طرز تهیه شیرینی زبان خوشمزه و نرم با تصاویر مرحله ای

طرز تهیه شیرینی زبان خوشمزه و نرم با تصاویر مرحله ای


23 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی زبان
فهرست محتوا پنهان

شیرینی زبان از جمله شیرینی‌های نوستالژیک و پر از خاطره برای ما ایرانی‌ها است. شیرینی زبان یک شیرینی عید با ماندگاری بالا است و به همین خاطر یکی از بهترین شیرینی‌ها برای عید نوروز است. شما می‌توانید بدون صرف هزینه بالا، خودتان شیرینی زبان را در خانه درست کنید. این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش را به طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر هزارلا و فوت و فن‌های آن اختصاص داده‌ایم. کافی است مراحل را به ترتیب انجام دهید و نکات طرز تهیه شیرینی زبان را رعایت کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی زبان

 

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی زبان

 

*خمیر هزار لا برای درست کردن شیرینی ناپلئونی هم به کار می‌رود. به جای درست کردن خمیر هزار لایه در خانه، می‌توانید شیرینی زبان را با خمیر هزار لا آماده درست کنید. خمیر هزار لا را از فروشگاه‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها تهیه و خریداری کنید.

 

*کره را حتما به صورت یخ‌زده در بین خمیر استفاده کنید. نباید کره با دمای محیط نرم شود. حتی می‌توانید کره را بین خمیر رنده کنید.

 

*در زمان قالب زدن شیرینی زبان، حتما از قالب‌های با لبه تیز استفاده کنید تا نتیجه کار خوب دربیاید. اگر قالب ندارید، خمیر را در سینی پهن کنید و با چاقوی تیز، آن را برش بدهید. بین هر مستطیل را با نوک تیز چاقو یک شیار ایجاد کنید تا لایه‌های داخلی هم بپزد.

 

*در تمام مراحل طرز تهیه شیرینی زبان، مواد باید در حالت سرد نگه داشته شوند. حتی بهتر است قالب و چاقو را هم قبل از استفاده در بخچال بگذارید تا سرد شوند.

 

*موقع کار با خمیر سعی کنید سرعت عملتان را بالا ببرید تا دما و گرمای محیط خمیر را خراب نکند.

 

*انتقال گرمای دست به خمیر می‌توانید کیفیت خمیر هزارلا را پایین بیاورد. بهتر است از دستکش هنگام ورز دادن و تا کردن خمیر استفاده کنید.

 

*طرز تهیه شیرینی زبان با خمیر یوفکا هم مرسوم است.

 

 

طرز تهیه شیرینی زبان

 

طرز تهیه شیرینی زبان خانگی خوشمزه

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی زبان با خمیر هزار لایه

 

میزان کالری در ۱ عدد: حدود ۱۵۰ تا ۲۳۰ کالری
مدت زمان آماده سازی مواد: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
زمان پخت: ۲۰ دقیقه

 

• آرد سفید قنادی: ۳۰۰ گرم
• کره: ۱۵۰ گرم
• تخم مرغ: ۱ عدد
• روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
• وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• جوهر لیمو: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• آب سرد: ۱لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نشاسته ذرت: به میزان لازم

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مافین کدو سبز | یک پیش غذا و دسر خوشمزه و مقوی

 

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی زبان خانگی

 

• عسل: ۴ قاشق غذاخوری
• شکر: ۱ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
• آب: ۴ قاشق غذاخوری

 

 

مراحل طرز تهیه شیرینی زبان خانگی

 

مراحل طرز تهیه شیرینی زبان خانگی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای درست کردن شیرینی زبان خانگی، ابتدا باید خمیر هزارلا را درست کنید یا آن را به صورت آماده تهیه کنید. سپس آن‌ها را قالب بزنید و در سینی فر بچینید و بپزید. روی شیرینی‌های پخته شده را شربت بریزید و بعد می‌توانید آن را سرو کنید.

 

 

مرحله اول: مواد خمیر هزارلا را برای شیرینی زبان آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان، خمیر هزارلا را باید درست کنید. همه مواد باید سرد باشند. در یک کاسه، آرد را الک کنید و کنار بگذارید. در یک کاسه دیگر تخم مرغ را با آب، نمک و یک قاشق روغن مایع بزنید تا تخم مرغ از لختگی خارج و همه مواد با هم ترکیب شوند.

 

 

مرحله دوم: خمیر هزارلا شیرینی زبان را آماده کنید

 

وسط آرد داخل کاسه را یک گودی با دست ایجاد کنید و محتویات کاسه دیگر (تخم مرغ، نمک و …) را داخل گودی بریزید و شروع به ورز دادن کنید تا یک خمیر یکدست و نرم داشته باشید. خمیر را زیاد ورز ندهید تا روغن آن خارج نشود چون در این صورت خمیر سفت خواهد شد. روی خمیر را بپوشانید و ۱ ساعت در یخچال بگذارید.

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

 

مرحله سوم: کره را وسط خمیر هزارلا بگذارید

 

کره را وسط خمیر هزارلا بگذارید

 

بعد از این‌که خمیر ور آمد و حجیم شد، روی میز کار را کمی نشاسته یا آرد بپاشید. خمیر را با وردنه باز کنید و به آن شکل مربعی بدهید. قطر خمیر را به ۲ سانتی‌متر برسانید. کره یخ زده را در بین دو پلاستیک فریزری قرار دهید و وردنه کشی کنید تا باز شود. این کره را در میان خمیر قرار دهید.

 

 

مرحله چهارم: خمیر شیرینی زبان را با وردنه باز کنید

 

برای شیرینی زبان خمیر را ۶ لا تا بزنید تا شکل مستطیلی بگیرد

 

در این مرحله از طرز تهیه خمیر هزارلا، اطراف خمیر را روی کره قرار دهید تا آن را بپوشاند. به خمیر ضربه بزنید تا کره وسط خمیر نرم شود ولی نباید ذوب شود و گرما ببیند. خمیر را دوباره با وردنه باز کنید تا قطر آن به ۱ سانتی‌متر برسد. خمیر را ۶ لا تا بزنید تا شکل مستطیلی بگیرد.

 

 

مرحله پنجم: خمیر را دوباره در یخچال بگذارید

 

عرض خمیر را ۶ لا تا کنید

 

اضافه‌های نشاسته را با برس پاک کنید. خمیر تا شده را دوباره در یک نایلون بپیچید و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا کره به خورد خمیر برود. دوباره خمیر را بیرون بیاورید و روی سطح دوباره کمی نشاسته بپاشید. خمیر را با ضخامت ۱ سانتی‌متر پهن کنید. در این مرحله برعکس دفعه قبل، عرض خمیر را ۶ لا تا کنید.

 

 

مرحله ششم: فر را آماده و گرم کنید

 

خمیر تا شده را دوباره در یک پوشش نایلونی قرار دهید و دوباره ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید. این کار را ۶ مرتبه انجام دهید تا خمیر آماده شود. در این مرحله از تهیه شیرینی زبان، فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا داغ شود.

حتما بخوانید  ۱۱ روش آسان رفع تلخی رب گوجه فرنگی خانگی

 

 

مرحله هفتم: شربت رومال شیرینی زبان را درست کنید

 

در یک شیرجوش آب، عسل، شکر و گلاب را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم بگذارید تا مواد ترکیب شوند و شربت آماده شود.

 

 

مرحله هشتم: خمیر شیرینی زبان را قالب بزنید

 

خمیر هزارلا را از یخچال بیرون بیاورید و روی سطح پهن کنید. با وردنه ضخامت آن را به ۱ تا ۱/۵ سانتی‌متر برسانید. سپس آن را قالب بزنید. داخل سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و شیرینی زبان قالب زده شده را در سینی بدون فاصله یا با کمترین فاصله کنار هم به ترتیب بچینید.

 

 

مرحله نهم: شیرینی زبان را در فر بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی زبان، روی شیرینی‌های قالب زده شده با برس شربت بمالید. می‌توانید یک زرده تخم مرغ را به هم بزنید و روی شیرینی‌ها بمالید. سینی را در طبقه وسط فر بگذارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس دما را پایین بیاورید و روی ۱۷۰ درجه تنظیم کنید. ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید و سینی را از فر بیرون بیاورید.

 

 

مرحله دهم: شیرینی زبان را سرو کنید

 

وقتی شیرینی‌ها پختند و از فر بیرون آورید، تا وقتی داغ است، دوباره روی آن‌ها را شربت بمالید. می‌توانید روی شیرینی‌ها را با کنجد، پودر نارگیل (شیرینی زبان نارگیلی)، سیاه دانه، پودر نارگیل و پسته، خلال بادام و … تزیین کنید. بعد از این که شیرینی‌ها از دما افتادند، آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف مناسب سرو یا نگهداری کنید.

 

 

این بود طرز تهیه شیرینی زبان آشپزخانه کوچک من؛ نوش جان!

 

 

سوالات متداول

 

با خمیر هزارلا چه شیرینی‌هایی می‌توان درست کرد؟

 

با خمیر هزارلا چه شیرینی‌هایی می‌توان درست کرد؟

 

شیرینی ناپلئونی، شیرینی پاپیونی، شیرینی قیفی و … را می‌‌‌توانید از خمیر هزارلا استفاده کنید.

 

چرا شیرینی زبان بعد از پخت کج و معوج می‌شود؟

 

اگر شیرینی‌های زبان را با فاصله از هم بگذارید یا به صورت متوازن صاف نکرده باشید، بعد از پخت یک سمت آن ممکن است بیشتر پف کند و کج شود.

 

 

خمیر هزارلا را چه مدت می‌توان نگه داشت؟

 

خمیر هزارلا خانگی را به مدت ۳ روز می‌توانید در یخچال نگه دارید ولی در صورت نگهداری طولانی‌تر، آن را رول کنید و در یک سلفون بپیچید. سپس در فریزر بگذارید. چند ساعت قبل از استفاده، آن را از فریز بیرون بیاورید. (مدت زمان نگهداری خمیر هزار لا آماده بیشتر است.)

 

 

چرا خمیر شیرینی زبان بعد از پخت، لایه لایه نمی‌شود؟

 

در صورتی که میزان کره مورد استفاده در طرز تهیه خمیر هزارلا کم باشد، خمیر بیش از اندازه باز و بسته شود یا درجه حرارت فر کمتر از میزان معمول باشد، شیرینی زبان لایه لایه نمی‌شود.

 

 

چرا شیرینی زبان ترک می‌خورد؟

 

اگر خمیرهایی را که از لابه‌لای قالب زدن اضافه آمده است، دوباره به خمیر هزارلایه بچسبانید و وردنه بزنید، خمیر ترک می‌خورد.

 

 

در چه صورت خمیر هزارلایه سفت خواهد شد؟

 

اگر خمیر را زیادی ورز بدهید یا در زمان پهن کردن خمیر، آرد یا نشاسته زیادی روی سطح بریزید، خمیر در زمان تا زدن سفت می‌شود.

 

 

چرا شیرینی زبان به خوبی نرم نمی‌شود؟

 

اگر شیرینی زبان بعد از پخت، بافت نرمی نداشت، نشان‌دهنده این است که خمیر به اندازه کافی استراحت داده نشده است یا سینی فر را زیادی چرب کرده‌اید.

 

کالابرگ الکترونیک