قلب مهم است چون به کاهش سطح کلسترول در خون کمک می‌کند. ویتامین C شلیل هم نقش مهمی در بهبود عملکرد قلب ایفا می‌کند چون التهاب را در سراسر بدن، از جمله در رگ‌های خونی که اکسیژن را به قلب می‌رسانند، کاهش می‌دهد و احتمال بروز سکته قلبی را کم می‌کند. شلیل همچنین حاوی پتاسیم است که با تنظیم فشار خون، خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

 

خواص شلیل برای زنان باردار

 

شلیل به دلیل محتوای پتاسیم خطرات مرتبط با بارداری را کاهش دهد. فشار خون بالا عامل چندین پیامد خطرناک در بین زنان باردار از جمله زایمان زودرس، زایمان سزارین و مرگ مادر است. با این حال، افزایش مصرف پتاسیم ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد. اگر باردار هستید، خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مثل شلیل تا حدی می‌تواند زایمان ایمن و سالم را برای شما تضمین کند.

 

خواص شلیل برای مردان و افزایش اسپرم

 

یکی از خواص و فواید شلیل تقویت میل جنسی در مردان است. این میوه همچنین تولید اسپرم در مردان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، شلیل از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کرده و به کاهش استرس، افزایش تمرکز و قدرت در عضلات کمک می‌کند.

 

خواص شلیل برای کودک

 

خواص شلیل برای کودک

 

همانطور که گفتیم شلیل سرشار از مواد مغذی است بنابراین مصرف آن برای کودکان مفید است. اما باید زمانی شلیل را به فرزندتان بدهید که کودک شروع به دریافت غذا کرده باشد، یعنی تا پیش از شش ماهگی که نوزاد صرفا از شیر تغذیه می‌کند، نمی‌توان این میوه را در رژیم غذایی او جای داد.

از آنجایی که این میوه اثر ملین ملایمی دارد، خوردن آن می‌تواند مشکل مدفوع را در نوزادان حل کند. در ضمن مصرف آبمیوه شلیل توسط متخصصان اطفال به عنوان یک عامل تعدیل کننده ایمنی با منشاء طبیعی توصیه می‌شود.

 

خواص و فواید شلیل برای کبد

 

کبد چرب یک بیماری بسیار شایع است که دلیل اصلی آن سبک تغذیه‌ای اشتباه در افراد است. شلیل با توجه به محتوای غنی از ویتامین برای سلامتی بسیار مفید است. اگر مبتلا به کبد چرب هستید، در مورد میزان مصرف این میوه، بهتر است با پزشک خودتان مشورت کنید.

 

شلیل میوه مفید برای درمان یبوست

 

شلیل منبع خوبی از مواد مغذی از جمله ویتامین A و C، پتاسیم و فیبر است. این میوه همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند از بدن در برابر بیماری محافظت کند. علاوه بر این، شلیل منبع خوبی از فیبر است که می‌تواند به حفظ حرکات منظم روده کمک کند و از عارضه یبوست پیشگیری کرده یا آن را درمان کند.

 

سوالات متداول

 

از چه زمانی می‌توان به کودکان شلیل داد؟

 

از چه زمانی می‌توان به کودکان شلیل داد؟

 

شلیل را باید بعد از ۷ ماهگی و زمانی که کودک غذا می‌خورد، به رژیم غذایی او اضافه کند. البته حتما باید مراقب باشید که میزان شلیل را باید بسیار کم در نظر بگیرید.

 

شلیل چه زمانی می‌تواند باعث لاغری شود؟

 

شلیل زمانی به کاهش وزن کمک می‌کند که به جای تنقلات پر کالری و تنقلاتی که مواد مغذی کمی دارند، مصرف شود.

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک