۱۴ خواص و عوارض خرمالو در بارداری | تاثیر آن بر جنسیت و زیبایی جنین

۱۴ خواص و عوارض خرمالو در بارداری | تاثیر آن بر جنسیت و زیبایی جنین


12 آبان 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
14 خواص و عوارض خرمالو در بارداری | تاثیر آن بر جنسیت و زیبایی جنین

خوردن خرمالو در بارداری مفید است یا مضر؟ به عقیده پزشکان خرمالو برای رشد جنین مفید است. سوال رایجی که برای بسیاری از زنان باردار مطرح می‌شود این است که آیا واقعا می‌توانند در دوران بارداری خرمالو بخورند؟ این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به شما در پاسخ به این پرسش کمک می‌کند و راهنمای کاملی از خواص خرمالو در بارداری، اقدامات احتیاطی مصرف خرمالو در بارداری و عوارض جانبی خوردن خرمالو در بارداری، به شما ارائه می‌دهد.

 

 

آیا زنان باردار می‌توانند خرمالو بخورند؟

 

آیا زنان باردار می‌توانند خرمالو بخورند؟

 

برای خانم‌های باردار، خوردن غذای سالم و مقوی یک اولویت اصلی هم برای خود مادر و هم برای نوزاد است. برخی از غذاهایی که در دوران غیر بارداری بی‌خطر هستند، می‌توانند در دوران بارداری عوارض بدی داشته باشند. یک سوال رایج در بین خانم‌های باردار عاشق میوه این است که آیا خانم‌های باردار می‌توانند خرمالو بخورند؟

پیش از هر چیز باید بدانید که در این دوران باید هر ماده غذایی‌ را به‌ اندازه مصرف کنید و از خوردن بیش از حد آن بپرهیزید. در میوه خرمالو، مواد مغذی زیادی برای رشد و نمو جنین وجود دارد و در بارداری سالم، به مادر و کودک کمک می‌کند. با این حال با پزشک خود درباره میزان مجاز مصرف این میوه مشورت کنید تا در مورد نیازهای غذایی خود بر اساس شرایط جسمی‌تان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

خرمالو و مواد مغذی مورد نیاز برای مادر در دوران بارداری

 

خوردن خرمالو در دوران بارداری کاملا به خاطر غنای تغذیه‌ای آن توصیه می‌شود. این میوه اگرچه اندازه کوچکی دارد اما سرشار از مواد مغذی متعددی مانند کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، پتاسیم، ویتامین B6 و منگنز است که در کمتر میوه یا ماده خوراکی می‌توانید‌ آن را پیدا کنید.

علاوه بر این، خرمالو منبع عالی آنتی اکسیدان است و به کاهش مشکلات التهابی کمک می‌کند. همچنین این میوه سرشار از فیبر است که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و علاوه بر کاهش سطح قند خون بالا، به تنظیم و متعادل کردن حرکات روده کمک می‌کند. از این رو خوردن خرمالو در دوران بارداری طبق میزان مصرف تنظیم شده کاملا توصیه می‌شود.

 

خواص خرمالو در بارداری

 

خواص خرمالو در بارداری

 

همانطور که گفته شد خواص خرمالو برای زنان باردار شگفت‌انگیز است. میوه خرمالو برای بارداری غنی و سرشار از چندین ماده مغذی است و خوردن آن در این دوران، کاملا بی‌خطر است. در ادامه درباره خواص خرمالو در بارداری و تاثیر آن بر سلامت مادر و جنین با تفصیل بیشتری، توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید  12 خواص و فواید مصرف گوجه سبز با گلپر و نعناع برای سلامت بدن

 

۱- خواص خرمالو برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی

 

مصرف میوه خرمالو در دوران بارداری به تقویت سیستم ایمنی بدن مادران باردار کمک می‌کند. ویتامین A و کاروتن موجود در این میوه باعث بهبود بینایی می‌شود و به عضلات قلب در کارکرد بهتر کمک می‌کند. خرمالو همچنین عملکرد دیگر ارگان‌های بدن را تقویت می‌کند. در ضمن ویتامین C موجود در این میوه، ایمنی بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 

۲- درمان کم خونی با مصرف خرمالو در بارداری

 

خرمالو سرشار از آهن است و در نتیجه به جلوگیری از خطر عارضه کم‌خونی در دوران بارداری کمک می‌کند. مصرف خرمالو در دوران بارداری به افزایش تعداد هموگلوبین کمک کرده و از اثرات نامطلوب کم‌خونی مثل خستگی و سرگیجه جلوگیری می‌کند.

 

۳- خرمالو و تقویت رشد جنین

 

خرمالو و تقویت رشد جنین

 

خرمالو سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است. بنابراین، از جمله خواص خرمالو در دوران بارداری کمک به رشد و تکامل استخوان‌های جنین است. این میوه همچنین عملکرد سیستم عصبی مرکزی در بدن مادر را بهبود می‌دهد.

 

۴- تنظیم فشار خون در بارداری با مصرف خرمالو

 

یکی از خواص خرمالو در بارداری که به خوبی شناخته‌ شده است، تاثیر آن در درمان فشار خون است. محتوای منیزیم موجود در این میوه به کاهش فشار خون در زمان بارداری کمک می‌کند و در نتیجه خطر عارضه «پره اکلامپسی» را کاهش می‌دهد.

 

۵- خواص خرمالو در بارداری برای درمان سنگ کلیه

 

خرمالو حاوی منیزیم است و خطر ابتلا به سنگ کلیه در دوران بارداری را کاهش می‌دهد. خوردن خرمالو در دوران بارداری سلامت کلیه‌های مادر باردار را تضمین می‌کند.

 

۶- خرمالو و مبارزه با بی خوابی و استرس در مادران

 

ویتامین C موجود در خرمالو برای مبارزه با استرس، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی بسیار موثر است. این میوه به داشتن خواب با کیفیت و عمیق در دوران بارداری کمک می‌کند.

 

۷- خواص خرمالو در بارداری برای سم‌زدایی

 

خواص خرمالو در بارداری برای سم زدایی

 

خرمالو یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های قوی است. خرمالو تازه با سم‌زدایی بدن و کبد، به زنان باردار برای حفظ سلامتی کمک می‌کنند. محتوای آنتی اکسیدانی خرمالو، به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن مادر کمک کرده و به طور موثر از مادر و جنین در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کند.

 

۸- قند خرمالو در بارداری و درمان دیابت

 

عصاره پوست خرمالو در بهبود مقاومت به انسولین و تنظیم سطح قند خون بسیار موثر است. این میوه می‌تواند به تنظیم دیابت در دوران بارداری کمک کند.

 

۹- کمک به بهبود سیستم قلبی – عروقی

 

خرمالو مقدار زیادی کلسیم دارد. بنابراین، به تضمین سلامت سیستم قلبی عروقی مادر و جنین در دوران بارداری کمک می‌کند.

 

۱۰- تناسب اندام مادر و پر انرژی بودن با مصرف خرمالو

تناسب اندام مادر و پر انرژی بودن در بارداری با مصرف خرمالو

 

خرمالو دارای کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. خوردن این میوه در دوران بارداری مفید است چون مصرف آن مادران را پرانرژی و فعال نگه می‌دارد. همچنین به سلامت اندام آنها کمک کرده و از بروز چاقی جلوگیری می‌کند.

حتما بخوانید  18 خواص شاه بلوط و عوارض آن + 2 روش مصرف شاه بلوط

 

۱۱- درمان سرماخوردگی با خرمالو

 

خرمالو با تقویت سیستم ایمنی بدن و به دلیل محتوای بالای ویتامین ث، یک روش درمان خانگی سرماخوردگی در مادران باردار است و یک میوه مناسب برای مصرف در فصل پاییز و زمستان است.

 

تاثیر خرمالو بر زیبایی جنین

 

تاثیر خرمالو بر زیبایی جنین

 

تاثیر خرمالو بر زیبایی جنین چیست؟ هر چند به باور سنتی، خوردن برخی میوه‌ها مثل خرمالو می‌تواند باعث زیبایی جنین پس از تولد شود، ولی هیچ سند علمی و مدرکی که این موضوع را تایید کند، وجود ندارد. با این حال، به دلیل ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در خرمالو، این میوه می‌تواند به سلامت مادر و جنین کمک کند.

 

خرمالو و تاثیر آن بر جنسیت جنین

 

خرمالو بخوریم بچه پسر می‌شود؟ بر اساس برخی باورهای قدیمی، خوردن خرمالو شانس پسر شدن فرزند را بالا می‌برد ولی این موضوع نیز بر اساس یافته‌های علمی، قابل استناد و تایید نیست.

 

عوارض احتمالی خرمالو در بارداری

 

عوارض احتمالی خرمالو در بارداری

 

*خرمالو در ماه‌های آخر بارداری، ممکن است فشار خون را کاهش دهد و با داروهای مرتبط با افزایش فشار خون، تداخل ایجاد کند.

*خرمالو باعث سقط جنین می‌شود؟ خیر، اما خرمالو و میوه‌های شسته نشده ممکن است حاوی باکتری‌ها و انگل‌های مضری باشند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های منتقله از طریق غذا مثل «توکسوپلاسموز» و «لیستریوز» شوند. پس حتما قبل از مصرف به خوبی آن را بشویید.

* توصیه می‌شود خرمالو را در بارداری به صورت کال مصرف نکنید. برای هضم و تغذیه بهتر توصیه می‌شود همیشه آن را رسیده مصرف کنید. اگر در ابتدای خرید، خرمالوها به طور کامل نرسیده‌اند، آنها را برای مدتی در دمای محیط قرار دهید.

با این حال، با توجه به سطح نیاز غذایی و نگرانی‌های سلامتی، توصیه می‌شود برای مشکلات خاصی که ممکن است در حین مصرف این میوه با آن مواجه شوید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت خرمالو به روش بازاری

 

سوالات متداول

آیا مصرف خرمالو برای زنان باردار باعث یبوست می‌شود؟

آیا مصرف خرمالو برای زنان باردار باعث یبوست می‌شود؟

 

عموما به ندرت اتفاق می‌افتد که در نتیجه خوردن خرمالو، خانم‌های باردار دچار عارضه یبوست شوند. هر چند این مشکل در حالت کلی، طی ماه‌های پایانی بارداری به طور مکرر اتفاق می‌افتد. اما خرمالوهای شیرین معمولاً برای مصرف جزو بهترین گزینه‌ها هستند. در عین حال مراقب باشید و در حین خوردن غذاهای قابض، احتیاط کنید. خرمالو به دلیل داشتن «تانن»، تا حدی می‌تواند حرکت غذاها را در روده کاهش دهد و در نتیجه باعث بروز مشکلات یبوست شود.

 

بهترین راه برای خوردن خرمالو در بارداری چیست؟

 

خرمالو را بشویید و بعد از مطمئن شدن از رسیده‌ بودن، آن را مصرف کنید. می‌توانید خرمالو را به سالاد خود اضافه کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را با کیک مافین مخلوط کرده یا داخل کیک خرمالو بپزید. همچنین می‌توانید چیپس خرمالو درست کنید یا خرمالو را فریز کرده و در اسموتی خود بیندازید تا طعم بیشتری به آن اضافه شود.

 

آیا نوزادان می‌توانند خرمالو بخورند؟

 

بهتر است قبل از هشت ماهگی به نوزادان میوه ندهید. به این دلیل که به طور کلی دستگاه گوارش کودکان، هنوز نمی‌تواند میوه را هضم کند. قبل از اینکه بخواهید به کودکتان خرمالو بدهید، باید با پزشک اطفال مشورت کنید.

 

منبع: stylesatlife

کالابرگ الکترونیک