طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی + فیلم آموزش تهیه


28 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی + فیلم آموزش تهیه

دلمه یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای بین‌المللی است که برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین یک دورهمی خانوادگی لذت‌بخش، انتخاب شگفت انگیزی به عنوان یک غذای نونی برای شام و غذای مناسب افطار نونی محسوب می‌شود. معمولاً دلمه به روش‌های مختلفی آماده می‌شود. اما طرز تهیه انواع دلمه چگونه است؟ مواد لازم برای انواع دلمه چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا چیزی در مورد طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه انواع دلمه مجلسی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دستور پخت انواع دلمه پاسخ می‌دهیم.

 

طرز تهیه انواع دلمه

 

طرز تهیه انواع دلمه

 

معمولاً برای افرادی که به آشپزی علاقه دارند، دلمه یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. یک غذای متفاوت و دلچسب که می‌توانید آن را با استفاده از مواد اولیه متفاوت و به شیوه‌های مختلفی طبخ کنید. به طور کلی مواد لازم برای انواع دلمه مقداری با هم متفاوت است و موادی که برای داخل انواع دلمه کلم استفاده می‌شود، با مواد میانی انواع دلمه سیب زمینی فرق دارد. اما شما می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان مواد لازم در دستور پخت انواع دلمه را کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی در شیراز، اصفهان و سایر شهرها طعم‌های نسبتاً مختلفی دارد و این تفاوت‌ها موجب شده تا این غذای خوشمزه با هر ذائقه و مزاجی سازگار باشد. آشنایی با دستور تهیه انواع دلمه به شما کمک می‌کند که تنوع غذایی هفتگی‌تان را افزایش دهید و هر بار یک مدل دلمه خوشمزه و مجلسی را آماده کنید. اگر دوست دارید طرز تهیه دلمه فلفل دلمه‌ای مجلسی را یاد بگیرید و با طرز تهیه انواع دلمه‌های خوشمزه آشنا شوید، در ادامه این بخش پیشنهادهای جذابی برای شما داریم.

 

۱- دلمه برگ مو با رب انار

 

دلمه برگ مو با رب انار

 

اگر به دنبال طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی با طعمی فوق‌العاده هستید، پیشنهاد ما «دلمه برگ مو با رب انار» است. این دلمه طعمی ملس و بسیار خوش طعم دارد و درست کردن آن بسیار راحت است. برای تهیه دلمه برگ مو با رب انار، ابتدا برنج را خیس کنید. اگر از کنسرو برگ مو استفاده می‌کنید حتماً برگ موها را به مدت ۲ تا سه ساعت در آب بخیسانید. برگ موهای کنسروی نمک زیادی دارند و شور هستند. پس مراقب نمک مایه دلمه باشید.

بعد از این مدت برگ موها را با آب بشورید و در یک آبکش کنار بگذارید تا آبشان گرفته شود. برای مطالعه ادامه طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار کلیک کنید.

 

 

۲- دلمه برگ مو شیرازی

 

دلمه برگ مو شیرازی

 

یکی از خوشمزه‌ترین انواع دلمه برگ مو متعلق به شهر شیراز است. هر چند که طرز تهیه دلمه برگ مو شیراز شباهت زیادی به سایر دلمه‌ها دارد اما به هر حال در روش سنتی طرز تهیه دلمه برگ مو یا «دلمه برگ رِز شیرازی» از سبزی‌ها و چاشنی‌های خاصی استفاده می‌شود و از همین رو این غذا در دسته محبوب‌ترین انواع دلمه برگ مو قرار می‌گیرد.

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو به روش شیرازی باید برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک بخیسانید. سپس به سراغ لپه بروید. بعد از شستن لپه‌ها آن‌ها را داخل یک ظرف بریزید و در آب بخیسانید. این کار موجب می‌شود تا لپه سریع‌تر پخته شود و نفخ آن گرفته شود.

برای خواندن ادامه طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی خوشمزه و مجلسی به دو روش مختلف می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی مراجعه کنید.

 

۳- دلمه بادمجان

 

دلمه بادمجان از انواع دلمه

 

اگر به دنبال طرز تهیه انواع دلمه‌های خاص و خوشمزه هستید، پس بهتر است «دلمه بادمجان» را امتحان کنید. دلمه بادمجان یک دلمه خوشمزه و مجلسی است که می‌توانید آن را به روش‌های متفاوتی آماده کنید.

طیف موادی که در طرز تهیه دلمه بادمجان می‌توانید استفاده کنید آن قدر گسترده است که می‌توانید آن را به هر شکل و طعمی که دوست دارید، آماده کنید. در طرز تهیه دلمه بادمجان می‌توانید هم از بادمجان قلمی و هم از بادمجان دلمه‌ای استفاده کنید و نگران دانه‌دار بودن آن نباشید چون قرار است داخل آن را خالی کنید.

برای درست کردن این دلمه بهتر است پوست دلمه‌ها را نگیرید چون تا حدی باعث حفظ شکل و شمایل دلمه بادمجان خواهند شد. برای خواندن طریقه درست کردن دلمه بادمجان خوشمزه و مجلسی به ۲ روش در فر و قابلمه می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه بادمجان مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ پنیر به 2 روش کانادایی و خامه ای

 

۴- دلمه گوجه فرنگی

 

طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی

 

دلمه‌ها در لیست غذاهای ما ایرانی‌ها تنوع زیادی دارند و با مواد مختلفی پر می‌شوند. می‌توان انواع دلمه را به عنوان یک پیش غذا یا غذای سبک مجلسی در مهمانی‌ها هم تهیه کرد. یکی از انواع دلمه‌های محبوب، «دلمه گوجه فرنگی» است که موادی مثل لپه، برنج، سبزیجات معطر و … داخل دلمه ریخته و با هم پخته می‌شوند. طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی هم به دیگر دلمه‌ها مثل دلمه بادمجان و دلمه برگ مو شبیه است ولی باید اصول مربوط به این غذا را رعایت کرد.

برای مطالعه طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی به ۳ روش متفاوت می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی مراجعه کنید.

 

۵- دلمه سیرابی

 

طرز تهیه دلمه سیرابی

 

«دلمه سیرابی» غذای محلی مردم خرم‌آباد و بخشی از مردم خوزستان از جمله شهر دزفول است که در گویش محلی به آن «سغدو» می‌گویند. البته این دلمه در شهرهای مختلف ایران هم طبخ می‌شود. این غذا به دو شکل درست می‌شود، نوع اول که قرمز رنگ است و مواد دلمه را داخل سیرابی می‌ریزند و می‌دوزند. در شکل دیگر، سیرابی با برنج، آلو، شوید و روغن حیوانی پخته می‌شود و رنگ آن به واسطه زردچوبه و حذف رب‌ گوجه‌فرنگی، زرد است.

برای خواندن طریقه درست کردن دلمه سیرابی شکم پر و فوت و فن‌های درست کردن آن در شهرهای مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه سیرابی کلیک کنید.

 

۶- دلمه پیاز

 

طرز تهیه دلمه پیاز

 

اگر با طرز تهیه انواع دلمه آشنایی داشته باشید، قطعاً درست کردن «دلمه پیاز» نیز برایتان راحت خواهد بود. دستور پخت انواع دلمه پیاز شباهت زیادی به سایر دلمه‌ها دارد. در مرحله اول طرز تهیه دلمه پیاز یا دلمه پیاز سفید مانند همه دستورهای تهیه دلمه، باید برنج و لپه را نیم‌پز کنید تا نفخ نداشته باشد و در مدت زمان کمتری بپزد.

البته این مواد را باید در قابلمه‌های جدا نیم‌پز کنید. قبل از نیم‌پز کردن این مواد، باید هر کدام را در ظرفی جدا برای یک شب بخیسانید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه دلمه پیاز شکم پر و فوت و فن‌های آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه پیاز مراجعه کنید.

 

۷- دلمه مرغ با پنیر

 

طرز تهیه دلمه مرغ با پنیر

 

«دلمه مرغ» از جمله غذاهای با مرغ مغذی و کامل است که طرز تهیه آن هم زمان زیادی نمی‌برد. بنابراین می‌توان این غذا را به سادگی آماده کرد و در وعده غذایی روزانه قرارداد. در دستور پخت دلمه مرغ می‌توانید بنا به دلخواه خود از گوشت سینه مرغ و یا ران مرغ استفاده کنید. با این حال استفاده از گوشت سینه مرغ کمی ساده‌تر است.

در مرحله اول از طرز تهیه دلمه مرغ، اگر از گوشت سینه مرغ استفاده می‌کنید، گوشت مرغ را روی یک تخته کاملاً باز کنید. سپس با یک بیفتک‌کوب گوشت را کاملاً پهن و نازک کنید. توجه داشته باشید تا اندازه‌ نازکی گوشت مرغ به حدی باشد که پاره نشود. اگر از ران مرغ استفاده می‌کنید، ابتدا استخوان‌های ران را جدا کرده و سپس پس آن را با بیفتک‌کوب بکوبید. وقتی گوشت کاملاً نازک شد آن را کنار بگذارید.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه مرغ با پنیر و سبزیجات روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه مرغ با پنیر کلیک کنید.

 

۸- دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی

 

دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی

 

در طرز تهیه انواع دلمه کلم برگ که در دسته محبوب‌ترین دلمه‌های خانگی قرار دارد، از برگ کلم سفید یا کلم پیچ استفاده می‌شود. برای درست کردن دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی ابتدا باید در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید تا به دمای جوش برسد سپس یک قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید. لپه‌ها را هم در مقداری آب بپزید اما مراقب باشید له نشوند.

برنج را هم بپزید و وقتی دانه برنج یک ترک در وسطش برداشت آن را آبکش کنید. در فاصله به جوش آمدن آب قابلمه، برگ‌های کلم سفید یا کلم سفید را جدا کنید و تمیز با آب سرد و نمک بشورید. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد برگ‌های کلم را داخل آب جوش بیندازید تا کمی نرم شوند.

برای خواندن ادامه طریقه درست کردن دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی و فوت و فن‌های آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه کلم برگ کلیک کنید.

 

۹- دلمه فلفل دلمه‌ای

 

دلمه فلفل دلمه‌ای

 

طرز تهیه «دلمه فلفل دلمه‌ای مجلسی» یکی دیگر از محبوب‌ترین رسپی‌های دلمه است که به دلیل رنگ‌های جذابی که فلفل دلمه‌ای دارد، تنوع بی‌نظیری به ظرف غذای شما می‌بخشد. برای درست کردن مایه دلمه فلفل دلمه‌ای شکم پر ابتدا باید یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند.

گوشت چرخ کرده را اضافه کنید (اگر می‌خواهید فلفل دلمه‌ای شکم پر را با مرغ درست کنید از سینه مرغ مکعبی و ریز خرد شده یا چرخ کرده مرغ، چرخ کرده بوقلمون، شترمرغ یا سویا خیس خورده استفاده کنید).

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به 2 روش خوشمزه و گیاهی

گوشت و پیاز را با هم تفت دهید و وقتی که رنگ گوشت عوض شد، ادویه‌ها و یک قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کنید. رب و ادویه‌ها را با گوشت خوب تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود. برای خواندن ادامه طریقه درست کردن دلمه فلفل دلمه‌ای شکم پر و همچنین انتخاب فلفل دلمه مناسب برای این کار می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه فلفل دلمه‌ای مراجعه کنید.

 

۱۰- دلمه کدو حلوایی

 

طرز تهیه دلمه کدو حلوایی

 

یکی از غذاهای خوشمزه‌ای که ماده اصلی آن را کدو حلوایی تشکیل می‌دهد، «دلمه کدو حلوایی» یا «دلمه کدو تنبل شکم‌پر» است. این غذا را هم در قابلمه و هم با استفاده از فر می‌توانید تهیه کنید. همانطور که می‌دانید دستور پخت انواع دلمه شباهت زیادی به هم دارد، اما به هر حال رعایت برخی فوت و فن‌ها می‌توانید به شما کمک کند تا در نهایت دلمه لذیذتری را آماده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه کدو حلوایی باید مواد آن را آماده کنید. پیش از هر چیز لپه را از قبل خیس کرده و چند مرتبه آب آن را عوض کنید. برنج را در مقداری آب ‌نمک خیس کنید.لپه را در یک ظرف مناسب با مقداری آب بپزید. برنج را در مقداری آب بجوشانید. لپه و برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.

قسمت بالای کدو حلوایی یا کدو تنبل را برش دهید و تخم کدو را خارج کنید. داخل کدو تنبل را دارچین، زنجبیل، آبلیمو و کره بمالید و مزه‌دار کنید. روی کدو حلوایی را کره بمالید. کدو را در فویل آلومینیومی بپیچید و به مدت ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه دلمه کدو حلوایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه کدو حلوایی کلیک کنید.

 

۱۱- دلمه کینوا

 

طرز تهیه دلمه کینوا

 

کینوا یا «خاویار سبز» مدت زمان زیادی نیست که در ایران به عنوان یک ماده خوراکی پر از فایده و سالم شناخته شده است. آشپزی کردن با دانه‌های این گیاه مفید برای رژیم لاغری و افرادی که گیاهخوار هستند، بیشتر از سایرین اهمیت دارد. شما می‌توانید در طرز تهیه انواع دلمه مخلوط به جای گوشت از کینوا استفاده کنید و در نهایت یک دلمه سالم و بدون گوشت طبخ کنید.

برای خواندن طرز تهیه دلمه خوشمزه گوجه و فلفل دلمه‌ای با کینوا و برنج و همچنین طریقه آماده کردن کینوا برای طبخ انواع غذا می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه کینوا مراجعه کنید.

 

۱۲- دلمه برگ مو اصفهانی

 

دلمه برگ مو اصفهانی

 

«دلمه برگ مو اصفهانی» یکی از خوش‌طعم‌ترین و البته متفاوت‌ترین انواع دلمه برگ مو است. در طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی برای طعم دادن به دلمه از ترکیب خرما و کشمش نیز استفاده می‌شود.

دلمه برگ مو اصفهانی برای علاقه‌مندان به مزه‌های شیرین و ملس، یک انتخاب فوق‌العاده دوست‌داشتنی است. طعم این دلمه به دلیل وجود خرما، کشمش و مقداری شکر رو به شیرین است و این موضوع موجب شده تا مزه متفاوتی نسبت به دلمه سایر شهرها داشته باشد.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه برگ مو اصفهانی خوشمزه با تمام نکات و فوت و فن‌های مربوط به آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی کلیک کنید.

 

۱۳- دلمه برگ مو گیاهی

 

دلمه برگ مو گیاهی

 

برای کسانی که رژیم بدون گوشت را دنبال می‌کنند یا گیاه‌خوار هستند، دلمه برگ مو با سویا یا با حبوبات و برنج انتخاب مناسبی است. همچنین برای طعم‌دار کردن دلمه‌ها، چاشنی‌های متفاوتی به کار می‌روند که ترش، شیرین یا ملس هستند.

برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه برگ مو گیاهی و بدون گوشت می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه برگ مو گیاهی به ۲ روش مراجعه کنید.

 

۱۴- دلمه برگ مو ترکیه‌ای

 

دلمه برگ مو ترکیه‌ای

 

«دلمه برگ مو ترکیه‌ای» که در زبان ترکی به «یالانجی دولما» هم معروف است، جزو غذاها یا پیش غذاهای محبوب ترک‌ها، در تمام دنیا است. در میان دلمه‌های موجود هم دلمه با برگ مو طرفداران بیشتری دارد و البته به عنوان یک غذای فصلی هم شناخته می‌شود.

یعنی درست کردن این دلمه معمولاً متعلق به زمانی است که برگ‌های درخت انگور، سبز یا به اندازه کافی بزرگ می‌شوند. البته می‌توانید برای تهیه دلمه برگ مو، در دیگر فصل‌ها از برگ‌های کنسرو شده مو استفاده کنید. برای مطالعه طریقه درست کردن دلمه برگ مو ترکیه‌ای می‌توانید به مقاله طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه‌ای مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

 

در دستور پخت انواع دلمه بهترین روش طبخ دلمه چیست؟

 

برای پختن انواع دلمه می‌توانید هم دلمه‌ها را در قابلمه بچینید و روی گاز بپزید و هم آن را در فر آماده کنید.

 

مهم‌ترین مواد لازم در طرز تهیه انواع دلمه مجلسی چیست؟

 

برنج و لپه نیم‌پز به همراه سبزیجات معطر از مهم‌ترین مواد لازم برای انواع دلمه محسوب می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک