۳۵ خواص و مضرات عجیب سیب برای بدن + طبع و مصلح آن

۳۵ خواص و مضرات عجیب سیب برای بدن + طبع و مصلح آن


10 مهر 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
35 خواص و مضرات عجیب سیب برای بدن + طبع و مصلح آن
فهرست محتوا پنهان

سیب درختی به عنوان یکی از سالم‌ترین و بهترین میوه‌ها برای سلامت بدن شناخته می‌شود و در هر فصلی از سال می‌توان انواع مختلف آن را در رژیم غذایی قرار داد. این میوه سرشار از مواد مغذی بوده و در عین حال فاقد چربی، کلسترول بد و سدیم است. همین موضوع بر خواص و فواید سیب، تاثیر مثبتی می‌گذارد. اما خوردن این میوه در حجم و اندازه زیاد هم ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص و فواید سیب و همچنین مضرات میوه سیب می‌پردازیم.

 

طبع و مصلح انواع سیب درختی

 

طبع سیب زرد و سیب قرمز گرم و تَر است به همین دلیل برای افراد با مزاج «دموی» یک میوه مناسب است. از سوی دیگر هر چه سیب درختی شیرین‌تر و رسیده‌تر باشد میزان گرمی و تری آن بیشتر می‌شود.

سیب درختی هرچه سبزتر و ترش‌تر باشد طبع آن سردتر و خشک‌تر و بنابراین قابض است و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده شود. بهترین مصلح سیب درختی دارچین و گلنگلبین است. اگر معده حساسی دارید بهتر است سیب ترش را با عسل، دارچین یا گلقند میل کنید.

 

خواص و فواید انواع سیب درختی

 

دندان‌های سفیدتر و سالم‌تر با سیب

 

۱- دندان‌های سفیدتر و سالم‌تر با سیب

 

سیب درختی جایگزین مسواک نمی‌شود، اما گاز زدن و جویدن آن می‌تواند تولید بزاق در دهان را تحریک کند و با کاهش سطح باکتری‌ها، روند پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

 

۲- برای مبارزه با آلزایمر سیب بخورید

 

یک مطالعه در مورد فواید سیب نشان می‌دهد که نوشیدن آب سیب می‌تواند عوارض بیماری آلزایمر را کاهش دهید و با اثرات پیری بر مغز مبارزه کند. در این مطالعه که روی موش‌ها انجام شد، آنها با رژیم غذایی تقویت‌شده با سیب تغذیه شده بودند. بر اساس نتایج تحقیقات، این موش‌ها سطوح بالاتری از انتقال‌دهنده عصبی «استیل کولین» را نشان دادند و بهتر از موش‌هایی که رژیم غذایی معمولی داشتند، عمل کردند.

 

۳- مهار سرطان کبد، روده بزرگ و سینه با سیب

 

بر اساس گفته‌های دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا مصرف سیب‌های غنی از فلاونول می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا ۲۳ درصد کاهش دهد. محققان دانشگاه کرنل چندین ترکیب را در پوست سیب شناسایی کرده‌اند که دارای فعالیت‌های پیشگیرانه برای رشد شدید سلول‌های سرطانی در کبد، روده بزرگ و سرطان سینه هستند.

تحقیقات قبلی آنها نشان داد که عصاره سیب کامل می‌تواند تعداد و اندازه تومورهای پستانی را در موش‌ها کاهش دهد. در همین راستا، موسسه ملی سرطان در ایالات متحده مصرف بالای فیبر را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال توصیه کرده است.

 

۴- خواص و فواید سیب برای دیابت

 

خواص و فواید سیب برای دیابت

 

زنانی که حداقل یک سیب در روز می‌خورند ۲۸ درصد کمتر از زنانی که سیب نمی‌خورند، به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند. این میوه سرشار از پکتین – یک فیبر محلول – است و به کاهش نوسانات قند خون کمک می‌کند.

 

۵- کاهش کلسترول با خوردن سیب

 

فیبر محلول موجود در سیب به چربی‌های موجود در روده متصل شده و باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود.

 

۶- خواص سیب برای سلامت قلب

 

نتایج تعداد زیادی از تحقیقات علمی ثابت کرده است که مصرف بالای فیبر محلول، باعث تجمع کمتر پلاک غنی از کلسترول در شریان‌ها می‌شود. ترکیب «فنولیک» موجود در پوست سیب همچنین از جامد شدن کلسترولی که وارد سیستم می‌شود، روی دیواره سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند. هنگامی که پلاک در داخل رگ‌ها ایجاد می‌شود، جریان خون را به قلب کاهش می‌دهد و منجر به بروز بیماری عروق کرونر می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ به روش مجلسی و خوشمزه

 

۷- جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

 

سنگ کیسه صفرا زمانی تشکیل می‌شود که کلسترول زیادی در صفرا وجود داشته باشد، در این صورت کلسترول به صورت مایع باقی می‌ماند و بعد جامد می‌شود. این مشکل به ویژه در افراد چاق شایع‌تر است. برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا، پزشکان رژیم غذایی سرشار از فیبر را که سیب نیز شامل آن می‌شود، توصیه می‌کنند تا به کنترل وزن و کاهش سطح کلسترول کمک کند.

 

۸- خواص و فواید سیب برای یبوست

 

خواص و فواید سیب برای یبوست

 

فیبر موجود در سیب می‌تواند به تنظیم عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. فیبر می‌تواند آب را از روده بزرگ بیرون بکشد تا حرکات روده منظم شود. همچنین فیبر آب اضافی را از مدفوع جذب می‌کند و روده‌ها بهتر کار می‌کنند.

 

 

۹- خنثی کردن سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

 

IBS با عارضه یبوست، بیماری اسهال، درد شکم و نفخ مرتبط است. برای کنترل این علائم، پزشکان توصیه می‌کنند از لبنیات و غذاهای چرب دوری کنید. افراد مبتلا به IBS به خوبی درک می‌کنند که چگونه غذا می‌تواند علائم را بدتر کند. قرار دادن سیب در رژیم غذایی می‌تواند به خنثی کردن سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

 

۱۰ – با خوردن سیب از هموروئید جلوگیری کنید

 

هموروئید یک سیاهرگ متورم در کانال مقعد است. اگر چه این رگ‌ها تهدیدکننده زندگی نیستند، اما می‌توانند بسیار دردناک باشند. آنها به دلیل فشار زیاد در ناحیه لگن و رکتوم ایجاد می‌شوند. فیبر سیب، با کنترل یبوست می‌تواند به منظم نگه داشتن حرکات روده کمک کند و از زور زدن بیش از حد هنگام رفتن به دستشویی جلوگیری کند.

 

۱۱- خواص و فواید سیب برای کاهش وزن

 

خواص و فواید سیب برای کاهش وزن

 

بسیاری از مشکلات سلامتی با اضافه وزن مرتبط هستند، مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و اختلالات خواب. برای مدیریت وزن و بهبود سلامت کلی، پزشکان رژیم غذایی غنی از فیبر را که سیب هم شامل آن می‌شود، توصیه می‌کنند.

 

۱۲- با سیب کبد خود را سم زدایی کنید

 

کبد مسئول پاکسازی سموم از بدن است. بسیاری از پزشکان به رژیم‌های سم‌زدایی متداول بدبین هستند و می‌گویند که این رژیم‌ها بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند. خوشبختانه، یکی از بهترین و ساده‌ترین میوه‌هایی که می‌توانید برای سم‌زدایی کبد بخورید، سیب است. بنابراین آن را به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

۱۳- سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

 

سیب قرمز حاوی آنتی اکسیدانی به نام «کورستین» است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کورستین می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، به‌ویژه زمانی که استرس دارید.

 

۱۴- خواص و فواید سیب برای آسم

 

دلیل اصلی بروز بیماری آسم، مواد شیمیایی شامل فیتوکمیکال‌ها و پلی‌فنول‌ها هستند. سیب با خواص درمانی که دارد به بهبود آسم، مشکلات تنفسی و بهبود کارکرد ریه‌ها کمک می‌کند. بهتر است خوردن آب سیب را از کودکی آغاز کنید.

 

۱۵- درمان آب مروارید با سیب

 

درمان آب مروارید با سیب

 

سیب سرشار از آنتی اکسیدان است و کسانی که سیب را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند، ۱۰ تا ۱۵ درصد احتمال ابتلا به آب مروارید در آنها کاهش پیدا می‌کند.

 

۱۶- خواص سیب برای پارکینسون

 

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در سیب می‌تواند مانع شکستن سلول‌های عصبی شود که ماده شیمیایی «دوپامین» را در مغز ترشح می‌کنند. بد نیست بدانید عارضه پارکینسون، بیماری است که سلول‌های عصبی تولید کننده دوپامین مغز را می‌شکنند. خوردن سیب می‌تواند از بروز این بیماری پیشگیری یا روند آن را کُند کند.

 

۱۷- افزایش اکسیژن بدن

 

در سیب آنتی اکسیدانی به نام «کورستین» وجود دارد که اکسیژن را آسان‌تر به ریه‌ها می‌رساند. در نتیجه اکسیژن رسانی به بدن، استقامت بدن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین ورزشکاران با خوردن سیب می‌توانند مدت زمان بیشتری ورزش کنند.

 

۱۸- خواص و فواید سیب برای مغز

 

رادیکال‌های آزاد یکی از دلایل بروز آسیب به مغز هستند. آب سیب به عنوان یک نوشیدنی فوق‌العاده برای سلامت سلول‌های مغزی، مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند. کورستین همچنین با ارتقای سلامت سلول‌های مغزی از آلزایمر جلوگیری می‌کند.

 

۱۹- استحکام بخشی به استخوان‌ها

 

استحکام بخشی به استخوان‌ها

 

انواع سیب درختی منابع خوبی از کلسیم هستند و باعث تقویت و استحکام استخوان و دندان می‌شوند. با خوردن این میوه می‌توانید از بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان و آرتروز روماتوئید پیشگیری کنید.

 

۲۰- خواص ضد درد سیب

 

برگ و پوست درخت سیب به کاهش دردهای استخوان و عضلات کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید چند برگ از درخت سیب را روی موضعی که دچار درد شده است قرار داده و به روش طبیعی درد را کاهش دهید.

حتما بخوانید  بهترین روش های برجسته کردن گونه بدون جراحی

 

۲۱- سلامت چشم و بهبود بینایی با خوردن سیب درختی

 

ویتامین آ موجود در سیب برای بهبود قدرت دید و کاهش علائم شب کوری، به خصوص در کودکان مفید است. می‌توانید آب سیب را بگیرید یا آن را در انواع اسموتی‌ به کار ببرید و از خواص و فواید سیب برای بینایی بهره ببرید.

 

۲۲- روشن شدن پوست با سیب

 

سیب از میوه‌های خوشمزه و در عین حال مفید برای سلامت پوست است. این میوه خاصیت روشن‌کنندگی و نرم کنندگی پوست را دارد و با کلاژن رسانی، باعث ایجاد خاصیت کشسانی یا الاستیک پوست می‌شود.

 

۲۳- جوانسازی پوست با سیب

 

جوانسازی پوست با سیب

 

با سیب درختی می‌توانید چین و چروک‌های پوست را کاهش دهید و آن را مرطوب نگه دارید. دلیل بروز چین و چروک‌ها، از دست دادن آب و کلاژن پوست است که ماسک سیب می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد. برای تهیه ماسک سیب، مقداری از آن را رنده کرده و روی پوست به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید. سپس با دستمال سیب‌ها را پاک کنید و صورتتان را با آب سرد بشویید.

 

۲۴- خواص سیب برای آبرسانی پوست

 

آب سیب یک آبرسان قوی برای پوست است. می‌توانید رنده شده یا برش‌های سیب را روی صورتتان بگذارید تا چربی پوست به تعادل رسیده و آب کافی به پوست برسد. سیب همچنین با خاصیت لایه‌برداری می‌تواند باعث روشن شدن پوست شود.

 

۲۵- درمان آفتاب سوختگی

 

ماسک سیب را می‌توانید به عنوان یک لایه‌بردار برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کنید. سیب همچنین می‌تواند از بدن در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند.

 

۲۶- خواص سیب برای رفع لکه‌های پوستی

 

خواص خنک کننده سیب می‌تواند به التیام آسیب‌های پوستی و از بین بردن لکه‌های تیره پوست کمک کند. برای رفع و درمان این لکه‌ها، سیب رنده شده را با مقداری خامه ترش مخلوط کنید و روی پوست بمالید و ۱۵ دقیقه بعد بشویید.

 

۲۷- درمان پف زیر چشم با سیب

 

درمان پف زیر چشم با سیب

 

برای رفع پف زیر چشم و از بین بردن تیرگی‌های دور چشم، یک برش سیب را زیر چشم‌هایتان قرار دهید. می‌توانید روش دیگر را هم امتحان کنید. مقداری سرکه سیب را با کمی سیب زمینی مخلوط کنید و زیر چشمتان بگذارید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم بشویید.

 

۲۸-خواص و فواید سیب برای مو

 

یکی از فواید سیب، کمک به رشد و تقویت مو است. این میوه حاوی «بیوتین» است که به رشد مو و استحکام استخوان‌ها و ناخن‌ها کمک می‌کند. برای جلوگیری از ریزش مو، سیب یکی از راه‌حل‌های طبیعی به حساب می‌آید.

 

۲۹- رفع شوره سر با سیب

 

برای این که شوره سر را از بین ببرید، عصاره سیب باعث تعادل‌بخشی به پوست سر می‌شود و شوره سر را از بین می‌برد. برای درمان شوره سر، مقداری از آب سیب را روی پوست سرتان ماساژ دهید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس بعد از استحمام موهایتان را با شامپو بشویید و آبکش کنید.

 

۳۰- سفت شدن پوست

 

از سیب می‌توانید به عنوان یک تونر خانگی عالی استفاده کنید. سیب با تحریک پوست و تقویت گردش خون، به کلاژن سازی کمک می‌کند و چربی و روغن پوست را می‌گیرد. مقداری از پوره سیب خام و سرکه سیب را با هم مخلوط کنید و روی پوستتان بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

 

مضرات احتمالی سیب

 

مضرات احتمالی سیب

 

*مصرف سیب درختی در حالت عادی، مضرات جدی ندارد ولی گفته می‌شود که سیب را به عنوان جایگزین مسواک استفاده نکنید. چون سیب اسید زیادی دارد و خوردن آن به طور مداوم بدون مسواک زدن، می‌تواند به سلامت دندان‌ها آسیب برساند. این آسیب می‌تواند حتی تا ۴ برابر به دندان‌ها ضرر برساند.

*توصیه می‌شود حتما سیب را قبل از مصرف کاملا بشویید تا آفت‌کش‌ها و سموم را از بین ببرید.

* اگر بعد از خوردن سیب ناراحتی معده داشتید، خوردن آن را متوقف کنید.

*سیب سرشار از کربوهیدرات است و مصرف زیاد آن مانع سوزاندن چربی‌ها می‌شود. در نتیجه به عنوان سدی برای جلوگیری از کاهش وزن عمل می‌کند.

 

سوالات متداول

تاثیر سیب بر دندان‌ها چیست؟

 

سیب به استحکام و تمیزی دندان‌ها کمک می‌کند ولی از آن نمی‌توان به عنوان جایگزین مسواک استفاده کرد چون خوردن آن بدون مسواک زدن، باعث تخریب مینای دندان می‌شود.

 

آیا سیب به کاهش وزن کمک می‌کند؟

 

سیب در صورتی که به طور منظم و به اندازه مصرف شود می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، ولی اگر در خوردن آن زیاده‌روی کنید، به خاطر بالا رفتن کربوهیدرات، از کاهش وزن جلوگیری می‌کند.

 

منبع: besthealthmag

کالابرگ الکترونیک