فاکتورهای مهم تصمیم گیری در انتخاب ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم

فاکتورهای مهم تصمیم گیری در انتخاب ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم


6 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فاکتورهای مهم تصمیم گیری در انتخاب ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم

ایمیل مارکتینگ بهتر است یا بازاریابی مستقیم؟ در بازاریابی برند تجاری کدام یک تاثیر گذار تر هستند؟ تقریبا همه افراد آدرس منزل و محل کار دارند و تقریبا همه آدرس ایمیل نیز دارند. در سال ۲۰۱۹معادل  ۳.۹ میلیارد کاربر ایمیل وجود داشت. تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۴.۳ میلیارد نفر خواهد رسید. اما در این میان بزرگترین سوال این است که برای بازاریابی برند تجاری کدام شیوه مهم تر، تاثیر گذار تر و به صرفه تر است؟ در این مقاله از مجله کوروش به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

 

 

ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم در استراتژی مولتی چنل

 

ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم در استراتژی مولتی چنل

 

افرادی که از استراتژی بازاریابی مولتی چنل استفاده می‌کنند، معتقدند هم استفاده از ایمیل مارکتینگ و هم بازاریابی مستقیم می‌تواند نتایج قدرتمندی را به همراه داشته باشد. استفاده از این دو کانال تبلیغاتی در کمپین های خرید که هدف آن ها ایجاد چشم اندازهای جدید است، بسیار تاثیرگذار است. اما برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که هزینه کدام یک کمتر است. اصلا هر کدام از این دو روش بازاریابی چه میزان هزینه دارند؟

 

 

هزینه ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم

 

چه در ایمیل مارکتینگ و چه در بازاریابی مستقیم برای راه اندازی کمپین های خرید نیاز به سرمایه‌گذاری است. این سرمایه‌گذاری در بخش داده های مخاطبان صورت می‌گیرد. از آن‌جایی که مخاطبین جدید را که قبلاً با برند شما در ارتباط نبودند هدف قرار می دهید، نیاز به راهی برای دستیابی به آن ها دارید. این راه همان دریافت اطلاعات است. اطلاعات تماس، ایمیل و حتی ایمیل شخص ثالث. در عین حال در بازاریابی مستقیم شما به لیستی از آدرس های پستی فیزیکی نیز نیاز دارید. همه این داده ها شامل هزینه می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی در خرده فروشی از طریق ایمیل مارکتینگ

 

 

طراحی، تولید محتوا و ایجاد بستر مناسب در بازاریابی ایمیلی و مستقیم

 

 طراحی، تولید محتوا و ایجاد بستر مناسب در بازاریابی ایمیلی و مستقیم

 

هزینه بازاریابی ایمیلی علاوه بر داده مخاطبان، شامل طراحی، تولید محتوا و ایجاد بستر مناسب بازاریابی ایمیلی است. اما در بازاریابی مستقیم این هزینه ها شامل طراحی محتوا، بسته های پستی فیزیکی، چاپ و هزینه ارسال است. برخی از اداره های پست در پست مستقیم برای ارسال کارت و محتوای کم، هزینه کمی دریافت می کنند. اما گاهی اوقات برای ارسال برخی از تبلیغات پستی هزینه زیادی تولید می شود.

 

 

نرخ هزینه ارسال در بازاریابی مستقیم

 

این موضوع را نیز در نظر بگیرید که به عنوان مثال در ایالات متحده هزینه پست بسیار بالا است. در برخی از کشورها هزینه ارسال فیزیکی بسیار زیاد است. بنابراین در بازاریابی مستقیم باید به نرخ هزینه ارسال توجه زیادی کرد. نرخ پستی در ایالات متحده معادل نیم دلار است. زمانی که کمپین های بازاریابی در اوج خود هستند – به عنوان مثال در مواقعی که فروش ویژه فصلی صورت می‌گیرد یا پایان سال- این هزینه پست افزایش پیدا می کند.

حتما بخوانید  تاثیر تجربه صنعتی و تحصیلات در اخذ نمایندگی فرانچایز

 

 

نتایج بازاریابی مستقیم و ایمیل مارکتینگ

 

نتایج بازاریابی مستقیم و ایمیل مارکتینگ

 

در مورد نتایج بازاریابی مستقیم و ایمیل مارکتینگ باید چند نکته را مد نظر قرار داد. اول اینکه آیا کمپین مخاطبان مورد نظر را هدف قرار می دهد؟ پاسخ این سوال بسیار واضح هست .همه چیز به کیفیت داده هایی بستگی دارد که در کمپین بازاریابی از آن استفاده می شود. آدرس های پستی معمولاً تغییر نمی‌ کند. اما آدرس‌ های ایمیل تغییر می‌ کنند. در عین حال نگرانی‌ های به جایی در مورد استفاده از داده های ایمیل با کیفیت پایین وجود دارد. این بدان معناست که ایمیل های شما می تواند به صورت مستقیم به پوشه اسپم منتقل شود. یا در لیست سیاه قرار بگیرد. بنابراین تمام تلاش شما در ایمیل مارکتینگ به گونه‌ ای بی نتیجه خواهد ماند. چرا که شما هزینه بابت خرید داده و ایمیل های افراد کرده اید اما این ایمیل ها در اختیار مخاطبان قرار نمی‌گیرد. یعنی به گونه‌ ای قرار می‌گیرد که آن ها معمولا آن را باز نمی کنند.

 

 

اطمینان از داده‌ های با کیفیت

 

اطمینان از داده‌ های با کیفیت

 

اما از سوی دیگر ماجرا باید از داده‌ های با کیفیت در دریافت ایمیل‌ های افراد اطمینان حاصل کرد. این موضوع باید به دقت بررسی شود. ارائه دهندگان این داده باید کیفیت صحت ایمیل ها را تضمین کنند. یک استاندارد خوب برای بررسی صحت داده های ایمیل در در کسب و کارهای B2B وجود دارد. آن هم ضمانت بازگشت و اعتبار ایمیل در سی روز اول است. اما در مورد کسب و کار های B2C این دقت به طور کلی بسیار کمتر است. ارائه دهندگان خدمات داده معمولاً هیچ تضمینی ارائه نمی دهند.

 

 

پاسخ مخاطبان به ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم

 

پاسخ مخاطبان به ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم

 

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که آیا مخاطبان از ایمیل مارکتینگ استقبال بیشتری می کنند و یا بازاریابی مستقیم. برخی مطالعات نشان می دهد که ۹۰ درصد افراد بازاریابی مستقیم از طریق پست را دریافت کرده و به آن توجه می کنند. این در حالی است که بیشتر کمپین های ایمیل مارکتینگ که بر روی آن ها سرمایه‌گذاری زیادی شده است در نهایت و با خوش بینی به نرخ ۹۰% می رسند. چند دلیل برای موضوع وجود دارد. مردم تمام نامه های خود را باز می کنند. نامه‌ هایی که از طریق آدرس های پستی برای آن ها ارسال می‌ شود. آن ها می‌ خواهند مطمئن شوند که صورتحساب یا سند مهمی در آن ها وجود ندارد.

 

 

راهکار ارزیابی ایمیل مارکتینگ

 

راهکار ارزیابی ایمیل مارکتینگ

 

کفته می شود که در ارسال ایمیل نرخ پاسخ دهی بسیار تخمینی است. زیرا هیچ راهی برای ردیابی باز شدن ایمیل وجود ندارد. مگر اینکه گیرنده به فراخوانی در کمپین بازاریابی پاسخ دهد. با این حال می توان از شیوه هایی چون ایمیل‌ هایی که نشان می دهد گیرنده پیام را باز کرده، استفاده کرد. اما آیا بر روی پیوند های قرار داده شده در ایمیل کلیک می شود؟  برخی ابزارها در ایمیل مارکتینگ کمک می‌ کنند تا تاریخ، ساعت و زمان باز شدن ایمیل و حتی کلیک بر روی پیوندها ارزیابی شود. این کار تا حدی باعث می شود تا در مورد کمپین های ایمیل مارکتینگ بینش عمیق تری ایجاد شود. اما اینکه مخاطب چه مقدار زمان صرف دیدن ایمیل می کند نیز خود مهم است.

حتما بخوانید  تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ ای چرا و چگونه صورت می‌ گیرد؟

 

 

جذب مشتری از طریق ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم؟

 

جذب مشتری از طریق ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم؟

 

برای بسیاری از ما این سوال مطرح است که مشتریان از کدام کانال بیشتر جذب می شوند؟ از طریق ایمیل مارکتینگ و یا بازاریابی مستقیم؟ در نتیجه این جذب چه میزان در افزایش فروش تاثیر دارد؟ آمارها نشان می دهد که بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را به همراه دارد. اساس مطالعات اخیر کمپین مانیتور در بازاریابی ایمیلی به ازای هر دلار هزینه ،۴۴ دلار بازگشت سرمایه از طریق خرید و یا استفاده از خدمات وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » مارتک یا مارکتینگ تکنولوژی چیست؟ «

 

 

اولویت ایمیل مارکتینگ بر بازاریابی مستقیم

 

اولویت ایمیل مارکتینگ بر بازاریابی مستقیم

 

اگر بخواهیم نگاهی مستقیم و نتایج بررسی های صورت گرفته در زمینه ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم داشته باشیم، باید بگوییم بحث هزینه و نتایج بسیار مهم هستند. با در نظر گرفتن این موضوعات، ایمیل مارکتینگ اولویت بیشتری نسبت به بازاریابی مستقیم دارد. دلیل این موضوع نیز عواملی چون هدفمند بودن، پویایی و بحث شخصی است.

 

 

استفاده از قالب‌ های مختلف پیوندهای مستقیم، ویدیو ها، نظرسنجی‌ ها

 

استفاده از قالب‌ های مختلف پیوندهای مستقیم، ویدیو ها، نظرسنجی‌ ها

 

مخاطبین ایمیل مارکتینگ را می‌توان بر اساس بسیاری از عوامل آنلاین و آفلاین از جمله جمعیت‌شناسی، فرم گرافیک و رفتار تقسیم بندی کرد. ایمیل مارکتینگ می تواند کاملاً هدفمند باشد. ایمیل مارکتینگ تقریبا نسبت به بازاریابی مستقیم از پویایی بیشتری برخوردار است. شما می توانید با استفاده از قالب‌ های مختلف پیوندهای مستقیم، ویدیو ها، نظرسنجی‌ ها،گزینه های خرید و سایر محتوای جذاب را در ایمیل مارکتینگ خود قرار دهید. تا گیرنده بتوانند بدون زحمت اطلاعات بیشتری را دریافت کرده و در قیف بازاریابی قرار گیرد.

 

 

اهمیت شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ

 

بازاریابی مستقیم از بحث شخصی سازی کمتری برخوردار است. در ایمیل مارکتینگ برخلاف بازاریابی مستقیم می توان به یک آدرس مشخص با فرد مورد نظر ارتباط برقرار کرد. ایمیل آن‌ قدر شخصی است که اغلب مشتریان معمولا  نام کاربری شان را به ندرت تغییر می دهند. شناسه و رمز عبور خود را در اختیار کسی قرار نمی‌ دهند. اما در بازاریابی مستقیم ممکن است آدرس افراد تغییر کند یا نامه به محل کار و یا محل زندگی سابق افراد ارسال شود.

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

اشتباه نکنید، بازاریابی مستقیم نیز جایگاه ویژه‌ ای در ترکیب بازاریابی دارد. بسیاری از بازاریابان از ترکیب بازاریابی مستقیم اومنی چنل برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان مختلف استفاده می‌ کنند. بهترین نوع بازاریابی استفاده از یک روش بازاریابی اومنی چنل است. تا بتوان از تمامی کانال های مختلف مشتریان را به سمت فرآیند تصمیم‌گیری برای خرید سوق داد. در عین حال از مسیر که ایده‌آل با آن ها تعامل برقرار کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی اومنی چنل و اهمیت آن در صنعت خرده فروشی

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک