طرز تهیه بامیه ترکی به روش استانبولی با طعم بازاری

طرز تهیه بامیه ترکی به روش استانبولی با طعم بازاری


13 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بامیه ترکی

بامیه ترکی یک نوع بامیه خوشمزه است که بافت خشک و تردتری نسبت به بامیه قنادی خودمان دارد و به صورت مارپیچی تهیه می‌شود. این بامیه متعلق به کشور ترکیه است و معمولا در دکه‌های کوچک فروش زولبیا بامیه در شهرهای ترکیه از جمله استانبول و سایر کشورهای خاورمیانه به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان به عنوان یک شیرینی ماه رمضانی به فروش می‌رسد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه بامیه ترکی خوشمزه به روش ترکیه‌ای و استانبولی را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه بامیه ترکی با آرد سمولینا و آرد سفید

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۲ عدد
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سمولینا ۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
ماست (یونانی) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل نصف قاشق چای‌خوری
آبلیمو ۱ قاشق مرباخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه شربت بار بامیه ترکیه ای

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلوکز مایع ۲ قاشق مرباخوری
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
آب لیموترش تازه ۱ قاشق مرباخوری
گلاب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت بامیه ترکی: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه بامیه ترکی

مراحل طرز تهیه بامیه ترکی

برای تهیه بامیه ترکی قبل از هر کاری باید همه مواد یخچالی بامیه را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند، سپس خمیر بامیه ترکیه ای و شربت بار بامیه را آماده کنید.

مرحله اول؛ تخم مرغ و مواد خشک را ترکیب کنید

در اولین مرحله باید در یک کاسه بیکینگ پودر، آرد سفید و آرد سمولینا همراه با وانیل ترکیب کنید. سپس مواد خشک را برای ۲ تا ۳ بار الک کنید و سپس تخم مرغ را به آن‌ها اضافه کنید.

شما می‌توانید بیکینگ پودر، آرد سفید، آرد سمولینا، وانیل و تخم مرغ را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ خمیر بامیه ترکی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه بامیه ترکی به روشی آسان باید شیر، ماست، روغن مایع و آبلیمو را به مواد بالا اضافه کنید. مواد را با همزن دستی ترکیب کنید و خوب مخلوط کنید تا خمیری یکدست و لطیف ایجاد شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری + دستور سس مخصوص چیمیچوری

شما می‌توانید شیر، ماست، روغن مایع و آبلیمو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ خمیر بامیه را استراحت دهید

یک کاسه را چرب کنید و خمیر بامیه را در آن قرار دهید. سپس روی کاسه را با سلفون یا پارچه بپوشانید. اجازه دهید خمیر بامیه برای حدود ۱ ساعت در فضای آشپزخانه بماند و استراحت کند.

مرحله چهارم؛ شربت بار را آماده کنید

برای تهیه شربت بار باید شکر، آب و آب لیمو ترش را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بدون هم زدن مواد صبر کنید تا شکر در آب حل شود. زمانی که شکر کاملا در آب حل شد، می‌توانید گلاب و زعفران را اضافه کنید. مواد را با یک قاشق چوبی ترکیب کنید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا شربت بجوشد و غلیظ شود.

در ادامه گلوکز مایع را به شربت بار اضافه کنید و ۲ دقیقه بعد شعله گاز را خاموش کنید. حالا صبر کنید تا شربت شما در دمای محیط خنک شود تا از آن برای مزه‌دار کردن بامیه‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید شکر، گلاب و زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ بامیه‌ ترکی را در روغن سرخ کنید

در این مرحله از دستور پخت بامیه ترکی باید مقداری روغن سرخ کردنی مایع در ماهیتابه بریزید تا داغ شود. سپس خمیر بامیه را در قیف بریزید و زمانی که روغن گرم شد (روغن نباید داغ باشد، صرفا گرم و ولرم) خمیر را به صورت حلقه‌ای یا مارپیچ در روغن داغ بریزید. بعد از شکل دادن بامیه در روغن می‌توانید لبه‌های یک قیچی را با روغن مایع چرب کنید و خمیر را در تابه برش دهید.

اجازه دهید بامیه‌ها به خوبی پف کنند و طلایی شوند، سپس به آرامی آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم سرخ شود.

روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله آخر؛ بامیه‌ ترکی را در شربت بار قرار دهید

بعد از سرخ کردن بامیه‌ها، در این مرحله از تهیه بامیه ترکی به روش بازاری باید آن‌ها را روی توری یا دستمال جاذب روغن قرار دهید. کمی صبر کنید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود، سپس بامیه‌ها را داخل شربت بار خنک شده در دمای محیط قرار دهید تا شربت جذب بامیه‌ها شود. در ادامه آن‌ها را از شربت خارج کنید و کمی تکان دهید و در ظرف مورد نظرتان بچینید.

طرز تهیه بامیه ترکی در فر (روش دوم)

طرز تهیه بامیه ترکی
در این روش بامیه ترکی ابتدا باید خمیر بامیه را به روش قبل آماده کنید. سپس قبل از سرخ کردن بامیه‌ها ابتدا آن‌ها را در فر بپزید و بعد در روغن سرخ کنید. برای تهیه بامیه ترکی به این روش باید فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. اجازه دهید فر برای ۱۰ دقیقه گرم شود. حالا سینی فر را چرب کنید. خمیر را در قیف بریزید و سپس آن را به صورت مارپیچ در سینی فر قرار دهید.

حتما بخوانید  تفاوت ژامبون و کالباس و بیکن در چیست؟

سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید و اجازه دهید بامیه‌ها برای ۱۵ دقیقه بپزند. حالا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. قبل از داغ شدن روغن بامیه‌ها را در روغن بیندازید و در روغن سرخ کنید.

صبر کنید تا بامیه‌ها به خوبی سرخ شوند و سپس آن‌ها را از روغن خارج کنید و بلافاصله در شربت بار هم دما با محیط قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد بامیه‌ها را در صافی قرار دهید تا شربت اضافه آن‌ها خارج شود. در انتها بامیه‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید و از طعم آن‌ها لذت ببرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بامیه ترکی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بامیه ترکی

  • اگر زمان کافی برای تهیه شربت بار ندارید، می‌توانید از عسل رقیق شده به عنوان شهد بامیه ترکی استفاده کنید. می‌توانید عسل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • اضافه کردن گلوکز مایع به شربت بار موجب براق شدن بامیه مثل بامیه بازاری می‌شود. در صورتی که به گلوکز دسترسی ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید.
  • برای معطر کردن بامیه ترکی می‌توانید به جای گلاب از مقداری چند هل نیز استفاده کنید. بعد از آماده شدن شربت بار هل‌ها را از آن خارج کنید. می‌توانید هل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه بامیه ترکی حتما مقداری زعفران در شربت بار بریزید. این کار موجب خوشرنگ شدن بامیه شما می‌شود.
  • در طرز تهیه بامیه ترکی با آرد سمولینا حتما همه مواد یخچالی مورد نیاز برای بامیه را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند و بعد آن‌ها را ترکیب کنید.
  • برای تهیه بامیه ترکی باید بامیه‌ها را تا زمانی که داغ هستند در شربت بار سرد قرار دهید.
  • برای سرخ کردن بامیه ترکی باید مقدار روغن به اندازه‌ای باشد که بامیه‌ها در روغن شناور شوند. در غیر این صورت بامیه به خوبی پف نمی‌کند.
  • برای سرخ کردن بامیه روغن نباید داغ باشد و تنها باید آن را گرم کنید. برای سرخ کردن بامیه‌های سری دوم نیز بهتر است ماهیتابه را برای یک دقیقه از روی شعله بردارید، صبر کنید روغن از داغی بیفتد و بعد بامیه‌ها را اضافه کنید.
  • در زمان سرخ کردن بامیه ترکی شعله گاز باید روی حرارت متوسط رو به ملایم تنظیم شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بامیه ترکی

فوت و فن‌های بامیه ترکی
چرا بامیه نرم میشه؟

اگر بامیه‌ها را با شعله زیاد سرخ کنید یا شربت بار را به صورت رقیق آماده کنید، بامیه ترکی شما نرم می‌شود.

چطور بوی تخم مرغ بامیه را از بین ببریم؟

اگر برای تهیه بامیه ترکی از وانیل استفاده کنید، بوی زهم تخم مرغ از بین می‌رود.

چرا بامیه ترکی شکرک می‌زند؟

در صورتی که شربت بار را به مقدار زیاد بجوشانید ممکن است بامیه ترکی شما شکرک بزند.

 

کالابرگ الکترونیک