نقد و خلاصه سریال دختران درخشان | اثری ماورایی در قالب جنایتی ریشه دار

نقد و خلاصه سریال دختران درخشان | اثری ماورایی در قالب جنایتی ریشه دار


21 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و خلاصه سریال دختران درخشان | اثری ماورایی در قالب جنایتی ریشه دار

سریال دختران درخشان ۲۰۲۲ (Shining Girls) ساخت کشور آمریکا، در ژانر جنایی، درام و راز آلود و به کارگردانی و نویسندگی «میشل مک لارن» است. رمان «دختران درخشان» در سال ۲۰۱۳ توسط «لورن بیکز» نوشته شده و سریال پرطرفدار آن از آوریل امسال در قالب یک مینی سریال هشت قسمتی توسط اپل تی وی پلاس در حال پخش است. در سرویس هنر و سینما نقد و بررسی سریال دختران درخشان را بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال دختران درخشان (Shining Girls)

 

تم اصلی سریال دختران درخشان چیست؟

 

  • ژانر: جنایی، درام، معمایی
  • کارگردان: میشل مک لارن
  • نویسنده: سیلکا لوئیزا
  • بازیگران: وگنر مورا، الیزابت ماس، فیلیپا سو، امی برن من، جیمی بل
  • موسیقی: کلودیا سارن
  • محصول کشور: آمریکا
  • اکران: ۲۹ آوریل۲۰۲۲
  • زبان: انگلیسی-آمریکایی
  • امتیاز‌ای ام دی بی: ۷. ۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ ز ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰
  • توزیع‌کننده: اپل تی وی

 

خلاصه داستان سریال دختران درخشان

 

داستان سریال دختران دختران درخشان

 

در دنیای واقعی قاتل‌های سریالی عموماً افرادی منزوی هستند که به شدت از‌ تروما‌های روحی رنج می‌برند و شخصیتی ضد اجتماعی دارند. برخلاف واقعیت در فیلم‌ها و سریال‌ها زیرکی و اسرارآمیز بودن این افراد برجسته می‌شود. شخصیت‌های نابغه و دمدمی مزاج با رفتارهای سادیستی مثل «هانیبال لکتر» در سکوت بره‌ها بیشتر در ذهن نویسندگان شکل می‌گیرند تا جنبه نمایشی آن را افزایش دهد.

در سریال دختران درخشان «کربی» با بازی «الیزابت ماس» نام دختر جوانی است که در سال ۱۹۸۹ مورد یک حمله وحشیانه قرار گرفته ولی خوشبختانه از آن جان سالم به در برده است. این اتفاق اثرات عمیقی روی او گذاشته و  پیامدهای دشواری برای او دارد که باید با آن‌ها کنار بیاید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد آلو و گردو به 3 روش رستورانی با سس مخصوص

نکته بسیار عجیبی در «کربی» وجود دارد. اینکه به صورت پیوسته و مکرر تغییرات عجیب کوچک و بزرگی در زندگی می‌بیند. او برای کنترل این مشکل دائم در دفترچه خود جزئیات کوچک و بزرگ زندگی خود را یادداشت می‌کند. گاهی این اتفاقات و تغییرات کوچک و گاهی بسیار بزرگ هستند. در سریال در صحنه‌ای می‌بینیم که میز کار «کربی» عوض می‌شود و جایی دیگر «کربی» متوجه می‌شود که به جای گربه یک سگ خانگی دارد.

اما تغییرات بزرگی هم اتفاق می‌افتند. در ابتدای سریال او تنها زندگی می‌کند. بعد می‌بیند که با مادرش زندگی می‌کند و در صحنه‌ای هم آپارتمان عوض شده و او با همسر خود در آن زندگی می‌کند.

تقریباً تنها چیزی که در این بین تغییر نمی‌کند علاقه «کربی» به روزنامه نگاری است. او گاهی در هیات یک مسئول بایگانی در روزنامه «سان تایمز» کار می‌کند و گاهی خبرنگار است و با مدل مو و لباسی شیک روی بلوز خود جای زخمی که در سال ۱۹۸۹ برداشته را نشان می‌دهد.

در این میان جسد زنی در فاضلاب شهر پیدا می‌شودکه جزئیات قتل بسیار شبیه به حمله‌ای است که به «کربی» شده است. به همین دلیل پلیس «کربی» را احضار می‌کند. در ادامه با یک قاتل سریالی به اسم «هارپر کورتیس» روبرو می‌شویم که فرد با استعدادی نیست اما شیوه عجیبی برای قتل انتخاب کرده است.

 

تم اصلی سریال دختران درخشان چیست؟

 

تم اصلی سریال دختران درخشان چیست؟

 

ایده مد روز و اصلی سریال (Shining Girls) در واقع زنانی هستند که قربانی مردان بوده‌اند. در داستان تمام زنانی که توسط «هارپر کورتیس» به قتل می‌رسند جزو نخبگان و افراد موفق در جامعه هستند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال بازی ماهی مرکب (Squid Game)

زن قربانی گاه در هیأت زنی است که در کارخانه فولاد کار می‌کند، گاهی زنی است که در یک جنبش فمینیستی زیرزمینی احقاق حقوق زنان فعال است و گاهی در قالب «کربی» به عنوان مظهر زنان ژورنالیست ظاهر می‌شود. در این سریال قاتل موفق‌ترین زن‌ها را انتخاب و به آن‌ها آسیب می‌زده است.

 

 «الیزابت ماس» را بهتر بشناسیم

 

«الیزابت ماس» متولد شهر لس آنجلس در سال ۱۹۸۲ است. در نوجوانی به دلیل علاقه‌ای که به رقص داشت با رویای رقصنده حرفه‌ای شدن به نیویورک نقل مکان کرد. اما در میانه راه به بازیگری علاقمند شد و همین موضوع عامل تغییر مسیر به سمت بازیگری شد.

در سال ۱۹۹۰ «الیزابت ماس» در اولین نقش خود را به عنوان بازیگر در یک سریال کوتاه به نام «lucky chances» که توسط شبکه NBC تولید شد، بازی کرد. او بازیگر سریال‌های متعددی در دهه ۹۰ میلادی بود. در فیلم «دختر آشفته» با «آنجلینا جولی» و «ویونا رایدر» هم بازی شد اما تا یک دهه بعد در بازیگری چندان جدی گرفته نشد.

در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به بازیگران سریال «MedMen» پیوست و این سریال سکوی پرتاب او شد. او با ایفای نقش در این مجموعه در پنج جایزه امی نامزد شد. موفقیت در این سریال «الیزابت ماس» را به یک بازیگر مطرح و چهره‌ای شناخته شده بدل کرد. او توانست نقش اول سریال سرگذشت ندیمه «The Handmade’s Tale» را به دست آورد؛ این سریال بسیار موفق که از روی رمان سرگذشت ندیمه اثر «مارگارت اتوود» ساخته شده بود در سراسر جهان مورد تحسین تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.

 

منبع: ۹tomac

 

کالابرگ الکترونیک