خواص سیب زمینی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص سیب زمینی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


21 مهر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص سیب زمینی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

سیب زمینی یکی از مفیدترین مواد غذایی است که شاید کمتر به خواص و مزیت های آن توجه شده باشد. یک غذای شگفت انگیز بدون چربی و کلسترول که می توان از آن برای درست کردن انواع غذاهای مختلف استفاده کرد. سیب زمینی در واقع غده گیاهی است که در سراسر دنیا و در تمام طول سال رشد می کند. این گیاه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است و از همین رو فواید زیادی برای سلامت دارد. اما آیا چیزی در مورد تاریخچه سیب زمینی و مزیت های این ریشه ارزشمند می دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با خواص و فواید سیب زمینی و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن آشنا شوید.

 

 

تاریخچه سیب زمینی

 

تاریخچه سیب زمینی

 

سیب زمینی از اولین گیاهانی بود که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفت. کشت سیب زمینی در آمریکای جنوبی قدمتی حدود ۱۰ هزار ساله دارد. سرخپوستان اینکا در پرو اولین کسانی بودند که در حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع به کشت سیب زمینی کردند. پس از حدود ۴۰ سال سیب زمینی در سراسر اروپا نیز به غذایی رایج و معمول تبدیل شد.

جان ملکم در زمان پادشاهی فتحعلی شاه، سیب زمینی را برای اولین بار به ایران آورد. در آن زمان به سیب زمینی آلوی ملکم می گفتند. پس از آن سیب زمینی در روستای پشند البرز کشت شد. از همین رو هنوز هم سیب زمینی پشندی به عنوان معروف ترین سیب زمینی ایرانی شناخته می شود. جالب است بدانید که سیب زمینی بعد از برنج، گندم و ذرت در رده چهارمین محصول غذایی پر مصرف در دنیا قرار دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات زیره و طبع و مصلح آن

 

 

ارزش غذایی سیب زمینی

 

سیب زمینی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است و از همین رو فواید زیادی برای بدن دارد. هر سیب زمینی پخته متوسط حاوی ۱۶۱ کالری انرژی است. سیب زمینی حاوی ویتامین C، ویتامین B6، منگنز، فسفر، منیزیم، نیاسین، فولات و پتاسیم است و در دسته مقوی ترین خوراکی ها قرار می گیرد.

 

 

طبع سیب زمینی و مصلح آن

 

طبع سیب زمینی و مصلح آن

 

سیب زمینی خام طبع سرد و تر دارد. آب پز کردن سیب زمینی موجب می شود تا طبع آن معتدل شود. اگر سیب زمینی را سرخ کنید طبع آن گرم و خشک می شود. مصلح سیب زمینی آویشن، دارچین، زنجبیل و زیره سبز است و از همین رو برای هضم بهتر سیب زمینی بهتر است آن را با این ادویه ها مصرف کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید گریپ فروت و طبع و مصلح آن

 

 

انواع سیب زمینی

 

انواع سیب زمینی

 

سیب زمینی یک گیاه متنوع و پر از فایده است. تا کنون بیشتر از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نوع سیب زمینی کشف شده است. سیب زمینی شیرین، سفید، قرمز، زرد و آبی از رایج ترین انواع این گیاه هستند.

 

 

خواص و فواید سیب زمینی

 

خواص و فواید سیب زمینی

 

سیب زمینی خواص زیادی برای بدن دارد. در این بخش می توانید با برخی از مهم ترین مزیت ها و فواید سیب زمینی به خوبی آشنا شوید.

 

۱- فواید سیب زمینی برای سلامت دستگاه گوارش

 

حتما بخوانید  طرز تهیه میلک شیک هلو و موز به ۳ روش با بستنی و بدون بستنی

سیب زمینی حاوی فیبر زیادی است که بر خلاف سایر فیبرها کمتر در معده ایجاد نفخ می کند. فیبر موجود در سیب زمینی همانند یک پری بیوتیک در بدن عمل می کند و موجب سلامت سیستم گوارش و روده ها می شود. سیب زمینی می تواند به درمان یبوست و سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر

 

 

۲- خواص و فواید سیب زمینی برای جلوگیری از سرطان

 

سیب زمینی مملو از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی از جلوی آسیب های سلولی را می گیرند و در درمان و پیشگیری از سرطان بسیار مؤثر هستند.

 

 

۳- خواص سیب زمینی برای تنظیم فشار خون

 

خواص سیب زمینی برای تنظیم فشار خون

 

سیب زمینی سرشار از پتاسیم و منیزیم است. کمبود پتاسیم در بدن موجب افزایش مقدار سدیم می شود و در نتیجه در این شرایط فشار خون افزایش پیدا می کند. مصرف سیب زمینی می تواند موجب کاهش فشار خون و محافظت از قلب شود.

 

 

۴- خواص و فواید سیب زمینی برای سلامت استخوان ها

 

سیب زمینی غنی از آهن، فسفر، منیزیم، کلسیم و روی است. مواد معدنی مفید موجود در سیب زمینی موجب افزایش سلامت و استحکام استخوان ها می شود.

 

 

۵- خواص سیب زمینی برای سلامت قلب

 

سیب زمینی حاوی پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6 است که با کاهش کلسترول به سلامت قلب کمک می کند. مصرف سیب زمینی موجب کاهش کلسترول بد خون می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

 

 

۶- فواید سیب زمینی برای کاهش التهاب در بدن

 

کولین یک ماده مهم و مفید در سیب زمینی است. مصرف غذاهای حاوی کولین موجب می شود تا قدرت حافظه، یادگیری، حرکات عضلانی و خلق و خوی افراد بهبود پیدا کند. یک سیب زمینی بزرگ حاوی ۵۷ میلی گرم کولین است. به طور متوسط مردانه روزانه به ۵۵۰ میلی گرم و زمان ها به ۴۲۵ میلی گرم کولین نیاز دارند.

 

 

۷- خواص سیب زمینی برای درمان یبوست

 

خواص سیب زمینی برای درمان یبوست

 

سیب زمینی فیبر زیادی دارد و از همین رو مصرف آن می تواند به جلوگیری و درمان یبوست کمک کند.

 

 

۸- فواید سیب زمینی برای لاغری

 

سیب زمینی به دلیل داشتن فیبر زیاد، خوراکی مفیدی برای کنترل و کاهش وزن محسوب می شود. مصرف سیب زمینی موجب می شود تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و کمتر به سراغ خوردن غذاهای اضافی بروید. سیب زمینی ویتامین B6 زیادی دارد و با تجزیه کربوهیدرات ها و پروتئین ها به گلوکز و آسیدهای آمینه موجب افزایش متابولیسم بدن می شوند.

 

 

۹- فواید سیب زمینی برای پوست

 

فواید سیب زمینی برای پوست

 

کلاژن و ویتامین C نقش مهمی بر سلامت پوست دارند. سیب زمینی از پوست ما در برابر نور خورشید و آلودگی محافظت می کند و موجب کاهش چین و چروک های پوستی می شود. شما می توانید برای بهبود پوست خود از سیب زمینی هم به صورت خوراکی و هم به عنوان ماسک استفاده کنید. اگر در مورد معجزه آب سیب زمینی برای روشن شدن پوست نمی دانید، پیشنهاد می شود برای مدت کوتاهی از این معجون معجزه آسا روی پوستتان استفاده کنید و ببینید که چطور لکه های پوستتان کم رنگ می شود و رنگ پوستتان روشن می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۵ ماسک با سیب زمینی برای پوست

 

 

۱۰- فواید سیب زمینی جلوگیری و درمان سرماخوردگی

 

مطالعات نشان می دهد که ویتامین C به کاهش شدن و مدت زمان سرماخوردگی کمک می کند. سیب زمینی ویتامین های زیادی دارد و خوردن آن از بروز سرماخوردگی نیز جلوگیری می کند.

 

 

۱۱- خواص سیب زمینی برای چاقی

 

خواص سیب زمینی برای چاقی

 

سیب زمینی کربوهیدرات زیادی دارد و از همین رو برای افزایش وزن بسیار مفید است. هر چند که سیب زمینی سرخ شده کالری بیشتری دارد و بهتر موجب افزایش وزن می شود، اما به هر حال مضرات زیادی دارد. بهتر است سیب زمینی را بیشتر به صورت آب پز و کبابی مصرف کنید. برای بهره مند شدن از خواص سیب زمینی در بدنسازی نیز می توانید مقداری سیب زمینی آب پز شده بعد از ورزش میل کنید. مصرف سیب زمینی آب پز موجب افزایش حجم عضله بدنسازان می شود و کربوهیدرات و پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ایچلی کوفته ترکیه ای با سس مخصوص

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده به روش مک دونالد

 

 

۱۲- فواید سیب زمینی برای بهبود سلامت مغز

 

سیب زمینی حاوی اسید آلفا لیپویک است که در سلامت مغز نقش مهمی دارد. این ماده به بهبود حافظه و جلوگیری از آلزایمر کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی از آسیب به سلول های مغز جلوگیری می کنند و نقش مهمی بر بهبود وضعیت روحی دارند.

 

 

۱۳- خواص و فواید سیب زمینی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

مطالعات نشان می دهد که سیب زمینی می تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند و از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری نماید.

 

 

۱۴- خواص سیب زمینی برای بهبود خواب

 

سیب زمینی پتاسیم زیادی دارد. پتاسیم موجب آرامش ماهیچه ها و بهبود وضعیت خواب می شود.

 

 

۱۵- خواص سیب زمینی برای کودکان

 

سیب زمینی یک غذای مفید برای رشد کودکان محسوب می شود. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سیب زمینی به رشد استخوان های کودک کمک می کند و نقش مهمی بر تأمین انرژی مورد نیاز بدن کودکان دارد.

 

 

عوارض و مضرات سیب زمینی

 

عوارض سیب زمینی

 

  • سیب زمینی فواید زیادی برای بدن دارد و یک غذای مفید و لذیذ محسوب می شود. اما باید بدانید که سیب زمینی سبز رنگ و سیب زمینی هایی که جوانه می زنند، حاوی ماده ای به نام سولانین هستند. سولانین موجب ایجاد مسمومیت می شود. فردی که از سیب زمینی سبز استفاده کند معمولاً به مشکلاتی نظیر تنگی نفس، سردرد، گرفتگی عضلات و اسهال مبتلا می شود. در صورت مشاهده جوانه یا بخش سبز روی سیب زمینی حتماً آن را جدا کنید.

 

  • چیپس سیب زمینی که در روغن سرخ می شود حاوی چربی و سدیم زیاد است و مضرات زیادی برای بدن دارد. از همین رو باید بدانید که خواص سیب زمینی کبابی و آب پز از چیپس سیب زمینی بیشتر است.

 

  • خوردن سیب زمینی به مقدار زیاد موجب ایجاد چاقی و افزایش قند خون می شود.

 

  • افرادی که ناراحتی کلیوی دارند، نباید زیاد از سیب زمینی استفاده کنند.

 

  • برای کشت سیب زمینی از کودهای حاوی فلزات سنگین استفاده می شود و از همین رو مصرف زیاد این گیاه می تواند به بدن آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.

 

 

طریقه نگهداری از سیب زمینی

 

طریقه نگهداری از سیب زمینی

 

بهترین دما برای نگهداری از سیب زمینی بین ۷ تا ۱۰ درجه سانتی گراد است. سیب زمینی باید در مکانی تاریک و خشک نگهداری شود. اگر سیب زمینی را در برابر نور آفتاب قرار دهید، سبز و سمی می شود. نگهداری سیب زمینی در یخچال نیز موجب می شود تا نشاسته آن به شکر تبدیل شود و طعم بدی پیدا کند. توجه داشته باشید که سیب زمینی و پیاز نباید در کنار هم قرار بگیرند. زیرا هر دو گازهای طبیعی از خود منتشر می کنند که موجب پوسیدگی یکدیگر می شوند. بهترین زمان برای ماندگاری سیب زمینی تا ۲ ماه است.

 

 

جمع بندی نهایی

 

سیب زمینی یکی از قدیمی ترین خوراکی هایی است که بشر از آن استفاده می کند. امروزه اکثر ما با خواص سیب زمینی آب پز برای کودکان و بزرگسالان آشنا هستیم و به روش های مختلفی از این گیاه برای درست کردن غذاهای متنوع استفاده می کنیم. خواص سیب زمینی خام نیز برای پوست بسیار زیاد است. ماسک سیب زمینی می تواند از چروک و لکه های پوستی جلوگیری کند و پوستی زیبا به شما هدیه دهد. مهم نیست از سیب زمینی در طرز تهیه کوکو سیب زمینی استفاده کنید و یا آن را به صورت آب پز بخورید، به هر حال گنجاندن این ماده غذایی می تواند خواص بی شماری به بدن برساند که برای حفظ سلامت اهمیت زیادی دارد.

 

 

منابع: webmd، healthline، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک