خواص کیوی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص کیوی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


24 مهر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید کیوی

کیوی یک میوه سرشار از ویتامین C با پوستی زبر و کرکی است که به دلیل خواص بی نظیری که برای سلامت دارد، در دسته مفیدترین میوه ها با کالری منفی قرار می گیرد. کیوی تقریباً ۲ برابر پرتقال و لیمو ویتامین C دارد و می تواند ۱۱۷ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند. طعم ترش و شیرین و دلچسب این میوه موجب شده تا از آن برای درست کردن اسموتی و انواع دسرهای خوشمزه استفاده شود. اما این میوه چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟ آیا چیزی در مورد خواص کیوی برای لاغری می دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با مهم ترین خواص و فواید کیوی، تاریخچه این میوه و طبع و مصلح و مضرات احتمالی آن آشنا شوید.

 

 

تاریخچه کیوی

 

تاریخچه کیوی

 

کیوی یک میوه کوچک با پوست قهوه ای کرکی است. داخل کیوی رنگی سبزی روشن دارد و طعم آن ترش و شیرین است. هر چقدر میوه رسیده تر باشد شیرین تر و نرم تر می شود و میوه نرسیده آن معمولاً بسیار ترش است. اصالت این میوه مربوط به کشور چین است. کیوی از اواخر قرن بیستم به نیوزلند و سپس به آمریکا وارد شد و رفته رفته کاشت و پرورش آن در کشورهای مختلف از جمله ایران نیز گسترش پیدا کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص سیب زمینی و طبع و مصلح آن

 

 

ارزش غذایی کیوی

 

کیوی بیشتر به خاطر ویتامین C زیادی که دارد، شناخته می شود. اما باید بدانید که این میوه علاوه بر ویتامین C ویتامین ها و مواد معدنی بی نظیر دیگر نیز دارد. هر ۱۰۰ گرم از این میوه حاوی ۶۱ کالری انرژی است. غنی بودن این میوه از فیبر، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، ویتامین E، مس، فسفر، پتاسیم و فولات موجب شده تا کیوی در دسته مفیدترین میوه ها قرار بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص پرتقال و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

طبع کیوی و مصلح آن

 

طبع کیوی و مصلح آن

 

طبع کیوی سرد و تر است و هر چقدر که این میوه رسیده تر باشد، طبع آن گرم تر می شود. بهترین مصلح کیوی، عسل، گلاب انگبین و گل سرخ است. برای کاهش میزان سردی کیوی می توانید آن را با مقداری گلپر نیز میل کنید.

 

 

خواص و فواید کیوی

 

خواص و فواید کیوی

 

کیوی فواید زیادی برای بدن دارد و مصرف آن موجب جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات می شود. در این بخش به مهم ترین خواص و فواید کیوی اشاره شده است.

 

 

۱- خواص و فواید کیوی برای افزایش سیستم ایمنی

 

کیوی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های قوی است. این میوه مواد مغذی زیادی دارد و خوردن آن می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و حذف رادیکال های آزاد بدن کمک کند و از بدن ما در برابر بیماری ها محافظت نماید. افرادی که از کیوی استفاده می کنند کمتر در معرض بیماری هایی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا قرار دارند.

 

 

۲- خواص کیوی برای قلب

 

خواص کیوی برای قلب

 

کیوی یک میوه مفید برای تنظیم فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی است. کیوی فیبر زیادی دارد و می تواند به کاهش کلسترول بد خون یا همان LDL کمک کند و از طریق خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۱ خواص و مضرات پوست پرتقال برای سلامتی بدن

 

 

۳- خواص و فواید کیوی برای سلامت دستگاه گوارش

 

کیوی فیبر زیادی دارد و  از ایجاد یبوست و بیماری های گوارشی جلوگیری می کند. کیوی حاوی آنزیمی پروتئولیتیک به نام اکتینیدین است که به تجزیه پروتئین ها کمک می کند. در مورد خواص کیوی برای معده باید بدانید که هر چند که این میوه خواص زیادی برای سیستم گوارش دارد، اما در پاسخ به این سوال که کیوی برای زخم معده خوب است یا خیر باید بدانید که کیوی یک میوه اسیدی است. خوردن میوه های اسیدی برای افرادی که زخم معده دارند مناسب نیست. بنابراین این افراد نباید از کیوی به مقدار زیاد استفاده کنند. در مورد خواص کیوی با عسل نیز باید متذکر شویم که عسل خاصیت اسیدی کیوی را کاهش می دهد و از همین رو برای افرادی که معده حساسی دارند مناسب تر است.

حتما بخوانید  بهترین طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مجلسی + فیلم آموزش

 

 

۴- خواص و فواید کیوی برای درمان آسم

 

کیوی سرشار از ویتامین C است و خوردن آن به کاهش خس خس سینه در مبتلایان به آسم کمک می کند. معمولاً افرادی که از بیشتر از کیوی استفاده می کنند، علائم آسم در آن ها کمتر می شود. مطالعات نشان می دهد که کیوی تازه نقش مؤثری بر عملکرد ریه ها و درمان خس خس سینه به خصوص در کودکان دارد.

 

 

۵- خواص کیوی برای سلامت چشم ها

 

خواص کیوی برای سلامت چشم ها

 

کیوی همانند سایر میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است. آنتی اکسیدان ها و کاروتینوئید های موجود در کیوی به جلوگیری از بیماری های چشمی و سلامت چشم ها کمک زیادی می کند. برای بهره مند شدن از خواص کیوی برای چشم می توانید این میوه لذیذ را در رژیم غذایی خودتان جای دهید.

 

 

۶- خواص کیوی برای کنترل فشار خون

 

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مورد کیوی و تنظیم فشار خون انجام شد، نشان داد که خوردن یک عدد کیوی در روز می تواند به طور قابل توجهی فشار خون را تنظیم کند. افرادی که به صورت طولانی مدت از کیوی استفاده می کنند، کمتر در معرض فشار خون بالا و بیماری های قلبی قرار دارند.

 

 

۷- فواید کیوی برای جلوگیری از لخته شدن خون

 

کیوی نقش مؤثری بر کنترل فشار خون و جلوگیری از لخته شدن خون دارد. مطالعات دانشگاه اسلو نشان می دهد که مصرف ۲ تا ۳ عدد کیوی در روز می تواند به طور قابل توجهی خطر لختگی خون را کاهش دهد. از طرف دیگر افرادی که به صورت روزانه از کیوی استفاده می کنند، کمتر به مشکلاتی مثل چربی خون مبتلا می شوند. امروزه خواص کیوی برای پلاکت در خون به طور کامل شناخته شده است. محققان بر این باور هستند که اثرات ۲ عدد کیوی در بدن ما همانند تأثیر ۲ دوز آسپرین به سلامت قلب کمک می کند.

 

 

۸- فواید کیوی برای پوست

 

فواید کیوی برای پوست

 

کلاژن یک ماده مغذی ضروری برای سلامت پوست است که به سلامت استخوان ها نیز کمک می کند. کیوی سرشار از ویتامین C است که به سنتز کلاژن در بدن کمک می کند. افرادی که روزانه از کیوی استفاده می کنند معمولاً پوستی شفاف تر و سالم تر دارند. کیوی از ایجاد جوش و التهاب پوست جلوگیری می کند و در درمان سبوم پوست بسیار مؤثر است. شما می توانید از کیوی هم به صورت خوراکی و هم ماسک روی پوست استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی کیوی لیته و حلقه ای 

 

 

۹- خواص کیوی برای لاغری

 

کیوی خواص بی نظیری برای بدن دارد و اگر در مورد خواص کیوی برای لاغری شنیده باشید، احتمالاً کنجکاو هستید که بدانید این میوه چطور به کاهش وزن کمک می کند. کیوی یک میوه کم کالری با فیبر زیاد است که برای میان وعده بسیار مناسب است. مقدار زیاد ویتامین C موجود در کیوی به کاهش وزن، کنترل فشار خون و کلسترول کمک می کند. کیوی می تواند متابولیسم چربی ها را افزایش دهد و از پر خوری جلوگیری کند.

خواص آب کیوی یا تهیه اسموتی این میوه برای لاغری بسیار مؤثرتر از میوه آن است. اگر در کنار ورزش هر روز از اسموتی کیوی نیز استفاده کنید، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند و کاهش وزن شما با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

 

 

۱۰- خواص و فواید کیوی برای خواب راحت

 

خواص و فواید کیوی برای خواب راحت

 

کیوی می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. از خواص کیوی در شب این است که موجب ترشح سروتونین در بدن می شود. این هورمون موجب می شود تا فرد احساس آرامش بیشتری را تجربه کند و راحت تر به خواب فرو برود.

 

 

۱۱- فواید کیوی برای جلوگیری از سرطان

 

کیوی آنتی اکسیدان های زیادی دارد و به حذف رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از کیوی و میوه های حاوی آنتی اکسیدان استفاده می کنند، کمتر به بیماری هایی مثل سرطان مبتلا می شوند.

 

 

۱۲- خواص کیوی برای مو

 

خواص کیوی برای مو

 

کیوی ویتامین های زیادی دارد و از همین رو برای جلوگیری از ریزش مو و درمان خشکی مو بسیار مؤثر است. افرادی که موهای خشک و آسیب دیده دارند، می توانند با مصرف کیوی این مشکل را برطرف کنند و به سلامت موهای خود کمک کنند.

 

 

۱۳- فواید کیوی برای یبوست

 

کیوی یک میوه فوق العاده برای درمان یبوست است. افرادی که یبوست دارند، می توانند تنها یک یا دو عدد کیوی در روز مصرف کنند و از شر این مشکل خلاص شوند.

حتما بخوانید  تقویت سیستم ایمنی بدن با این 12 میوه و ویتامین

 

 

۱۴- خواص کیوی در بدنسازی

 

کیوی یکی از بهترین میوه ها برای تأمین انرژی مورد نیاز برای ورزش و همچنین افزایش چربی سوزی بدن است. آنتی اکسیدان های کیوی به چربی سوزی بدن کمک می کنند و نقش مهمی در سلامت بدن دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای کیوی بدون شکرک و کپک

 

 

۱۵- خواص و فواید کیوی برای درمان کم خونی

 

خواص و فواید کیوی برای درمان کم خونی

 

کیوی ویتامین C، لوتئین و زاکسنتین زیادی دارد. این مواد توانایی جذب آهن در بدن را افزایش می دهند و از کم خونی جلوگیری می کنند. افرادی که در طول روز از ویتامین C بیشتری استفاده می کنند، کمتر با کم خونی روبرو می شوند و جذب آهن در بدن آن ها افزایش پیدا می کند.

 

 

خواص پوست کیوی

 

پوست کیوی همانند خود میوه آن ویتامین C و فیبر فوق العاده زیادی دارد. از همین رو بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند تا افرادی که می توانند این میوه را به خوبی بشویند و با پوست آن مصرف کنند.  پوست کیوی به درمان یبوست، آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند و نقش مؤثری بر پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

 

 

عوارض کیوی

 

عوارض کیوی

 

کیوی یک میوه مقوی است که خوردن آن فواید بی شماری برای بدن دارد. برخی افراد به کیوی آلرژی دارند و خوردن این میوه موجب ایجاد خارش گلو، ورم زبان، استفراغ و کهیر در آن ها می شود. معمولاً افرادی که به فندق، آووکادو، لاتکس، گندم و انجیر حساسیت دارند، به کیوی هم آلرژی دارند. در موارد نادر کیوی می تواند سبب کند شدن انعقاد خون و افزایش خونریزی شود. از همین رو افرادی که خونریزی دارند و یا در شرف جراحی هستند، نباید از کیوی استفاده کنند. کیوی برای افرادی که به زخم معده مبتلا هستند، مناسب نیست و این افراد باید از کیوی به صورت محدود استفاده کنند.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد کیوی می تواند منجر به سنگ کلیه شود. از همین رو افرادی که به بیماری های کلیوی مبتلا هستند باید از مصرف این میوه اجتناب کنند. فراموش نکنید که کیوی فیبر زیادی دارد و از همین رو اگر به مقدار زیاد از آن استفاده کنید، ممکن است به اسهال مبتلا شوید.

 

 

فواید کیوی در بارداری

 

فواید کیوی در بارداری

 

کیوی یکی از مفیدترین میوه ها در بارداری است که به دلیل داشتن ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که دارد، برای مادران باردار بسیار مفید است. کیوی سرشار از اسید فولیک است و مادران باردار می توانند برای رشد سیستم عصبی نوزاد از این میوه استفاده کنند. این میوه نقش مهمی در سلامت مادر و نوزاد در دوران بارداری دارد و ویتامین های موجود در آن برای رشد جنین و سلامت مادر در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد.

 

 

دمنوش کیوی

 

دمنوش کیوی

 

اگر خوردن طعم ترش کیوی برای شما سخت است و یا مزه آن را دوست ندارید و دائم با خودتان فکر می کنید که از کیوی چه استفاده هایی میشه کرد و به چه روش هایی می توان آن را مصرف کرد، به شما پیشنهاد می کنیم تا دمنوش کیوی را امتحان کنید. خواص دمنوش کیوی نیز همانند میوه آن به بهبود وضعیت سلامت و افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند و می تواند بخش عمده ای ویتامین های مورد نیاز بدن را تأمین کند. برای درست کردن دمنوش کیوی می توانید از میوه تازه یا خشک آن استفاده کنید و آن را به صورت خالص یا همراه با چای سبز یا سایر میوه ها مصرف کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین چای و دمنوش ها برای پیشگیری از سرماخوردگی

 

 

مقدار مجاز مصرف کیوی در روز

 

مقدار مصرف کیوی معمولاً به سن، وضعیت سلامت و شرایط فرد بستگی دارد. معمولاً هر فرد نباید بیشتر از ۳ عدد کیوی در طول روز مصرف کند. افرادی که به مشکلات یا بیماری های خاصی مبتلا هستند یا داروی خاصی استفاده می کنند باید قبل از شروع مصرف روزانه کیوی حتما با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

کیوی ویتامین ها و مواد معدنی فوق العاده ای برای سلامت بدن دارد. از خواص کیوی برای لاغری بگیرید تا افزایش سیستم ایمنی بدن که تنها با خوردن ۱ تا ۲ عدد از این میوه در روز تأمین می شود. مطالعات نشان می دهد افرادی که از کیوی استفاده می کنند، کمتر در معرض بیماری های قلبی و فشار خون بالا قرار می گیرند و راحت تر می توانند وزن خود را کاهش دهند. فراموش نکنید افرادی که مشکل زخم معده یا آلرژی دارند نباید به مقدار زیاد از کیوی استفاده کنند.

 

 

منابع: webmd، healthline، healthifyme

 

کالابرگ الکترونیک