۵ طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، فر، بخاری و شوفاژ بدون تلخی و تیرگی

۵ طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، فر، بخاری و شوفاژ بدون تلخی و تیرگی


8 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، فر، بخاری و شوفاژ بدون تلخی و تیرگی

لواشک انار و ترشک انار جزو تنقلات پاییزی پرطرفدار با میوه انار هستند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه لواشک انار خانگی به روش‌های مختلف در آفتاب و فر با طعم ملس و خوشمزه به همراه نکات طلایی برای جلوگیری از تلخ و تیره شدن لواشک انار را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه لواشک انار ملس در آفتاب

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
انار ترش ۱ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت لواشک انار: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه لواشک انار خانگی

طرز تهیه لواشک انار ملس

برای درست کردن لواشک انار به روش خانگی با طعم ترش یا ملس، انارها را دانه کنید و آنها را چند ساعت با نمک استراحت دهید تا آب بیندازند. سپس آنها را روی حرارت بگذارید تا نرم شوند. دانه‌های انار را به وسیله صافی جدا کرده و بکوبید و دوباره مواد را بپزید تا غلیظ شود. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه لواشک انار در تابستان و زمستان مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: انارها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک انار ملس به روش خانگی، انارها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. انارها را با چاقو به ۴ قسمت قاچ کرده و شروع به دانه کردن آن‌ها کنید. وقتی دانه کردن انارها تمام شد، پوست و غلافی را که احتمالا به دانه‌ها چسبیده‌اند، به دقت جدا کنید تا روی طعم لواشکتان تاثیر منفی نگذارد.

مرحله دوم: نمک را اضافه کنید

انارهای دانه شده را در یک قابلمه روحی بریزید و روی آنها را نمک بپاشید. آنها را هم بزنید تا دانه‌های انار به نمک آغشته شوند. سپس درب قابلمه را بگذارید و آن را در محیط آشپزخانه به مدت ۴ تا ۵ ساعت قرار دهید تا دانه‌ها آب بیندازند و کمی نرم شوند. اگر نمک دریایی در دسترس دارید، بهتر است از آن استفاده کنید.

برای خرید نمک می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: دانه‌های انار را بپزید

در این مرحله، قابلمه حاوی دانه‌های انار نمک زده شده را روی حرارت متوسط قرار دهید. بدون این که به انارها آب اضافه کنید، کمی آنها را هم بزنید. کم کم دانه‌های انار شروع به نرم شدن می‌کنند و روی سطح آب انار، حباب‌های سفید تشکیل می‌شود. این کف‌ها را با قاشق جدا کنید و دور بریزید. سپس حرارت را کم و روی حالت ملایم تنظیم کنید.

مرحله چهارم: صبر کنید تا دانه‌های انار خنک شوند

دانه‌های انار باید کاملا بپزند و نرم شوند به طوری که هسته آنها به راحتی از گوشت آن جدا شود. بعد از این مرحله، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید به مدت ۱ تا ۲ ساعت انارهای پخته شده، با دمای محیط، حرارت خود را از دست بدهند و کمی سرد شوند.

مرحله پنجم: انارها را از صافی رد کنید

در این مرحله از طرز تهیه لواشک انار بدون هسته، یک صافی را روی دهانه یک قابلمه بگذارید و انارهای پخته شده را در آن بریزید. هسته‌ها و گوشت انار در صافی می‌مانند. این بخش از انارها را یا با گوشتکوب دستی یا گوشتکوب برقی له کنید. سپس این پوره را به آب انار اضافه کنید تا قوام پیدا کند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه بستنی سرخ شده با آرد سوخاری و کورن فلکس یا بیسکویت

مرحله ششم: عصاره انار را دوباره بپزید

در این مرحله، دوباره مایه لواشک انار را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت دیگر روی شعله ملایم بپزد و قوام بگیرد. در این مدت مدام به آن سر بزنید و آن را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه به اندازه کافی قوام گرفت، شکر را به آن اضافه کنید. چاشنی‌های مایه لواشک را اندازه کنید و وقتی به طعم دلخواهتان رسید، مایه لواشک را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

