مربای پوست نارنگی را چند ساعت بپزیم که تلخ و کدر نشود؟

مربای پوست نارنگی را چند ساعت بپزیم که تلخ و کدر نشود؟


1 مهر 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مربای پوست نارنگی را چند ساعت بپزیم که تلخ و کدر نشود؟

مربای پوست نارنگی یکی از انواع مرباهای خوش طعم و متفاوت خانگی است که در فصول پاییز و زمستان می‌توانید آن را با پوست نارنگی تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه مربای تزئینی با پوست نارنگی می‌پردازیم و در  کنار آن نکات مهم طرز تهیه و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن مربا با پوست نارنگی را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

مواد لازم برای تهیه مربا با پوست نارنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نارنگی ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱/۸ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه

مدت زمان تقریبی پخت مربای نارنگی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه مربای پوست نارنگی مجلسی

مراحل طرز تهیه مربای پوست نارنگی مجلسی

شما می‌توانید بعد از درست کردن مربای نارنگی یا مارمالاد نارنگی، پوست نارنگی‌ها را نگه دارید و با آن هم مربای مجلسی درست کنید. این مربای خوش عطر به دلیل دارا بودن ویتامین c یک گزینه مناسب برای پیشگیری و بهبود سرماخوردگی به ویژه در کودکان است.

مرحله اول: پوست نارنگی را جدا کنید

در اولین مرحله روش پخت مربای پوست نارنگی، باید پوست را از خود نارنگی جدا کنید. نارنگی‌ها را باید به صورت کاملا نازک پوست بگیرید. بهتر است از نارنگی‌های سایز کوچک و نرم در تهیه این نوع از مربا استفاده کنید.

پوست نارنگی را از یک سمت به صورت مارپیچی شروع به جدا کردن کنید و تا سمت دیگر ادامه دهید تا پوست نارنگی به صورت یک تکه جدا شود.

مرحله دوم: پوست نارنگی را شکل دهید

برای تهیه یک مربای تزیینی با پوست نارنگی، پوست‌ها را از یک سمت شروع به پیچیدن کنید تا شبیه به گل شود و سپس با یک خلال دندان ابتدا و انتهای آن را فیکس کنید.

می‌توانید پوست نارنگی را به صورت خلالی و یا نگینی نیز برش بدهید و در تهیه مربای پوست نارنگی استفاده کنید.

مرحله سوم: تلخی پوست نارنگی را بگیرید

یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و وقتی که آب به جوش آمد، پوست نارنگی را برای دو دقیقه در آن قرار دهید تا بجوشد. سپس آبکش کنید و روی آن آب سرد بگیرید. این کار را حتما سه بار باید تکرار کنید تا تلخی پوست نارنگی کاملا از بین برود.

حتما بخوانید  ترکیب معجزه گر روغن زیتون و آبلیمو برای سفید شدن و جوانسازی پوست

مرحله چهارم: آب و شکر را روی حرارت قرار دهید

در این مرحله از طرز تهیه مربای پوست نارنگی مجلسی، دو لیوان آب را به همراه شکر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و شکر کاملا در آب حل شود.

می‌توانید برای تهیه شکر به صورت حضوری و یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: پوست نارنگی را به شربت اضافه کنید

پوست‌های نارنگی را به قابلمه حاوی آب و شکر اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید با شعله ملایم برای حدود یک ساعت بپزند و شهد مربا کمی غلیظ شود و به خورد پوست‌ها برود.

مرحله ششم: زعفران و وانیل را اضافه کنید

پس از حدود ۴۵ دقیقه، یعنی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله، زعفران و وانیل را به مربای خود اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا عطر و طعمشان به خورد هم برود.

می‌توانید برای تهیه زعفران و وانیل به صورت حضوری یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: آبلیمو را به مربا اضافه کنید

زمانی که مربای پوست نارنگی به غلظت مناسب رسید، مقدار لازم از آبلیمو را اضافه کنید و با مربا مخلوط کنید. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.

نکته: برای سنجیدن غلیظ شدن مربای پوست نارنگی یک روش این است که یک قاشق از شهد مربا پشت یک بشقاب سرد شده در یخچال بریزید و بشقاب را کج کنید. اگر شهد مربا به حدی غلیظ بود که از روی بشقاب سُر نخورد و نریخت غلظت مربای پوست نارنگی مناسب است.

می‌توانید برای تهیه آبلیمو به صورت حضوری یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: مربای پوست نارنگی را استراحت دهید

مربای تهیه شده با پوست نارنگی حداقل دوازده ساعت (یا یک شب تا صبح) باید در قابلمه بماند و در دمای آشپزخانه بماند تا خنک شود.

مرحله آخر: مربای پوست نارنگی را سرو کنید

بعد از گذشت دوازده ساعت به سراغ مربا بروید. در ابتدا اگر مربای پوست نارنگی تزیینی درست کرده‌اید خلال دندان‌ها را از آن جدا کنید و سپس در شیشه‌های درب‌ خشک و تمیز دار بریزید و در یخچال قرار دهید. اگر هم که مربای پوست نارنگی ساده و خلالی درست کرده‌اید مرحله جدا کردن خلال دندان را ندارید.

شما می‌توانید انواع مربا را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست پرتقال بدون تلخی

نکات مهم در طرز تهیه مربای پوست نارنگی لذیذ و بدون تلخی

نکات مهم در طرز تهیه مربای پوست نارنگی لذیذ و بدون تلخی

  •  برای اینکه یک مربای پوست نارنگی مجلسی شفاف و براق داشته باشید، یک ترفند این است که پنج دقیقه قبل از خاموش کردن شعله زیر مربا، یک قاشق چای‌خوری کره به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود کف مربا هم گرفته شود و مربا کدر نشود.
  • می‌توانید به‌ جای شکر از عسل در تهیه مربا با پوست تازه نارنگی استفاده کنید.
  • حتما پیش از شروع به پخت مربا، پوست نارنگی را سه بار بجوشانید و با آب سرد آنها را آبکش کنید تا تلخی آن از بین برود.
  •  می‌توانید زعفران را از طرز تهیه این مربا حذف کنید.
  • به یاد داشته باشید که جوشیدن بیش از حد، احتمال تلخی مربا را بالا می‌برد، پس برای رفع تلخی مربا سعی کنید بیش از یک ساعت آن را نپزید.
  •  باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد دوباره آن را چند دقیقه بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. دلایل کپک زدن انواع مربا را می‌دانید؟
  •  بعد از آماده شدن این مربای مجلسی در خانه حتما آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید تا مربای شما شکرک نزند و ماندگاری بیشتری داشته باشد. دلایل شکرک زدن انواع مربا را می‌دانید؟
  • مربای پوست نارنگی برای پخت به آب کمی نیاز دارد. اضافه کردن آب زیاد باعث می‌شود تا مربا بیشتر بجوشد و در نهایت تلخ می‌شود.
  • خوردن مربایی که با پوست نارنگی درست می‌شود، به خاطر وجود ویتامین C موجود در نارنگی، در فصل زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا توصیه می‌شود.
حتما بخوانید  لیست ۱۷ غذا و خوراکی‌ ضد سرماخوردگی برای درمان فوری آن

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن مربای پوست  نارنگی خانگی

علت کپک زدن مربای پوست نارنگی چیست؟

در تهیه هر نوعی از مربا، اگر آن را به اندازه کافی نجوشانید و آب موجود در شهد مربا در زمان پخت بخار نشود، مربای شما خیلی زود کپک خواهد زد. مربا را در ظروف شیشه‌ای خشک، تمیز و درب‌دار بریزید. اگر شیشه حتی کمی چربی داشته باشد مربا کپک می‌زند. همچنین زدن قاشق چرب یا کثیف در مربا باعث می‌شود خیلی زود کپک بزند.

دلیل تلخ شدن مربای پوست نارنگی چه می‌تواند باشد؟

  • پیش از شروع به پخت مربا باید حتما تلخی پوست‌ها را با جوشاندن و آبکش کردن آنها با آب سرد بگیرید و بعد به سراغ پخت مربا بروید.
  • دلیل بعدی برای تلخ شدن این مربا جوشیدن بیش از حد آن است. اگر می‌خواهید مربا به تلخی نزند مربا را بیش از یک ساعت روی حرارت نگذارید.

 

محصولات مرتبط