خواص و مضرات احتمالی لوبیا چیتی + طبع و مصلح آن

خواص و مضرات احتمالی لوبیا چیتی + طبع و مصلح آن


22 تیر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و مضرات لوبیا چیتی

لوبیا چیتی یکی از بهترین انواع حبوبات است که خواص فوق العاده زیادی برای سلامت بدن دارد. این لوبیا سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که گنجاندن آن در رژیم غذایی می تواند به سلامت شما کمک کند. لوبیا چیتی منبعی خوبی از پروتئین گیاهی، فیبر و آنتی اکسیدان است که بعد از پخته شدن رنگ آن متمایل به صورتی می شود و طعم لذیذی دارد. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با خواص لوبیا چیتی و مضرات و عوارض و موارد منع مصرف آن آشنا شوید.

 

 

ارزش غذایی لوبیا چیتی

 

ارزش غذایی لوبیا چیتی

 

لوبیا چیتی در درجه اول حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است. این لوبیا ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد. یک لیوان دسته دار لوبیا چیتی و در حدود ۱۷۱ گرم لوبیا حاوی ارزش غذایی زیر است:

 

کالری: ۲۴۵

کربوهیدرات: ۴۵ گرم

فیبر: ۱۵ گرم

چربی: ۱ گرم

سدیم: ۴۰۷ میلی گرم

تیامین: ۲۸ درصد ارزش روزانه

آهن: ۲۰ درصد ارزش روزانه

منیزیم: ۲۱ درصد ارزش روزانه

فسفر: ۲۰ درصد ارزش روزانه

پتاسیم: ۱۶ درصد ارزش روزانه

 

 

طبع و مصلح لوبیا چیتی چیست؟

 

طبع و مصلح لوبیا چیتی چیست؟

 

لوبیا چیتی در طب سنتی دارای طبع گرم و تر است. زنجبیل، خرد‌ل، زیره، نمک، آویشن، فلفل قرمز و د‌ارچین از جمله ادویه جاتی هستند که هم به تنهایی و هم به صورت ترکیبی مصلح لوبیا چیتی محسوب می شوند. روغن زیتون هم طبع لوبیا چیتی را معتدل می کند. از سوی دیگر بهتر است لوبیا را با گوشت طبخ کنید. خورش قورمه سبزی یک مثال خوب از این مورد است. اگر بعد از خوردن لوبیا چیتی احساس سنگینی می کنید مقداری شربت سکنجبین میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه شربت سکنجبین «

 

 

در ادامه به بررسی خواص و مضرات لوبیا چیتی می پردازیم.

 

 

خواص لوبیا چیتی

 

خواص لوبیا چیتی

 

لوبیا چیتی نوعی لوبیای اسپانیایی است که نه تنها طعم و مزه لذیذی دارد، بلکه به دلیل داشتن خواص فوق العاده اش محبوبیت زیادی دارد. در ادامه می توانید با مهم ترین خواص لوبیا چیتی آشنا شوید.

 

 

۱- درمان یبوست، از خواص لوبیا چیتی

 

درمان یبوست، از خواص لوبیا چیتی

 

لوبیا چیتی حاوی فیبرهای نامحلول است و از همین رو نقش مهمی بر درمان یبوست دارد. خوردن لوبیا چیتی خواص زیادی برای سلامت سیستم گوارش دارد و به بهبود عملکرد روده ها کمک می کند. زنان باید روزانه حدود ۲۵ گرم فیبر مصرف کنند و خوردن روزانه ۳۸ گرم فیبر برای مردان اهمیت زیادی دارد. مصرف یک فنجان لوبیا چیتی در حدود ۱۷۱ گرم از آن حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد فیبر مورد نیاز بدن را فراهم می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های درمان خانگی یبوست «

 

 

۲- خواص لوبیا چیتی در لاغری

 

لوبیا چیتی یکی از بهترین خوراکی ها برای پیشگیری و مدیریت چاقی است و در درمان بیماری های قلبی، دیابت و تنظیم سوخت و ساز بدن تأثیر زیادی دارد. فیبر و پروتئین موجود در لوبیا چیتی موجب افزایش احساس سیری بیشتر می شود. از خواص لوبیا چیتی برای چاقی می توان به عدم وجود چربی و دارا بودن فیبر و ویتامین های فراوان اشاره کرد که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند. از مهم ترین خواص لوبیا چیتی در طب سنتی کاهش اشتها و کوچک تر شدن اندازه دو کمر است.

حتما بخوانید  افطاری چی بپزم | غذاهای افطار در شهرهای مختلف + فیلم

 

 

۳- خواص لوبیا چیتی برای کاهش کلسترول

 

خواص لوبیا چیتی برای کاهش کلسترول

 

مطالعات نشان می دهد که استفاده مرتب از لوبیا چیتی می تواند به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک کند. از طرف دیگر لوبیا چیتی از بروز بیماری های قلبی و تنظیم سطح کلسترول کمک زیادی می کند.

 

 

۴- خواص لوبیا چیتی برای دیابت

 

مصرف لوبیا چیتی موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت و کنترل میزان قند خون بدن می شود. لوبیا چیتی برخلاف مقدار زیادی کربوهیدرات که دارد، شاخص گلیسمی پایینی دارد و از همین رو به آرامی هضم می شود. بنابراین خوردن لوبیا چیتی قند خون را یک باره افزایش نمی دهد. مطالعات نشان می دهد که غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند تأثیر به سزایی در تنظیم قند خون دارند. افرادی که به طور مرتب از لوبیا چیتی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، معمولاً در معرض خطر کمتر ابتلا به دیابت قرار دارند. فللاونول یکی از آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا چیتی است که موجب می شود ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ کاهش پیدا کند. مطالعات نشان می دهد که فیبر موجود در لوبیا چیتی به تنظیم سطح قند خون کمک زیادی می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۷ ماده غذایی کاهش دهنده سریع قند خون «

 

 

۵- خواص لوبیا چیتی برای افزایش طول عمر

 

خواص لوبیا چیتی برای افزایش طول عمر

 

مطالعات انجام شده روی مصرف لوبیا چیتی نشان می دهد که افرادی که در رژیم غذایی خود از لوبیا چیتی استفاده می کنند، کمتر در معرض بیماری ها و همچنین مرگ و میر قرار دارند. خوردن لوبیا چیتی احتمال ابتلا به بیماری های کشنده مثل سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های گوارشی، عفونی و التهابی را تا میزان زیادی کاهش می دهد. از همین رو لوبیای لذیذ می تواند به افزایش طول عمر کمک زیادی کند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا گرم غلیظ و خوشمزه با قارچ و بدون قارچ «

 

 

۶- خواص لوبیا چیتی در درمان سرطان

 

لوبیا چیتی سرشار از آنتی اکسیدان های مفید است. این آنتی اکسیدان ها از آسیب سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. لوبیا چیتی به دلیل داشتن  کامفرول و فلاونوئیدها فواید زیادی برای سلامت دارد و از رشد سرطان جلوگیری می کند و می تواند در درمان این بیماری مؤثر عمل کند. کامپفرول موجود در لوبیا چیتی موجب کاهش التهاب و کاهش بروز سکته مغزی می شود.

 

 

۷- خواص لوبیا چیتی در طب سنتی برای سلامت قلب

 

خواص لوبیا چیتی در طب سنتی برای سلامت قلب

 

مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف لوبیا چیتی می تواند به طور قابل توجهی کلسترول LDL و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. خوردن لوبیا چیتی موجب تولید پروپیونات در بدن می شود. این اسید چرب در کاهش کلسترول و فشار خون نقش مهمی دارد. منیزیم و پتاسیم موجود در لوبیا چیتی به تنظیم فشار خون کمک می کند و از این راه نیز بر سلامت قلب تأثیر می گذارد.

 

 

۸- خواص لوبیا چیتی بر جلوگیری از کبد چرب

 

کبد چرب به شرایطی گفته می شود که چربی ها در کبد جمع می شوند. این مشکل معمولاً در افرادی که مبتلا به چاقی، کلسترول بالا و فشار خون هستند رایج تر است. لوبیا چیتی و کبد چرب ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. پزشکان معتقد هستند که کاهش وزن، کنترل قند خون و کاهش کلسترول بد خون می تواند به درمان کبد چرب کمک کند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کباب کوبیده با سویا نرم و آبدار

 

 

بهترین مواد غذایی برای پاکسازی و درمان کبد چرب 

 

 

۹- خواص لوبیا چیتی بر کنترل اشتها

 

خواص لوبیا چیتی بر کنترل اشتها

 

لوبیا چیتی حاوی فیبر و نشاسته زیادی دارد و از همین رو موجب می شود تا احساس سیری بیشتری را تجربه کنید. مطالعات نشان می دهد که گنجاندن لوبیا چیتی در رژیم غذایی از پرخوری جلوگیری می کند و از همین رو تأثیر فوق العاده ای در کاهش وزن دارد.

 

 

۱۰- خواص لوبیا چیتی در طب سنتی بر سلامت روده ها

 

لوبیا چیتی با افزایش تعداد باکتری های مفید به سلامت روده ها کمک می کند. این لوبیا به جلوگیری از بیماری های مرتبط با روده کمک می کند و با افزایش سیستم ایمنی بدن موجب کاهش وزن و بهبود دفع می شود.

 

 

خواص لوبیا برای کودکان

 

خواص لوبیا برای کودکان

 

لوبیا چیتی باید در کودکان بعد از ۹ ماهگی مصرف شود. پروتئین های گیاهی موجود در لوبیا چیتی می تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش و کنترل اشتها کمک زیادی کند. آهن، روی، کلسیم، ویتامین B و مواد مغذی موجود در لوبیا چیتی برای سلامت و رشد کودک بسیار مفید است.

 

 

عوارض و مضرات لوبیا چیتی

 

عوارض لوبیا چیتی

 

در کنار خواص لوبیا چیتی بد نیست مضرات و عوارض آن را هم بدانیم. برخی ترکیبات موجود در لوبیا چیتی می تواند در جذب مواد مغذی تداخل ایجاد کند. مصرف بیش از اندازه لوبیا چیتی می تواند مانع جذب برخی ریز مغذی ها شود. اگر به بیماری های روده یا سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، بهتر است برای کنترل علائم از خوردن لوبیا چیتی و سایر انواع حبوبات خودداری کنید. مصرف حبوباتی از جمله لوبیا چیتی می تواند موجب بروز سوء هاضمه و ایجاد نفخ شدید در برخی افراد شود.

از همین رو این افراد بهتر است از مصرف لوبیا چیتی اجتناب کنند. توجه داشته باشید که لوبیا چیتی از آن دسته از حبوباتی است که برخی افراد همانند بادام زمینی و سویا به آن حساسیت نشان می دهند. خوردن لوبیا چیتی برای افرادی که به آن آلرژی دارند، موجب بروز علائم متفاوتی می شود. افرادی که معده ضعیفی دارند و افراد مسن و کم سن و سال باید در مصرف لوبیا چیتی محتاط باشند.

 

 

خواص و مضرات لوبیا چیتی در بارداری

 

خواص و مضرات لوبیا چیتی در بارداری

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که مصرف لوبیا چیتی در ۳ ماهه اول بارداری به هیچ عنوان مناسب نیست. از همین رو بهتر است خانم های باردار در سه ماه اول بارداری به هیچ عنوان از لوبیا چیتی استفاده نکنند و یا مصرف آن را بسیار کاهش دهند. مصرف لوبیا چیتی در بارداری و شیردهی باید با مراقبت انجام شود. از مهم ترین خواص لوبیا چیتی در طب سنتی باید به فولات و اسید فولیک زیاد آن اشاره کرد. پروتئین بالای لوبیا چیتی موجب رفع خستگی و همچنین افرایش انرژی در خانم های باردار می شود. مس و آهن موجود در این لوبیا در درمان کم خونی مؤثر است.

 

 

جمع بندی نهایی

 

در این مقاله سعی کردیم تا به مهم ترین خواص و مضرات و عوارض لوبیا چیتی در طب سنتی اشاره کنیم. استفاده از حبوبات به خصوص لوبیا چیتی در رژیم غذایی می تواند به سلامت بدن کمک زیادی کند. برای از بین بردن نفخ لوبیا و پخت راحت آن بهتر است لوبیا را برای  ۱ تا ۲ روز در آب خیس دهید و بعد مصرف کنید.

 

 

منابع: verywellfit، healthline، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک