۱۰ مشکلات رایج پوستی در بهار و روش های پیشگیری و درمان

۱۰ مشکلات رایج پوستی در بهار و روش های پیشگیری و درمان


21 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 مشکلات رایج پوستی در بهار و روش های پیشگیری و درمان

آیا شما هم با حساسیت پوستی فصل بهار یا آلرژی بهاری دست و پنجه نرم می‌کنید؟ با فرا رسیدن فصل زیبای بهار، برخی افراد با انواع آلرژی‌ها و حساسیت‌های پوستی یا حتی تنفسی درگیر می‌شوند. دلیل این حساسیت‌ها و مشکلات پوستی در فصل بهار چیست و چطور می‌توان آنها را التیام داد؟ این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش را به بررسی حساسیت پوستی فصل بهار اختصاص داده‌ایم.

 

 

چرا حساسیت و مشکلات پوستی در فصل بهار شایع تر است؟

 

چرا حساسیت پوستی در فصل بهار شایع تر است؟

 

با تغییر فصل و شکوفه دادن درختان و گیاهان، شیوع مشکلات پوستی فصل بهار هم بیشتر رواج پیدا می‌کند. به خاطر تغییر آب و هوا در این فصل، گرد و خاک و گرده افشانی گیاهان، ترکیبات آلرژی‌ زا در هوا افزایش پیدا می‌کند. این ترکیبات از راه‌های تنفسی، روزنه‌ها و ترک‌های پوستی به پوست و بدن راه پیدا می‌کنند.

به همین دلیل بروز انواع آلرژی و حساسیت پوستی فصل بهار، جزو مشکلاتی است که بسیاری افراد با آن مواجه می‌شوند. اما چه آلرژی‌ها و حساسیت‌هایی در این فصل متداول‌تر است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

 

رایج ترین انواع حساسیت پوستی فصل بهار

 

رایج ترین انواع حساسیت پوستی فصل بهار

 

۱-درماتیت برلوک

 

«برلوک درماتیت» یا «درماتیت برلوک» (Berloque Dermatitis) یکی از رایج‌ترین حساسیت‌های پوستی است که ممکن است در فصل بهار با آن مواجه شوید. این آلرژی معمولا ناشی از تحریک پوست در اثر قرار گرفتن در مقابل اشعه ماورای بنفش اتفاق می‌افتد. همچنین استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و عطرها در بروز آن موثر هستند.

 

راه پیشگیری و درمان درماتیت برلوک:

مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از قرمز شدن پوست ناشی از درماتیت، این است که استفاده از محصولی را که به آن حساسیت دارید، متوقف کنید. به مرور مشکل پوستی‌تان هم حل می‌شود.

 

۲- درماتیت تماسی

 

با رشد گل‌ها و گیاهان در فصل بهار، برخی سموم و گرده‌های گل هم آزاد می‌شوند. این گرده‌ها باعث ایجاد حساسیت پوستی و تحریک پوستی و درماتیت تماسی (Contact Dermatitis) خواهند شد.

 

راه پیشگیری و درمان درماتیت تماسی:

برای رفع حساسیت پوستی لکه‌های قرمز و خارش بدن در فصل بهار، می‌توانید از داروخانه کرم مخصوص برای رفع خارش پوست تهیه کنید. در برخی مواقع هم مصرف آنتی‌ هیستامین، موثر است.

 

۳- درماتیت آتوپیک

 

درماتیت آتوپیک (Atopic Dermatitis) نوعی اگزما پوستی در بهار

 

«درماتیت آتوپیک» (Atopic Dermatitis) نوعی اگزما است که ممکن است از طریق وراثت منتقل شود یا برخی شرایط مثل قدم زدن در هوای بهاری، باعث فعال شدن آن شود. ایجاد نقاط قرمز روی پوست و خارش شدید، از نشانه‌های درماتیت آتوپیک است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت روسی خوشمزه با گوشت چرخ کرده طبق دستور اصلی

 

راه پیشگیری و درمان درماتیک اتوپیک:

در صورت تشخیص این آلرژی یا اگزما، با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کرده و کرم یا پماد مخصوص آن را تهیه و استعمال کنید.

 

۴- آکنه‌های بهاری پوستی

 

یکی دیگر از انواع حساسیت پوستی فصل بهار، «آکنه‌های بهاری» (Acne Breakouts) است که به دنبال تعریق بدن در سراسر پوست، نه فقط روی صورت، پدیدار می‌شوند. به صورت کلی این عارضه پوستی، در اثر مسدود شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود.

حتی عواملی مانند برخی باکتری‌های طبیعی پوست یا عرق ایجاد شده در فصل بهار و تابستان در مسدودشدن فولیکول مو در بروز آکنه‌های پوستی تاثیرگذار هستند. پوست برای اینکه جلوی خشکی را بگیرد روغن یا همان «سبوم» ترشح می‌کند.

این ماده در ایجاد آکنه و جوش نقش زیادی دارد. فراموش نکنید که حتی پاک کردن نامناسب عرق از روی پوست، به‌خودی‌خود می‌تواند سبب تحریک پوست و ایجاد جوش شود.

 

راه پیشگیری و درمان آکنه‌های بهاری پوستی:

 

در فصل بهار و با بروز آکنه‌های بهاری توجه کنید که روتین پوستی شما از تمرکز بر روی ایجاد رطوبت پوستی (مثل استفاده از مرطوب‌کننده‌های پوست صورت) باید به سمت کنترل چربی پوست برود. مثلا می‌توان به استفاده‌ی بیشتر و منظم‌تر از ژل شست‌وشوی ضد آکنه اشاره کرد.

برای درمان و پیشگیری از این حساسیت پوستی رایج فصل بهار، همراه خود دستمال مرطوب داشته باشید و چربی اضافه پوست خود را پاک کنید. همچنین از مواد بهداشتی و آرایشی ضد آکنه بیشتر استفاده کنید.

شست‌وشوی لباس‌ها اعم از گرم‌کن، هدبند، کلاه ورزشی و … قبل از پوشیدن مجدد آن‌ها را هم فراموش نکنید. برای تهیه دستمال مرطوب از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

۵- نیش حشرات

 

گزش حشرات (Insect Bites) مخصوصا در فصل بهار، یکی از مشکلات پوستی فصل بهار است. معمولا در این فصل، به خاطر گرده افشانی و رشد گیاهان، سر و کله حشره‌ها هم بیشتر پیدا می‌شود. برخی افراد ممکن است در اثر گزیده‌ شدن توسط حشرات، دچار حساسیت‌های پوستی شوند.

 

راه پیشگیری و درمان نیش حشرات:

می‌توانید برای جلوگیری از نیش زدن حشرات، روی پوستتان سرکه بمالید. البته اگر با بوی آن مشکلی ندارید. استفاده از کرم یا پماد هیدروکورتیزون هم موثر خواهد بود. در کل سعی کنید از پشه بند استفاده کنید و به طور مرتب دوش بگیرید. برای تهیه سرکه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

۶- حساسیت به گرده گیاهان و گل‌ها

 

حساسیت به گرده گیاهان و گل‌هادر بهار

 

گرده گل و گیاه، هم می‌تواند باعث آلرژی پوستی و هم مشکلات تنفسی شود. اگر به گرده‌ها حساسیت تنفسی داشته باشید، ممکن است دچار تنگی تنفس شوید یا آسم‌تان عود کند. اگر هم حساسیت پوستی نشان می‌دهید، با بروز کهیر مواجه خواهید شد.

 

راه پیشگیری و درمان حساسیت به گرده گل و گیاه:

 

اگر مشکلات تنفسی دارید، تا حد ممکن ماسک بزنید. اگر دچار حساسیت پوستی فصل بهار ناشی از مجاورت گرده گیاهان دارید، لباس آزاد بپوشید. می‌توانید از کرم‌های ضد خارش مثل کالاندولا و قرص آنتی هیستامین استفاده کنید.

 

۷- خشک شدن پوست

 

نه تنها پوست صورت، بلکه پوست دست و پا، آرنج و قوزک پا ممکن است در فصل بهار حساس شده و مستعد خشکی شود.

حتما بخوانید  گرمازدگی در نوزادان و کودکان | دلایل، علائم و راه های درمان

 

راه پیشگیری و درمان خشکی پوست:

از کرم‌های مرطوب کننده و کرم آبرسان برای رطوبت‌رسانی و رفع خشکی پوست استفاده کنید. می‌توانید روی موضع، وازلین هم بمالید. برای تهیه کرم مرطوب کننده و وازلین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

۸- پوست خشن

 

پوست خشن از مشکلات پوستی بهار

 

این نوع از حساسیت پوستی فصل بهار که به صورت «خشن شدن پوست» اتفاق می‌افتد، بیشتر در خانم‌ها و دخترهای نوجوان شایع است. روی بازوها، پاها و شکم، در فصل بهار ممکن است احساس خشن و زمخت شدن پوست کنید.

عواملی چون تماس بیشتر با نور خورشید، حضور در استخر، قرارگیری در معرض تهویه‌کننده‌های هوا مثل کولر و… می‌توانند سبب ایجاد خشکی پوست شوند. به طور کلی هر عاملی که سبب کاهش رطوبت و آب موجود در پوست می‌شود، می‌تواند تحریک‌کننده و ایجادکننده‌ خشکی پوست باشد.

 

راه پیشگیری و درمان خشن شدن پوست:

 

بهترین کار برای درمان و التیام این حساسیت، لایه‌برداری هفتگی پوست است. مراقب باشید که در این کار، زیاده روی نکنید تا پوستتان خشک و حساس‌تر نشود. استفاده از مرطوب کننده دارای اسید لاکتیک هم بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. استفاده صحیح از مرطوب‌کننده‌ها در حل این مشکل پوستی بسیار موثر است.

 

۹- تحریک پوست ناشی از خورشید

 

مهم‌ترین دلیل بروز تحریک‌های خورشید روی پوست، بسته شدن منافذ پوست است. در این صورت عرق بدن نمی‌تواند به راحتی از روزنه‌های پوست خارج شود. از طرفی پوست از آب و هوای سرد به آب و هوای گرم منتقل شده است و تعریق بالاتر می‌رود. پس اگر به این نوع از مشکلات پوستی در بهار دچار شدید، نگران نشوید.

 

راه پیشگیری و درمان تحریک پوست ناشی از نور خورشید:

 

برای جلوگیری و درمان پوست تحریک شده از نعناع و کمپرس یخ استفاده کنید.

 

۱۰ – آفتاب سوختگی

 

آفتاب سوختگی در بهار

 

نه تنها در فصل تابستان، بلکه در فصل بهار هم آفتاب به اندازه کافی برای سوزاندن پوستتان درخشان است. پس مراقب پوستتان در برابر خورشید طی فصل بهار باشید.

 

راه پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی:

حتما به صورت مکرر از کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید. در صورت آفتاب سوخته شدن، می‌توانید از ماسک‌های خانگی برای آفتاب سوختگی هم استفاده کنید. برای تهیه کرم ضد آفتاب از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

سوالات متداول

 

علت دانه‌های قرمز روی پوست همراه با خارش در فصل بهار چیست؟

 

درماتیت تماسی واکنشی است که بدن در مقابل تماس با یک ماده حساسیت‌زا و محرک از خود نشان می‌دهد و علائم آن شامل قرمزی، خارش، سوزش و ایجاد تاول‌ بر روی پوست است. این دانه‌های قرمز پوستی در فصل بهار بیشتر به چشم می‌خورد.

 

حساسیت پوست صورت در فصل بهار را چطور درمان کنیم؟

 

برای التیام و درمان حساسیت پوستی، در وهله اول سعی کنید از قرار گرفتن در مکان‌های حساسیت‌زا، تا حد ممکن خودداری کنید. ماسک بزنید یا اگر داروی خاصی برایتان تجویز شده است، آن را مصرف کنید.

علاوه بر این‌ها، باید پوستتان را همیشه مرطوب نگه ‌دارید. بنابراین استفاده از اسپری آب، کرم آبرسان، کرم مرطوب کننده، کرم ضد آفتاب و لوسیون بدن را هرگز فراموش نکنید. همچنین در این فصل سعی کنید آب فراوان بنوشید و لباس‌های نخی و ضد حساسیت بپوشید.

 

منبع: thetalko

 

کالابرگ الکترونیک