۱۱ روش موثر و اصولی ترک سیگار در ماه رمضان

۱۱ روش موثر و اصولی ترک سیگار در ماه رمضان


28 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترک سیگار در ماه رمضان

ترک سیگار در ماه رمضان بهترین روش برای رها کردن این عادت ناپسند و آسیب‌زننده سلامتی است. سیگار کشیدن برای افرادی که روزانه تعداد زیادی سیگار می‌کشند، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و کمک گرفتن از راهکارهای کمکی دارد. ماه رمضان ماه ترک عادت‌های ناپسند و شروعی دوباره است. اما چگونه در ماه رمضان به طور کامل سیگار را ترک کنیم؟ در این مقاله از سرویس سلامت می‌توانید با مؤثرترین روش‌های ترک سیگار در طول ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد ترک کردن سیگار در رمضان پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

چرا ترک سیگار سخت است؟

 

چرا ترک سیگار سخت است؟

 

همه ما از خطرات سیگار کشیدن برای سلامت جسم مطلع هستیم اما ترک این عادت همیشه و برای همه افراد آن چنان که به نظر می‌رسد، ساده نیست. سیگار کشیدن یک اعتیاد فیزیکی و یک عادت روانی است. نیکوتین موجود در سیگار موجب وابستگی بدن می‌شود. به طوری که فرد با قرار گرفتن در معرض استرس و بی‌حوصلگی به آن روی می‌آورد.

سیگار کشیدن بعد از مدتی به یک راه حل برای رهایی از استرس، نگرانی و حفظ خونسردی در فرد تبدیل می‌شود و فرد بدون سیگار کشیدن احساس خوبی ندارد. اما این در حالی است که کشیدن سیگار مضرات فراوانی برای بدن دارد و حتی می‌تواند روی ارتباطات اجتماعی یک فرد نیز تأثیر بگذارد.

 

 

تغییرات بدن بعد از ترک سیگار در ماه رمضان

 

تغییرات بدن بعد از ترک سیگار در ماه رمضان

 

اگر به دنبال فرصتی برای ترک سیگار هستید، بهتر است برای ترک سیگار از ماه رمضان شروع کنید. ماه رمضان و ایام روزه‌داری زمان مناسبی برای کنار گذاشتن سیگار برای همیشه است.

 

*جالب است بدانید که درست بعد از ۲۴ ساعت بعد از ترک سیگار آثار هرگونه نیکوتین در بدن پاک می‌شود و حس چشایی و بویایی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

*بعد از ۷۲ ساعت فرد تنفس راحت‌تری را تجربه می‌کند و انرژی او افزایش پیدا می‌کند.

*از ۲ تا ۱۲ هفته بعد نیز عملکرد ریه‌ها بهبود پیدا می‌کند و گردش خود در بدن بهتر می‌شود.

*بعد از ۳ تا ۹ ماه بعد از ترک سیگار نیز کارایی ریه‌ها ۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

*تقریبا بعد از ۵ سال از ترک سیگار خطر بروز حملات قلبی در فرد به نصف می‌رسد.

*بعد از ۱۵ سال احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان ریه و حملات قلبی در این افراد با فردی که تا به حال سیگار نکشیده برابر است.

 

رایج‌ترین علائم ترک سیگار که اکثر افراد تجربه می‌کنند

 

حتما بخوانید  10 توصیه طب سنتی برای روزه داری آسان و سالم ماه رمضان

رایج‌ترین علائم ترک سیگار که اکثر افراد تجربه می‌کنند

 

بدن ما بعد از چند ماه تا چند سال استفاده مکرر از سیگار به نیکوتین موجود در آن وابسته می‌شوند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم ترک سیگار آشنا شوید.

 

  • هوس سیگار
  • تحریک پذیری
  • احساس عصبانیت و ناامیدی
  • اضطراب و عصبی بودن
  • نداشتن تمرکز
  • بی‌قراری
  • افزایش اشتها
  • سردرد و بی‌خوابی
  • لرزش اندام‌ها
  • افزایش سرفه
  • خستگی
  • مشکل یبوست
  • بروز مشکلات گوارشی
  • افسردگی
  • کاهش ضربان قلب

 

راهکارهایی برای ترک سیگار در ماه رمضان

 

راهکارهایی برای ترک سیگار در ماه رمضان

 

استفاده از برخی راهکارها برای ترک سیگار در ماه رمضان می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر بدنتان را برای این موضوع آماده کنید. در ادامه می‌توانید با روش‌های مؤثر برای ترک سیگار در طول ماه رمضان آشنا شوید.

 

۱- مثبت فکر کنید

 

تحقیقات نشان می‌دهد که همه افراد سیگاری حداقل یک بار در زندگی خود اقدام به ترک سیگار کرده‌اند و با شکست مواجه شده‌اند. اما این موضوع نباید شما را ناامید کند. سعی کنید این بار با افکاری مثبت و با کمک گرفتن از انگیزه‌های معنوی در ماه رمضان به سراغ ترک سیگار در ماه رمضان بروید و فقط به اتفاق افتادن این موضوع فکر کنید.

 

۲- برای ترک سیگار در ماه رمضان برنامه ریزی کنید

 

موضوع بعدی که باید برای ترک کردن سیگار در رمضان مورد توجه قرار دهید، مشخص کردن زمان دقیق برای شروع ترک سیگار است. باید یک قانون دقیق و سفت و سخت برای خودتان تعیین کنید. حتی یک بار هم به خودتان اجازه شکستن قانون را ندهید. تصمیم بگیرید که با شروع ماه رمضان، سیگار نمی‌کشید. سپس حتی یک بار هم زیر آن نزنید و با تمام وجود سعی کنید تا از قانونی که وضع کرده‌اید، پیروی کنید.

 

۳- رژیم غذاییتان را تغییر دهید

 

با خودتان فکر کنید که معمولاً سیگار کشیدن بعد از چه غذاها و نوشیدنی‌هایی برایتان جذاب‌تر است. مطالعات نشان می‌دهد که اکثر افراد بعد از خوردن گوشت قرمز علاقه زیادی به سیگار کشیدن پیدا می‌کنند. در عوض بعد از خوردن پنیر، میوه و سبزیجات سیگار کشیدن به هیچ عنوان جالب به نظر نمی‌رسد. می‌توانید برای سحری و افطار بیشتر از غذاهای گیاهی و غذا با مرغ و ماهی استفاده کنید.

 

۴- از نوشیدنی‌های خاصی استفاده کنید

 

برای ترک سیگار از نوشیدنی‌های خاصی استفاده کنید

 

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده بودید، اما مصرف نوشیدنی‌های الکلی، نوشابه‌های گازدار، چای و قهوه همگی میل به سیگار کشیدن را افزایش می‌دهند. بهتر است در طول ماه رمضان و زمانی که قصد ترک کردن سیگار را دارید، به جای این نوشیدنی‌ها از آب و آبمیوه‌های سالم استفاده کنید.

 

۵- در طول روز بیشتر فعالیت کنید

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ورزش و پیاده‌روی حتی برای ۵ دقیقه در روز می‌تواند به تولید مواد شیمیایی در بدن کمک کند که میل شما به سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد. بهترین زمان برای پیاده‌روی در ماه رمضان بعد از وعده افطار است. چون معمولا برای افراد سیگاری بعد از افطار وسوسه سیگار کشیدن بیشتر از هر زمان دیگری است.

 

۶- دوستان غیر سیگاری پیدا کنید

 

چه قبول کنید و چه قبول نکنید، اگر بارها برای ترک سیگار اقدام کنید و هنوز با دوستان سیگاری‌تان سرو کار داشته باشید، احتمال این که دوباره به سمت سیگار روی بیاورید زیاد است. سعی کنید از دوستانتان هم بخواهید که سیگار کشیدن را کنار بگذارند یا برای خودتان دوستان جدیدی پیدا کنید.

 

۷- از لوازم کمکی برای ترک سیگار کمک بگیرید

 

از لوازم کمکی برای ترک سیگار کمک بگیرید

 

برای ترک سیگار می‌توانید از چسب‌ها، قرص‌ها، آدامس و اسپری‌های بینی مخصوص ترک سیگار کمک بگیرید. می‌توانید برای ترک از سیگارهای الکترونیکی استفاده کنید و تا یک مدت با کمک این لوازم کمکی به آرامی سیگار را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  9 عوارض خطرناک خوردن زیتون برای سلامتی بدن

 

۸- فهرستی از دلایل ترک سیگار تهیه کنید

 

برای ترک سیگار در ماه رمضان یک فهرست از دلایلی که برای این کار دارید تهیه کنید. همه دلایلتان را داخل یک برگه بنویسید و همیشه همراهتان داشته باشید. برای مثال برای سلامتی خودتان، برای همسر و فرزندانتان، برای این که زندگی سالم‌تری داشته باشید و دیگران احساس بهتری به شما داشته باشند سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

 

۹- در زمان ترک سیگار آب بیشتری بنوشید

 

در زمان ترک سیگار آب بیشتری بنوشید

 

سعی کنید در زمان ترک سیگار در ماه رمضان حتماً در زمان سحری و افطار آب بیشتری استفاده کنید. خوردن آب به دفع سموم بدن کم می‌کند. از طرف دیگر ترک سیگار موجب افزایش اشتها می‌شود و خوردن آب به شما کمک می‌کند تا در مواقعی که واقعاً گرسنه نیستید، به سراغ غذا خوردن نروید و دچار اضافه وزن نشوید.

 

۱۰- میل به نیکوتین را تحمل کنید

 

میل به نیکوتین موقتی است و این میل به مدت ۵ دقیقه طول می‌کشد. اگر هر بار بتوانید ۵ دقیقه میل به نیکوتین بدنتان را تحمل کنید، بعد از ۱۰ دقیقه تمام عوارض آن ناپدید می‌شوند. سعی کنید در این زمان‌ها خودتان را با کاری مشغول کنید. سعی کنید در این زمان‌ها آب بیشتری بنوشید، نفس عمیق بکشید و خودتان را سرگرم کنید تا میل شدید به نیکوتین فروکش کند.

 

۱۱- آیا چسب‌های مخصوص نیکوتین‌دار که برای ترک سیگار به بدن می‌چسبانند را می‌توان در ماه رمضان استفاده کرد یا خیر؟

 

همانطور که گفتیم یکی از روش‌های ترک سیگار در ماه رمضان کمک گرفتن از وسایل کمکی برای ترک سیگار است. اما حکم استفاده از چسب نیکوتین‌دار در ماه رمضان چیست؟

 

پاسخ های زیر از دفاتر مراجع دریافت شده است:

 

*دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

 

اشکال ندارد.

 

*دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):

 

مانعی ندارد.

 

*دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

 

چسباندن هرگونه چسبی برای روزه اشکالی ندارد، لیکن برای وضو و غسل لازم است هر مانعی که از رسیدن آب به بدن یا موضع وضو جلوگیری می کند برطرف شود. و الله العالم

 

خلاصه کلام اینکه ورزش کردن، نوشیدن آب فراوان بعد از افطار و دوری از افراد سیگاری از اقداماتی است که افراد می‌توانند برای کاهش میل به سیگار انجام دهند. پرهیز از مکان‌هایی مانند کافه‌هایی که قلیان سرو می‌کنند و سایر مناطقی که افراد سیگاری در آن تردد می‌کنند نیز به جلوگیری از استنشاق دود سیگار که مسئول هزاران مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در سال است، کمک می‌کند.

 

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد ترک سیگار در ماه رمضان

 

چرا برای ترک سیگار باید از ماه رمضان کمک بگیرید؟

 

ترک کردن سیگار در رمضان نسبت به زمان‌های دیگر راحت‌تر است. در ماه رمضان می‌توانید با روزه گرفتن و افزایش انگیزه معنوی برای رها کردن این عادت ناپسند و آسیب‌زننده خودتان را برای شروعی جدید آماده کنید.

 

آیا چسب‌های مخصوص نیکوتین‌دار که برای ترک سیگار به بدن می‌چسبانند را می‌توان در ماه رمضان استفاده کرد یا خیر؟

 

همانطور که گفتیم یکی از روش‌های ترک سیگار در ماه رمضان کمک گرفتن از وسایل کمکی برای ترک سیگار است و از نظر علما استفاده از آن اشکالی ندارد.

 

 

منابع: nhs.uk، helpguide

 

 

کالابرگ الکترونیک