آداب و رسوم ماه رمضان در مالزی | از جاموان رایا تا سحری در ساحل

آداب و رسوم ماه رمضان در مالزی | از جاموان رایا تا سحری در ساحل


1 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ماه رمضان در مالزی

آداب و رسوم ماه رمضان در مالزی چگونه است؟ مالزی تقریبا نزدیک به ۱۹.۶ میلیون نفر جمعیت دارد که ۶۱.۳ درصد آن مسلمان هستند و مردم این کشور در استقبال از ماه مبارک رمضان سنت‌ها و آداب و رسوم  ماه رمضانی خاص خود را دارند. اگر شما هم قصد سفر به مالزی در ماه رمضان را دارید، در سرویس سبک زندگی می‌توانید با این آداب و رسوم ماه رمضان در مالزی آشنا شوید. غذاها، شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان، سنت‌هایی که در این کشور گرامی داشته می‌شود و هر آنچه را که باید درباره اوضاع این کشور در ماه رمضان بدانید، در این مقاله مجله کوروش بخوانید.

 

 

سفر به مالزی در ماه رمضان

 

سفر به مالزی در ماه رمضان

 

در ابتدای ماه رمضان، در برخی از مناطق مالزی مانند کداه، مالاکا و جوهور، اکثر ادارات به کارمندان اجازه مرخصی می‌دهند اما با این حال مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند تا برای ماه رمضان آماده شوند. شهروندان مالزی واقعا برای ماه رمضان و روزه‌داران احترام خاصی قائل هستند. بنابراین روزه‌داران، انتظار ندارند تبلیغات مرتبط با غذا یا نوشیدنی را در ایام ماه رمضان ببینند.

دولت مالزی هم در جهت حمایت از مسلمانان، سیاستی را برای توقف هر گونه تبلیغات، چه در تلویزیون، روزنامه، بیلبورد و یا بنر صادر کرد. این اقدام نوعی احترام به مسلمانان روزه‌دار است تا وسوسه این تبلیغات نشوند؛ مخصوصا بچه‌هایی که در حال یادگیری روزه هستند.

مسافران همچنین باید بدانند، اگر در طول ماه رمضان در مالزی هستند، قوانین یا هنجارهایی وجود دارد که هم برای مسلمانان و هم برای غیرمسلمانان باید رعایت شوند. البته بعضی از این قوانین و اقدامات ممکن است برای برخی در مالزی در ماه رمضان غیر مودبانه به نظر برسد.

توصیه ما به شما این است که در طول سفر تحقیقات بیشتری انجام دهید و حتی با مردم محلی آنجا صحبت کنید تا اطلاعاتی را در مورد باید و نباید‌های ماه رمضان در مالزی، به دست آورید.

 

غذاهای مخصوص ماه رمضان در مالزی

 

مردم محلی در شهرهای مختلف مالزی از فرصت ماه رمضان برای تهیه برخی غذاها و شیرینی‌های سنتی مثل «فرنی لامبوک» استفاده می‌کنند. دسر فرنی جزو خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که همیشه در ماه رمضان وجود دارد.

انواع مختلفی از فرنی هم در این ماه تهیه می‌شوند. مثلا «Bubur Lambuk» یک فرنی برنج حاوی گوشت چرخ کرده و میگوی خشک است و ادویه‌های اصلی آن شامل گل میخک، گل حلقوی، زیره، پوست دارچین و … است. معمولا این فرنی را مردم به کمک یکدیگر و به صورت جمعی در مسجد می‌پزند. سپس آن را بین اطرافیان توزیع می‌کنند.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  ۸ شهر ارزان ایران برای سفر | 8 راهکار سفر کم هزینه در ایران

محبوب‌ترین و پرطرفدارترین فرنی لامبوک، نسخه مسجد کامپونگ بارو، واقع در کوالالامپور (پایتخت این کشور) است. در این مسجد هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر، ۲۰ بشکه بزرگ فرنی تهیه و سپس به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود.

در ماه رمضان، به خصوص قبل از افطار، مسجد «کامپونگ بارو» همیشه مملو از افرادی است که می‌خواهند طعم فرنی لامبوک را بچشند. در اصل این فرنی با دستور پخت سنتی تهیه می‌شود که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. اما معمولا غذای مورد علاقه گردشگران، «رندانگ کاری» تند است که در آن تکه‌های گوشت گاو وجود دارد.

 

بازار ماه رمضان در کوالالامپور

 

بازار ماه رمضان در کوالالامپور

 

ماه رمضان در مالزی تفاوت چندانی با ماه رمضان در اندونزی ندارد. وقتی ماه رمضان می‌رسد، دستفروشان زیادی را می‌توانید در گوشه و کنار شهر‌های این کشور پیدا کنید که مشغول فروش مایحتاج مردم هستند.

برای یک ماه کامل، اطراف منطقه اصلی خرید کوالالامپور، چادرهای مختلفی برپا می‌شوند که تزئین شده‌اند و می‌توانید انواع تنقلات خوشمزه‌ را برای افطار پیدا کنید. مسافران می‌توانند غذاهای مالایی را در این چادرها بچشند، مثل فرنی لامبوک، مرغ کبابی با سس خامه‌ای، مرغ مزه‌دار شده، سندول و سایر تنقلات شیرین.

مزیت افطار در این بازار ماه رمضان این است که مسافران می‌توانند بیشتر پس‌انداز کنند چون قیمت غذا در این مدت نسبتا ارزان است ولی کیفیت غذا کمتر از استانداردهای رستوران نیست. اگر وقت آشپزی ندارید، افطار در بازار ماه رمضان جایگزین دیگری است. یکی از بازارهای ماه رمضان که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند، بازار رمضان در «بوکیت بینتانگ کوالالامپور» است.

 

بوفه ماه رمضان در مالزی

 

با ورود به ماه مبارک رمضان، بسیاری از هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان‌های غذاخوری بوفه رمضانی برگزار می‌کنند. در این مکان مسافران می‌توانند تنها با یک بار پرداخت از تمام غذاهایی که در هتل یا محل صرف غذا سرو می‌شود، از خوردن و نوشیدن لذت ببرند.

قیمت غذاهای این مجموعه هم کاملا مقرون به صرفه است و برپایی بوفه ماه رمضان در مالزی، به یک سنت تبدیل شده است. اما چه چیزهایی را در منوی غذایی ماه رمضان می‌توانید پیدا کنید؟

در این مدت مسافران نیازی به نگرانی بابت تنوع و کیفیت غذایی ندارند، چون دولت مالزی روی همه وعده‌های غذایی ارائه شده در بوفه رمضان نظارت می‌کند. در ضمن تمام هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان‌هایی که بوفه ماه مبارک رمضان را تبلیغ می‌کنند، باید دارای گواهی «حلال» باشند. اگر فردی مرتکب تخلف شود، هتل یا رستوران مشمول جریمه ۲۰۰ هزار رینگیتی می‌شود.

 

خوردن سحری کنار ساحل در مالزی

 

خوردن سحری کنار ساحل در مالزی

 

یک سنت منحصر به فرد شهروندان در مالزی خوردن یک وعده غذایی در کنار ساحل است. برای اکثر مردم، خوردن سحری در خانه انجام می‌شود. اما برای برخی از مالزیایی‌ها نه. مردم مالزی سنت خوردن سحری کنار یکدیگر در ساحل را دارند که بسیار منحصر به فرد است و مسافرانی که اتفاقا به مالزی سفر می‌کنند، باید آن را امتحان کنند.

حتما بخوانید  آداب و رسوم جالب ماه رمضان در تایلند

ساحلی که معمولا در سحر از آن بازدید می‌شود، ساحل «باتو بوروک» در «کوالا ترنگانو» است. در این ساحل طی ماه رمضان مناظر مختلفی را می‌توان مشاهده کرد. فروشندگان مواد غذایی در صف ساحل هستند، بازدیدکنندگان هم در گوشه و کنار ساحل مشغول نظاره‌ کردن مناظر هستند.

این سنت بیشتر شبیه سپری کردن تعطیلات است، بازدیدکنندگان با دوستان یا خانواده می‌آیند و از لیست متنوع سحری می‌توان وعده غذایی دلخواه را انتخاب کرد. بازدیدکنندگان در حالی که از نسیم خنک دریا لذت می‌برند، شروع به خوردن غذای خود می‌کنند.

به غیر از لذت بردن از خوردن سحری روی تشک یا صندلی در کنار ساحل، برخی بازدیدکنندگان در ماشین سحری می‌خورند. این سحری مشترک اغلب به عنوان «غذای سحری در ماشین» نامیده می‌شود. این سنت طی ۵ سال اخیر بین ساکنان محلی با استقبال بیشتری مواجه شده است.

 

جاموان رایا

 

در مالزی اصطلاحی با عنوان «جاموان رایا» در روز عید فطر وجود دارد. بنابر این سنت، کسانی که از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارند، یک مهمانی در خانه باز برگزار می‌کنند و به هر کسی که در آن شرکت می‌کند، خوشامد می‌گویند. در این جشن انواع غذاهای لذیذ مثل کتوپات، رندانگ و … سرو می‌شود.

همچنین عید فطر فرصتی است تا صاحبخانه به فرزندان یا اقوام عیدی بدهد. هدف از این کار تقویت پیوندها و احترام به تفاوت‌ها در مذهب، نژاد و موقعیت اجتماعی است.

 

تکریم یتیمان و مستمندان

 

تکریم یتیمان و مستمندان در مالزی

 

در ماه رمضان در مالزی به حمایت از یتیمان و افراد فقیر اهمیت زیادی داده می‌شود. دولت و مردم مالزی به یتیمان و مردم فقیر احترام می‌گذارند و در عید سعید فطر کسانی که توانایی مالی دارند، به ایتام و مستمندان هدیه می‌دهند.

 

 

زیارت قبور درگذشتگان

 

دیدار قبور درگذشتگان در مالزی به یک سنت تبدیل شده است. مردم پس از اقامه نماز عید سعید فطر، سر مزار خانواده، والدین یا اقوام نزدیک خود می‌روند و برای روح رفتگان و سلامتی بازماندگان دعا می‌کنند.

 

سوالات متداول

 

غذاهای محبوب ماه رمضان در مالزی چیست؟

غذاهای محبوب ماه رمضان در مالزی چیست؟

 

انواع مختلفی از غذاهای مالزیایی شامل فرنی لامبوک، مرغ کبابی با سس خامه‌ای، مرغ مزه‌دار شده، سندول و … در ماه رمضان تهیه و بین روزه‌داران سرو می‌شود.

 

جاموان رایا در سنت مالزیایی‌ها چیست؟

 

بر اساس سنت جاموریان رایا، کسانی که وسع مالی دارند، در ماه رمضان مستمندان را اکرام کرده و بین آن‌ها غذا تقسیم می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک