طرز تهیه چکدرمه پلو ترکمنی به روش اصلی + فیلم آموزش

طرز تهیه چکدرمه پلو ترکمنی به روش اصلی + فیلم آموزش


11 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چکدرمه

طرز تهیه پلو ترکمنی چکدرمه مرحله به مرحله و آسان

پلو چکدرمه ترکمنی در کنار روسری ترکمنی، اسب ترکمنی، چهره ترکمنی، کلاه ترکمنی و البته غذاهای لذیذ ترکمنی از جمله مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین نمادهای اهالی دشت ترکمن صحرا در شمال ایران هستند. «چکدرمه»، «چگیدرمه» یا «چکیدرمه» مشهورترین غذای ترکمنی است که بنا به روایتی بیش از هزار سال قدمت دارد و جزو غذاهای ایرانی محبوب است که به صورت پلو طبخ و سرو می‌شود. پلو چکدرمه جزو غذاهای خوشمزه مناسب ماه رمضان، از غذاهای نذری محرم و به عنوان یک غذای ایرانی خوشمزه با گوشت اتفاقا غذای اصلی عید قربان در بندر ترکمن است. برنج و گوشت گوسفندی مهم‌ترین عناصر پلو مجلسی چکدرمه را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل بسیار شبیه استامبولی پلو است. طرز تهیه پلو محلی چکدرمه مرحله به مرحله و فوت و فن‌های آن را درسرویس آشپزی بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

مواد لازم تهیه چکدرمه گنبدی (برای ۶ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت گوسفند ۷۰۰ گرم
آب جوش ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوجه فرنگی ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه پلویی به مقدار دلخواه
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
روغن حیوانی به مقدار دلخواه برای روی پلو
نکته: اگر می‌خواهید چکدرمه نذری برای ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر درست کنید مقدار مواد گفته شده در این دستور را ۲۰ برابر کنید. برای مثال برای ۱۲۰ نفر گوشت گوسفند را حدود ۱۲ الی ۱۳ کیلوگرم و مقدار برنج خام را حدود ۲۰ کیلوگرم در نظر بگیرید.

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت چکدرمه: ۲ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم چکدرمه: ۳۲۹ کالری

مراحل طرز تهیه چکدرمه با گوشت گوسفندی

 

مراحل طرز تهیه چکدرمه با گوشت گوسفندی

 

چکدرمه معروف‌ترین غذای ترکمن‌ها است و شباهت زیادی به استانبولی پلو با گوشت دارد. این غذا در کنار خوشمزه بودن، مقوی هم هست و  گوشت گوسفندی و برنج، اجزای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. همچنین برای خوشمزه‌تر و مجلسی‌تر شدن این غذا، از روغن حیوانی روی آن استفاده می‌شود. طرز تهیه روغن حیوانی را بلد هستید؟ ترکمن‌ها این غذای اصیل را به روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم، می‌پزند.

حتما بخوانید  ۱۴ سبزی‌ مناسب ماست + سبزی مخصوص ماست و خیار

مرحله اول؛ برنج را خیس کنید و گوشت را خرد کنید

در طرز تهیه چکدرمه ابتدا برنج را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در آب و نمک خیس کنید. در این فاصله گوشت را به تکه‌های بزرگ خرد کنید. تکه‌های گوشت برای پلو محلی چکدرمه باید از تکه‌های گوشت خورشتی درشت‌تر باشند. گوشت را بشورید و اجازه دهید خشک شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج از جمله برنج ایرانی، نمک و گوشت گوسفند را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ گوشت را با پیاز و ادویه تفت دهید

در این مرحله پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید. مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. تکه‌های گوشت را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز سرخ شوند. نمک، فلفل سیاه و ادویه پلویی را هم به گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای تهیه پیاز داغ منجمد، روغن مایع از جمله روغن سرخ کردنی، زردچوبه، فلفل سیاه و انواع ادویه ترکیبی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم؛ گوجه فرنگی رنده شده را اضافه کنید

حالا گوجه‌های رنده شده را به گوشت در حال سرخ شدن اضافه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز آب گوجه‌ها کشیده شود و به خورد گوشت برود.

مرحله چهارم؛ رب گوجه را اضافه کنید

 

برای تهیه چکدرمه می توانید رب گوجه را به غذا اضافه کنید

 

در این مرحله ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه‌ فرنگی را اضافه کنید و صبرکنید تا رب سرخ شود و مزه خامی آن گرفته شود. طرز تهیه رب گوجه فرنگی را بلد هستید؟

در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ گوشت چکدرمه را بپزید

برخلاف استامبولی پلو که برنج را به گوشت سرخ شده اضافه می‌کنند و با هم دم می‌کنند برای درست کردن چکدرمه گوشت باید ابتدا جداگانه پخته شود. ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب به گوشت سرخ شده اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا به آرامی پخته شود.

مرحله ششم؛ برنج را به گوشت اضافه کنید

بعد از پخت گوشت (مدت زمان پختن گوشت بستگی به گوشت شما دارد، ممکن است ۲ تا سه ساعت طول بکشد) برنج‌های شسته شده را به گوشت اضافه کنید. آب برنج را اندازه کنید.

مرحله هفتم؛ چکدرمه را دم کنید

مثل سایر پلوهایی که به صورت برنج کته درست می‌کنید باید دو بند انگشت آب روی برنج باشد. پلو چکدرمه باید روی شعله ملایم گاز دم بکشد. در ابتدا شعله گاز را بیشتر کنید تا برنج بخار کند. وقتی برنج بخار کرد شعله را ملایم کنید تا برنج خوب دم بکشد. بعد از دم کشیدن در صورت دلخواه روی برنج روغن حیوانی بریزید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کتلت عدس بدون گوشت با طعم عالی و لذیذ

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن جامد و نیمه جامد از جمله روغن حیوانی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرین پلو مجلسی

فوت و فن‌های طرز تهیه پلو ترکمنی چکدرمه

 

فوت و فن‌های طرز تهیه پلو ترکمنی چکدرمه

 

  •  برای طرز تهیه چکدرمه گنبدی به جای گوشت گوسفندی استفاده از گوشت گوساله، مرغ، بوقلمون و ماهی هم توصیه شده است.
  • اگر گیاهخوار هستید پلو چکدرمه را با گوشت و مرغ گیاهی یا چکدرمه بدون گوشت درست کنید.
  • در تهیه پلو محلی چکدرمه می‌توانید گوشت را به همین ترتیب به صورت جداگانه بپزید و برنج را به صورت استامبولی و البته بدون سیب‌ زمینی و به صورت کته درست کنید. سپس موقع سرو، گوشت را روی برنج بگذارید. البته در پخت محلی پلو چکدرمه، برنج و گوشت را معمولا با هم دم می‌کنند.
  • پلو محلی چکدرمه معمولا پلو مهمانی و عزا و عروسی در نزد ترکمن‌هاست به همین خاطر از یک قابلمه بزرگ برای تهیه این غذا استفاده می‌شود. به این قابلمه بزرگ در گویش ترکی و ترکمنی «قازان» و در گویش‌های محلی دیگر مثل لهجه قمی، شوشتری، دزفولی، لری و بختیاری به آن «قزقون»، «قزگون» یا «غزگون» می‌گویند. اگر برای تعداد افراد کمی می‌خواهید پلو محلی چکدرمه را بپزید از یک قابلمه چدن یا روحی با اندازه مناسب استفاده کنید.
  • پلو چکدرمه را معمولا با دوغ محلی شتر میل می‌کنند اما طعم این پلو با ترشی و ماست و سالاد هم بی‌نظیر است. دوغ، ماست و ترشی را می‌توانید آنلاین، تلفنی یا حضوری از افق کوروش بخرید.
  • در طرز تهیه چکدرمه می‌توانید به جای گوشت گوسفند تکه‌ای از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید.
  • چکدرمه با سیب زمینی هم مرسوم است. می‌توانید مثل استامبولی پلو به مواد چکدرمه سیب زمینی مکعبی خرده شده اضافه کنید.

بیشتر بدانید: طرز تهیه ته چین مرغ به ۲ روش با فیلم آموزشی

سوالات متداول

 

نسبت آب و برنج در طرز تهیه چکدرمه ترکمنی باید چقدر باشد؟

 

نسبت آب و برنج در طرز تهیه چکدرمه ترکمنی باید چقدر باشد؟

مقدار آب در این غذا باید ۱/۵ برابر مقدار برنج باشد. یعنی به ازای هر ۱ پیمانه برنج، ۱/۵ پیمانه آب استفاده کنید.

از چه گوشتی در طرز تهیه چکدرمه استفاده می‌شود؟

بهترین گوشت برای طرز تهیه پلو چکدرمه ترکمنی، گوشت گوسفند با استخوان است. اما اگر گیاهخوار هستید می‌توانید آن را بدون گوشت بپزید. البته گوشت گوساله، مرغ، بوقلمون و ماهی هم می‌توانید در این غذا به کار ببرید یا چکدرمه با گوشت چرخ کرده درست کنید؛ ولی شیوه اصیل پخت غذا، استفاده از گوشت گوسفند تازه و همراه با استخوان است.

ادویه مخصوص چکدرمه چیست؟

در طرز تهیه چکدرمه از فلفل سیاه، دارچین و پودر سیر (سلیقه‌ای)، زردچوبه و ادویه پلویی استفاده می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک