طرز تهیه مربای بهار نارنج به ۳ روش آسان بدون تلخی

طرز تهیه مربای بهار نارنج به ۳ روش آسان بدون تلخی


16 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای بهارنارنج
فهرست محتوا پنهان

مربای بهار نارنج را با شکوفه‌های بهارنارنج خشک و تازه می‌توانید درست کنید. این مربای خوشمزه به خاطر عطر قوی و طعم لذیذ و خاصیت آرام‌بخشی که دارد، بسیار محبوب است. برای درست کردن مربای بهار نارنج بدون طعم تلخی باید فوت و فن‌های مربا بهار نارنج را بلد باشیم. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه مربای بهار نارنج تازه به روش بدون آهک، مربای بهار نارنج با آب آهک و مربای بهار نارنج خشک می‌پردازیم و فوت و فن‌های گرفتن تلخی بهار نارنج را به شما خواهیم گفت.

طرز تهیه مربای بهار نارنج بدون آهک

طرز تهیه مربای بهار نارنج بدون آهک

میزان کالری: حدود ۲۳۰ کالری در ۱۰۰ گرم
مدت زمان آماده سازی مواد: ۲ ساعت
مدت زمان لازم برای پخت: ۳ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه مربای بهار نارنج بدون آهک

 

  • شکوفه بهار نارنج تازه: ۱ کیلوگرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش: ۱ عدد
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

 

 

مراحل طرز تهیه مربای بهار نارنج زعفرانی

 

برای درست کردن مربای بهار نارنج بدون آهک به روش اصیل و سنتی ابتدا باید طعم تلخ و گس بهار نارنج‌ها را بگیرید و سپس همراه با آب و شکر آن را بپزید. با این میزان مواد، یک بطری شیشه‌ای تقریبا بزرگ مربای بهار نارنج خواهید داشت. در صورتی‌ که می‌خواهید این میزان کمتر یا بیشتر باشد، کافی است نسبت‌ها را به یک اندازه کم یا زیاد کنید.

 

 

مرحله اول: شکوفه‌های بهار نارنج را تمیز کنید و بشویید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای بهار نارنج، ابتدا شکوفه‌های بهار نارنج را پاک کنید و کاسبرگ آن را جدا کنید. فقط باید با برگ‌ها و قسمت سفید شکوفه‌های بهار نارنج مربا درست کنید. سپس شکوفه‌های بهار نارنج را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک قابلمه بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. سپس آن را آبکش کنید.

 

 

مرحله دوم: بهارنارنج‌ تازه را بجوشانید

 

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید، گلبرگ‌های بهار نارنج‌ تازه و آبکش شده را به قابلمه اضافه کنید. اجازه بدهید آب شروع به جوشیدن کند، نیازی نیست حرارت را کم کنید، بعد از ۵ دقیقه از جوشیدن بهار نارنج‌ها، آن‌ها را با آب سرد آبکش کنید.

حتما بخوانید  2 روش طرز تهیه کاپ کیک یا کیک فنجانی دو رنگ در فر و قابلمه

 

 

مرحله سوم: بهار نارنج‌ها را در آب بخیسانید

 

دوباره قابلمه را پر از آب کنید و بهار نارنج‌ها را مانند قبل بجوشانید و آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید. این کار را ۳ تا ۴ مرتبه انجام دهید تا وقتی که تلخی شکوفه‌های بهار نارنج گرفته شود. بار آخر که این کار را انجام دادید، دوباره در یک قابلمه آب سرد بریزید و برگ‌های شکوفه‌‌ بهار نارنج را در آن بریزید و به مدت ۲۴ ساعت آن را کنار بگذارید.

 

 

مرحله چهارم: شکوفه‌های بهار نارنج را آبکش کنید

 

بهتر است در طول زمانی که گلبرگ بهار نارنج را در آب سرد خیسانده‌اید، ۲ تا ۳ بار آب آن را عوض کنید. بعد از این مدت، تلخی بهار نارنج‌ها به طور کامل گرفته می‌شود. سپس شکوفه‌ها را در آبکش بریزید و روی آن‌ها را آب سرد بگیرید و بشویید.

 

 

مرحله پنجم: مربای بهار نارنج را بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای بهار نارنج، در یک قابلمه مناسب به اندازه ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب بریزید و شکر و شکوفه‌های بهار نارنج‌ آبکش شده را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب شکر (شربت بهار نارنج) بجوشد. سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

 

 

مرحله ششم: آبلیمو و زعفران و گلاب را اضافه کنید

 

بعد از حدود ۳ ساعت بهار نارنج‌ها کاملا روی حرارت ملایم با شهد یا شربت می‌پزند و نرم می‌شوند. در این مدت، درب ظرف را باز بگذارید و مراقب بخار شدن آب باشید. وقتی شربت بهار نارنج به غلظت عسل رسید، (حدود ۱۰ دقیقه پایانی پخت مربا)، آبلیمو را اضافه کنید. در ۵ دقیقه پایانی پخت هم زعفران و گلاب را اضافه کنید.

 

 

مرحله ششم: مربای بهار نارنج را در شیشه تمیز بریزید

 

۵ دقیقه بعد از اضافه کردن زعفران و گلاب شعله گاز را خاموش کرده و بعد از سرد شدن، مربا را در شیشه تمیز و خشک بریزید و در(ب) آن را محکم ببندید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش بهار نارنج

 

 

طرز تهیه مربای بهار نارنج با آب آهک

 

طرز تهیه مربای بهار نارنج با آب آهک

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

به جای این‌که تلخی بهار نارنج را تنها با آب بگیرید، می‌توانید از آهک هم برای این کار کمک بگیرید. در این روش، ۱ لیتر آب را با ۱ کیلوگرم آهک تصفیه شده حل کنید و آن را به مدت ۲ تا ۳ ساعت کنار بگذارید تا آهک کاملا ته نشین شود. بعد از این‌که آب روی آهک‌های ته نشین شده کاملا شفاف شد، آن را در ظرف دیگری بریزید.

 

شکوفه‌های بهار نارنج را به روش قبل پاک کنید و تمیز بشویید، سپس آن‌ها را به آب‌ آهک اضافه کنید. ۱۰ تا ۱۲ ساعت بعد، بهار نارنج‌ها را آبکش کنید و بقیه مراحل طرز تهیه مربای بهار نارنج را طبق روش بالا ادامه دهید.

 

 

طرز تهیه مربای بهار نارنج خشک

 

در این روش از طرز تهیه مربای بهار نارنج با بهار نارنج خشک، کافی است شکوفه‌های خشک شده بهار نارنج را در آب بخیسانید تا نرم شوند. حدود ۱ تا ۲ ساعت آن‌ها را در آب سرد قرار دهید و بعد آبکش کنید. در ادامه تلخی بهار نارنج‌ها را با آب آهک یا آب جوش بگیرید و مانند روش اول، مربای بهار نارنج خشک را تهیه کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سویا سس در خانه با تخمیر و بدون تخمیر (فوری)

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای بهار نارنج

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای بهار نارنج

 

*استفاده از آبلیمو باعث جلوگیری از شکرک زدن خواهد شد. ولی می‌توانید آب نارنج را با آبلیمو جایگزین کنید که در این صورت مربای شما خوشمزه‌تر هم خواهد شد.

*اگر شهد شکر زیادی بجوشد و غلیظ شود، احتمال شکرک زدن مربا زیادتر خواهد شد. در این صورت دوباره به مربا به اندازه نصف لیوان آب اضافه کنید و آن را بجوشانید.

*غلظت مناسب برای مربای بهار نارنج در حدی است که اگر مربا را در قاشق ریختید و قاشق را کج گرفتید، حالت کشدار و غلیظ داشته باشد.

*برای جلوگیری از کپک زدن مربای بهار نارنج، حتما درب شیشه مربا را کاملا محکم ببندید و یک شب تا صبح بطری را وارونه بگذارید تا هوای اضافی آن خارج شود.

*به محض باز کردن درب شیشه مربا و استفاده، شیشه مربا را داخل یخچال بگذارید.

*سعی کنید از شیشه با اندازه کوچک‌تر استفاده کنید تا مربا زودتر تمام شود.

*استفاده از گلاب و هل یا چوب دارچین در طرز تهیه مربای بهار نارنج الزامی نیست، چون خود شکوفه‌های بهار نارنج به اندازه کافی خوشبو و معطر هستند ولی در صورت دلخواه می‌توانید به اندازه‌ای که باب طبعتان است، از چاشنی‌های دیگر هم استفاده کنید.

*اضافه کردن موادی مثل آبلیمو، گلاب، زعفران و یا عصاره هل را به دقایق پایانی پخت مربای بهار نارنج موکول کنید. این کار باعث ماندگاری بیشتر عطر و طعم این چاشنی‌‌های معطر خواهد شد.

 

برای گرفتن تلخی بهار نارنج، از آب استفاده کنیم یا آب آهک؟

 

هر دو روش برای گرفتن تلخی بهار نارنج برای درست کردن مربای بهار نارنج و شربت بهار نارنج مناسب هستند و مزیت‌های خاص خودشان را دارند. اگر از آب آهک استفاده کنید، زمان و دردسر کمتری برای گرفتن تلخی بهار نارنج خواهید داشت. همچنین در این روش، شکل و ظاهر بهار نارنج سالم و شاداب می‌ماند و له نمی‌شود، در نتیجه مربا جلوه زیباتری خواهد داشت.

اگر روش اصیل گرفتن تلخی با آب را پیش می‌گیرید، باید بگوییم که شیوه سالم‌تر را انتخاب کرده‌اید، همچنین نیاز به آهک و به عمل آوردن آب‌ آهک هم نخواهید داشت. شما می‌توانید بنا به سلیقه و معذوریت‌های سلامتی یا امکانات در دسترس، یکی از دو روش بالا را انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

 

زمان ماندگاری مربای بهار نارنج چقدر است؟

 

زمان ماندگاری مربای بهار نارنج چقدر است؟

 

این مربا اگر به صورت خانگی و با رعایت اصول بهداشتی تهیه شود، به مدت ۱ سال در یخچال قابلیت نگهداری دارد. ولی در صورتی که متوجه رشد کپک‌ها روی سطح مربا شدید، از مصرف آن خودداری کنید.

 

 

طعم مربا با بهار نارنج خشک بهتر است بهار نارنج تازه؟

 

این دو مدل مربا بهار نارنج خشک و تازه تفاوت چندانی از نظر طعم و کیفیت نخواهند داشت ولی به هر حال گرفتن تلخی شکوفه‌های تازه بهار نارنج، به زمان بیشتری نیاز دارد، عطر آن هم بیشتر است.

 

کالابرگ الکترونیک