بیماری قارچ سیاه و علائم و نشانه های آن در بیماران کرونایی

بیماری قارچ سیاه و علائم و نشانه های آن در بیماران کرونایی


9 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بیماری قارچ سیاه چیست؟ علائم و نشانه های آن در بیماران کرونایی

قارچ سیاه در بیماران کرونایی در هند بیش جان بیش از یکصد نفر را گرفته است. در حالی که بیش از یک سال و اندی از شروع بحران پاندمی کرونا سپری شده، تقریبا بیش از ۱۲۰۰ نفر از بیماران کرونایی در هند به قارچ سیاه مبتلا شده اند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی بیماری قارچ سیاه و علائم و نشانه های آن در بیماران کرونایی پرداخته ایم.

 

عفونت قارچ سیاه (ROCM) چیست؟

 

عفونت قارچ سیاه (ROCM) چیست؟

 

عفونت قارچ سیاه که اخیرا در بیماران کرونایی شاهد آن هستیم، یک عفونت قارچی جدی و نادر برای سلامت بدن است. این عفونت ناشی از کپک هایی به نام میکرو مایست است. موکورماکوزیست که قبلا آن را زیگومیگوز نیز می نامیدند، در اثر کپک های موکورالس به وجود می آید. این نوع کپک ها در عفونت نقش چشمگیری دارند. قارچ سیاه به عروق خونی حمله می کند و آن ها را از بین می برد. این نوع قارچ ها معمولا در حفره بینی و سینوس های مجاور قرار می گیرند. آن ها با رسیدن به یک محیط مطلوب در بافت خود محفوظ می مانند. به سرعت رشد می کنند و از بافت میزبان تغذیه می کنند. همین موضوع باعث می شود تا بافت سیاه در حفره بینی و سینوس ها، استخوان های این مناطق را از بین ببرد. استخوان هایی که شامل بخش مداری و استخوان های پایه جمجمه هستند.

 

چه کسانی مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند؟

 

چه کسانی مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند؟

 

جدا از بیماران مبتلا به قارچ سیاه به ویژه بیماران کرونایی، عفونت های قارچی زیادی وجود دارند. عفونت های قارچی معمولا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر بروز می یابد. مبتلایان به دیابت نیز بسیار مستعد ابتلا به بیماری های قارچی هستند. قند خون بالا در کنار محیط اسیدی که در دیابت کتواسیدوز دیده می شود شرایط مساعدی را برای سریع عفونت های قارچی فراهم می کند. در عین حال بیماری دیابت باعث ضعف سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

بیمارانی که از داروهای استروئید استفاده می کنند، به دلیل پایین آمدن سیستم ایمنی بدن مستعد بیماری های قارچی هستند. گیرندگان سلول های بنیادی و بیمارانی که بیش از حد آهن مصرف می کنند نیز بسیار مستعد عفونت های قارچی هستند. قارچ سیاه یک بیماری نادر و خطرناک است. مبتلایان به این بیماری باید خیلی زود تحت درمان پزشکی قرار بگیرند. در غیر این صورت بیمار خیلی سریع در معرض مرگ و گاهی فلج شدن قرار می گیرد.

 

برخی از انواع متداول عفونت های قارچی در بیماران

 

برخی از انواع متداول عفونت های قارچی در بیماران

 

به طور کلی برخی از انواع قارچ ها هیچ گونه عفونتی در انسان ایجاد نمی کنند. اما باعث بروز بیماری در افراد با سیستم ایمنی بدن ضعیف می شوند. برخی از انواع متداول عفونت های قارچی، شامل عفونت های پوستی مانند کرم حلقوی و یا عفونت ناخن هستند. عفونت های سینوسی و ریوی عمیق نیز در دسته عفونت های قارچی متداول قرار می گیرند. این نوع عفونت ها مانند عفونت قارچ سیاه خطرناک هستند. قارچ ها همچنین می توانند سیستم گوارشی و کلیوی را تحت تاثیر قرار دهند. در نتیجه عفونت به طور کامل به سادگی وارد خون می شود.

 

بیماران مستعد عفونت قارچ سیاه

 

بیماران مستعد عفونت قارچ سیاه

 

عفونت قارچ سیاه یا همان موکورمایسوزیس، می تواند در هر فردی در سنین مختلف رخ دهد. با این حال این نوع بیماری نیز همان طور که در بیماران کرونایی شاهد آن هستیم به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می دهد. بیماران دیابتی به ویژه زمانی که قند خون آن ها کنترل نشده باشد، در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچ سیاه هستند. بیماران مبتلا به سرطان HIV و پیوند عضو نیز به دلیل سطح پایین سیستم ایمنی ریسک بالایی برای ابتلا به قارچ سیاه دارند. کسانی که بدنشان آهن زیادی دارد و یا به طور بلند مدت از استروئید استفاده می کنند نیز بسیار آسیب پذیر هستند. سطوح نامتعادل اسید در بدن، سوء تغذیه و وزن کم نیز جزو عوامل موثر در ابتلا به قارچ سیاه محسوب می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم بیماری دیابت خاموش و نشانه های آن « 

 

 

محل رشد قارچ سیاه در بیماران

 

محل رشد قارچ سیاه در بیماران

 

توده های سیاه که از آن ها تحت عنوان قارچ سیاه یاد می شود و اخیرا در بیماران کرونایی نیز مشاهده شده است، معمولا در حفره بینی و دهان دیده می شوند. اگر مدار استخوانی را از بین ببرند، می توانند وارد حفره چشم شوند. آن ها می توانند به سادگی برجستگی چشم، درد و حتی کوری شوند. هنگامی که قارچ سیاه با شکستن پایه جمجمه وارد حفره جمجمه می شود، عروق اصلی و مسیر وریدی را مسدود می کند. همین موضوع منجر به سکته و خون ریزی مغزی هم می شود. گاهی اوقات این قارچ سیاه می تواند به اعماق سیستم تنفسی نیز نفوذ کند و به راحتی در پارانشیم ریه قرار بگیرد.
قارچ ها به سرعت رشد می کنند و بافت ریه را از بین می برند. در این حالت اکسیژن رسانی خون به خطر می افتد. در نتیجه یک بحران جدی در بدن ایجاد می شود.

 

علایم ابتلا به قارچ سیاه در افراد عادی و بیماران کرونایی

 

علایم ابتلا به قارچ سیاه در افراد عادی و بیماران کرونایی

 

علایم موکورمایکوزیس یا همان عفونت قارچ سیاه در افراد مختلف متفاوت است. برخی بیماران دچار تب، سرفه و سردرد می شوند. گاهی بیماران کرونایی مبتلا به قارچ سیاه دچار خون ریزی گوارشی و گرفتگی سینوس می شوند. تنگی نفس و تورم در بخشی از صورت از دیگر علایم این بیماری محسوب می شوند. تهوع و خونریزی در مدفوع نیز جزو علایم عفونت قارچ سیاه است. گاهی اوقات در صورتی که پوست آلوده به این عفونت شده باشد، متورم می شود و تاول می زند. بخشی از پوست سیاه و دردناک شده و عفونت خیلی سریع گسترش پیدا می کند. قارچ سیاه گاهی اوقات قلب و طحال را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی موارد افراد مبتلا به عفونت قارچ سیاه، وارد کما می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم بیماری دیابت نوع ۲ در زنان و مردان «

 

 

عوارض عفونت قارچ سیاه در بیماران عادی و کرونایی

 

در صورتی که بیماری موکورمایکوزیس به سرعت تشخیص داده نشود، باعث انسداد عروق و آسیب های جدی به سیستم عصبی بدن می شود. قارچ سیاه در بسیاری از بیماران به ویژه بیماران کرونایی باعث نابینایی و حتی مرگ شده است. همه چیز بستگی به این دارد که عفونت قارچی کدام بخش از بدن را مورد حمله قرار دهد. برخی از افراد دچار عفونت های ریوی و یا مغزی می شوند.

 

احتمال مرگ بیماران مبتلا به قارچ سیاه

 

احتمال مرگ بیماران مبتلا به قارچ سیاه

 

احتمال مرگ در مبتلایان به عفونت قارچ سیاه و بیماران کرونایی مبتلا به این عفونت، ۵۰ درصد است. پزشکان می گویند این عفونت در بیماران کرونایی در نتیجه استفاده بیش از حد از استروئید ممکن است منجر به مرگ شود. در موارد شدید و بدخیم در بیماران کرونایی، ریه به شدت درگیر می شود. بنابراین بیمار از دوز بالای استروئید استفاده می کند تا جلوی واکنش شدید التهابی سیستم ایمنی بدن گرفته شود. همین موضوع ممکن است جان بیمار را بگیرد. این داروها کارایی سیستم ایمنی بدن را کم می کنند و قند خون را افزایش می دهند. در برخی از موارد با پیگیری، بیماران جان خود را از دست نمی دهند. آن ها گاهی بینایی هر دو چشم را از دست داده و گاهی مجبور می شوند تا به دلیل حمله قارچ به استخوان، بخشی از فک خود را طی عمل جراحی بردارند.

با این حال بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی آمریکا، نرخ ابتلا به عفونت قارچ سیاه ۵۴ درصد است. مبتلایان در صورت عدم مداوا ظرف چند روز جان خود را از دست می دهند.

 

پیشگیری از ابتلا به قارچ سیاه

 

پیشگیری از ابتلا به قارچ سیاه

 

به طور کلی پیشگیری برای جلوگیری از رشد قارچ ها وجود ندارد. با این حال می توان برخی اقدامات را برای کاهش ابتلا به موکورمایکوزیس انجام داد. معمولا توصیه می شود تا افراد کمتر در معرض گرد و غبار و خاک قرار بگیرند. اگر در معرض غبار هستید بهتر است از ماسک استفاده کنید. گفته می شود جلوگیری از مصرف آب آلوده تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به قارچ سیاه دارد. همچنین در بیماران کرونایی توصیه می شود بدون تجویز پزشک از کورتون و داروهای درمانی استفاده نکنند. باید کاری کنید تا سیستم ایمنی بدن شما مقاوم شود. بنابراین تغذیه سالم تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به این نوع عفونت قارچی دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ توصیه تغذیه ای پزشکان برای پیشگیری از کرونا «

 

 

روش های درمان قارچ سیاه در بیماران کرونایی

 

روش های درمان قارچ سیاه در بیماران کرونایی

 

 

«آمفوتریسین ب» از جمله داروهای بسیار موثر در درمان عفونت قارچ سیاه در بیماران کرونایی است. این دارو معمولا به صورت وریدی تزریق می شود. در حال حاضر با افزایش شیوع عفونت قارچ سیاه در بیماران کرونایی به ویژه در کشور هند، شرکت های دارویی در حال تولید عمده این دارو هستند.

 

آیا قارچ سیاه در بیماران کرونایی مسری است؟

 

آیا قارچ سیاه در بیماران کرونایی مسری است؟

 

به گفته متخصصین بیماری های عفونی، قارچ سیاه در بیماران کرونایی مسری نیست. این عفونت تنها افرادی را هدف قرار می دهد که نقص سیستم ایمنی بدن دارند. کسانی که مبتلا به دیابت بوده و قند خون آن ها کنترل نشده است. یا بیمارانی که بیش از حد کورتون مصرف می کنند و یا شیمی درمانی می شوند. بنابراین نگرانی بابت ابتلا به این بیماری به صورت مسری وجود ندارد. تنها به بیماران کرونایی توصیه می شود تا از مصرف خودسرانه کورتون و دگزامتازون که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود، جلوگیری کنند.

 

چرا بیماران کرونایی بیش از دیگران در معرض قارچ سیاه قرار دارند؟

 

چرا بیماران کرونایی بیش از دیگران در معرض قارچ سیاه قرار دارند؟

 

قارچ سیاه در بیماران کرونایی اخیرا بیشتر دیده شده است. این عفونت قارچی در افراد مبتلا به کرونا، پدیده ای به نام طوفان سیتوکین ایجاد می کند. در چنین شرایطی سیستم ایمنی بیماران کرونایی بیش از حد واکنش نشان می دهد. سلول های دفاعی به ارگان های بدن حمله می کنند. پزشکان و متخصصان معتقدند مصرف زیاد استروئیدها (کورتیزون ها) در بیماران کرونایی باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. این در حالی است که معمولا برای بیماران کرونایی استروئیدهای زیادی تجویز می شود و این روش درمان یک روش عمومی محسوب می شود.
بیماران کرونایی به طور ویژه ای آسیب پذیرتر هستند. چرا که نه تنها ویروس کرونا سیستم ایمنی آن ها را ضعیف کرده، بلکه داروهای درمانی نیز باعث واکنش سیستم دفاعی بدن آن ها شده است. در عین حال برخی از بیماران مبتلا به کووید که تحت اکسیژن درمانی هستند ممکن است در مجاورت دستگاه رطوبت ساز باشند. این مجاورت محیط را برای رشد قارچ ها در بدن مساعد می کند.

 

بیشتر بخوانید » آموزش زدن ۲ ماسک روی هم برای پیشگیری کرونا « 

 

 

آیا خطر ابتلا به عفونت های قارچی دیگر در بیماران کرونایی وجود دارد؟

 

آیا خطر ابتلا به عفونت های قارچی دیگر در بیماران کرونایی وجود دارد؟

 

علی رغم این که در بسیاری از کشورها هنوز قارچ سیاه در بیماران کرونایی مشاهده نشده، با این حال خطر ابتلا به عفونت های قارچی دیگر در بیماران کرونایی وجود دارد. پزشکان شیوع سایر عفونت های قارچی مانند: آسپرژیلوز و کاندیدیازیس را دور از انتظار نمی بینند. از نظر بالینی تشخیص عفونت های ریوی ناشی از قارچ کمی دشوار است. گاهی بیمار تنها تب دارد و سرفه می کند. علایم کرونا نیز کاملا شبیه به این عفونت ها است. بنابراین باعث ایجاد همپوشانی و تشخیص دشوار می شود. پزشکان بالینی باید هوشیار باشند، این هوشیاری ناشی از آگاهی از احتمال ابتلا به عفونت های قارچی در بیماران کرونایی است.

 

 

منابع: indianexpress, france24, cnn

 

کالابرگ الکترونیک