طرز تهیه کیک گلابی به ۳ روش خوشمزه و نرم با طعم بی نظیر

طرز تهیه کیک گلابی به ۳ روش خوشمزه و نرم با طعم بی نظیر


19 مهر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک گلابی به 3 روش خوشمزه و نرم با طعم بی نظیر
فهرست محتوا پنهان

کیک گلابی از انواع کیک‌های ساده و محبوب دنیاست که با استفاده از چاشنی‌ها و مواد مختلف در طرز تهیه آن می‌توان، طعم‌های بی‌نظیری را به آن افزود. کیک گلابی فرانسوی بسیار محبوب و بیشتر شبیه شیرینی «گلت» است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کیک گلابی به روش‌های مختلف و فوت و فن‌های کاربردی پخت کیک گلابی خواهیم پرداخت.

 

 

طرز تهیه کیک گلابی با ماست

 

طرز تهیه کیک گلابی با ماست

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کیک با گلابی

 

• گلابی: ۲ عدد
• تخم مرغ: ۳ عدد
• شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن مایع: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شیر: ۱/۴۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• ماست: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری
• پودر قند: ۱ قاشق غذاخوری
• وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه کیک گلابی و دارچین در فر

 

برای تهیه کیک با گلابی خوشمزه، ابتدا باید گلابی‌های ورقه‌ شده را به دارچین و شکر آغشته کرده و بعد مایه کیک را درست کنید. سپس مایه کیک را در قالب بریزید و روی آن را با برش‌های گلابی‌ها بپوشانید. قالب را به مدت ۴۵ دقیقه در فر بگذارید تا بپزد و در نهایت آن را با چای و به عنوان میان وعده سرو کنید. برای آموزش جزییات طرز تهیه کیک گلابی، مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: مواد کیک گلابی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک گلابی در فر، آرد و بیکینگ پودر را ۳ بار از الک کنید. همه مواد را از حدود ۳۰ دقیقه قبل در دمای محیط قرار دهید و فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا در زمان پخت کیک، گرم شود. گلابی‌ها را بشویید.

 

مرحله دوم: گلابی‌ها را در شکر و دارچین بغلتانید

 

قبل از درست کردن مایه کیک گلابی، گلابی‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و هسته و چوب آن را بگیرید. در یک ظرف پودر قند و دارچین بریزید و هر دو طرف گلابی‌ها را به آن آغشته کنید. اجازه دهید گلابی‌ها در ظرف بمانند و طعم دارچین و شکر به خورد آنها برود.

 

مرحله سوم: مایه کیک را درست کنید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه مک اند چیز رستورانی بدون فر

برای تهیه مایه اصلی کیک گلابی با ماست، تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و شکر و وانیل را به آن اضافه کنید. سپس با همزن برقی آن را بزنید در حدی که رنگ آن کرمی،

پفی و حجیم و سبک شود. روغن مایع را اضافه کنید و دوباره به مدت ۱ دقیقه با همزن مواد را بزنید.

 

مرحله سوم: بقیه مواد کیک گلابی را به ترتیب بیفزایید

 

ماست را به مایه کیک گلابی بیفزایید و ۱ دقیقه بزنید و در آخر نوبت به اضافه کردن شیر است. بعد از افزودن شیر هم، مایه کیک را به مدت ۱ دقیقه با همزن بزنید تا همه مواد یکدست شوند و گلوله‌ای در ‌آن نباشد. سپس آرد و بیکینگ پودر را که از قبل الک کرده بودید، به تدریج اضافه کرده و بعد از هر بار افزودن، با لیسک مخلوط کنید تا وقتی که منسجم شود.

 

مرحله چهارم: مایه کیک گلابی را در قالب بریزید

 

کف یک قالب گرد یا مستطیلی را با مقداری روغن یا کره چرب کنید. سپس مایه کیک را در آن بریزید. کف قالب را چند بار به سطح بکوبید تا حباب‌ها خارج شوند. سپس روی مایه کیک را گلابی‌هایی که به دارچین و شکر آغشته شده‌اند، بچینید. قالب را در فر قرار دهید و دمای آن را روی ۱۷۵ درجه تنظیم کنید.

 

مرحله پنجم: کیک گلابی را سرو کنید

 

کیک گلابی را به مدت ۴۵ دقیقه در فر بگذارید و در ۳۰ دقیقه اول، درب فر را باز نکنید تا پف کیک از بین نرود. بعد از ۴۵ دقیقه یک خلال دندان را در کیک فرو ببرید و اگر کیک به آن نچسبید، قالب را از فر بیرون بیاورید. کیک را در دمای محیط قرار دهید و بعد از اینکه کمی سرد شد و از دما افتاد، کیک را از قالب خارج و آن را سرو کنید.

 

طرز تهیه کیک گلابی بدون فر

 

طرز تهیه کیک گلابی بدون فر

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

برای درست کردن کیک گلابی بدون فر و در قابلمه، همان مراحل بالا را در طرز تهیه کیک با گلابی را انجام دهید و مایه کیک را درست کنید. مایه کیک را در قالب بریزید. یک قابلمه که اندازه آن بزرگ‌تر از قالب کیک است، روی حرارت قرار دهید و درب آن را بگذارید تا گرم شود. کف قابلمه یک پایه فلزی قرار دهید و قالب را روی پایه بگذارید. از هر چیزی که بتواند بین کف قابلمه و قالب فاصله ایجاد کند، می‌توانید استفاده کنید.

روی قابلمه دم‌کنی بگذارید و به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید. در این مدت دمای زیر قابلمه را روی حالت ملایم تنظیم کنید. بعد از ۴۵ دقیقه درب قابلمه را بردارید و با سیخ چوبی داخل کیک فرو ببرید. اگر کیک گلابی پخته بود، قالب را از قابلمه بیرون بیاورید و بعد از سرد شدن، آن را سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: علت خمیر شدن انواع کیک و روش‌های جلوگیری از آن

 

طرز تهیه کیک گلابی و بادام

 

طرز تهیه کیک گلابی و بادام

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۵۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کیک گلابی با پرک بادام

 

• آرد: ۱۲۵ گرم
• شکر (دانه ریز): ۱۸۰ گرم
• کره: ۱۵۰ گرم
• تخم مرغ: ۳ عدد
• پودر بادام: ۱۵۰ گرم
• خامه صبحانه: ۱۰۰ گرم
• گلابی: ۳ عدد
• وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
• پرک بادام: ۵۰ گرم

 

مراحل طرز تهیه کیک گلابی با بادام

 

برای تهیه کیک گلابی خامه‌ای و بادام، باید به مایه کیک گلابی، بادام پودر شده اضافه و روی آن را هم با پرک تزیین کنید. استفاده از انواع چاشنی‌ها مثل دارچین، زنجبیل، هل، زعفران و … برای خوش‌عطر یا خوش‌طعم شدن آن هم اختیاری است. در ادامه مراحل طرز تهیه این کیک گلابی خوشمزه و مجلسی را بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کباب حسینی به ۴ روش با انواع گوشت + فیلم آموزش

 

مرحله اول: مواد و وسایل کیک گلابی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک گلابی با بادام و خامه، از ۳۰ دقیقه قبل مواد را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. آرد و بیکینگ پودر را مخلوط کرده و ۳ بار الک کنید. کف و دیواره‌های یک قالب کیک را با کمی کره چرب کنید و داخل آن را کاغذ روغنی بیندازید. قالب را کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: کره و تخم مرغ را بزنید

 

کره‌ای را که به دمای محیط رسیده و نرم شده است، در یک کاسه بریزید و با دور تند همزن برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا رنگ آن کرمی و بافت آن سبک شود. سپس تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی به کره اضافه کنید و بعد از هر بار شکستن تخم مرغ، دوباره مواد را به مدت ۳۰ ثانیه با همزن بزنید. دور کاسه را با لیسک تمیز کنید و وسط ظرف بریزید تا به صورت یکدست، زده شوند.

 

مرحله سوم: مایه کیک را در قالب بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک گلابی با خامه و بادام، وانیل و خامه را به مواد بیفزایید و با لیسک بزنید تا یکدست شوند. آرد و بیکینگ پودری را که از قبل الک کرده بودید، طی چند مرحله به مواد بیفزایید و هر بار آن را به هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. پودر بادام را در آخر به مواد کیک گلابی اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مایه کیک آماده شد، آن را در قالبی که آماده کرده بودید، بریزید.

 

مرحله چهارم: روی کیک را گلابی و بادام بچینید

 

روی سطح مایه کیک گلابی را با قاشق یا لیسک صاف و یکدست کنید. گلابی‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای یا به شکل دلخواه خرد کنید. روی مایه کیک را با گلابی بپوشانید و روی گلابی‌ها را پرک بادام بریزید. قالب را در طبقه وسط فر، به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه قرار دهید. سپس با خلال دندان از پختن آن مطمئن شده و کیک گلابی را سرو کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک گلابی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کیک گلابی

 

*برای طرز تهیه کیک گلابی رژیمی، به جای شکر از عسل استفاده کنید.

*برای طرز تهیه کیک گلابی و زنجبیل، به جای دارچین از پودر زنجبیل استفاده کنید. می‌توانید زنجبیل را به مایه کیک اضافه کنید یا اینکه به گلابی‌هایی که رو یا زیر مایه کیک می‌گذارید، زنجبیل بزنید.

*برای طرز تهیه کیک گلابی شکلاتی، به مواد مورد استفاده در طرز تهیه کیک گلابی، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری، پودر کاکائو اضافه کنید.

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که کیک گلابی پف دار شود؟

چکار کنیم که کیک گلابی پف دار شود؟

 

برای پف‌دار شدن کیک گلابی، تخم مرغ و مواد را باید به خوبی بزنید. همچنین تا ۳۰ دقیقه ابتدایی پخت کیک، درب فر یا قابلمه را باز نکنید.

 

برای طرز تهیه کیک برگردان گلابی چه کنیم؟

 

در این روش برای درست کردن کیک برگردان گلابی، گلابی‌های ورقه شده را باید کف قالب بچینید و بعد روی آن را مایه کیک بریزید. در این صورت وقتی کیک گلابی می‌پزد و قالب را برمی‌گردانید، روی سطح آن، برش‌های گلابی دیده می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک