طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ یا پلو شوشتری

طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ یا پلو شوشتری


8 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ

بیشتر ما لوبیا پلو را به همان شیوه معروف و محبوب آن می شناسیم. غذایی که بسیاری از افراد به آن استانبولی می گویند و با استفاده از گوشت چرخ کرده، رب و لوبیا سبز خرد شده تهیه می شود. اما شوید لوبیا پلو نوع دیگری از لوبیا پلو است که به آن لوبیا پلوی شیرازی یا پلو شوشتری نیز گفته می شود. این لوبیا پلو طعم فوق العاده لذیذی دارد و با استفاده از لوبیا چشم بلبلی، شوید و گوشت یا به عنوان یک غذا با برنج و مرغ آماده می شود. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ آشنا شوید.

 

 

طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ

 

طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ

زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

زمان پخت: ۹۰ دقیقه

برای ۶ نفر

 

 

مواد لازم برای تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ

 

برنج ایرانی: ۳ لیوان فرانسوی دسته دار

لوبیا چشم بلبلی: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

شوید تازه ساطوری شده: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

نمک و فلفل: به مقدار لازم

زعفران دم کرده: به مقدار لازم

سیب زمینی: ۱ عدد متوسط

روغن: ۵ قاشق غذاخوری

پیاز: ۳ عدد متوسط

سینه مرغ: ۴ تا ۵ عدد

پاپریکا، زنجبیل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول؛ خیساندن برنج

 

خیساندن برنج

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ باید برنج را با آب فراوان بشویید. سپس مقداری نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید برنج برای ۱ تا ۲ ساعت خیس بخورد. این کار موجب می شود تا برنج شما بهتر پخت شود و بیشتر قد بکشد.

 

 

مرحله دوم؛ خرد کردن پیاز و مرغ

 

در دومین مرحله از شوید لوبیا پلو با مرغ باید پیازها را به خوبی بشویید. پوست آن ها را جدا کنید. حال پیازها را روی تخته قرار دهید و به صورت نگینی خرد کنید. بعد از خرد کردن پیاز نوبت به خرد کردن سینه مرغ است. مرغ ها را نیز روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به صورت مربعی خرد نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲ طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای و چرخ کرده «

 

 

مرحله سوم؛ تفت دادن مرغ و پیاز

 

تفت دادن مرغ و پیاز

 

بعد از خرد کردن پیاز و مرغ باید آن ها را تفت دهید. برای این کار باید مقداری روغن در یک ماهیتابه بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس پیازهایی را که به صورت نگینی خرد کردید را به روغن اضافه کنید. اجازه دهید پیاز کمی سبک شود، سپس مرغ ها را به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  18 خواص هسته سیب | خوردن هسته سیب باعث مرگ می شود؟

 

 

مرحله چهارم، اضافه کردن ادویه ها

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ می توانید ادویه ها را به مرغ و پیاز اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا و زنجبیل برای طعم دار کردن شوید لوبیا پلو با مرغ مجلسی کافی است تا طعم بی نظیری به آن ببخشد. سپس مواد را خوب هم بزنید و اجازه دهید تا مرغ و پیاز خوب سرخ شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ «

 

 

مرحله پنجم؛ پختن لوبیا چشم بلبلی

 

پختن لوبیا چشم بلبلی

 

برای درست کردن لوبیا پلو شیرازی با مرغ باید لوبیا چشم بلبلی را برای حدود ۴۰ دقیقه بپزید تا به خوبی نرم و پخته شود. توجه داشته باشید که از بیش از حد پختن لوبیاها اجتناب کنید. این کار موجب له شدن لوبیا می شود. برای پخت لوبیا باید مقداری آب داخل یک قابلمه بریزید و لوبیاها را به آن اضافه کنید. سپس با شعله متوسط روی گاز قرار دهید تا خوب پخته شوند.

 

 

مرحله ششم؛ آبکش کردن برنج

 

در این مرحله از طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ باید به سراغ آبکش کردن برنج بروید. برای این کار باید مقداری آب در یک قابلمه مناسب بریزید. آن را روی گاز قرار دهید و شعله گاز را روشن کنید. کمی نمک به آب اضافه کنید و اجازه دهید آب جوش بیاید. بعد از این که آب جوش آمد برنج خیس داده شده را همراه با کمی روغن به آن اضافه کنید. برای چند دقیقه صبر کنید. اجازه دهید برنج کمی قد بکشد و نرم شود. سپس قابلمه برنج را داخل یک آبکش تخلیه کنید.

 

 

مرحله هفتم؛ ترکیب کردن مواد شوید لوبیا پلو با مرغ

 

ترکیب کردن مواد شوید لوبیا پلو با مرغ

 

بعد از آماده کردن برنج و مواد لوبیا پلو شیرازی با مرغ باید لوبیاهای پخته شده را هم به سایر مواد اضافه کنید و به خوبی با هم ترکیب کنید. شوید تازه خرد شده را نیز به برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد لوبیا پلو شیرازی با مرغ به خوبی با هم ترکیب شوند. کمی زعفران به غذا اضافه کنید تا عطر و رنگ بهتری پیدا کند.

 

 

مرحله هشتم، آماده کردن ته دیگ لوبیا پلو شیرازی با مرغ

 

آماده کردن ته دیگ لوبیا پلو شیرازی با مرغ

 

برای درست کردن لوبیا پلو شیرازی با مرغ بهتر است از ته دیگ سیب زمینی استفاده کنید. برای درست کردن ته دیگ سیب زمینی ابتدا باید سیب زمینی را خوب بشویید. سپس آن را به ورقه های نسبتاً نازک برش دهید. حال مقداری روغن در قابلمه بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس کمی زعفران آب شده یا زردچوبه به آن اضافه کنید. سیب زمینی ها را به طور منظم داخل قابلمه بچینید. می توانید کمی نمک هم روی سیب زمینی ها بپاشید تا طعم بهتری پیدا کند. اضافه کردن مقداری کنجد به ته دیگ سیب زمینی موجب می شود تا طعم و مزه بهتری پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع ته دیگه به روش رستورانی «

 

 

مرحله نهم؛ دم کردن لوبیا پلو چشم بلبلی پلو با مرغ

 

دم کردن لوبیا چشم بلبلی پلو با مرغ شیرازی

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ  باید برنج مخلوط را روی سیب زمینی ها بریزید. سپس شعله گاز را کم کنید. یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید. اجازه دهید برنج با شعله ملایم برای حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۵ مدل گراتن پاستا خوشمزه و لذیذ به روش رستورانی

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ راز خوشمزه شدن لوبیا پلو با طعم رستورانی «

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ

 

  • در طرز تهیه شوید لوبیا پلو با مرغ می توانید به جای مرغ های مکعبی از مرغ پخته شده و ریش شده نیز استفاده کنید. برای درست کردن مرغ ریش ریش باید سینه مرغ را همراه با مقداری آب، پیاز، زردچوبه و مقداری دارچین و سیر روی گاز قرار دهید تا کاملاً پخته شود. سپس می توانید مرغ ها را به اندازه دلخواه ریش ریش کنید.

 

  • برخی افراد برای تهیه شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی و مرغ از مرغ های تکه ای استفاده می کنند. اگر قصد دارید شوید پلو با مرغ درست کنید باید مرغ را به صورت جداگانه پخت کنید و یا از مرغ سرخ شده به همراه مقداری رب گوجه فرنگی استفاده نمایید.

 

  • برای برطرف کردن نفخ لوبیا چشم بلبلی بهتر است لوبیاها را برای حداقل ۳ ساعت در آب سرد خیس دهید. در این چند ساعت حتماً آب لوبیا را چند بار عوض کنید و آن را آبکش کنید و بعد استفاده نمایید.

 

  • اگر شوید لوبیا پلو با مرغ را با مرغ ریش ریش درست می کنید، در انتها حتماً مقداری پیاز داغ نیز به آن اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری پیدا کند.

 

  • اگر برای درست کردن شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی بدون گوشت از شوید تازه استفاده می کنید، بهتر است برنج را کمی سفت تر آبکش کنید. این کار از نرم شدن برنج جلوگیری می کند.

 

  • برای تزئین لوبیا پلو شیرازی با مرغ می توانید از برنج ساده زعفرانی، کشمش تفت داده شده و مقداری پیاز داغ استفاده کنید.

 

  • برخی افراد برای درست کردن شوید لوبیا پلو از رب استفاده می کنند. معمولاً در این روش تهیه شوید حذف می شود.

 

  • برای درست کردن شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی بدون گوشت می توانید به جای شوید تازه از شوید خشک نیز استفاده کنید.

 

  • شوید لوبیا پلو با گوشت تکه ای و چرخ کرده نیز طعم فوق العاده ای دارد. پیشنهاد می شود این سبک از لوبیا شوید پلو را هم امتحان کنید.

 

  • شوید پلو با لوبیا قرمز هم درست شبیه همین طرز تهیه است. تنها باید به جای لوبیا چشم بلبلی از لوبیا قرمز استفاده کنید.

 

  • اضافه کردن مقداری سیر له شده یا پودر سیر نیز موجب خوش طعم شدن این غذا می شود.

 

  • پیشنهاد می شود شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی را با ماهی سرخ شده یا تن ماهی نیز امتحان کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

لوبیا چشم بلبلی خواص زیادی برای بدن دارد و به استحکام پوست، کاهش وزن، رفع کم خونی و درخشندگی موها کمک زیادی می کند. گنجاندن این لوبیا در رژیم غذایی هفتگی به سلامت بدن شما کمک زیادی می کند. پیشنهاد می کنیم حتماً این غذای سالم را تهیه کنید و از طعم لذیذ آن در کنار خانواده لذت ببرید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک