۲۰ فوت و فن دلمه برگ مو خوشمزه از ادویه تا سبزی و نحوه پیچیدن

۲۰ فوت و فن دلمه برگ مو خوشمزه از ادویه تا سبزی و نحوه پیچیدن


17 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 فوت و فن دلمه برگ مو خوشمزه از ادویه تا سبزی و نحوه پیچیدن

فوت و فن خوشمزه شدن دلمه برگ مو را بلد هستید؟ دلمه برگ مو از انواع دلمه خوشمزه است که معمولاً مادرها و مادربزرگ‌ها مهارت خاصی در درست کردن آن دارند. حقیقت این است که طرز تهیه دلمه برگ مو خانگی بسیار ساده است، اما برای درست کردن این غذا باید فوت و فن‌های تهیه آن را بدانید تا طعم و مزه دلمه شما لذیذ و اصیل شود. اما مهم‌ترین فوت و فن دلمه برگ مو خوشمزه چیست؟ آیا چیزی در مورد بهترین روش پخت و دستور دلمه برگ مو می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با چند فوت و فن دلمه برگ موی خانگی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فوت و فن تهیه دلمه برگ مو در منزل پاسخ خواهیم داد.

 

 

ترکیب سبزی دلمه برگ مو چیست؟

 

سبزی دلمه برگ مو چیست؟

 

برای تهیه دلمه برگ مو معمولاً از ترکیب سبزی‌هایی مثل گشنیز، جعفری، نعنا و ترخون تازه استفاده می‌شود. برخی افراد برای تهیه دلمه خانگی از مقداری برگ پیازچه نیز استفاده می‌کنند که این کار طعم بی‌نظیری به دلمه شما می‌بخشد.

توصیه می‌شود برای درست کردن دلمه برگ مو حتماً از سبزی تازه استفاده کنید و ساقه سبزی‌ها را قبل از خرد کردن جدا کنید و فقط برگ‌های سبزی را خرد کنید.

 

چطور برگ مناسبی برای دلمه برگ مو انتخاب کنیم؟

 

چطور برگ مناسبی برای دلمه برگ مو انتخاب کنیم؟

 

مهم‌ترین فوت و فن دلمه برگ مو انتخاب برگ موی مناسب برای تهیه این غذا است. برگ‌هایی که برای تهیه دلمه برگ مو انتخاب می‌کنید باید تازه و شاداب باشند و رنگ آن‌ها سبز روشن باشد.

برگ‌های تیره و ضخیم برای تهیه دلمه برگ مو مناسب نیستند و طعم خوبی ندارند، بنابراین موقع چیدن برگ مو یا خرید آن به دنبال برگ‌هایی باشید که نازک‌تر، روشن‌تر و تازه‌تر هستند. بهتر است برگ‌هایی را انتخاب کنید که اندازه کف دست شما هستند.

هر چقدر برگ موها تیره‌تر و ضخیم‌تر باشند، سن بیشتری دارند و این برگ‌ها بعد از پخت موجب سفت شدن دلمه می‌شوند و نیاز به پخت بیشتری دارند. بعد از انتخاب برگ باید آن‌ها را به آرامی بشویید. سپس برگ‌ها را برای ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانید تا نرم شوند و حالت شکننده نداشته باشند.

در صورتی که برگ موی شما کمی ضخیم است، بهتر است برگ‌ها را چند دقیقه بیشتر بجوشانید. اگر فصل برگ مو تازه نیست می‌توانید برای تهیه دلمه برگ مو از کنسرو برگ مو استفاده کنید.

 

چاشنی دلمه برگ مو چیست؟

 

چاشنی دلمه برگ مو چیست؟

 

برای خوش طعم شدن دلمه برگ مو باید از مقداری سرکه یا آبلیمو در سس دلمه‌ها استفاده کنید. اضافه کردن مقداری شکر به سس دلمه موجب می‌شود تا طعم دلمه شما کمی ملس شود. برخی افراد برای تهیه دلمه برگ مو از ادویه خاصی استفاده نمی‌کنند، اما در صورت تمایل می‌توانید مقداری دارچین و یا پودر سیر را به غذا اضافه کنید.

حتما بخوانید  ۶ مدل طرز تهیه سوپ شلغم مجلسی و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

بهترین ادویه دلمه برگ مو استفاده از ترکیب فلفل سیاه، پودر فلفل قرمز، دارچین، پودر گل محمدی، زردچوبه، پودر سیر و نمک است. می‌توانید آبلیمو، شکر، سرکه، پودر فلفل، دارچین، زردچوبه، پودر سیر و نمک را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

برخی افراد برای طعم دادن به دلمه برگ مو از رب انار ملس استفاده می‌کنند و برخی دیگر رب گوجه فرنگی را با سرکه یا آبلیمو و مقداری شکر مخلوط می‌کنند و آن را به عنوان سس دلمه روی آن می‌ریزند. می‌توانید رب انار و رب گوجه فرنگی را هم به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

روش تردتر شدن دلمه برگ مو چیست؟

 

روش تردتر شدن دلمه برگ مو چیست؟

 

به عنوان فوت و فن دلمه برگ مو باید بدانید که هر چقدر دلمه شما بافت لطیف‌تر و تردتری داشته باشد، خوشمزه‌تر خواهد بود. برای ترد شدن دلمه برگ مو می‌توانید بعد از آماده شدن دلمه‌ها آن‌ها را برای ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید.

این کار موجب می‌شود تا دلمه‌های شما ترد و خوشمزه‌تر شوند. اگر به مایکروویو دسترسی ندارید، می‌توانید دلمه‌ها را چند دقیقه در فر یا توستر بگذارید.

 

علت وا رفتن دلمه برگ مو

 

علت وا رفتن دلمه برگ مو

 

یک فوت و فن دلمه برگ مو که از وا رفتن آن جلوگیری می‌کند، اضافه کردن آب به اندازه کافی است. در صورتی که آب زیادی به دلمه‌ها اضافه کنید، ممکن است تمام دلمه‌ها شل شوند و از هم بپاشند. به خاطر داشته باشید که آب را به اندازه‌ای اضافه کنید که پایین‌تر از سطح دلمه‌ها باشد.

انتخاب برگ موهای کوچک که نمی‌توان به خوبی آن‌ها را بقچه کرد نیز یکی دیگر از دلایل وا رفتن دلمه برگ مو است. برای انتخاب برگ مو بهتر است برگ‌هایی با اندازه کف دست را انتخاب کنید. اگر اندازه برگ شما کوچک است، می‌توانید ۲ برگ را روی هم قرار دهید و بعد دلمه را آماده کنید.

فراموش نکنید برای جلوگیری از وا رفتن دلمه‌ها در قسمت پایین قابلمه حتماً چند عدد برگ کف قابلمه بچینید و بعد دلمه‌ها را به صورت وارونه در قابلمه بچینید و یک بشقاب را به صورت برعکس روی دلمه‌ها قرار دهید تا شکل دلمه‌ها تا انتخاب پخت حفظ شود.

 

فوت و فن‌های پیچیدن دلمه برگ مو

 

فوت و فن‌های پیچیدن دلمه برگ مو

 

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه دلمه برگ مو خانگی روش پیچیدن دلمه است. برای شروع باید برگ‌ها را چند دقیقه در آب بجوشانید. سپس یک لایه از برگ موها را کف قابلمه قرار دهید تا در زمان پخت دلمه‌ها به کف قابلمه شما نچسبند.

سپس برگ‌ها را به نوبت روی قسمت پشت برگ پهن کنید. درواقع قسمت براق و صاف برگ باید در بخش خارجی آن قرار بگیرد. مقداری از مواد داخل دلمه را در وسط برگ قرار دهید. سپس برگ‌ها را به آرامی و به صورت بقچه‌ای یا رولی ببندید.

برای پیچیدن دلمه برگ مو به صورت رولی ابتدا باید دو طرف برگ را به وسط جمع کنید. سپس از قسمت زیر برگ را رول کنید.

 

تنظیم شعله گاز برای پخت دلمه برگ مو

 

تنظیم شعله گاز برای پخت دلمه برگ مو

 

برای پخت دلمه برگ مو باید حرارت شعله گاز را روی حالت متوسط تنظیم کنید. زیاد بودن شعله گاز موجب تبخیر شدن آب درون قابلمه و سوختن دلمه‌ها می‌شود. از طرفی کم بودن شعله گاز نیز زمان پخت را طولانی می‌کند و موجب می‌شود دلمه شما بیش از حد نرم و پخته شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ترش مازندرانی + ترکیب سبزی آش ترش مازندرانی

 

فوت و فن‌هایی که باید در مورد طرز تهیه دلمه برگ مو بدانید

 

فوت و فن‌هایی که باید در مورد طرز تهیه دلمه برگ مو بدانید

 

*قبل از پخت لپه برای تهیه دلمه برگ مو حتماً آن را برای چند ساعت بخیسانید که نفخ آن گرفته شود.

*قبل از پخت برنج حتماً آن را چند ساعت در آب نمک بخیسانید.

*اگر دوست دارید طعم دلمه شما کمی ترش باشد، شکر را حذف کنید.

*بهترین روش پخت و دستور دلمه برگ مو این است که برای خوش طعم شدن آن مقداری آب گوشت در سس دلمه‌ها بریزید و اجازه دهید دلمه‌ها در آب گوشت بجوشند تا خوش طعم تر شوند.

*اگر گیاهخوار هستید و یا به هر دلیلی از گوشت استفاده نمی‌کنید، می‌توانید گوشت چرخ کرده را از این غذا حذف کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری سویا را همراه با پیاز سرخ کنید و این غذا را به صورت کاملاً گیاهی تهیه کنید.

*بعد از پیچیدن دلمه‌ها باید آن‌ها را به صورت فشرده و به پشت داخل قابلمه قرار دهید و سپس چاشنی دلمه را روی آن بریزید. این فوت و فن دلمه خوشمزه از وا رفتن دلمه‌ها جلوگیری می‌کند.

*برای تهیه دلمه برگ مو با رب انار باید برای تهیه سس دلمه از مقداری رب انار به جای سرکه و آبلیمو اضافه کنید.

*قبل از سرو کردن دلمه برگ مو صبر کنید تا غذا کمی سرد شود و سپس آن را به ظرف مورد نظرتان منتقل کنید. این فوت و فن دلمه برگ مو از وا رفتن و ریختن دلمه‌ها جلوگیری می‌کند.

*یک فوت و فن دلمه خوشمزه این است که یک عدد عصاره گوشت یا اگر گیاهخوار هستید عصاره گیاهی به سس دلمه اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید انواع عصاره را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

*برای تزیین دلمه برگ مو می‌توانید از مقداری پیاز داغ و زرشک استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود اطراف ظرف را با جعفری تازه پر کنید و چند برش لیمو ترش تازه نیز در کنار آن قرار دهید. می‌توانید پیاز داغ و زرشک را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

سوالات متداول

 

برای تهیه دلمه برگ مو از چه موادی استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه دلمه برگ موی خانگی از برگ تازه مو، پیاز، برنج، لپه، سبزی دلمه، گوشت چرخ کرده، شکر، سرکه، ادویه و رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود.

 

علت سفت شدن دلمه برگ مو چیست؟

 

یکی از مهم‌ترین نکات دلمه برگ مو و علت سفت شدن آن این است که برای تهیه این غذا از برگ‌های پیر ضخیم استفاده می‌شود. برای درست کردن دلمه برگ مو باید از برگ‌های تازه، نازک و سبز روشن استفاده کنید. در صورتی که برگ موها به درستی با آب یا سس مخصوص دلمه نپزند نیز ممکن است دلمه شما سفت شود.

 

چاشنی دلمه برگ مو را کی اضافه کنیم؟

 

چاشنی یا سس دلمه برگ مو را باید بعد از پیچیدن دلمه‌ها و چیدن آن‌ها در قابلمه اضافه کنید و دلمه‌ها را در چاشنی بجوشانید تا طعم بگیرند.

 

 

کالابرگ الکترونیک