طرز تهیه شامی ترش گیاهی و بدون گوشت به ۲ روش ساده و خوشمزه

طرز تهیه شامی ترش گیاهی و بدون گوشت به ۲ روش ساده و خوشمزه


8 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شامی ترش گیاهی

شامی ترش گیاهی گیلانی یک سبک درست کردن شامی ترش سنتی گیلانی است. اگر سوال شما هم این است که غذای بدون گوشت چی درست کنم؟ یا اگر گیاهخوار هستید و ممنوعیت خوردن انواع گوشت را دارید، یا گوشت چرخ کرده در دسترس ندارید، می‌توانید ترشه شامی گیلانی گیاهی با سویا یا با حبوبات را درست کنید. این نسخه از طرز تهیه شامی گیلانی، هم خوشمزه و هم بسیار مغذی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ مدل طرز تهیه شامی ترش گیاهی با سویا و حبوبات و نکات تهیه آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه شامی ترش با سویا (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سویا ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم
سیب زمینی ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ ۱ عدد
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
سبزی معطر تازه (گشنیز، جعفری، نعناع، ریحان و مرزه) ۱ قاشق غذاخوری خرد شده
سبزی معطر شمالی (چوچاق، خالواش، انار بیجه) ۱ قاشق غذاخوری خرد شده
آرد گندم یا آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
رب انار (ترش یا ملس) ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبغوره یا آب نارنج به مقدار دلخواه
سیب زمینی خلالی، برنج یا نان برای سرو شامی ترش
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ تا ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شامی ترش گیاهی با سویا: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترش شامی گیاهی با سویا

مراحل طرز تهیه ترش شامی گیاهی با سویا

روش تهیه شامی ترش گیاهی مشابه طرز تهیه شامی ترش با گوشت چرخ کرده است، فقط باید برخی نکات آماده‌سازی و پخت سویا را رعایت کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه شامی ترش یا به قول گیلانی‌ها تورشه آب با سویا را دنبال کنید.

مرحله اول: سویا را آماده کنید

در ابتدا برای درست کردن ترشه شامی گیلانی به روش گیاهی، سویاها را در یک کاسه بریزید و روی آنها آب سرد یا ولرم بگیرید. اجازه دهید سویاها حداقل به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه خیس بخورند و نرم شوند. سویاها بعد از خیس خوردن، آب را جذب کرده و پف می‌کنند. هر چه بیشتر سویاها را بخیسانید، بهتر است و نفخ سویاها هم گرفته می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید سویا را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: سبزی‌ها را آماده کنید

در فاصله‌ای که سویاها آماده می‌شوند، سبزی‌های معطر را بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس سبزی‌ها را ریز و ساطوری خرد کنید. هر کدام از سبزی‌های معطر را ندارید، می‌توانید از دستور تهیه شامی ترش، حذف کنید. حتی اگر سبزی معطر تازه ندارید، می‌توانید به مایه شامی ترش، به مقدار دلخواه کمی سبزی خشک اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پای توت فرنگی خامه‌ای | دسر خوشمزه بدون نیاز به فر

برای تهیه انواع سبزی معطر خشک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: سویاها را چرخ کنید

در ادامه، بعد از اینکه سویاها کاملا خیس خورده و نرم شدند و داخل آنها دیگر سفت نبود، سویاها را در آبکش بریزید. آنها را با دست یا با ته لیوان، فشار دهید تا آب داخل سویاها بیرون بیاید. سپس سویاهای آب گرفته شده را در چرخ گوشت بریزید و ۲ بار آنها را چرخ کنید تا کاملا ریز شوند. سویاهای چرخ شده را در یک کاسه بریزید و سبزی‌های معطر ساطوری شده را به آنها اضافه کنید.

مرحله چهارم: مایه شامی‌ ترش گیاهی را درست کنید

در این مرحله، سیب زمینی را پوست بگیرید، رنده کنید و آب آن را بگیرید. یکی از پیازها هم را پوست بگیرید و رنده کنید. بعد پیاز را با دست بفشارید تا آب آن گرفته شود. سیر را هم رنده کنید. سیب زمینی، سیر و پیاز رنده شده را به کاسه اضافه کنید. تخم مرغ را در یک کاسه جدا بشکنید و با چنگال هم بزنید تا زرده و سفیده آن مخلوط شود و کف کند. این کار به پف‌دار شدن شامی کمک می‌کند.

می‌توانید تخم مرغ را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: مایه شامی را استراحت دهید

در آخر، آرد نخودچی یا آرد گندم، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و همه مواد را با هم ورز دهید تا کاملا با هم مخلوط شوند و انسجام کافی پیدا کنند. اگر مایه شامی ترش، هنوز به اندازه کافی سفت نبود، کمی آرد دیگر اضافه کنید. بعد روی ظرف را بپوشانید و در یخچال بگذارید تا به مدت ۱ ساعت استراحت کند.

می‌توانید انواع آرد مثل آرد نخودچی و آرد گندم و انواع ادویه غذا شامل زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: سس شامی‌ ترش را درست کنید

در مدتی که مایه شامی در حال استراحت است، یک پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در تابه بریزید و مدام تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شوند. کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا طعم خام آنها گرفته شود.

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: رب گوجه و رب انار را اضافه کنید

رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه) را در تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ باز کند. در این مدت، حرارت را کم کنید تا رب گوجه فرنگی نسوزند. رب انار (طرز تهیه رب انار) را با آب جوش مخلوط کنید تا رقیق شود. سپس به تابه اضافه کرده و صبر کنید تا سس قوام پیدا کند.

رب گوجه فرنگی و رب انار را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هشتم: ترش شامی گیاهی را سرخ کنید

در فاصله‌ای که سس آماده می‌شود، مایه شامی ترش را که استراحت کرده است، از یخچال بیرون بیاورید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس به اندازه یک نارنگی از مایه شامی بردارید بین دست‌هایتان گلوله کنید. بعد آنها را صاف کنید و به شکل کتلت گوشت چرخ کرده یا شامی کباب دربیاورید. شامی را در روغن سرخ کنید. یک طرف شامی که سرخ شد، طرف دیگر آن را هم سرخ کنید.

مرحله نهم: شامی ترش را در سس بگذارید و سرو کنید

در آخر، وقتی شامی‌های ترش آماده شد، آنها را به ترتیب داخل سس غلیظ شده بچینید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا سس به خورد شامی ترش برود. در ۵ دقیقه پایانی، به دلخواه، مقداری آبغوره یا آب نارنج به مایه خورش شامی ترش گیاهی اضافه کنید. طعم سس را بچشید و وقتی به طعم دلخواهتان رسید، شعله را خاموش کنید. شامی ترش را با نان، سیب زمینی سرخ کرده یا برنج چلو یا کته سرو کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه آب انبه و شربت انبه مجلسی و خوشمزه

شما می‌توانید انواع چاشنی غذا شامل آبغوره، آبلیمو و انواع برنج ایرانی و خارجی را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشه شامی بدون گوشت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز پخته (یا کنسرو لوبیا) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب زمینی ۱ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد متوسط
آرد نخودچی ۱ قاشق چای‌خوری (اختیاری)
نمک، فلفل سیاه و سماق به مقدار دلخواه
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبغوره ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز پخت ترش شامی بدون گوشت: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شامی ترش گیاهی با لوبیا قرمز

مراحل طرز تهیه شامی ترش گیاهی با لوبیا قرمز

خورش ترش شامی گیلانی را اگر می‌خواهید به صورت گیاهی درست کنید، هم می‌توانید از سویا و هم از لوبیا استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه ترش شامی با لوبیا برای گیاهخواران را دنبال کنید.

مرحله اول: مایه شامی ترش گیاهی را درست کنید

در این روش، لوبیا چیتی یا قرمز را از قبل بپزید تا کاملا نرم شود. می‌توانید از کنسرو لوبیا هم استفاده کنید. در صورت استفاده از کنسرو، آب یا عصاره آن را بگیرید و فقط لوبیاها را استفاده کنید. سیب زمینی و پیاز را هم رنده کنید و آبشان را بگیرید. سپس لوبیا پخته، سیب زمینی رنده شده، پیاز رنده شده، فلفل، نمک و زردچوبه را در مخلوط‌کن با هم میکس کنید تا یکدست شوند.

در صورت تمایل کنسرو لوبیا چیتی و انواع حبوبات مثل لوبیا چیتی و لوبیا قرمز را به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: سس شامی ترش را درست کنید

اگر مایه شما انسجام کافی نداشت، آرد نخودچی را هم اضافه کنید. مایه شامی ترش را به مدت ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید. در این فاصله، در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. وقتی روغن داغ شد، رب گوجه فرنگی را در آن تفت دهید. سپس رب انار و آب جوش را اضافه کنید و اجازه دهید سس شامی غلیظ شود.

مرحله سوم: شامی ترش بدون گوشت را سرخ کنید

بعد از استراحت کردن مایه شامی‌ ترش، آنها را در روغن، مثل دیگر کتلت‌ها یا شامی‌ها، سرخ کنید.

مرحله آخر: شامی ترش وگان را سرو کنید

همه شامی‌ها که سرخ شدند، آنها را در سس شامی ترش بگذارید. به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه (بسته به غلظت سس شامی ترش) شامی‌ها را با سس بپزید. در آخر آبغوره را اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه شعله را خاموش کنید. شامی ترش گیاهی شما آماده سرو است. ترشه شامی را با نان یا برنج میل کنید. نوش جان!

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شامی ترش گیاهی و بدون گوشت

سس شامی ترش با چی درست میشه؟

برای تهیه شامی ترش، معمولا از پیاز تفت داده شده در روغن و ادویه، با رب گوجه فرنگی و رب انار یا رب آلوچه، استفاده و به عنوان چاشنی به آن آبغوره، آب نارنج یا آبلیمو افزوده می‌شود. البته می‌توانید سس شامی ترش را بنا به سلیقه خود، به روش دلخواه درست کنید.

به جای گوشت در شامی ترش گیاهی چی استفاده کنیم؟

شما می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده مخلوط، از سویا خیسانده و چرخ کرده، لوبیا پخته شده یا کنسرو لوبیا چیتی استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک