طرز تهیه نان توتمانیک | نان پنیری بلغاری برای ماه رمضان

طرز تهیه نان توتمانیک | نان پنیری بلغاری برای ماه رمضان


27 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان توتمانیک

نان توتمانیک یا مسنتیزا (Mesenitza or tutmanik) یک نان سنتی و اصیل با ریشه بلغارستانی است که با پنیر محلی، پر شده و پخته می‌شود. این نان شیرینی پنیری معمولا به عنوان صبحانه و در ماه رمضان برای افطار سرو می‌شود. البته به صورت متداول، پنیر محلی این نان، با پنیر فتا جایگزین می‌شود. نان توتمانیک، بسیار بافت نرم و لطیفی دارد و طعم پنیر، آن را بسیار لذیذ می‌کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه نان توتمانیک بلغاری در خانه و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه نان توتمانیک بلغاری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر (ولرم) ۱۰۰ میلی لیتر
خمیر مایه فوری ۷ گرم
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
تخم مرغ ۳ عدد
ماست (ساده) ۲۰۰ گرم
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
روغن جامد ۳ قاشق غذاخوری
آرد همه منظوره ۵۰۰ گرم
پنیر صبحانه (فتا، کاتیج یا ریکوتا) ۲۵۰ گرم
کره (حیوانی یا مارگارین) ۷۰ گرم

 

مواد لازم برای رومال نان توتمانیک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۱ عدد
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۹۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت نان توتمانیک: ۲۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه نان توتمانیک پنیری

مراحل طرز تهیه نان توتمانیک پنیری

نان پنیری بلغاری، یک گزینه عالی برای افطار ماه رمضان یا عصرانه و حتی وعده ساده برای شام است. این نان را می‌توانید با انواع پنیر (ترجیحا شور باشد) درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه نان توتمانیک پنیری را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد را آماده کنید

برای درست کردن نان پنیری توتمانیک، ابتدا مواد یخچالی را از نیم ساعت قبل، از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. کره باید در دمای محیط آب شود. شیر را روی شعله ملایم قرار دهید تا ولرم شود. نیازی به جوشیدن شیر نیست. آرد را هم ۲ بار الک کنید و کنار بگذارید.

انواع کره حیوانی و گیاهی، شیر و آرد سفید را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

حتما بخوانید  ادویه مخصوص آش رشته چیست | بهترین ترکیب ادویه برای عطر و طعم آش

مرحله دوم: خمیر مایه را آماده کنید

در یک لیوان، شیر ولرم را بریزید و به آن شکر و خمیر مایه فوری را اضافه کنید و هم بزنید. روی لیوان را با نعلبکی یا دستمال بپوشانید و ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روی شیر حباب و کف ایجاد شود.

برای خرید شکر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: خمیر نان را درست کنید

در یک کاسه بزرگ، تخم مرغ‌ها را بشکنید و هم بزنید تا سفیده آنها از لختگی خارج شود. زرده و سفیده باید کاملا با هم مخلوط و ترکیب شوند. سپس مخلوط خمیرمایه، ماست، روغن جامد و نمک را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا یکدست شود. بعد کم‌کم با قاشق، آرد را اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن آرد، مواد را هم بزنید. آرد و مواد را با هم ترکیب کنید تا آرد تمام شود و خمیر یکدستی داشته باشید.

ماست، تخم مرغ، روغن جامد و نمک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله چهارم: خمیر را استراحت دهید

خمیر را کاملا ورز دهید تا حالت چسبندگی آن گرفته شود. سپس خمیر را در وسط ظرف جمع کنید و روی ظرف را با پارچه تمیز یا حوله بپوشانید. خمیر را در جای گرم و در محیط آشپزخانه قرار دهید تا به مدت ۱ تا ۱/۵ ساعت استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.

مرحله پنجم: مواد لایه میانی را آماده کنید

بعد از استراحت کردن خمیر، کف یک قالب را چرب کنید یا کاغذ روغنی بیندازید و کنار دستتان بگذارید. پنیر را در یک ظرف بین دست‌هایتان له کنید تا خرد و ریز شود. اگر پنیر، شور نیست، کمی نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید. پنیر را هم کنار دستتان بگذارید. دست‌هایتان را با کره نرم شده در دمای محیط، چرب کنید و شروع به چانه گرفتن از خمیر کنید.

برای خرید انواع پنیر صبحانه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: خمیر را با پنیر مخلوط کنید

یک تکه از خمیر را بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. خمیر را بین دست‌هایتان صاف کنید تا نازک شود. مقداری از پنیر را روی آن قرار دهید. خمیر را روی پنیر تا کنید و در دست‌هایتان ورز دهید تا پنیر در اطراف آن پخش شود. دوباره خمیر را پهن کنید و مقداری پنیر دیگر اضافه کنید و دوباره پنیر را در خمیر پخش کنید. تکه خمیر را به شکل توپ در آورید و با کره، به خوبی آن را چرب کنید. خمیر را روی کاغذ روغنی یا داخل قالب چرب شده بگذارید.

مرحله هفتم: خمیرهای نان را آماده کنید

همه خمیرها را مانند روش بالا آماده کنید و کنار هم و بدون فاصله، صورت چسبیده به هم، قرار دهید. در آخر، کره را با برس آشپزی روی خمیرها بمالید. خمیرهای آماده شده را دوباره با یک پارچه بپوشانید و به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه دیگر استراحت دهید. ۲۰ دقیقه قبل از شروع به پخت نان‌ها، فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی با ترکیب دقیق سبزی آن

مرحله هشتم: مواد رومال نان را آماده کنید

بعد از اینکه خمیر‌ها دوباره حجمشان زیاد شد، روی قالب را باز کنید. یک زرده تخم مرغ را با ۱ قاشق روغن مایع، ترکیب کنید و با برس آشپزی، روی نان‌ها بمالید تا کاملا با مواد رومال آغشته شود.

روغن مایع را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله نهم: نان توتمانیک را در فر بپزید

قالب را در فر گرم شده بگذارید و درب فر را ببندید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نان‌ها بپزند و پفکی شوند.

مرحله نهم: نان توتمانیک را سرو کنید

در ۲ تا ۳ دقیقه پایانی پخت نان توتمانیک بلغاری، گریل را روشن کنید تا روی نان‌ها طلایی شود. سپس قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا نان‌ها سرد شوند. بعد نان را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید و با چای یا قهوه سرو کنید.

روش تهیه نان توتمانیک رولی

طرز تهیه نان توتمانیک رولی

اگر می‌خواهید نان توتمانیک را به صورت رولی درست کنید، بعد از آماده کردن خمیر، به روش بالا، آن‌ را چانه کنید و چانه‌ها را بعد از استراحت دادن، با وردنه باز کنید تا ضخامت آنها کم شود و به نیم سانتی‌متر یا ۱ سانتی‌متر برسد. روی خمیر باز شده را یک لایه کره بمالید و مقداری پنیر خرد شده بریزید.

بعد خمیر را از یک گوشه رول کنید. بعد از رول کردن، با چاقو، رول‌ها را از عرض، در قطعات ۳ تا ۴ سانتی برش بزنید. همه خمیر را به همین شکل رول کنید و برش بزنید. سپس رول‌ها را کنار هم در قالب جرب شده، بچینید و روی آنها را با مواد رومال، آغشته کنید. سپس قالب را در فر بگذارید و نان را مانند روش قبل در فر بپزید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان توتمانیک

پنیر نان توتمانیک چیست؟

در نان توتمانیک معمولا از پنیرهایی استفاده می‌شود که طعم آنها به شوری می‌زند. پنیر کاتج یا کوتیج، پنیر فتا، پنیر ریکوتا و … برای استفاده در نان توتمانیک مناسب هستند. اگر پنیری که استفاده می‌کنید، شور نیست، کمی نمک به پنیر اضافه و بعد به خمیر نان اضافه کنید.

چه کار کنیم که نان توتمانیک پف کند و حجیم شود؟

۱- از خمیرمایه استفاده کنید.

۲- خمیر را ۲ بار استراحت دهید.

۳- خمیر نان توتمانیک را به خوبی ورز دهید.

۴- نسبت‌های آرد و مایعات خمیر را رعایت کنید.

منبع: daniscookings
کالابرگ الکترونیک