طرز تهیه کیک اسمارتیزی به ۲ روش در فر و ماهیتابه

طرز تهیه کیک اسمارتیزی به ۲ روش در فر و ماهیتابه


5 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک اسمارتیزی
فهرست محتوا پنهان

کیک اسمارتیزی را به عنوان یک دسر خوشمزه تست کرده‌اید؟ اسمارتیزهای رنگارنگ به قدری محبوب‌ هستند که به هر دسری که اضافه شوند، هم رنگ جذاب و اشتهاآوری به آن می‌دهند و هم خودشان به تنهایی یا در صورت ترکیب با مواد دیگر، طعم فوق‌العاده‌ای دارند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه کیک اسمارتیزی ساده بدون فر در ماهیتابه و طرز تهیه کیک شکلاتی با اسمارتیز در فر می‌پردازیم.

 

 

طرز تهیه کیک اسمارتیزی شکلاتی در فر

 

طرز تهیه کیک اسمارتیزی شکلاتی

 

مواد لازم برای تهیه کیک اسمارتیزی شکلاتی در فر

 

آرد سفید: ۲۲۵ گرم
کره: ۲۵۰ گرم
شکلات تلخ: ۲۵۰ گرم
پودر کاکائو: ۵۰ گرم
اسمارتیز: ۷۰۰ گرم
تخم مرغ: ۳ عدد
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی(یا به میزان دلخواه)

 

 

مراحل طرز تهیه کیک اسمارتیزی شکلاتی در فر

 

برای درست کردن کیک اسمارتیزی شکلاتی ابتدا باید کیک شکلاتی را در فر درست کنید. سپس سس شکلاتی روی آن را تهیه کرده و بعد از پخت کیک به آن اضافه کنید. در آخر هم روی سس شکلاتی را با اسمارتیز تزیین کنید. این کیک برای پخت به ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. آماده سازی مواد هم حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

 

مرحله اول: مواد کیک شکلاتی اسمارتیزی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسمارتیزی شکلاتی، مواد موردنیاز را از ۳۰ دقیقه قبل در خارج یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند. فر را روشن و روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف و دیوازه یک قالب کیک (ترجیحا به شکل گرد) را با کمی روغن چرب کنید و کف آن را یک کاغذ روغنی بیندازید و کنار بگذارید. آرد و بیکینگ پودر را ۲ بار از الک ریز بگذارنید و در یک ظرف جدا بریزید.

 

 

مرحله دوم: شکر، آب و نصف کره را روی حرارت بگذارید

 

در یک قابلمه، شکر، یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب و نصف میزان کره‌ای را که داشتید (۱۲۵ گرم) بریزید و مواد را به هم بزنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا کره و شکر با گرمای آب ذوب شوند. حدود ۵ تا ۷ دقیقه زمان نیاز دارید، سپس حرارت را خاموش کنید و قابلمه را بردارید تا محلول از دما بیفتد و خنک شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه نودل سیاه (جاجانگمیون کره ای) با تمام فوت و فن ها

 

 

مرحله سوم: پودر کاکائو، تخم مرغ و آرد را اضافه کنید

 

به ظرفی که آرد و بیکینگ پودر الک شده را در آن ریخته بودید، پودر کاکائو را اضافه کنید و به هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. در یک کاسه جداگانه، تخم مرغ‌ها را بشکنید و با چنگال به هم بزنید تا زرده و سفیده کاملا مخلوط شوند و لختگی آن‌ها از بین برود. تخم‌ مرغ‌ها را به آرد اضافه کنید. سپس محلول شکر، آب و کره را که کاملا خنک شده است، به مواد آردی اضافه کنید.

 

 

مرحله چهارم: کیک اسمارتیزی شکلاتی را در فر بگذارید

 

همه مواد را به هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. بعد از این‌که مایه کیک‌ اسمارتیزی آماده شد، آن را در قالبی که آماده کرده بودید، بریزید و در طبقه وسط فر قرار دهید. حدود ۴۵ دقیقه باید قالب در فر بماند ولی از دقیقه ۴۰ با خلال دندان کیک را تست کنید. اگر مواد کیک به خلال نچسبید، کیک آماده است. قالب کیک را بیرون بیاورید. سپس حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کیک سرد شود.

 

 

مرحله پنجم: سس روی کیک اسمارتیزی را آماده کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسمارتیزی شکلاتی، شکلات تلخ را خرد کنید و در یک ظرف بریزید. بقیه کره (۱۲۵ گرم) را به کاسه اضافه کنید و ظرف را روی بخار آب بگذارید تا شکلات و کره به روش بن‌ماری ذوب شوند. بعد از حل شدن کامل کره و شکلات، حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا دمای محلول پایین بیاید، سپس آن را روی کیک پخته شده بریزید.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله ششم: اسمارتیزها را روی کیک بریزید

 

در آخر، اسمارتیزها را روی سس شکلاتی کیک کمی فشار دهید تا کاملا بچسبند. می‌توانید برای این‌که زودتر اسمارتیزها بچسبند، کیک را در یخچال قرار دهید. بعد از آماده شدن، کیک شکلاتی اسمارتیزی را همراه با چای دو رنگ مجلسی یا انواع قهوه دمی سرو کنید.

 

 

طرز تهیه کیک اسمارتیزی ساده بدون فر

 

طرز تهیه کیک اسمارتیزی ساده بدون فر

 

مواد لازم برای تهیه کیک اسمارتیزی بدون فر

 

آرد سفید: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
کره: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
تخم مرغ: ۱ عدد
بیکینگ پودر: ۱ قتشق چای‌خوری
زرده تخم مرغ: ۱ عدد
وانیل: ۲ قاشق چای‌خوری
شکلات تخته‌ای: ۱۰۰ گرم
شکلات چیپسی: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
اسمارتیز: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
نمک: نوک قاشق چای‌خوری

 

 

مراحل طرز تهیه کیک اسمارتیزی ساده بدون فر در تابه

در طرز تهیه کیک اسمارتیزی ساده می‌توانید شکلات و شکلات چیپسی را حذف کنید ولی اضافه کردن این شکلات‌ها می‌تواند طعم کیک شما را لذیذتر کند. برای درست کردن این کیک نیاز به فر ندارید و می‌توانید مواد کیک را در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. فقط به خاطر داشته باشید که حتی‌الامکان از باز کردن در تابه تا زمان پخت کامل کیک خودداری کنید تا پف کیک از بین نرود. این کیک ۳۰ دقیقه زمان برای آماده‌سازی مواد و ۴۰ دقیقه برای پخت روی حرارت ملایم نیاز دارد.

حتما بخوانید  6 روش درست فریز کردن رب گوجه فرنگی برای نگهداری طولانی

 

 

مرحله اول: آرد، نمک و بیکینک پودر را الک کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک اسمارتیزی ساده، آرد سفید، نمک و بیکینگ پودر را دو بار الک کنید و در یک ظرف جدا بگذارید. کره و تخم مرغ را هم از ۳۰ دقیقه قبل از یخچال خارج کنید. کره نرم شده در دمای محیط را با شکر در یک ظرف بریزید و حدود ۴ دقیقه با همزن به هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند و بافت کره پفکی و پوک شود.

 

 

مرحله دوم: آرد را به زرده تخم مرغ، شکر، کره و دیگر مواد اضافه کنید

 

یک زرده تخم مرغ را از سفید جدا کنید. حالا تخم مرغ کامل، زرده تخم مرغ و وانیل را به مواد اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. ۲ دقیقه هم زدن کافی است تا مخلوطی یکدست داشته باشید. سپس آرد سفید را به تدریج و طی ۲ تا ۳ مرحله اضافه کنید تا کاملا ترکیب شوند.

 

خمیر یا مایه کیک ساده که آماده شد، یک تابه نچسب و ترجیحا دو طرفه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. کف و دیواره تابه را با کمی روغن یا کره چرب کنید.

 

 

مرحله سوم: شکلات تخته‌ای و چیپسی را اضافه کنید

 

تا زمان گرم شدن تابه، شکلات تخته‌ای را رنده و نصف آن را با شکلات چیپسی به مایه یا خمیر کیک اضافه کنید و هم بزنید تا در همه مخلوط پخش شوند. مایه کیک را در تابه گرم شده بریزید و نصف بقیه شکلات تخته‌ای رنده شده را روی کیک بپاشید. روی خمیر کیک را به میران دلخواه اسمارتیز بریزید و کیک را تزیین کنید.

 

روی در تابه دم‌کنی بگذارید و حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه (بسته به حرارت شعله) تابه را روی شعله ملایم بگذارید. بعد از آماده شدن کیک آن را با چای یا قهوه ترک یا هر نوع نوشیدنی گرم و سرد دیگری که دوست دارید سرو کنید.

 

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه کیک اسمارتیزی، اسمارتیزها را چه زمانی اضافه کنیم؟

 

در طرز تهیه کیک اسمارتیزی، اسمارتیزها را چه زمانی اضافه کنیم؟

 

معمولا اسمارتیز برای تزیین روی کیک به کار می‌رود. اسمارتیزها معمولا روی سس یا قبل از پخت، روی خمیر کیک پاشیده می‌شوند. اگر هم می‌خواهید کیک شکم‌پر درست کنید، می‌توانید اسمارتیزها را داخل کیک بریزید.

 

چه میزان اسمارتیز برای طرز تهیه کیک اسمارتیزی لازم است؟

 

میزان اسمارتیزی که برای تهیه کیک اسمارتیزی استفاده می‌کنید کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید آن را کمتر یا زیادتر از اندازه‌ای که در دستور تهیه آمده است، به کار ببرید.

 

آیا خمیر کیک اسمارتیزی نیاز به استراحت دارد؟

 

خیر. مایه کیک فقط کافی است برای یکدست شدن، با لیسک و ملایم هم زده شود. بعد از آن می‌توان از آن برای طرز تهیه کیک اسمارتیزی استفاده کرد.

 

کالابرگ الکترونیک