شکر را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هفتم: لواشک انار را در سینی بریزید

در آخر، بعد از اینکه مایه لواشک انار به قوام رسید و حالت خمیری پیدا کرد، کف یک سینی روحی بزرگ یک پلاستیک بیندازید و عصاره انار را روی آن بریزید. هر چه ضخامت لواشک کمتر باشد، زودتر خشک می‌شود و ماندگاری بیشتری هم خواهد شد. روی سطح لواشک را صاف کنید تا به طور یکدست، همه‌جای سینی پخش شود.

مرحله هشتم: سینی لواشک انار را در آفتاب بگذارید

در آخرین مرحله از طرز تهیه لواشک انار در آفتاب، سینی را در مجاورت نور خورشید قرار دهید. برای اطمینان از اینکه لواشک در حین خشک شدن، آلوده نشود یا خاک نگیرد، روی سینی و با فاصله از لواشک، یک پارچه نازک بیندازید.

می‌توانید برای تهیه لواشک انار در زمستان اگر آفتاب ندارید، سینی لواشک انار را روی بخاری یا شوفاژ هم قرار دهید. ۳ تا ۴ روز بعد، لواشک‌های انار خشک می‌شوند. آنها را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید و سرو کرده یا در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه لواشک انار در فر

طرز تهیه لواشک انار در فر

در این روش از تهیه لواشک انار در فر، همه مراحل مانند روش بالا است و تنها برای خشک کردن مایه لواشک انار به جای قرار دادن در آفتاب یا روی بخاری، می‌توان انار را در فر خشک کرد. بعد از ریختن عصاره انار در قالب چرب شده، آن را در فر با دمای ۱۲۰ درجه، به مدت ۱ تا ۲ ساعت قرار دهید. این روش تهیه لواشک انار در زمستان هم حسابی پرطرفدار است.

بعد از کشیده شدن آب اضافی عصاره انار، آن را از فر بیرون بیاورید و به مدت ۱ روز در دمای محیط بگذارید تا کاملا خشک و قابل نگهداری شود.

روش تهیه لواشک انار و زرشک

در این روش از تهیه لواشک انار، به همراه دانه‌های انار باید زرشک را هم بپزید تا طعم یکدیگر را بگیرند. به ازای هر ۱ کیلوگرم انار، ۲۰۰ گرم زرشک کافی است. زرشک‌ها را نیز از قبل در مقداری آب بخیسانید و بعد با انار مخلوط کنید. بقیه مراحل را مانند روش بالا، ادامه دهید و لواشک زرشک و انار را درست کنید. طرز تهیه لواشک زرشک را هم بلد هستید؟

برای خرید زرشک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه لواشک انار با هسته

طرز تهیه لواشک انار با هسته 

برای تهیه لواشک انار با دانه یا هسته، هسته‌های انار را می‌توانید به صورت سالم در لواشک به کار ببرید که البته چندان متداول نیست. چون هسته‌ها بعد از خشک شدن سفت می‌شوند و بهتر است مانند روشی که توضیح داده شد، آنها را با گوشت‌کوب برقی یا دستی له کنید و دوباره به عصاره برگردانید تا علاوه بر خواص انار از خواص هسته انار هم برای سلامت بهره‌مند شوید.

روش تهیه لواشک انار و سیب

در طرز تهیه لواشک انار و سیب، به ازای هر ۵۰۰ گرم انار دانه شده، ۳ یا ۴ عدد سیب را هم پوست بگیرید و خرد کنید. سیب‌ها را با انار بپزید و بقیه مراحل را مانند روش اول تکرار کنید.

حتما بخوانید  فلسفه و نمادهای سفره هفت سین | از هفت میم تا هفت سین

روش تهیه لواشک انار و به

طرز تهیه لواشک انار و به نیز مانند طرز تهیه لواشک انار و سیب است و تنها به جای میوه سیب از میوه به در طرز تهیه لواشک استفاده می‌شود.

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک انار در زمستان

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک انار در زمستان

  • برای درست کردن لواشک انار به ازای یک کیلوگرم انار دانه شده، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری شکر و ۱ قاشق غذاخوری نمک کافی است. اگر می‌خواهید لواشکتان طعم ملس بگیرد، میزان شکر را بیشتر در نظر بگیرید یا به آن نبات ساده اضافه کنید.

برای خرید نبات می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

  • اگر هم تمایل دارید لواشک انار طعم ترش داشته باشد، کمی آبلیمو، زرشک یا رب انار ترش به مایه لواشک انار در حال پخت اضافه کنید. طرز تهیه رب انار را بلد هستید؟ طعم لواشک انار با رب انار بسیار دلچسب است.

آبلیمو و رب انار را در صورت تمایل می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش خریداری کنید.

  • اضافه کردن چاشنی‌ها تنها به ذائقه شما و میزان ترشی یا شیرینی انارها بستگی دارد. می‌توانید میزان چاشنی‌ها را به دلخواه تغییر دهید.
  • دقت داشته باشید که به هیچ عنوان پوست یا غلاف انار نباید با دانه‌های انار مخلوط و پخته شود. چون هم باعث تلخ شدن لواشک انار می‌شود و هم رنگ لواشک انار را تیره خواهد کرد.
  • حتما به لواشک انار مقداری نمک اضافه کنید، حتی اگر می‌خواهید لواشک انارتان طعم ملسی داشته باشد. افزودن نمک باعث بالا رفتن مدت ماندگاری لواشک خواهد شد و از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند.
  • موقع جوشیدن انارها، حتما کف روی آنها را بگیرید و دور بریزید تا رنگ لواشک شفاف شود. همچنین در زمان جوشیدن انارها، درب قابلمه را باز بگذارید و حرارت را کم کنید.
  • می‌توانید به مایه لواشک انار، ۱ قاشق روغن مایع هم اضافه کنید. افزودن روغن هم ماندگاری لواشک را بالا می‌برد و هم باعث خوشرنگ‌تر شدن لواشک خواهد شد. همچنین از چسبیدن لواشک به پلاستیکی که لواشک را روی آن می‌ریزید تا خشک شود، جلوگیری می‌کند.

انواع روغن مایع را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

  • بهترین مکان برای نگهداری از لواشک انار بعد از آماده شدن، در جای خنک و تاریک مثل کابینت یا در یخچال است تا رطوبت آن حفظ شده و زیادی خشک نشود.

سوالات متداول

چه کار کنیم که زمان ماندگاری لواشک انار بالاتر برود؟

برای اینکه بتوانید انار را برای مدت بیشتری بدون تغییر مزه و رنگ نگه دارید، به مواد آن، حتما مقداری نمک یا آبلیمو اضافه کنید. همچنین اجازه دهید لواشک کاملا خشک شود و بعد آن را برش بزنید. این کار باعث جلوگیری از کپک زدن آن می‌شود.

اضافه کردن یک قاشق روغن مایع به مایه لواشک انار نیز کیفیت و ماندگاری لواشک را بالا می‌برد. برای مکان نگهداری نیز بهترین جا، نگهداری در یخچال است ولی می‌توانید در کابینت یا جای خشک و خنک و در ظروف در بسته هم لواشک انار را نگه دارید.

چرا لواشک انار من تلخ شده است؟

اگر لواشک انار پس از آماده شدن طعم تلخ گرفت، احتمالا به درستی مراحل طرز تهیه و نکات درست کردن آن را رعایت نکرده‌اید. ممکن است همراه با دانه‌های انار، پوست و غلاف انار را هم با عصاره آن پخته‌اید و باعث تلخی آن شده است. یا اینکه در هنگام پخت مایه لواشک حرارت بالا بوده و عصاره لواشک انار، ته گرفته و تلخ شده است. همچنین حتما باید انارها سالم و مرغوب باشند و خراب یا لهیده نباشند.

 

کالابرگ الکترونیک