طرز تهیه آبغوره به ۲ روش با دستگاه و بدون دستگاه

طرز تهیه آبغوره به ۲ روش با دستگاه و بدون دستگاه


18 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آبغوره خانگی

آبغوره یکی از خوش طعم ترین ترکیبات سالاد شیرازی و یک طعم دهنده بی‌نظیر برای انواع غذاهای ایرانی و سنتی است. بسیاری از افراد که با طرز تهیه آبغوره خانگی آشنا نیستند، هر ساله مقداری آبغوره از بیرون تهیه می‌کنند که گاهی از طبیعی بودن آن مطمئن نیستند. اما باید بدانید که دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی بسیار راحت است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه آبغوره خوشمزه و سالم، درست کردن آبغوره با دستگاه و تهیه آبغوره بدون دستگاه و همچنین فوت و فن درست کردن آبغوره در خانه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه آبغوره خانگی سالم آشنا خواهید شد.

 

 

طرز تهیه آبغوره خانگی با دستگاه

 

طرز تهیه آبغوره خانگی با دستگاه

کالری در هر ۱۰۰ گرم آبغوره: ۵۳ کالری

زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

 

 

مواد لازم در طرز تهیه آبغوره خانگی خوشمزه

 

  • غوره تازه: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار کم

 

 

مراحل طرز تهیه آبغوره خانگی خوشمزه با دستگاه

 

مراحل طرز تهیه آبغوره خانگی خوشمزه با دستگاه

 

درست کردن آبغوره خانگی و تازه در خانه کار بسیار راحتی است. شما می‌توانید این آبغوره را به روش‌های مختلف تهیه کنید و تا مدت‌ها از آن استفاده کنید. چه در خانه مخلوط کن یا دستگاه آبمیوه گیری داشته باشید و چه نداشته باشید، به هر حال می‌توانید در عرض چند دقیقه یک آبغوره سالم و باکیفیت آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آبغوره با دستگاه آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ جدا کردن ساقه غوره‌ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه آبغوره با دستگاه باید غوره‌ها را از ساقه جدا کنید و تمام ساقه‌های کوتاهی که به انتهای غوره چسبیده‌اند را همراه با شاخ و برگ‌های اضافی از آن‌ها جدا نمایید.

 

 

مرحله دوم؛ شستن غوره‌ها برای تهیه آبغوره

 

شستن غوره‌ها برای درست کردن آب غوره

 

بعد از این که همه غوره‌ها را تمیز کردید، در این مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی سالم باید همه غوره‌ها را داخل آبکش بریزید و خوب بشویید. سپس آن‌ها را برای چند دقیقه به حال خود بگذارید تا آب اضافی از غوره‌ها خارج شود.

 

 

مرحله سوم؛ آبگیری غوره

 

در سومین مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی باید با استفاده از دستگاه مخلوط کن یا آبمیوه گیری، غوره‌ها را آب بگیرید.  در صورتی که از آب میوه گیری استفاده کنید، معمولاً پوست و هسته غوره پشت فیلتر می‌ماند و از همین رو بعد از آبگیری شما یک آبغوره یکدست و زلال خواهید داشت. اما اگر برای آبگیری غوره‌ها از مخلوط کن یا میکسر استفاده کنید، لازم است بعد از آبگیری مرحله فیلتر کردن را نیز انجام دهید.

 

 

مرحله چهارم؛ فیلتر کردن آبغوره

 

فیلتر کردن آبغوره

 

بعد از آبگیری یا میکس کردن آبغوره اگر آب غوره شما زلال نیست و یا آن را با گوشت و پوست غوره میکس کرده‌اید، می‌توانید غوره میکس شده را داخل یک پارچه نخی یا تنظیف بریزید و خوب فشار دهید تا آب آن خارج شود. روش بعدی برای فیلتر کردن آبغوره ریختن آن داخل الک یا آبکش است.

حتما بخوانید  طرز تهیه مافین ذرت به ۳ روش مختلف | پیش غذای شیک و خوشمزه

 

 

مرحله پنجم؛ جوشاندن آبغوره

 

بعد از این که آبغوره‌ها را فیلتر کردید، در این مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی باید سراغ جوشاندن آبغوره‌ بروید. برای این کار باید آبغوره را داخل قابلمه بریزید. سپس آن را تا حدی بجوشانید که غلظت آبغوره شما بیشتر شود و اندازه آن تقریباً نصف شود. این کار موجب می‌شود تا آبغوره شما فضای کمتری را اشغال کند و خوشرنگ‌تر شود.

 

 

مرحله ششم؛ اضافه کردن مقداری نمک به آبغوره

 

بعد از جوشاندن آبغوره می‌توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که افرادی که فشار خون بالا دارند، نباید مقدار نمک زیادی به آبغوره اضافه کنند.

 

 

مرحله هفتم؛ ریختن آبغوره در شیشه

 

بعد از جوشاندن آبغوره صبر کنید تا کاملاً خنک شود. سپس یک شیشه با درب محکم انتخاب کنید و آبغوره را داخل شیشه بریزید و سپس درب آن را کاملا محکم کنید.

 

 

مرحله هشتم؛ قرار دادن آبغوره در آفتاب

 

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای خوشرنگ شدن آبغوره قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. برای این کار باید شیشه آبغوره را برای مدتی جلوی آفتاب قرار دهید تا رنگ آن قرمز شود. سپس می‌توانید شیشه آبغوره را داخل کابینت قرار دهید.

 

 

طرز تهیه آبغوره بدون دستگاه

 

طرز تهیه آبغوره بدون دستگاه

 

برای درست کردن آبغوره بدون دستگاه می‌توانید غوره‌ها را با استفاده از هاون دستی یا گوشتکوب بکوبید. سپس آن‌ها را لای پارچه قرار دهید و خوب فشار دهید تا آب غوره از آن خارج شود. در نهایت می‌توانید سایر مراحل درست کردن آبغوره را همانند روش بالا انجام دهید.

 

 

طرز تهیه رب غوره

 

برای درست کردن رب غوره باید غوره‌ها را با مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. تا زمانی که غوره‌ها نرم شوند، درب قابلمه را روی آن قرار دهید. سپس غوره را از صافی رد کنید و آب آن را دوباره بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد. در نهایت می‌توانید رب غره را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

 

 

طرز تهیه گرد غوره

 

یکی دیگر از روش‌های استفاده از غوره درست کردن «گرد غوره» است. برای درست کردن گرد غوره باید غوره‌ها را با دقت بشویید. سپس آن‌ها را برای چند هفته روی پارچه پهن کنید تا خشک شوند. در نهایت غوره‌های خشک شده را آسیاب کنید و از آن برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. برای افزایش ماندگاری گرد غوره بهتر است کمی نمک به آن اضافه کنید.

 

 

نگهداری از آبغوره

 

نگهداری از آبغوره

 

  • برای نگهداری از آبغوره بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. قرار دادن آبغوره در ظروف پلاستیکی موجب می‌شود تا واکنش‌های شیمیایی در ظروف پلاستیکی ایجاد شود و موجب ورود مواد سمی و سرطان‌زا در آبغوره شود. توجه داشته باشید که هر چقدر ظروف شیشه‌ای برای نگهداری از آبغوره تیره‌تر باشد و یا نور کمتری با شیشه برخورد کند، مدت زمان نگهداری از آبغوره نیز بیشتر خواهد بود.

 

  • بسیاری از افراد در قدیم بعد از کپک زدن آبغوره، قسمت آلوده را جدا می‌کردند و سپس بقیه آبغوره را مصرف می‌کردند. اما امروزه مطالعات نشان می‌دهد که کپک می‌تواند به راحتی به تمام آبغوره نفوذ کند و موجب ایجاد مسمومیت شود. بنابراین به هیچ عنوان از آبغوره کپک زده استفاده نکنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه شیر برنج ساده با تصاویر مرحله ای + فیلم آموزش

 

  • برای افزایش ماندگاری آبغوره بهتر است قبل از ریختن آبغوره در شیشه، شیشه را استریل کنید. برای این کار باید شیشه را بشویید و سپس به صورت افقی داخل قابلمه مقداری آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید بجوشد تا استریل شود.

 

  • برای برداشتن آبغوره از شیشه به هیچ عنوان از قاشق‌های چرب و خیس استفاده نکنید، زیرا ورود چربی و آب موجب فاسد شدن آبغوره می‌شود.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبغوره خانگی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آبغوره خانگی

 

  • برای فیلتر کردن آبغوره بهتر است بعد از آبگیری، آن را برای چند دقیقه داخل ظرف قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا پالپ‌های غوره زیر آبغوره جمع شوند. سپس می‌توانید آبغوره را جدا کنید و بخش‌های زیرین آبغوره را داخل یک تنظیف یا پارچه نخی بریزید و فشار دهید تا آبغوره از آن خارج شود.

 

  • به عنوان فوت و فن درست کردن آبغوره باید بدانید که جدا نکردن پالپ‌های غوره موجب می‌شود تا آبغوره شما خوش رنگ‌تر شود و ماندگاری آن افزایش پیدا کند.

 

  • برای قرار دادن آبغوره زیر نور آفتاب حتماً چند سانتی‌متر آبغوره را کمتر داخل شیشه بریزید تا با قرار گرفتن در زیر نور لبریز نشود. بعد از جوشش آبغوره می‌توانید آن را از زیر نور آفتاب بردارید و یک قاشق روغن زیتون یا روغن کنجد به آن اضافه کنید تا هوا به آبغوره نرسد و کپک نزد.

 

  • در زمان جوشیدن آبغوره بهتر است کف روی آن را بردارید. این کار موجب خوش رنگ‌تر شدن آبغوره شما می‌شود.

 

  • برای تهیه آبغوره سعی کنید از غوره تازه و باکیفیت استفاده کنید. معمولاً غوره عسگری برای درست کردن آبغوره مناسب‌تر است، زیرا هسته ندارد و طعم بهتری دارد.

 

  • در دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی قبل از آبگیری غوره‌ها حتماً ساقه غوره را جدا کنید، زیرا وجود دم یا ساقه غوره موجب گس شدن طعم آبغوره می‌شود.

 

  • برای نگهداری آبغوره بهتر است آن را داخل شیشه‌های کوچک بریزید تا استفاده از آن راحت‌تر باشد.

 

  • در طرز تهیه آبغوره قرمز خانگی تنها لازم است آبغوره را کمی بجوشانید، سپس بعد از تهیه، آبغوره را زیر نور آفتاب قرار دهید تا خوشرنگ شود.

 

  • در صورتی که آبغوره را نمی‌جوشانید، بهتر است آن را در یک ظرف شیشه‌ای در بسته در یخچال قرار دهید.

 

  • فراموش نکنید در طرز تهیه آبغوره با مخلوط کن حتماً آبغوره را به خوبی از فیلتر رد کنید تا زلال شود.

 

  • دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، بسیار راحت است. به یاد داشته باشید که اگر در طرز تهیه آبغوره خانگی از روشی اصولی و درست استفاده کنید و نکات و فوت و فن‌های آن توجه کنید، آبغوره شما برای مدت زمان زیادی قابل استفاده خواهد بود و کیفیت خود را حفظ می‌کند.

 

 

سوالات متداول

 

 

بهترین دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی چیست؟

 

در دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی می‌توانید آبغوره را بعد از آبگیری بجوشانید تا غلیظ شود. سپس آن را زیر نور آفتاب قرار دهید تا رنگ بگیرد.

 

 

چطور می‌توان بدون جوشاندن غوره، آبغوره را درست کرد؟

 

اگر نمی‌خواهید آبغوره را بجوشانید و دوست دارید به صورت طبیعی نگهداری کنید، می‌توانید آبغوره را بعد از آبگیری در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و سپس در یخچال نگهداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک