معرفی و بررسی ۱۰ نوع اسکاچ برای شستن انواع ظروف

معرفی و بررسی ۱۰ نوع اسکاچ برای شستن انواع ظروف


20 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع اسکاچ ظرفشویی

اسکاچ ظرفشویی بخش جدا نشدنی از وسایل بهداشتی آشپزخانه است و معمولا در همه خانه‌ها هم استفاده می‌شود. اما همین وسیله به ظاهر ساده، می‌تواند قاتل ظرف‌هایتان شود یا برعکس، یک وسیله کاربردی و عالی برای شستن ظرف و حتی سطوح هم باشد. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به معرفی و بررسی انواع اسکاچ ظرفشویی می‌پردازیم و این‌که هر نوع اسکاچ برای شستن کدام ظروف مناسب است را به شما خواهیم گفت.

 

 

انواع اسکاچ ظرفشویی

 

انواع اسکاچ کدامند

 

اسکاچ‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک برای رفع نیاز‌های روزمره و معمولی استفاده می‌شوند. برخی از اسکاچ‌ها برای شستن و از بین بردن لکه‌ها و ذرات غذایی که محکم چسبیده‌اند، به کار می‌روند و برخی دیگر، برای شست‌ و شوی ظرف‌های نه چندان کثیف مناسب‌تر هستند.

 

همچنین اگر جزو افرادی هستید که به محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهید، این مژده را بدهیم که برخی از اسکاچ‌های ظرفشویی کاملا طبیعی و دوستدار محیط زیست هستند و به راحتی هم تجزیه می‌شوند. می‌توانید بنا به نوع نیاز و انتظاری که از یک اسکاچ دارید، از میان اسکاچ‌هایی که در بازار وجود دارند، یک یا چند نوع را انتخاب کنید.

 

 

۱- اسکاچ بافتنی

 

اسکاچ بافتنی در طرح‌های مختلف

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اسکاچ‌های بافتنی از قدیمی‌ترین اسکاچ‌ها بین مردم هستند. معمولا این اسکاچ‌ها با الیاف و نخ‌های بافتنی که جنس‌های متفاوتی دارند، بافته می‌شوند. بنابراین اگر از الیاف ضخیم و خشن در آن‌ها استفاده شده است، برای شستن ذرات چسبیده به ظروف می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید و در مورد استفاده از آن‌ها برای شستن ظروف تفلون احتیاط کنید.

 

ضمنا اندازه و رنگ‌ اسکاچ‌های بافتنی با هم متفاوت است. حتی بافتن این اسکاچ‌ها بسیار راحت است و به همین خاطر هم استقبال زیادی از آن‌ها صورت می‌گیرد. اسکاچ‌های بافتنی بسته به الیافی که با آن درست می‌شوند، میزان ایجاد و ماندگاری کف در آن‌ها متفاوت است. ولی یک مزیت عمده آن‌ها نبود هر گونه شکاف در آن‌هاست که باعث می‌شود باکتری‌ها نتوانند در آن‌ها بمانند.

 

 

۲- اسکاچ‌های حوله‌ای یا پارچه‌ای

 

اسکاچ پارچه ای یا حوله ای

 

این مدل اسکاچ‌ ظرفشویی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای شستن ظروف هستند و قیمت مناسبی هم دارند. می‌توانید از اسکاچ‌های حوله‌ای که ابعاد بزرگی دارند، با اندازه دلخواه برش بزنید و از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر مقرون به صرفه‌ بودن، این اسکاچ‌ها دوستدار محیط زیست هستند. برای شستن انواع ظروف می‌توان از این اسکاچ حوله‌ای استفاده کرد.

 

از این نوع اسکاچ‌ها برای تمیز کردن و گردگیری یا براق کردن سطوح خانه و آشپزخانه هم استفاده می‌شود. بهترین جنس برای این نوع اسکاچ و حوله، میکروفایبر است. «برند رزال» یکی از بهترین برندها است که در زمینه تولید این نوع دستمال‌های حوله‌ای فعالیت می‌کند و به تولید اسکاچ‌های حوله‌ای ضدباکتری با قابلیت استفاده به صورت خشک و مرطوب می‌پردازد.

حتما بخوانید  آموزش کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه

 

 

۳- اسکاچ‌ ظرفشویی سیلیکونی

 

اسفنج‌های سیلیکونی از بهداشتی‌ترین اسفنج‌‌های موجود در بازار

 

اسفنج‌های سیلیکونی از بهداشتی‌ترین اسفنج‌‌های موجود در بازار هستند و عمر طولانی‌تری هم دارند. این نوع اسفنج‌ها هم نرم هستند و هم کف کردن شوینده روی آن‌ها راحت‌تر است. البته نکته مهم در این اسفنج‌ها این است که هر چند این اسکاچ‌های سیلیکونی خیلی نرم هستند ولی برای شستن ظرف‌های بسیار کثیف بسیار مناسبند. برای شستن ظروفی که نمی‌خواهید به آن‌ها خط و خشی وارد شود مثل ظروف تفلون و ظروف چدن، این اسکاچ ظرفشویی بسیار مناسب است.

 

بعضی از این اسکاچ‌ها هم به شکل دستکش طراحی و تولید شده‌اند که برای پوشیدن و استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر است. از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع اسکاچ‌ها، این است که بسیار دیر آلوده می‌شوند و خیلی راحت هم تمیز می‌شوند. دوام بالا و طراحی بسیار کاربردی این نوع اسکاچ ظرفشویی، آن را به گزینه‌ای تقریبا گران‌قیمت‌تر تبدیل کرده است.

 

 

۴- اسکاچ فومی گیاهی

 

اسکاچ‌های گیاهی هم جزو اسکاچ‌‌های دوستدار طبیعت

 

اسکاچ‌های ظرفشویی گیاهی هم جزو اسکاچ‌‌های دوستدار طبیعت هستند و استفاده از آن‌ها به محیط زیست آسیبی نمی‌زند. از طرفی بهداشتی‌تر هستند و برای شستن ظروفی که روی آن‌ها باقی‌مانده غذاهای چسبیده وجود دارد، مناسب هستند. به این اسکاچ‌ها، اسکاچ‌های سلولزی گیاهی هم گفته می‌شود و اغلب به‌ خاطر این که از الیاف چوب تهیه می‌شوند، قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع اسکاچ‌ها دارند.

 

 

۵- اسکاچ نانو یا نانو اسفنج

اسکاچ نانو یا نانو اسفنج

اسکاچ‌های نانو در تبلیغات خود مدعی هستند که همه آلودگی‌های ظروف کثیف را از بین می‌برند، در حالی‌ که نیاز به مصرف و استفاده از مواد شوینده ندارند. یعنی می‌توانید با استفاده از این اسکاچ‌ها و آب، ظروف و سطوح کثیف آشپزخانه را تمیز کنید. ولی این نکته را بدانید که جنس این اسکاچ‌ها زبر است و برای ظرف‌هایی که ذرات غذا یا چربی به آن‌ها چسبیده، مناسب است.

 

همچنین برای ظرف‌هایی که خیلی کثیف هستند، بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید. در کنار مزیت‌هایی که اسکاچ‌های نانو دارند، این عیب را در هم در نظر داشته باشید که این اسفنج‌ها خیلی زود کثیف می‌شوند ولی تمیز کردنشان چندان کار راحتی نیست.

 

 

۶- اسکاچ ظرفشویی میکروفایبر

 

اسکاچ‌های میکروفیبر یا میکروفایبر بافت بسیار نرمی دارند

 

اسکاچ‌های میکروفیبر یا میکروفایبر بافت بسیار نرمی دارند و کف ناشی از شوینده در آن‌ها به خوبی می‌ماند، به همین خاطر هم بسیار پرطرفدارند. این اسکاچ‌ها برای شستن انواع لیوان و شستن ظروف استیل، ظرف‌هایی که ذرات غذا به آن‌ها نچسبیده است، مناسب هستند. همچنین اگر می‌خواهید روی ظروفتان خراش نیفتد، این اسکاچ‌های ظرفشویی بهترین انتخاب هستند.

 

 

۷- اسکاچ سلولزی

 

اسکاچ‌های ظرفشویی سلولزی دو طرفه

 

اسکاچ‌های ظرفشویی سلولزی دو طرفه هستند و یک طرفشان زبر و طرف دیگر آن‌ها نرم است. به همین خاطر برای شستن همه انواع ظروف مناسبند. یعنی می‌توانید از قسمت زبر آن برای پاک کردن لکه‌ها و ذرات چسبیده به ظروف استفاده کنید و قسمت نرم را به شستن قسمت‌هایی که چندان کثیف نیستند، اختصاص بدهید.

حتما بخوانید  14 روش برق انداختن موزاییک + از بین بردن لکه و شوره

 

«ابر و اسکاچ رزال» محافظ ناخن با استفاده از بهترین الیاف در محصولات خود، از ناخن‌های شما در هنگام ظرف شستن محافظت می‌کند و هیچ خط و خشی را روی ظروف ایجاد نمی‌کند. برای شست و شوی سطوح زیر و سخت هم می‌توانید از « اسکاچ ابر استیل متالیک» برند رزال استفاده کنید. «برند رزال» برای سطوح نرم هم ابر و اسکاچ دارد که می‌تواند به خوبی ظروف شما را کاملا تمیز کند.

 

 

۸- اسکاچ ظرفشویی فومی پلی اورتان

 

اسکاچ ظرفشویی فومی پلی اورتان با ماندگاری بالا

 

این اسفنج‌ها یا اسکاچ‌ها هم بافت نرم و متخلخلی دارد و نگهداری کف در آن‌ها زیاد است. معمولا عمر این اسکاچ‌ها بالا است و برای محیط زیست هم مناسب هستند. اگر می‌خواهید سطوح و ظروف را بشویید ولی روی آنها خش نیفتد، این اسکاچ‌ها مناسب هستند. اسکاچ‌های فومی پلی اورتان نسبت به اسکاچ‌های سلولزی عمر بیشتری دارند.

 

 

۹- اسکاچ‌های طبیعی دریایی

 

اسکاچ‌های دریایی از اسفنج‌های استخراج شده در کف دریا هستند

 

اسکاچ‌های دریایی از اسفنج‌های استخراج شده در کف دریا و صد در صد طبیعی و ارگانیک هستند. این اسفنج‌ها در اصل نوعی حیوان دریایی هستند که حرکت نمی‌کنند و مثل دیگر حیوان‌ها، فاقد اعضای معمولی بدن هستند. اما این اسفنج‌ها رشد می‌کنند و غذا می‌خورند. تا پیش از اختراع پلی استر و پلی اورتان در حدود نیمه قرن بیستم میلادی، عموما از این اسفنج‌ها برای شست‌وشوی سطوح استفاده می‌شد.

 

اسکاچ‌های گیاهی تجزیه‌پذیر هستند و به همین خاطر هم دوستدار محیط زیست هستند. همچنین لکه‌های روی ظروف را به سرعت پاک می‌کنند و قدرت جذب آن‌ها هم بسیار بالا است. ولی این اسکاچ‌ها بافت بسیار نرمی دارند و برای تمیز کردن خرده‌ غذایی که به ظروف چسبیده است، مناسب نیستند.

 

 

۱۰- اسکاچ‌های اسفنجی سیمی

اسکاچ سیمی با سیم مفتول درجه یک و دولایه

با خرید این نوع اسکاچ‌‌ها با یک تیر، دو نشان می‌زنید. در تهیه این نوع اسکاچ‌ها از سیم مفتول درجه یک و دو لایه که خاصیت ضد زنگ داشته باشد، استفاده می‌کنند. معمولا برای ظروفی که لکه‌های سخت روی آن‌ها چسبیده است، اسکاچ‌های سیمی بسیار مناسب هستند.

 

«اسکاچ سیمی رزال» یکی از اسکاچ‌های بسیار مقاوم و ضد خش است که لکه‌ها و ذرات سرسخت را از بین می‌برد. همچنین برای شستن انواع ظروف استیل، کریستال، تمیز کردن سینک ظرفشویی و برق انداختن اجاق گاز مناسب است. این اسکاچ مقاوم، قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد.

 

 

سوالات متداول

 

کدام اسکاچ‌های ظرفشویی دوستدار محیط زیست هستند؟

 

اسکاچ‌های گیاهی و اسکاچ یا اسفنج‌های دریایی به راحتی تجزیه می‌شوند و از مواد طبیعی درست شده‌اند. البته قیمت‌شان نسبتا بالا است.

 

بهترین اسکاچ برای شستن ظروف و لکه‌های سخت کدام است؟

 

اسکاچ‌های سیمی، اسکاچ سلولزی، اسکاچ پلی اورتان و اسکاچ گیاهی، گزینه‌های بهتری برای لکه‌های سخت ظروف هستند.

 

برای شستن ظروف تفلون کدام اسکاچ ظرفشویی بهتر است؟

 

اسکاچ دریایی، اسکاچ فومی پلی اورتان، اسکاچ میکرو فیبر، اسکاچ حوله‌ای، اسکاچ بافتنی، اسکاچ نانو و اسکاچ‌های سیلیکونی برای ظرف‌هایی که نمی‌خواهید خش روی آ‌ن‌ها بیفتد، مناسب هستند.

 

 

منبع: insider

 

کالابرگ الکترونیک