۵۰ خواص آب انار و مضرات آن برای سلامت بدن + طبع و مصلح آن

۵۰ خواص آب انار و مضرات آن برای سلامت بدن + طبع و مصلح آن


10 مهر 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
50 خواص آب انار برای درمان بیماری ها + طبع و مصلح آن
فهرست محتوا پنهان

خواص آب انار مثل خواص انار برای سلامت بدن از گذشته‌های دور مورد توجه پزشکان بوده است. آب انار طبیعی یکی از مفیدترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند به تقویت سلامت و تأمین ویتامین‌های ضروری بدن کمک کند. از مهم‌ترین خواص آب انار می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌های بی‌نظیر آن اشاره کرد که برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها و همچنین حفظ سلامت بدن بسیار مفید است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با مهم‌ترین فواید و مضرات آب انار آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خواص شگفت انگیز آب انار برای سلامتی پاسخ خواهیم داد.

 

 

ویتامین‌ها و ارزش غذایی آب انار

 

ویتامین‌ها و ارزش غذایی آب انار

 

آب انار یکی از ارزشمندترین آبمیوه‌های خانگی است که به دلیل ویتامین‌های بی‌شمار و مزه ملس و خوشمزه‌ای که دارد، بسیار پرطرفدار است. آب انار کالری پایینی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. هر ۱۰۰ گرم آب انار حاوی ۵۴ کالری است. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آب انار بیشتر آشنا شوید.

 

  • کربوهیدرات: ۱۳/۱۳ گرم
  • پروتئین: ۰/۱۵
  • چربی: ۰/۲۹
  • آب: ۸۵/۹۵ گرم
  • کلسیم: ۱۱ میلی‌گرم
  • آهن: ۰/۱۰ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۷ میلی‌گرم
  • فسفر: ۱۱ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۲۱۴ میلی‌گرم
  • سدیم: ۹ میلی‌گرم
  • قند: ۱۲/۶۵ گرم

 

طبع و مصلح آب انار

 

طبع آب انار در طب سنتی سرد و تر است. هر چقدر انار ترش‌تر باشد، میزان سردی آن بیشتر است. به طور کلی معمولاً انار شیرین طبع سرد رو به اعتدال و تری دارد. انار ترش و شیرین طبع سردی دارد و میزان تری آن نسبت به انار شیرین کمتر است. طبع انار ترش نیز سرد و خشک است.

به گفته متخصصین طب سنتی بهترین مصلح انار شیرین، انار ترش و بهترین مصلح انار ترش، انار شیرین است. در کنار آن زنجبیل و عسل نیز می‌توانند به رفع عوارض ناشی از آب انار کمک زیادی کنند. از آن جایی که طبع انار سرد است، افراد بلغمی باید در خوردن آن محتاط باشند و آن را با مقداری گلپر و نمک میل کنند.

 

خواص آب انار

 

خواص آب انار

 

آب انار یکی از مفیدترین و خوش‌طعم‌ترین آبمیوه‌های خانگی است که برای درمان بیماری‌ها و همچنین جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مصرف می‌شود. در این بخش می‌توانید با مهم‌ترین خواص آب انار برای سلامت بدن آشنا شوید.

 

۱- آب انار سرشار از آنتی‌اکسیدان

 

آب انار سرشار از پلی فنول‌های و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌توانند از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کنند و جلوی ابتلای بدن به انواع بیماری‌ها را بگیرند. مصرف آب انار می‌تواند در درمان انواع سرطان و همچنین جلوگیری از ابتلا به سرطان در بدن مؤثر باشد.

 

۲- پیشگیری از سرطان پروستات، سینه، ریه و پوست

 

مطالعات انجام شده در مورد خواص آب انار نشان می‌دهد که آب انار یک درمان بی‌نظیر برای سرطان پروستات است و می‌تواند از ابتلا به این مشکل در مردان جلوگیری کند. پلی فنول‌های موجود در آب انار از رشد سلول‌های سرطانی مرتبط با سرطان پروستات در بدن جلوگیری می‌کنند و در مهار رشد تومورهای سرطانی نیز بسیار مفید هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب انار می‌تواند به پیشگیری از سرطان سینه، سرطان ریه و سرطان پوست کمک زیادی کند.

 

۳- جلوگیری از آلزایمر

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب انار می‌تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک‌های آمیلوئید در هیپوکامپ مغز کمک کند. افرادی که از آب انار در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند کمتر با مشکلاتی نظیر آلزایمر دست پنجه نرم خواهند کرد. از طرف دیگر مصرف آب انار می‌تواند به درمان بیماری آلزایمر نیز کمک زیادی کند.

 

۴- سلامت روده‌ها

 

سلامت روده‌ها با آب انار

 

شواهد و مطالعات انجام شده در مورد خواص آب انار نشان می‌دهد که مصرف آب انار به دلیل پلی فنول‌هایی که دارد می‌تواند به درمان التهاب روده و همچنین سایر بیماری‌های مرتبط با روده کمک کند. مصرف آب انار می‌تواند به بهبود علائم روده تحریک‌پذیر کمک کند و از بروز بیماری اسهال نیز جلوگیری کند.

حتما بخوانید  طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه | برنج تازه چند ساعت خیس بخورد؟

 

۵- کاهش التهاب در بدن

 

پلی فنول‌های موجود در آب انار دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند. مصرف آب انار می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند و در درمان بیماری‌هایی مختلفی التهابی نیز مؤثر باشد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب انار موجب درمان آرتریت روماتوئید می‌شود و به کاهش علائم بیماری کمک زیادی می‌کند.

 

۶- درمان آرتروز

 

یکی دیگر از فواید آب انار برای سلامت بدن کمک به درمان آرتروز است. مطالعات نشان می‌دهد که آب انار می‌تواند برخی علائم بیماری آرتروز را کاهش دهد و به جلوگیری از بروز این بیماری نیز کمک کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عصاره انار به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد برای درمان آرتروز بسیار مفید است.

 

۷- درمان بیماری‌های قلبی

 

درمان بیماری‌های قلبی با آب انار

 

آب انار موجب کاهش فشار خون و محافظت از قلب و عروق می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آب انار می‌تواند به کاهش علائم اکسیداتیو در سیستم قلبی عروقی کمک کند و خطر ابتلا به افزایش کلسترول، تجمع چربی‌های ناسالم در رگ‌های خوبی و همچنین بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

مصرف مرتب آب انار موجب افزایش مقدار HDL یا همان کلسترول خوب خون می‌شود و مقدار کلسترول بد یا LDL را کاهش می‌دهد و از این راه نیز به سلامت قلب کمک می‌کند.

 

۸- کاهش فشار خون

 

مصرف آب انار موجب کاهش فشار خون می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن یک لیوان آب انار در طول روز موجب کاهش فشار خون سیستولیک می‌گردد. افرادی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است به طور مرتب از آب انار در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های کاهش سریع و اورژانسی فشار خون

 

۹- بهبود حافظه و عملکرد مغز

 

نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار موجب بهبود حافظه و افزایش توان یادگیری می‌شود. مطالعه‌ای که روی ۳۲ نفر برای مدت ۸ هفته انجام شد، نشان داد که نوشیدن آب انار پس از ۴ هفته می‌تواند منجر به بهبود حافظه و افزایش فعالیت مغز در افراد شود. جالب است بدانید که مصرف آب انار موجب افزایش فعالیت مغز می‌شود و افرادی که به صورت روزانه از آب انار استفاده می‌کنند در تست‌های حافظه عملکرد بهتری داشتند.

 

۱۰- خواص آب انار برای بهبود عملکرد جنسی و افزایش باروری در مردان

 

آب انار حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است که موجب افزایش توان باروری و بهبود عملکرد جنسی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب انار می‌تواند به افزایش باروری در مردان و زنان کمک کند. مصرف آب انار سبب بهبود کیفیت اسپرم و حرکت آن می‌شود و احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.

 

۱۱- کاهش احساس خستگی

 

ترکیبات موجود در آب انار می‌تواند به افزایش توان و استقامت بدن کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب انار می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران کمک کند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، مشخص شد دوچرخه سوارانی که آب انار مصرف کردند، نسبت به سایر افراد دیرتر به نقطه خستگی رسیدند و مسافت بیشتری را طی کردند.

 

۱۲- درمان دیابت

 

آب انار یک درمان فوق‌العاده برای کاهش قند خون در افراد دیابتی است. در تحقیقات انجام شده در مورد خاصیت آب انار در درمان دیابت مشخص شد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب انار می‌تواند به درمان دیابت نوع ۲ کمک کند و موجب کاهش سطح گلوکز خون ناشتا شود. یک انار تقریباً ۳۹ گرم قند دارد و از همین رو افراد مبتلا به دیابت باید به اندازه از آب انار و انار در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

در مورد خواص آب انار و عسل باید بدانید که اضافه کردن مقداری عسل طبیعی به آب انار تازه موجب پایین آمدن مقاومت بدن در برابر انسولین و تنظیم قند خون می‌شود.

 

۱۳- کمک به دفع سنگ کلیه

 

آب انار و عصاره انار می‌تواند به کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک کند. مصرف آب انار موجب تنظیم اگزالات، کلسیم و فسفات در خون می‌شود و از بروز سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کند. در یک مطالعه که بین بزرگسالان ۱۸ تا ۷۰ ساله با پیشینه ابتلا به سنگ کلیه انجام شد، مشخص شد که مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره انار به مدت ۹۰ روز می‌تواند به مهار سنگ کلیه در بدن کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

 

۱۴- درمان کم خونی

 

عارضه کم خونی یک بیماری رایج است که در اثر کمبود گلبول قرمز و آهن خون ایجاد می‌شود. آب انار مقدار آهن زیادی دارد و از همین رو افرادی که از آب انار تازه استفاده می‌کنند، کمتر با علائم این بیماری روبرو می‌شوند. استفاده از ترکیب یک قطره آب انار با مقداری شکر در بینی می‌تواند به کنترل خونریزی بینی کمک کند.

 

۱۵- کمک به هضم غذا

 

کمک به هضم غذا با آب انار

 

یکی دیگر از فواید آب انار برای سلامت بدن مثل رب انار کمک به هضم غذا است. مصرف آب انار بعد از غذا موجب افزایش سرعت هضم غذا می‌شود. فیبر محلول و غیرمحلول موجود در آب انار به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند و در سلامت سیستم گوارش نقش مؤثری دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی گردویی به ۲ روش با ثعلب و بدون ثعلب

 

۱۶- فواید آب انار برای جوش صورت و شفافیت پوست

 

آب انار به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های متعددی که دارد، موجب کاهش روند پیری و ایجاد چین و چروک‌های پوستی می‌شود و به بازسازی و سلامت پوست کمک زیادی می‌کند. استفاده از آب انار روی پوست می‌تواند از ایجاد جوش جلوگیری کند و چربی پوست را متعادل کند.

آب انار مثل شربت رب انار به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک می‌کند و از همین راه به کاهش چین و چروک‌های پوستی و درخشان شدن پوست کمک زیادی می‌کند.

 

۱۷- درمان زخم‌ها و آفتاب سوختگی با آب انار

 

مصرف آب انار به ترمیم سلول‌های پوستی کمک می‌کند و به افزایش بهبود زخم‌های پوستی کمک می‌کند. استفاده از آب انار روی پوست می‌تواند از پوست در برابر آسیب ناشی از نور خورشید و همچنین آفتاب سوختگی نیز کمک زیادی کند.

 

۱۸- جلوگیری از ریزش مو با آب انار

 

برای پیشگیری از ریز مو آب انار بنوشید. نوشیدن آب انار به طور مرتب موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. افرادی که از آب انار در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، معمولاً موهای سالم‌تر و درخشان‌تری دارند.

 

۱۹- خواص آب انار برای لاغری

 

خواص آب انار برای لاغری

 

آب انار سرشار از ویتامین C و ویتامین‌های مختلف است که می‌توانند بخش عمده‌ای از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین کنند. فیبر موجود در آب انار موجب کنترل اشتها و همچنین افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. به منظور مصرف انار برای لاغری بهتر است آن را به صورت پخته شده در غذا و یا همراه با سالاد مصرف کنید.

 

۲۰- خواص آب انار برای غلظت خون

 

مصرف آب انار به خصوص به صورت ناشتا موجب افزایش گردش خون در بدن و همچنین کاهش غلظت خون می‌شود. اگر به غلظت خون مبتلا هستند، بهتر است به صورت روزانه از آب انار طبیعی و تازه استفاده کنید.

 

۲۱- خواص آب انار برای واژن

 

آب انار دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و از همین رو مصرف آن می‌تواند از بروز بیماری‌های عفونی در خانم‌ها جلوگیری کند. در طب سنتی آب انار یک درمان بی‌نظیر برای جلوگیری از عفونت مجاری ادراری و اندام‌های جنسی محسوب می‌شود.

 

۲۲- خواص آب انار برای کودکان

 

مصرف آب انار بعد از ۶ ماهگی می‌تواند به تأمین ویتامین‌های ضروری بدن کودک کمک کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. از آن جایی که سیستم گوارش کودکان ضعیف است، مصرف آب انار می‌تواند به بهبود هضم غذا و کاهش اسهال و استفراغ در کودکان کمک کند.

 

مصرف آب انار در بارداری

 

آب انار در بارداری

 

آب انار یک نوشیدنی سودمند در بارداری است که می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین را فراهم کند. پتاسیم موجود در آب انار موجب جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در مادران باردار می‌شود. مادران بارداری که به صورت مرتب از آب انار استفاده می‌کنند، کمتر با زایمان زودرس روبرو می‌شوند و بارداری راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

 

عوارض مصرف آب انار

 

عوارض مصرف آب انار

 

آشنایی با فواید و مضرات آب انار به شما کمک می‌کند تا از این آبمیوه مفید به اندازه و در شرایط درست استفاده کنید و جلوی بروز عوارض و مضرات آن را بگیرید. آب انار برای افراد مبتلا به آنفولانزا، سرفه و عارضه یبوست مناسب نیست. افرادی که به فلج مغزی مبتلا هستند نباید از آب انار استفاده کنند.

افرادی که از داروهای کاهنده فشار خون استفاده می‌کنند، نباید به مقدار زیاد از آب انار استفاده کنند. برخی افراد ممکن است با مصرف آب انار دچار علائم آلرژیک شوند.

افرادی که از داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد ایدز و داروهای ضد درد استفاده می‌کنند، نباید از آب انار استفاده کنند. افرادی که فشار خون پایینی دارند نباید به مقدار زیاد از آب انار استفاده کنند. توجه داشته باشید که مصرف آب انار حداقل از ۲ هفته قبل از عمل جراحی ممنوع است. راستی در مورد خواص انار سیاه و آب آن چیزی می‌دانید؟

 

سوالات متداول

 

خواص آب انار برای اسپرم چیست؟

 

مصرف آب انار سبب بهبود کیفیت اسپرم و حرکت آن می‌شود و احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.

 

خواص آب انار و عسل برای دیابت چیست؟

 

اضافه کردن مقداری عسل طبیعی به آب انار تازه موجب پایین آمدن مقاومت بدن در برابر انسولین و تنظیم قند خون می‌شود.

 

آیا آب انار در بارداری مفید است؟

 

آب انار یک نوشیدنی سودمند در بارداری است. پتاسیم موجود در آب انار موجب جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در مادران باردار می‌شود. مادران بارداری که به صورت مرتب از آب انار استفاده می‌کنند، کمتر با زایمان زودرس روبرو می‌شوند و بارداری راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

 

منابع: medicalnewstoday، healthline

کالابرگ الکترونیک