طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ به روش مجلسی با گوشت و مرغ

طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ به روش مجلسی با گوشت و مرغ


20 دی 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ به روش مجلسی با گوشت و مرغ

کباب تابه ای دو رنگ یکی از کباب‌های خوشمزه و مجلسی است که معمولا به صورت میکس گوشت گوسفندی و مرغ چرخ کرده به عنوان غذای مناسب مهمانی یا دورهمی درست می‌شود. این کباب طعم بی‌نظیری دارد و به راحتی می‌توانید در خانه و داخل تابه آن را برای وعده ناهار تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ و فوت و فن‌های آماده کردن مایه کباب، پخت و خوشمزه شدن آن می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه کباب تابه ای دو رنگ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ترکیب ران و سینه مرغ بدون استخوان ۳۰۰ گرم
گوشت چرخ‌کرده مخلوط ۳۰۰ گرم
پیاز ۴ عدد متوسط
سیر ۲ حبه درشت
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
کره (برای رومال کباب) ۲۵ گرم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
پودر فلفل پاپریکا و دارچین به مقدار دلخواه
روغن یا کره برای سرخ کردن کباب به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب تابه‌ای دو رنگ: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کباب تابه ای میکس مرغ و گوشت

مراحل طرز تهیه کباب تابه ای میکس مرغ و گوشت

برای تهیه کباب تابه دو رنگ مجلسی، می‌توانید برای چیدن کباب‌ها در تابه و طرح‌ دادن به آن‌ها، سلیقه بیشتری به خرج بدهید تا بیشتر از کباب تابه‌ای معمولی مناسب مهمانی‌ها شود یا از قالب‌، برای یکدست شدن ظاهر آن‌ها استفاده کنید. در ادامه، مراحل طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مایه گوشت چرخ‌ کرده را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ، ۲ پیاز و یک حبه سیر را پوست بگیرید و رنده کنید. با دست آب پیاز را کاملا بگیرید. سیر رنده شده و پیازهای آبگیری شده را در یک کاسه بریزید و به آن‌ها گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفند (کم‌چربی) اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده را به روش حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه گوشت چرخ‌ کرده را استراحت دهید

سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و دارچین به مایه گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مواد را با هم ورز بدهید تا یکدست شوند. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا مایه گوشت منسجم شود.

پودر فلفل سیاه، پودر دارچین، پاپریکا و نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: مایه مرغ را آماده کنید

ترکیب سینه و ران مرغ بدون استخوان را به خوبی چرخ کنید. دو پیاز و ۱ حبه سیر باقی‌مانده را هم رنده و آبگیری کنید. در یک کاسه، مرغ چرخ کرده، پیاز و سیر آب‌گیری شده، نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و دارچین را اضافه کنید و مواد را با هم ورز بدهید تا یکدست شود. روی این کاسه را هم با سلفون بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.

حتما بخوانید  با این 5 ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید

برای خرید گوشت مرغ از جمله سینه بدون استخوان و ران مرغ می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه‌ گوشت چرخ کرده و مرغ را در تابه قرار دهید

مایه‌ گوشت چرخ کرده و مرغ را در تابه قرار دهید

در این فاصله، زعفران را دم کنید. کف یک تابه نچسب را با مقداری روغن یا کره چرب کنید. بهتر است از اسپری یا برس استفاده کنید تا همه جای تابه، چرب شود. به اندازه یک پرتقال متوسط از مایه گوشت چرخ کرده بردارید و به صورت طولی در تابه قرار دهید. به اندازه یک پرتقال متوسط هم مایه مرغ چرخ کرده بردارید و به صورت طولی، کنار گوشت چرخ‌کرده قرار دهید طوری که لایه‌ها به هم بچسبند. همه لایه‌ها را به همین شکل کنار هم بچینید (مثل تصویر بالا).

مرحله پنجم: کباب تابه ای دو رنگ را سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ، تابه را روی حرارت قرار دهید. ابتدا حرارت را بالا ببرید و بعد آن را روی حالت ملایم قرار دهید. اجازه دهید یک طرف کباب‌ها سرخ شود. با برس آشپزی، زعفران دم‌کرده و مقداری کره را روی کباب‌ها بمالید.

سپس با یک چاقو (اره‌ای نباشد) به صورت عرضی، کباب‌ها را برش بزنید. به طوری که برای هر یک عدد کباب تابه‌ای یک تکه گوشت چرخ کرده و یک تکه مرغ چرخ کرده، کنار هم قرار بگیرد (این مرحله اختیاری است، می‌توانید هر عدد کباب تابه‌ای دو رنگ را با طول زیاد به اندازه یک کباب کوبیده سرو کنید). به آرامی، کباب‌ها را برگردانید تا طرف دیگر کباب‌ها هم سرخ شود.

برای خرید زعفران، انواع کره حیوانی و گیاهی و روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: کباب تابه‌ای دو رنگ را سرو کنید

برای اینکه از مغزپخت شدن کباب‌ها خیالتان راحت شود، می‌توانید برای ۱۰ دقیقه درب تابه را بگذارید. دوباره از مخلوط کره و زعفران دم کرده، روی کباب‌ها رومال کنید. هر دو طرف کباب‌ها که سرخ شد، حرارت را قطع کرده و کباب‌های دو رنگ را با برنج چلو آبکش یا نان، سرو کنید.

در صورت تمایل برنج و نان را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

روش تهیه کباب دو رنگ چوبی

طرز تهیه کباب دو رنگ چوبی

برای تهیه کباب دو رنگ چوبی به روش مجلسی، بعد از اینکه مایه گوشت قرمز و گوشت مرغ چرخ‌شده را آماده کردید و به مدت ۱ ساعت استراحت دادید، به اندازه یک گردو از گوشت و مرغ را جدا کنید، سعی کنید گلوله‌‌ها را هم اندازه بردارید و به ترتیب و پشت سر هم روی پلاستیک قرار دهید، ۳ گلوله از هر کدام را روی یک پلاستیک بگذارید. سپس یک سیخ چوبی را از وسط آن‌ها رد کنید. همه گوشت‌‌ها را به همین شکل سیخ بزنید و بعد روی آن‌ها را با پلاستیک بپوشانید.

برای ۳۰ تا ۶۰ دقیقه دیگر، سیخ‌ها را در یخچال بگذارید و بعد دو طرف آنها را در تابه روی حرارت ملایم سرخ کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد پاستا پنه مرغ با سس آلفردو به روش اصیل ایتالیایی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب کوبیده نگینی به روش رستورانی

نکات طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ

نکات طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ

  • در هنگام سرخ کردن یا پختن کباب‌های دو رنگ در تابه، درب تابه را بگذارید و اگر آب کباب‌ها خشک شد، مقدار کمی آب، از گوشه تابه، به تابه اضافه کنید تا این آب بخار شود و کباب‌ها نرم شوند. ولی آب زیادی اضافه نکنید تا کباب‌ها له نشوند. با این کار از سوختن کباب تابه‌‌ای جلوگیری می‌شود.
  • برای اینکه مغز کباب‌های تابه‌ای پخته شود، ضخامت کباب تابه‌ای‌ها را زیاد در نظر نگیرید.
  • بهترین ظرف برای پختن کباب تابه ای دو رنگ، تابه‌های نچسب یا گریل هستند. چون در این تابه‌ها، به مقدار کمی روغن برای سرخ کردن و پختن نیاز خواهید داشت.
  • هر چه مایه کباب، بیشتر در یخچال بماند و بیشتر هم ورز داده شود، هم انسجام بیشتری می‌گیرد و هم طعم‌دار می‌شود. در ضمن موقع پختن هم به ظرف یا تابه نمی‌چسبد.
  • اگر از ۱ قاشق چای‌خوری آرد سوخاری (برای درست کردن هر یک از مایه‌های کباب تابه‌ای) در مایه گوشت چرخ کرده مرغ و گوسفند استفاده کنید، دیگر نیازی به گرفتن آب پیاز نخواهید داشت. اما اگر آرد سوخاری استفاده نمی‌کنید، حتما با دست آب پیاز را بگیرید.
  • اگر سیر تازه در دسترس ندارید، از پودر سیر استفاده کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن کباب شطرنجی دو رنگ

فوت و فن های خوشمزه شدن کباب شطرنجی دو رنگ

چه کار کنیم که کباب تابه ای دو رنگ، خشک نشود؟

۱- این نکته مهم را بدانید که اگر کباب را با حرارت بسیار کم سرخ کنید، آب کباب در هنگام سرخ شدن، تا حد زیادی کشیده می‌شود، در نتیجه کبابتان خشک و شکننده خواهد شد. برای داشتن کباب آبدارتر و لذیذتری، باید ابتدا حرارت را بالا ببرید و بعد پایین بیاورید و کباب را با حرارت متوسط بپزید تا خشک نشوند.

۲- همچنین اگر بعد از پخت کباب تابه‌ای دو رنگ، گوجه‌فرنگی و فلفل هم در کنار یا روی کبا‌ب‌های تابه‌ای بگذارید تا سرخ شود، بافت نرمی به کباب شما خواهد داد.

۳- از روغن زیاد برای سرخ کردن کباب تابه‌ای دو رنگ استفاده نکنید، چون باعث می‌شود کباب تابه‌ای، طراوت و نرمی خود را از دست بدهد.

۴- در هنگام سرخ شدن و پختن مغز کباب تابه‌ای‌ها در تابه، روی آن‌ها را با کره چرب کنید. این کار را چند بار انجام دهید و هر دو طرف را کره‌ای کنید.

۵- در اواخر سرخ شدن کباب‌ها، روی آن‌ها را با مقداری زعفران دم‌کرده و کره رومال کنید.

چرا کباب تابه‌ ای دو رنگ در هنگام سرخ شدن جمع می‌شود؟

اگر گوشت چرخ کرده قرمزی را که برای تهیه کباب تابه ای دو رنگ استفاده می‌کنید، چربی زیادی داشته باشد و همچنین در هنگام سرخ کردن کباب‌ها، خیلی حرارت را پایین بیاورید، چربی‌های گوشت ذوب شده و علاوه بر خشک شدن، کباب شما جمع می‌شود.

از چه گوشتی برای تهیه کباب تابه ای دو رنگ استفاده کنیم؟

شما می‌توانید از گوشت گوسفندی، گوشت مخلوط گوساله و گوسفندی، گوشت بوقلمون و مرغ (مخلوط ران و سینه) برای تهیه کباب تابه‌ای دو رنگ استفاده کنید. فقط به خاطر داشته باشید، گوشت قرمز چرخ‌شده‌ای که استفاده می‌کنید، حتما کم‌چربی باشد تا کباب‌ها بعد از سرخ شدن، ظاهر خود را تا جای ممکن حفظ کنند.

کالابرگ الکترونیک