۱۵ روش درمان خانگی سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان فوری و سریع

۱۵ روش درمان خانگی سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان فوری و سریع


2 آبان 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۵ روش درمان خانگی سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان فوری و سریع

برای درمان خانگی سرماخوردگی چه روش‌هایی به کار ببریم؟ سرماخوردگی از آن بیماری‌های ویروسی است که ممکن است در هر فصلی از سال بروز کند و گاه علائم خفیف و بعضی اوقات علائم شدیدی دارد. در این میان اگر چه سرماخوردگی دوره درمان ۷ تا ۱۰ روزه دارد و باید آن را طی کرد اما می‌توان با درمان‌های سریع و به موقع، بدن را در مقابل ویروس قوی‌تر کرد و علائم را تا حد ممکن کاهش داد. هر چند توصیه می‌شود در صورت شدت یافتن بیماری سرماخوردگی، به پزشک مراجعه کنید اما می‌توانید از روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی کمک بگیرید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی روش‌ های درمان خانگی سرماخوردگی می‌پردازیم.

 

چطور بفهمیم که سرما خورده‌ایم؟

چطور بفهمیم که سرما خورده‌ایم؟

سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا، سینوزیت و حساسیت فصلی منجر به بروز مشکلات سلامتی می‌شوند که گاهی اوقات علائم آنها با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر بیماری‌های شبیه سرماخوردگی را می‌دانید؟

در بزرگسالان علائم سرماخوردگی با عطسه، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، احتقان بینی و گاهی اوقات تب خفیف و سردرد همراه هستند. دقت کنید که اگر ویروس‌های سرماخوردگی به مدت حداقل ۲ ساعت روی سطوح بمانند و به بدن فرد وارد شوند، سرماخوردگی ایجاد می‌شود.

بد نیست بدانید که ویروس‌های سرماخوردگی از راه بزاق و بوسیدن مستقیم منتقل نمی‌شوند، اما تماس نزدیک با فرد بیمار و ذرات ویروسی آلوده معلق در هوای اطراف بیمار یا روی پوست فرد، می‌تواند در ابتلا به سرماخوردگی بزرگسالان نقش داشته باشد. دوره واگیر و سرایت سرماخوردگی هم متفاوت است.

علائم سرماخوردگی چیست؟

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولاً با توجه به شدت آن علائم متفاوتی دارد. معمولا همه علائم سرماخوردگی در همه افراد ظاهر نمی‌شوند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم سرماخوردگی آشنا شوید.

  • ترشح مخاط
  • احساس فشار در سینوس‌ها
  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • عدم حس کردن بو و مزه
  • سردرد
  • احساس درد و سوزش گلو
  • سرفه
  • خستگی مفرط
  • احساس تب و سرما
  • احساس ناراحتی در قفسه سینه

روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی بزرگسالان و کودکان

اگر به دنبال معجزه برای درمان خانگی سرماخوردگی می‌گردید، دور آنتی‌بیوتیک‌ها را خط بکشید. این داروها معمولا نه تنها تاثیر چندانی در روند درمان ندارند، بلکه به مرور باعث مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی در بدن می‌شوند. همچنین ممکن است عوارضی مثل اسهال، ناراحتی‌های گوارشی و واکنش‌های حساسیتی را از خود بروز دهند.

بنابراین بهترین راه این است که به روش‌های خانگی هر چه سریع‌تر ویروس را از بدن خود خارج کنید. در این میان افزودن برخی مواد غذایی، سبزیجات، میوه‌ها، دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها می‌تواند کمک زیادی به درمان سرماخوردگی کند. برای درمان خانگی سرماخوردگی می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

۱- سوپ مرغ غذای سرماخوردگی است

سوپ مرغ

خوردن سوپ مرغ، حداقل یک یا دو بار در روز، یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان است. این سوپ علاوه بر طعم خوبی که دارد، دارای خاصیت ضد التهابی است و به تسکین گرفتگی بینی و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می‌شود.

همچنین سوپ مرغ، با تاثیر مثبت بر عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی بدن، علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. فراموش نکنید که در صورت مصرف این سوپ به صورت گرم، مجراهای تنفسی باز می‌شود و مخاط‌ها را حل می‌کند. به خاطر داشته باشید که در طرز تهیه سوپ مرغ، از ادویه‌های تند یا بودار مثل فلفل و کاری استفاده نکنید و نمک غذا را هم کمتر در نظر بگیرید.

برای خرید گوشت مرغ از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی با همان تخفیفات همیشگی اقدام کنید.

۲- استفاده از زنجبیل تازه یا پودر آن

زنجبیل مخصوصا به صورت تازه و رنده شده در سوپ و غذا یا پودر آن در دمنوش‌ها یا حتی جوشانده زنجبیل می‌تواند یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی به حساب آید. برای درمان گلو درد، مشکلات تنفسی، ضعف و بی‌حالی به دلیل سرماخوردگی، خوردن زنجبیل بسیار کارآمد و موثر است.

از جمله خواص زنجبیل این است که در درمان خانگی و طب سنتی بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی نیز کاربرد وسیعی دارد. اما باید توجه داشت که روزانه حداکثر ۲ تا ۳ گرم زنجبیل استفاده کنید و از مصرف بی‌رویه آن بپرهیزید. در ضمن اگر در حالت عادی، زنجبیل را در رژیم غذایی خود جای دهید، احتمال بروز این بیماری را تا حد زیادی کاهش خواهید داد.

حتما بخوانید  ۱۱ مدل طرز تهیه آش با گوشت چرخ‌ کرده لذیذ و خوشمزه + فیلم

پودر زنجبیل را می‌توانید به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش بخرید.

۳- سیر تازه

سیر یک روش درمان برای سرماخوردگی

خواص و فواید سیر برای سلامتی بسیار زیاد است و از آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی یاد می‌شود. سیر خاصیت ضد‌میکروبی و ضد‌ویروسی دارد و برای رفع گرفتگی بینی نیز بسیار مناسب است. علاوه بر این، سیر ویتامین ث، آنزیم‌ها و مواد معدنی مفید مثل گوگرد را در خود جای داده که برای متوقف کردن این بیماری مفید است.

برای استفاده حداکثری از خواص سیر برای درمان خانگی سرماخوردگی یک یا دو حبه سیر را هر ۴ ساعت یک بار قورت دهید یا از سیر له شده تازه در طرز تهیه دمنوش یا داخل سوپ استفاده کنید.

۴- نخود و نخودچی میل کنید

اگر می‌خواهید خیلی زود سرماخوردگی‌تان درمان شود، مصرف نخود و نخودچی را از قلم نیندازید. از خواص نخود که از خانواده حبوبات است این است که سرشار از املاح، ویتامین و پروتئین‌های متعدد مثل نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین‌هایی مثل ویتامین A، B۱، B۲ است. طرز تهیه نخودچی را بلد هستید؟

همچنین می‌توانید ویتامین ث و فیبر کافی را از راه مصرف این حبوبات، به بدن وارد کنید. یکی از بهترین غذاها برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان، نخود آب است. در طرز تهیه نخود آب نیز نباید از ادویه‌های زیاد استفاده کنید.

برای تهیه نخود می‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

۵- چای سبز بنوشید

از بین انواع چای ایرانی و خارجی، خواص چای سبز درمان بهتری برای سرماخوردگی است. این چای سرشار از پلی فنول‌‌ها و فلانوئیدهایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. بنابراین بدن برای مبارزه با عفونت، قدرت بیشتری خواهد داشت. ویتامین ث موجود در این چای نیز، درمان خوبی برای سرماخوردگی و آنفولانزا خواهد بود.

برای تهیه چای سبز می‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

۶- چای گرم و عسل بنوشید

چای گرم و عسل

«معجون چای گرم و عسل»، تقریبا در بین همه مردم به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی شناخته شده است. این معجون علاوه بر کاهش التهاب مجاری ملتهب، دارای خواص آنتی وایرال و ضد سرفه است و می‌تواند روند درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان را تسریع کند.

فقط به خاطر داشته باشید که از چای کمرنگ برای تهیه این معجون استفاده کنید. معجون چای گرم و عسل را به عنوان یک معجون درمان سرماخوردگی ۳ تا ۴ بار در روز میل کنید.

برای خرید چای سیاه و عسل به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید و تخفیف بگیرید.

۷- انواع توت بخورید

انواع «توت‌» پلی‌فنول‌هایی دارند که دارای خواص ضد‌ویروسی هستند و با ویروس سرماخوردگی، مبارزه می‌کنند. انواع توت مثل توت فرنگی، توت سیاه، توت سفید، تمشک و بلوبری دارای محتوای بالایی از ویتامین ث هستند و خوردن آنها چه به صورت تازه، چه به صورت دمنوش و چه به شکل عصاره می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و علائم سرماخوردگی را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی چای سبز و توت

۸- اکیناسه، اکیناشا یا سرخارگل

اکیناسه برای سرماخوردگی

«اکیناسه» از گیاهان دارویی شناخته‌ شده در آمریکای شمالی و اروپا است که به عنوان یک درمان مفید برای سرماخوردگی محسوب می‌شود. این گیاه دارای آنتی اکسیدان‌های قوی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک موثری می‌کند. از دانه‌ها، ریشه‌ها، گل‌ها و برگ‌های این گل وحشی به صورت تازه و خشک در چای و دمنوش با به صورت مکمل یا عصاره می‌توانید استفاده کنید.

۹- روغن اورگانو خوراکی (روغن پونه کوهی)

«روغن ارگانو» یکی از بهترین انواع روغن‌های گیاهی برای مقاصد پزشکی و درمانی است که از گیاه اورگانو استخراج می‌شود. این روغن هم به عنوان چاشنی برای غذا استفاده می‌شود و به شکلی گسترده در درمان طبیعی بسیاری از مشکلات زیبایی و سلامتی و برای سرماخوردگی کاربرد دارد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

برای رفع گرفتگی بینی، روغن ارگانو خوراکی را در یک فنجان حاوی آبمیوه‌ گرم یا آب معمولی بریزید. سپس، این محلول را خوب به هم بزنید و بنوشید. این کار را روزی ۲ بار تکرار کنید.

همچنین برای درمان سرفه سرماخوردگی می‌توانید از روغن پونه کوهی یا همان اورگانو کمک بگیرید. برای این کار روغن پونه کوهی را با سیر و عسل ترکیب کنید.‌ ۲ یا ۳ حبه سیر را در یک ظرف با یک فنجان آب بجوشانید. سپس، یک قاشق چای‌خوری روغن پونه کوهی را به آن اضافه کنید و همه‌ مواد را خوب به هم بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پنیر خانگی به چند روش مختلف

اجازه دهید این ترکیب چند دقیقه‌ای بماند تا به دمای اتاق برسد. پس از آن، مقداری عسل طبیعی هم به آن بیفزایید و باز هم خوب هم بزنید. این ترکیب را حداقل روزی ۲ بار در روز بنوشید.

۱۰- دمنوش‌های مناسب برای درمان سرماخوردگی

انواع دمنوش‌ها، علاوه بر اینکه راه گلو را باز می‌کنند و خلط‌های پشت حلق را حل می‌کنند، می‌توانند مواد معدنی و ویتامین‌های مفیدی را به بدن برسانند. مخصوصا در مواردی که سرماخوردگی با گلودرد و سرفه همراه است، خوردن دمنوش‌ها از بهترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی به حساب می‌آید.

برای تهیه انواع دمنوش به صورت خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با همان تخفیفات همیشگی اقدام کنید.

۱۱- آب لیمو شیرین و لیمو شیرین پخته 

اگر این سوال شما هم هست که برای درمان سرماخوردگی چه بخوریم، بهتر است لیمو شیرین را امتحان کنید. لیمو شیرین یک معجزه برای درمان سرماخوردگی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین مبارزه بدن با ویروس‌های سرماخوردگی کمک کند.

لیموشیرین پخته هم یک روش دیگر درمان سرماخوردگی است. برای مطالعه خواص لیمو شیرین پخته برای سرماخوردگی و روش‌های پختن لیمو شیرین روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۲- ماست پروبیوتیک برای درمان سرماخوردگی بزرگسال

ماست پروبیوتیک بهترین درمان سرماخوردگی بزرگسال

مصرف «ماست پروبیوتیک» می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و موجب کاهش علائم سرماخوردگی و التهاب در بدن شود. اگر سرما خورده‌اید برای درمان سرماخوردگی در خانه می‌توانید روزانه ۲ کاسه کوچک ماست پروبیوتیک مصرف کنید تا علائمی مثل گلودرد و ضعف بدن برطرف شود.

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

نتایج مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف ماست پروبیوتیک می‌تواند میزان عطسه و سرفه را در سرماخوردگی تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

انواع ماست را به روش‌های اینترنتی، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همواره تخفیف افق کوروش بخرید.

۱۳- فلفل سیاه بهترین درمان سرماخوردگی با روش گیاهی

«فلفل سیاه» حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که خاصیت ضد میکروبی و ضد سرطانی دارد. مصرف فلفل سیاه می‌تواند سرماخوردگی را درمان کند و علائمی مثل آبریزش و حتی گرفتی بینی را حد زیادی برطرف کند. برای درمان سرماخوردگی در خانه می‌توانید مقداری فلفل سیاه به سوپ هم اضافه کنید.

برای درمان خانگی سرماخوردگی بزرگسالان می‌توانید فلفل سیاه را با عسل مصرف کنید. اضافه کردن مقداری فلفل سیاه به دمنوش و چای نیز موجب افزایش انرژی و گرم شدن بدن در سرماخوردگی می‌شود.

در صورت تمایل فلفل سیاه را می‌توانید به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همواره تخفیف افق کوروش بخرید.

۱۴- دارچین برای درمان گیاهی سرماخوردگی

یکی دیگر از روش‌های درمان گیاهی سرماخوردگی مصرف «دارچین» است. در پوست دارچین ماده‌ای به نام سینامالدئید وجود دارد که خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و برای کاهش علائم سرماخوردگی و رفع گلودرد بسیار مفید. برای مصرف دارچین جهت درمان سرماخوردگی بهتر است به روش زیر عمل کنید:

یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را در یک فنجان آب بریزید و ۲ عدد میخک به آن اضافه کنید. این ترکیب را ۱۵ دقیقه بجوشانید. صبر کنید این دمنوش کمی از دما بیفتد و سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی درمان سرماخوردگی را ۱ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.

در صورت تمایل دارچین را می‌توانید به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همواره تخفیف افق کوروش بخرید.

۱۵- ویتامین سی بخورید

ویتامین C از جمله مواد مفید برای کاهش طول مدت سرماخوردگی است. مصرف منظم ویتامین سی در هنگام سرماخوردگی به بزرگسالان تا ۸% و به کودکان تا ۱۴% کمک می‌کند تا مدت زمان ابتلا به سرماخوردگی کاهش یابد و علائم سرماخوردگی از بین برود.

علاوه بر مصرف مکمل‌های سرماخوردگی میوه‌های زیر سرشار از ویتامین سی هستند:

  • طالبی
  • نارنگی
  • گریپ‌فروت
  • لیمو شیرین
  • لیمو ترش
  • پرتقال
  • کیوی
  • پاپایا
  • توت‌فرنگی
  • تمشک
  • زغال‌ اخته
  • انبه
  • آناناس
  • گوجه فرنگی

نکات مهم در درمان خانگی سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان

نکات مهم در درمان خانگی سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان

علاوه بر مواردی که به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی به آنها اشاره شد، شست‌ و شوی مکرر دست‌ها، شست‌وشوی بینی با سرم شست‌وشو، کمک به خروج مکرر ترشحات بینی، غرغره کردن آب گرم در دهان، استفاده از ماسک و پوشاندن دهان و بینی حین عطسه کردن می‌تواند هم روند درمان را تسریع بخشد و هم احتمال انتقال این ویروس به اطرافیان کاهش دهد.

سوالات متداول

برای درمان سرماخوردگی چه بخوریم؟

برای درمان سرماخوردگی در خانه می‌توانید از دمنوش‌های مناسب برای درمان سرماخوردگی، مواد غذایی سرشار از ویتامین سی، سوپ مرغ، نخود، انواع توت، چای سبز، زنجبیل و سیر و … کمک بگیرید.

بهترین درمان خانگی سرماخوردگی کودکان چیست؟

درمان سرماخوردگی در کودکان شیرخوار باید تحت نظر پزشک انجام شود ولی در مورد کودکان بزرگتر می‌توانید از روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی برای بزرگسالان استفاده کنید.

 

منابع: medicalnewstoday/ healthline

کالابرگ الکترونیک