خواص بامیه و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص بامیه و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


9 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید بامیه

بامیه که با نام گامبو (orka) یا انگشت های خانم ها (ladies fingers) نیز شناخته می شود، جزو سبزیجاتی است که در فصول گرم و معمولا در مناطق با آب و هوای گرم تر می روید. این گیاه منبع خوبی از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. در ضمن آب چسبناکی دارد که برخی افراد برای غلیظ کردن سس ها از آن استفاده می کنند. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به بررسی محتوای تغذیه ای بامیه، خواص و فواید بامیه برای سلامتی و مضرات احتمالی آن، به همراه نحوه انتخاب بامیه خوب و نگهداری صحیح از آن پرداخته ایم.

 

در مورد بامیه بیشتر بدانید

 

در مورد بامیه بیشتر بدانید

 

اصالت بامیه یا گامبو در جنوب ایالات متحده، بخش هایی از آفریقا و خاورمیانه، کارائیب و آمریکای جنوبی بر می گردد و در همین مناطق هم محبوبیت بسیار زیادی دارد. این گیاه به دلیل ارزش غذایی بالا در بسیاری از کشورها یک محصول ضروری در رژیم غذایی مردم به شمار می رود. همچنین، می توان از قسمت های زیادی از گیاه، از جمله برگ تازه، جوانه، گل، غلاف، ساقه و دانه ها آن استفاده کرد. بامیه دارای طعم ملایم و بافت منحصر به فرد است و در قسمت بیرونی آن پوششی شبیه هلو دارد. داخل غلاف آن هم از دانه های کوچک و خوراکی تشکیل شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید پیاز برای سلامت بدن «

 

 

طبع و مصلح بامیه

 

طبع بامیه در طب سنتی، سرد و تر است. کسانی که طبع سرد دارند، بهتر است آن را با چاشنی ها و ادویه های گرم مثل دارچین، زنجبیل، فلفل و زردچوبه مصرف کنند. یا حتی توصیه می شود که همراه با خورش بامیه، کمی بادمجان هم پخته شود. چون طبع بادمجان گرم و خشک است و طبع خورش بامیه را متعادل تر می کند.

 

 

ارزش غذایی بامیه

 

ارزش غذایی بامیه

 

بر اساس نتایج تحقیقات پایگاه ملی تغذیه وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک فنجان بامیه خام، با وزن حدود ۱۰۰ گرم حاوی منابع غذایی زیر است:

 

۳۳ کالری انرژی

۱.۹ گرم پروتئین

۰.۲ گرم چربی

۷.۵ گرم کربوهیدرات

۳.۲ گرم فیبر

۱.۵ گرم شکر

۳۱.۳ میلی گرم (میلی گرم) ویتامین K

۲۹۹ میلی گرم پتاسیم

۷ میلی گرم سدیم

۲۳ میلی گرم ویتامین C

۰.۲ میلی گرم تیامین

۵۷ میلی گرم منیزیم

۸۲ میلی گرم کلسیم

۰.۲۱۵ میلی گرم ویتامین B

۶۶۰ میکروگرم (میکروگرم) فولات

۳۶ میکروگرم ویتامین A

 

بامیه همچنین مقداری آهن، نیاسین، فسفر و مس نیز تامین می کند. بامیه، غلاف و دانه های آن نیز حاوی انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله ترکیبات فنولیک و مشتقات فلاونوئیدی مثل کاتچین ها و کورستین است. دانشمندان تصور می کنند که این ترکیبات خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. علاوه بر این، خواص ضد میکروبی و ضد التهابی زیادی دارد.

 

 

خواص و فواید بامیه برای سلامتی بدن

 

فواید بامیه برای سلامتی

 

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند شانس ابتلای افراد به انواع بیماری ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. موسیلا موجود در بامیه به دفع سموم از بدن کمک کند. علاوه بر این مواد مغذی موجود در بامیه در جلوگیری از برخی مشکلات سلامتی مفید هستند.

 

 

 پیشگیری از سرطان با بامیه

 

بامیه، لوبیا، بادام زمینی و دانه ها حاوی لکتین هستند که نوعی پروتئین است. طی تحقیقی در سال ۲۰۱۴، محققان از لکتین موجود در بامیه در آزمایشگاهی برای درمان سلول های سرطانی سینه انسان استفاده کردند. این درمان رشد سلول های سرطانی را تا ۶۳ درصد کاهش داد و ۷۲ درصد از سلول های سرطانی انسان را از بین برد. برای بررسی این که آیا بامیه بر سرطان در انسان تأثیر دارد یا خیر، مطالعات بیشتری لازم است.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین راهکارها برای پیشگیری از سرطان سینه «

 

 

 بامیه منبع غنی از فولات

 

بامیه منبع خوبی از فولات است. یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد کرد که فولات ممکن است اثرات پیشگیرانه ای در برابر خطر سرطان سینه داشته باشد. مصرف کم فولات همچنین ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم، لوزالمعده، ریه و سینه را افزایش دهد. با این حال، هیچ منبع معتبری وجود ندارد که مصرف مکمل فولات خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. برخی از دانشمندان تصور می کنند که سطح بسیار بالای فولات ممکن است به رشد سلول های سرطانی دامن بزند. بعید به نظر می رسد که مصرف فولات از منابع غذایی این تأثیر را داشته باشد و مردم باید به دنبال منبع فولات کافی از غذاهایی مثل بامیه باشند.

 

 

خواص و فواید بامیه برای بارداری و شیردهی

 

مصرف فولات برای جلوگیری از مشکلات جنین در دوران بارداری مهم است. سطوح پایین فولات می تواند منجر به سقط جنین و مشکلاتی برای کودک شود، از جمله شرایطی مثل اسپینا بیفیدا. دستورالعمل های رژیم غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ برای آمریکایی ها مصرف ۴۰۰ میکروگرم منبع معتبر فولات در روز برای بزرگسالان توصیه می کند. پزشکان معمولا پیشنهاد می دهند که زنان در دوران بارداری و شیردهی فولات بیشتری مصرف کنند. همان طور که بسیاری از زنان در دوران بارداری از مکمل های ویتامین استفاده می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

خواص و فواید و مضرات لیمو شیرین

 

خواص و فواید و مضرات احتمالی گلاب

 

 

خواص و فواید بامیه برای دیابتی ها

 

خواص و فواید بامیه برای دیابتی ها

 

در سال ۲۰۱۱، محققان برای درمان موش های مبتلا به دیابت از پوست و دانه های بامیه پودری تهیه کردند. پس از تقریبا ۱ ماه، موش هایی که این پودر را مصرف کردند، قند خون و سطح چربی کمتری نسبت به آنهایی که مصرف نکرده بودند، داشتند. البته تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه آیا این روش درمانی در انسان موثر است یا خیر، مورد نیاز است. از سوی دیگر یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۹ چندین مطالعه بر روی جوندگان را بررسی کرد که به نظر می رسید پتانسیل بامیه را به عنوان یک عامل ضد دیابت تایید می کند. البته باید مطالعات بیشتری انجام گیرد تا مشخص شود که آیا مردم می توانند از بامیه به عنوان یک ماده مغذی تغذیه ای با خواص دارویی استفاده کنند یا خیر.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۷ ماده غذایی برای کاهش سریع قند خون

 

 

سلامت قلب با بامیه

 

به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)، خوردن غذا های سرشار از فیبر می تواند سطح کلسترول مضر را در خون کاهش دهد. غذاهای حاوی فیبر بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، چاقی و دیابت را کاهش می دهند. فیبر همچنین می تواند سرعت بیماری قلبی را در افرادی که قبلا به آن مبتلا شده اند، کاهش دهد. دستورالعمل های رژیم غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ توصیه می کند که در هر ۱۰۰۰ کالری مصرفی، ۱۴ گرم فیبر باید مصرف کنید. دستورالعمل ها همچنین توصیه می کنند که بزرگسالان روزانه مقدار زیر فیبر مصرف کنند:

 

۲۵.۲-۲۸ گرم در روز برای زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سال

۳۰.۸ تا ۳۳.۶ گرم در روز برای مردان بین ۱۹ تا ۵۰ سال

 

پس از سن ۵۰ سالگی، مصرف روزانه موارد زیر را توصیه می کنند:

 

۲۲.۴ گرم برای زنان

۲۸ گرم برای مردان

 

بسته به سن و جنس، کودکان و نوجوانان هم به مقادیر مختلف فیبر نیاز دارند. افراد می توانند با انتخاب غذاهای فیبردار مثل سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل، فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

 

 

خواص و فواید بامیه برای پوکی استخوان

 

ویتامین K نقش موثری در تشکیل استخوان و لخته شدن یا انعقاد خون دارد. مصرف غذاهایی که منابع خوبی از ویتامین K هستند به تقویت استخوان ها و جلوگیری از شکستگی کمک می کند. بامیه، چای سوئیس، آروگولا و اسفناج همه منابع عالی ویتامین K و کلسیم هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین و بدترین غذاها برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان «

 

 

سلامت دستگاه گوارش با بامیه

 

سلامت دستگاه گوارش با بامیه

 

فیبر رژیمی به جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که هر چه فرد فیبر بیشتری بخورد، شانس کمتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارد. فیبر موجود در رژیم غذایی همچنین به کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن کمک می کند. در طب آسیایی، مردم عصاره بامیه را به غذاها اضافه می کنند تا از تحریک و بیماری های التهابی معده محافظت کنند. علاوه بر این ها، عملکرد ضد التهابی و ضد میکروبی بامیه به محافظت در برابر مشکلات دستگاه گوارش کمک کند.

 

 

خواص و فواید بامیه برای خون

 

دانه های بامیه می توانند روغن و پروتئین را تامین کنند و مردم از آنها به عنوان منبع روغن در تولید در مقیاس کوچک استفاده کرده اند. در مناطقی که غذا کمیاب است، دانه ها می توانند منبع پروتئین با کیفیت بالا را ارائه دهند. در پزشکی، عصاره چسبناک بامیه می تواند به عنوان یک ماده اتصال دهنده قرص و یک عامل تعلیق، افزایش دهنده آلبومین سرم، جایگزین پلاسما یا افزایش دهنده حجم خون مفید باشد.

 

 

درمان یبوست با بامیه

 

بامیه یکی از سبزیجات موثر در درمان یبوست و انقباض روده بزرگ است. فیبر موجود در بامیه برای کسانی که مشکل یبوست دارند، باعث حرک روان مدفوع می شود و حرکات روده را افزایش می دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای مشکلات معده و دستگاه گوارش «

 

 

 خواص و فواید بامیه در افزایش توان جنسی

 

بر اساس تحقیقات اخیر دانشمندان، بامیه حاوی پلی ساکارید و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن آقایان است و می تواند جریان گردش خون را به اندام تناسلی مردان افزایش دهد. بنابراین به کسانی که با ناتوانی جنسی و کم بودن اسپرم یا اختلال نعوذ دچار هستند، کمک خواهد کرد.

 

 

نحوه خرید صحیح و استفاده از بامیه

 

نحوه خرید صحیح و استفاده از بامیه

 

می توانید بامیه را به سالاد، سوپ و خورش اضافه کنید یا حتی  آن رابه صورت تازه یا خشک، ترشی، سرخ شده، سرخ شده، بو داده یا آب پز مصرف کنید.

 

 

نکاتی در مورد انتخاب و نگهداری بامیه

 

در هنگام انتخاب و استفاده از بامیه به نکات زیر دقت کنید:

 

  • بامیه ای را انتخاب کنید که در هنگام لمس کردن بافت سفت و محکمی دارد.
  • از خریداری بامیه هایی با غلاف های چروکیده، نرم یا تیره در انتها اجتناب کنید.
  • برای نگهداری از بامیه، آن ها را خشک کنید و در یک کاغذ یا کیسه پلاستیکی بریزید. این کار باعث جلوگیری از لزج شدن یا کپک زدن بامیه خواهد شد.
  • تا زمانی که نیازی به استفاده از بامیه ندارید، از شستن آن خودداری کنید.
  • بامیه تازه را نهایتا ۳ تا ۴ روز بعد از ماندن در یخچال استفاده کنید. اما در صورتی که می خواهید برای مدت طولانی نگه دارید، آن را در فریزر قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرحله به مرحله خورش بامیه مجلسی با گوشت و مرغ 

 

 

موارد مختلف استفاده از بامیه

 

موارد مختلف استفاده از بامیه

 

بامیه مرطوب: پخت بامیه خرد شده در آب، باعث آزاد شدن عصاره آن می شود که غلظت سوپ و خورشت ها را می توان با آن افزایش داد.

بامیه خشک: بامیه خشک می تواند سس را غلیظ کند. برخی افراد از آن به عنوان جایگزین سفیده تخم مرغ استفاده می کنند.

دانه های بامیه: برخی افراد دانه های بامیه را تفت می دهند و آسیاب می کنند. می توان این دانه ها را جایگزین قهوه بدون کافئین کرد.

افرادی که از بافت چسبناک بامیه لذت نمی برند این نکته را در نظر داشته باشند که پخت سریع تمام غلاف های بامیه می تواند از این امر جلوگیری کند.

 

 

مضرات احتمالی بامیه

 

مضرات احتمالی بامیه 

 

خوردن بیش از حد بامیه می تواند بر برخی افراد تأثیر منفی بگذارد. این آثار به شرح زیر است:

 

 

تشدید مشکلات گوارشی

 

بامیه حاوی فروکتان است که نوعی کربوهیدرات به شمار می رود. فروکتان ها می توانند باعث ایجاد اسهال، گاز معده، گرفتگی و نفخ در افرادی شوند که مشکلات روده ای دارند.

 

 

ایجاد سنگ کلیه

 

بامیه دارای اگزالات زیاد است. رایج ترین نوع سنگ کلیه شامل اگزالات کلسیم است. غذا های دارای اگزالات بالا، مثل بامیه و اسفناج، ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افرادی که مستعد این بیماری هستند، افزایش دهند.

 

 

بروز التهاب

 

بامیه حاوی سولانین است. سولانین یک ترکیب سمی است که در برخی مواقع باعث ایجاد درد مفاصل، آرتریت و التهاب طولانی مدت شود. سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، زغال اخته و کنگر فرنگی نیز حاوی سولانین هستند.

 

 

 لخته شدن خون

 

ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند و محتوای بالای ویتامین K بامیه ممکن است بر کسانی که از داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین یا کومادین استفاده می کنند، تأثیر بگذارد. البته گفتنی است رقیق کننده های خون به جلوگیری از تشکیل لخته های خون که می تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود، کمک می کنند.

 

 نکته: افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند یا در معرض خطر لخته شدن خون هستند، باید از غذاهای غنی از ویتامین K به طور منظم استفاده کنند.

 

 

سخن پایانی

 

بامیه، مثل سایر سبزیجات، یک ماده غذایی مفید در رژیم غذایی است

 

برای بیشتر مردم، بامیه، مثل سایر سبزیجات، یک ماده غذایی مفید در رژیم غذایی است. مثل هر ماده غذایی یا مغذی، بهتر است بامیه را در حد متعادل و به عنوان بخشی از رژیم غذایی متنوع و متعادل مصرف کنید تا از خواص و فواید آن بیشترین بهره را ببرید. با این حال، برخی افراد باید قبل از مصرف بامیه، با پزشک مشورت کنند چون ممکن است خوردن آن برای آن ها همراه با عوارض جانبی باشد.

 

 

منبع:  medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک