طرز تهیه قاتلاما ترکمنی مرحله به مرحله

طرز تهیه قاتلاما ترکمنی مرحله به مرحله


19 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
 طرز تهیه قاتلاما ترکمنی

قاتلاما یکی از نان های خوشمزه ترکمنی است که در دسته شیرینی جات هم جای می گیرد. ترکمن ها این نان را با مواد بسیار ساده و راحتی  درست می کنند. البته به خاطر خوشمزه بودن و پخت راحت و همچنین در دسترس بودن موادی که در طرز تهیه قاتلاما به کار می روند، این شیرینی به عنوان یک میان وعده هم تهیه می شود. قاتلاما را می توان بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته آشپزی و در مدت زمان کم، در خانه تهیه کرد. در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش، به طرز تهیه قاتلاما ترکمنی می پردازیم.

در مورد قاتلاما بیشتر بدانید

 

در مورد قاتلاما بیشتر بدانید

 

قاتلاما در اصل یک نان سرخ شده است که جزو شیرینی های آسیای مرکزی به حساب می آید. قاتلاما در زبان ترکی سنتی به معنی «تا شده» است که از فعل qatlamaq «تا کردن» آمده است. این نام گذاری احتمالا به روش سنتی تهیه این شیرینی اشاره دارد. پایه و مواد اصلی به کار رفته در قاتلاما ترکمنی، شامل آرد و تخم مرغ است و محصول نهایی خمیری است که تبدیل به یک نان لایه لایه می شود.

قاتلاما که بافت نرم و چربی دارد و در ازبکستان هم به «قاتلاما فطیر» مشهور است. شاید جالب باشد بدانید که در کشور افغانستان هم این نان شیرینی تهیه می شود و به «قتلمه افغانی» معروف است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه نان فطیر «

 

 

فوت و فن های طرز تهیه قاتلاما ترکمنی

 

  • می توانید برای این که آرد کمی حجیم تر شود، در طرز تهیه قاتلاما ترکمنی از بیکینگ پودر هم استفاده کنید ولی به کار بردن شیر و آب، باعث نرم شدن خمیر می شود و نیاز چندانی به بیکینگ پودر وجود ندارد.

 

  • آردی را که در طرز تهیه قاتلاما ترکمنی به کار می بردید، حتما ۲ بار الک کنید و بعد به شیر و آب اضافه کنید. الک کردن آرد باعث لطافت بیشتر نان می شود.

 

  • بعد از پختن قاتلاما، آن را به مدت نهایتا ۳ دقیقه در طبقه بالای فر بگذارید تا روی نان طلایی شود. زمان بیشتری به این کار اختصاص ندهید چون احتمال سوختن نان وجود دارد. همچنین ممکن است طعم آن تحت تاثیر قرار بگیرد و زحماتتان به باد برود.

 

 

بیشتر بخوانید» طرز تهیه پلو ترکمنی چکدرمه مرحله به مرحله و آسان  «

حتما بخوانید  طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)

 

 

طرز تهیه قاتلاما ترکمنی

 

طرز تهیه قاتلاما ترکمنی

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۵ دقیقه

زمان پخت: ۴۰ دقیقه

مواد لازم

 

آب گرم: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

شیر سرد: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: ۱/۲ قاشق غذاخوری

آرد همه کاره: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

تخم مرغ: ۱ عدد

کره ذوب شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

کنجد: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله اول: شیر، آب و نمک را مخلوط کنید

 

برای درست کردن قاتلاما ابتدا شیر، آب و نمک را مخلوط کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه قاتلاما، در یک کاسه متوسط ​​آب گرم ، شیر سرد و نمک بریزید و خوب مخلوط کنید. آرد را دوبار الک و به مواداضافه کنید. شروع به مخلوط کردن مواد کنید تا تمام آرد مرطوب شود.

 

 

مرحله دوم: خمیر را ورز دهید

 

خمیر نان شیرینی قاتلاما را ورز دهید

 

شروع به ورز دادن خمیر کنید تا وقتی که یکدست شود. حداکثر ممکن است به یک قاشق غذاخوری آرد اضافی نیاز داشته باشید. این فرآیند را می توان در میکسر ایستاده هم انجام داد.

 

 

مرحله سوم: روی خمیر را بپوشانید و آن را استراحت دهید

 

روی خمیر را بپوشانید و آن را استراحت دهید

 

خمیری که به دست می آید ممکن است خیلی نرم باشد ولی باید انعطاف پذیر باشد. خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و روی آن را با یک پلاستیک یا سلفون بپوشانید. اجازه دهید خمیر حدود ۱۵ دقیقه استراحت کند.

 

 

مرحله چهارم: خمیر را با وردنه پهن کنید

 

خمیر نان قاتلاما را با وردنه پهن کنید

 

وقتی خمیر استراحت کرد ، یک قسمت از خمیر را بیرون بیاورید. آن را روی یک سطح صاف قرار دهید، جایی که می خواهید خمیر را بچرخانید. مقداری آرد روی سطح بپاشید. با استفاده از انگشتان دست ، خمیر را به شکل دایره ای در آورید و با دست آن را فشار دهید. باید خمیر طوری باشد که بتوانید آن را در یک وردنه بچرخانید.

یک قسمت از خمیر را روی وردنه بچسبانید تا کل خمیر تا حدی محکم دور وردنه پیچیده شود. با انجام حرکات تکراری جلو و عقب با کف دست خود در مقابل وردنه، صاف کردن خمیر را شروع کنید. با بزرگ شدن خمیر، قسمت هایی از خمیر که در اطراف وردنه هستند، شل می شوند.

خمیر را باز کنید و قسمت بعدی را بگیرید و دوباره دور وردنه بچرخانید. همین روند را تکرار کنید تا یک دیسک بزرگ و نازک داشته باشید. همچنین می توانید از یک وردنه کوچک تر برای ضخامت کناره های خمیر به منظور ایجاد یکنواختی استفاده کنید.

 

 

مرحله پنجم: خمیر را با دست بزرگ تر کنید

 

خمیر قاتلاما را با دست بزرگ تر کنید

 

اگر می خواهید لایه های نازک تر و ترد تری داشته باشید، می توانید خمیر را کمی با دستان خود بکشید. وقتی به اندازه دلخواه خمیر رسیدید ، می توانید روند خمیر کردن را متوقف کنید و سراغ مرحله بعدی بروید.

 

 

 مرحله ششم: کره را روی سطح خمیر بمالید و دور وردنه بپیچید

 

کره را روی سطح خمیر قاتلاما بمالید و دور وردنه بپیچید

 

با یک قاشق غذاخوری، نیمی از کره ذوب شده و شفاف را روی تمام سطح خمیر بریزید. با استفاده از دست، کره را به طور مساوی روی تمام خمیر پخش کنید. اجازه دهید کره شفاف شده به مدت ۲ دقیقه بماند. سپس خمیر را دور وردنه بپیچید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۳ مدل دسر بیسکویتی با بیسکویت کرمدار به روش یخچالی

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خمیر جادویی «

 

 

 مرحله هفتم: خمیر دور وردنه را از وسط برش دهید

 

خمیر دور وردنه را از وسط برش دهید

 

با استفاده از یک چاقوی تیز از وسط وردنه شروع به بریدن خمیر کنید. حالا شما یک نوار لایه ای بزرگ از خمیر دارید. وردنه را بردارید و دوباره وسط خمیر را برش دهید و دو نوار نازک تر از خمیر ایجاد کنید.

 

 

 مرحله هشتم: دو نوار خمیر را روی هم بگذارید

 

دو نوار خمیر نان قاتلاما را روی هم بگذارید

 

یک نوار خمیر را بردارید و آن را به آرامی روی نوار دیگر قرار دهید. با شروع از لبه بلند نوارها، آنها را به طرف دیگر بپیچید و یک رول خمیر ضخیم درست کنید.

 

 

این مقاله را بخوانید » طرز تهیه مافین رژیمی بدون شکر «

 

 

 مرحله نهم: خمیر را به شکل دایره در آورید

 

خمیر قاتلاما را به شکل دایره در آورید

 

لبه خمیر را زیر خود بچسبانید. خمیر را روی سطح کار قرار دهید و به آرامی روی آن فشار دهید تا خمیری به شکل یک دیسک (دایره) درست کنید.

 

 

مرحله دهم: دوباره خمیر را نازک کنید

 

دوباره خمیر را نازک کنید

 

از یک وردنه کوچک برای پهن کردن خمیر به ضخامت استفاده کنید. آن را خیلی ضخیم یا خیلی نازک نکنید.

 

 

 مرحله یازدهم: روی خمیر را تخم مرغ و کنجد بزنید

 

روی خمیر قاتلاما را تخم مرغ و کنجد بزنید

 

با استفاده از یک قالب یا یک چنگال، داخل خمیر، تورفتگی های زیادی ایجاد کنید. تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و با ۱ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و خوب هم بزنید. باید زرده و سفیده تخم مرغ در همدیگر حل شوند. مخلوط تخم مرغ را روی قاتلما بمالید و روی آن را با دانه های کنجد تزئین کنید.

 

 

مرحله دوازدهم: خمیر را در فر بگذارید

 

خمیر آماده شده قاتلاما را در فر بگذارید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه قاتلاما ترکمنی، فر را روی دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت (۲۰۰ درجه سانتی گراد) روشن کنید تا گرم شود. این مراحل را برای خمیر دوم که آماده کرده بودید هم تکرار کنید. وقتی خمیر دوم را هم آماده کردید، سینی فر را آرد پاشی کنید و هر دو خمیر را در آن قرار دهید. به مدت ۴۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر کاملا بپزد. سپس در فر را باز کنید و سینی را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در طبقه بالای فر قرار دهید تا روی نان هم طلایی شود.

 

 

سخن پایانی

 

قاتلاما معمولا برای مراسم مختلف، به ویژه مراسم عروسی تهیه می شود و می توان به عنوان یک شیرینی پر طرفدار سنتی، آن را در شیرینی فروشی ها پیدا کرد. معمولا خانواده داماد قاتلاما را در روز عروسی، به خانواده عروس هدیه می دهند و آن ها این شیرینی را در میان نزدیکان خود قسمت می کنند تا در شادی هایشان شریک شوند. هر چند این شیرینی را به خاطر سنتی و اصیل بودن به راحتی می توان در شیرینی فروشی های مناطق ترکمن نشین ایران از جمله استان گیلان و شهرستان های گنبد کاووس، کلاله و مراوه پیدا کرد ولی هنوز هم برخی مردم این نان خوشمزه را خودشان در خانه تهیه می کنند.

 

 

منبع: arbuz.com

 

کالابرگ الکترونیک