طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی سه رنگ مخصوص شب یلدا و مهمانی

طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی سه رنگ مخصوص شب یلدا و مهمانی


30 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی

ژله هندوانه لیوانی جزو انواع مدل‌های ژله هندوانه و جزو انواع دسر ساده و شیک برای شب یلدا است. علاوه بر این، ژله هندوانه تک نفره در لیوان، بسیار به صرفه و کم هزینه است و می‌توانید آن را در لیوان‌های شیشه‌ای، در جام یا در لیوان یک بار مصرف درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی و فوت و فن‌های درست کردن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه ژله لیوانی هندوانه برای شب یلدا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر ژله با طعم دلخواه به رنگ قرمز ۲ بسته
پودر ژله آلوئه‌ورا ۱ بسته
پودر ژله با طعم دلخواه به رنگ سبز ۱ بسته
آب جوش ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب سرد یا شیر ولرم ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بستنی یا خامه صبحانه ۴ قاشق غذاخوری
شکلات چیپسی ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی لایه‌های مختلف ژله: ۹۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌شدن ژله هندوانه لیوانی: ۳ الی ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه دسر ژله چند رنگ تک نفره

مراحل طرز تهیه دسر ژله چند رنگ یک نفره

برای تهیه ژله هندوانه لیوانی شیک به صورت لیوانی و تک نفره، باید لایه‌های ژله را به ترتیب درست کرده و هر لایه را در لیوان بریزید و در یخچال بگذارید. در آخر هم آن را تزیین و سرو کنید. می‌توانید از این دستور، خامه یا بستنی را حذف یا اینکه ژلاتین را اضافه کنید. برای آموزش جزییات طرز تهیه ژله هندوانه در لیوان، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد و وسایل را ژله آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ژله هندوانه در لیوان برای شب یلدا، لیوان‌هایی که قرار است در آن ژله را درست کنید، با کمی روغن چرب کنید و در یخچال یا برای ۱۰ دقیقه در فریزر بگذارید. شیر را در دمای محیط بگذارید یا روی حرارت کمی گرم کنید، در حدی که کاملا سرد نباشد. آب را هم جوش بیاورید.

مرحله دوم: ژله سبز را آماده کنید

ابتدا در ژله سبز رنگ را در یک کاسه بریزید و به آن ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش اضافه کنید. ژله را با آب جوش هم بزنید تا دانه‌های آن حل شود. ظرف را روی حرارت بخار آب قرار دهید و مدام هم بزنید تا پودر ژله به روش بن ماری در آب کاملا حل شود. یا اینکه می‌توانید ژله و آب را به مدت ۱ دقیقه در مایکروفر هم بگذارید. بعد از حل شدن دانه‌های ژله، ظرف را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی با سویا و قارچ با طعم عالی و مجلسی

برای خرید انواع پودر ژله با طعم و رنگ‌های دلخواه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: شیر و خامه را اضافه کنید

در این مرحله، به اندازه نصف لیوان شیر به مایه ژله آماده شده اضافه کنید. مواد را هم بزنید. ۱ قاشق خامه یا بستنی وانیلی (آموزش تهیه بستنی وانیلی) هم به مواد بیفزایید. وقتی مخلوط‌تان یکدست شد، نوبت به اضافه کردن رنگ سبز خوراکی است. رنگ را اضافه کنید تا کاملا به رنگ سبز دلخواهتان برسد. سپس مایه ژله را در لیوان‌ها بریزید. در حدی که ۱/۴ حجم لیوان را پر کند. لیوان‌ها را در یخچال به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. سپس لایه بعدی ژله را درست کنید.

انواع شیر، خامه صبحانه و بستنی را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: ژله سفید را آماده کنید

در این مرحله، ژله آلوئه‌ ورا را در یک کاسه بریزید و به آن ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش اضافه کنید. ژله را با آب جوش هم بزنید تا دانه‌های آن حل شود. ظرف را روی حرارت بخار آب قرار دهید و مدام هم بزنید (مثل لایه اول). مثل لایه قبل می‌توانید ژله را به مدت ۱ دقیقه در مایکروفر هم بگذارید. بعد از حل شدن ژله، ظرف را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود.

مرحله پنجم: ژله سفید را به لایه اول اضافه کنید

به اندازه نصف لیوان شیر به مایه ژله سفید اضافه کنید. مواد را هم بزنید. ۱ قاشق خامه یا بستنی هم به مواد بیفزایید. وقتی مخلوط‌تان یکدست شد، لیوان‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و مایه ژله را روی لایه اول بریزید. در حدی که در این مرحله با اضافه کردن لایه دوم نصف لیوان پر شود. لیوان‌ها را دوباره به یخچال برگردانید و سپس لایه بعدی ژله لیوانی را درست کنید.

مرحله ششم: لایه سوم ژله را آماده کنید

پودر ژله قرمز رنگ را در یک کاسه بریزید و به آن ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش اضافه کنید. ژله را با آب جوش هم بزنید تا دانه‌های آن حل شود. ظرف را روی حرارت بخار آب بن ماری کنید و هم بزنید تا دانه‌های ژله در آب جوش حل شوند. بعد از حل شدن ژله، ظرف حاوی مایع ژله را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود.

مرحله هفتم: لایه سوم ژله را به لیوان اضافه کنید

به اندازه نصف لیوان شیر به مایه ژله اضافه کنید. مواد را هم بزنید. ۲ قاشق خامه یا بستنی هم به مواد بیفزایید. سپس رنگ قرمز را اضافه کنید تا به رنگ دلخواهتان برسد. وقتی مخلوط‌تان یکدست شد، لیوان‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و مایه ژله را به عنوان لایه سوم روی لایه سفید بریزید. در حدی که لیوان‌ها تقریبا تا لبه پر شوند. به مدت ۳ الی ۴ ساعت صبر کنید تا ژله‌های داخل لیوان کاملا خودشان را بگیرند. سپس روی ژله را با شکلات چیپسی، تزیین و آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ماکارونی با مرغ ریش ریش و ته دیگ سیب زمینی لذیذ

انواع شکلات را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی برای شب یلدا

نکات طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی برای شب یلدا

  • در تهیه ژله لایه‌ای چند رنگ برای قسمت قرمز ژله می‌توانید از پودر ژله هندوانه، آلبالو، توت فرنگی و … استفاده کنید و برای لایه سبز، پودر ژله طالبی، لیمو، کیوی و … گزینه‌های مناسبی هستند.
  • برای خوشرنگ شدن ژله می‌توانید از رنگ‌های خوراکی ژله‌ای یا پودری هم استفاده کنید.
  • اگر به لایه‌های ژله، شیر اضافه می‌کنید، حتما شیر باید از قبل در دمای محیط مانده و از سردی افتاده باشد. شیر ولرم بهترین گزینه است. اگر شیر سرد به ژله اضافه کنید، شیر در ژله می‌برد و خراب می‌شود.
  • برای اینکه ژله‌ها به دیواره لیوان نچسبند، چند ترفند وجود دارد. از قبل لایه داخلی لیوان را چرب کنید و برای حدود ۱۰ دقیقه، در فریزر بگذارید. یا قبل از اینکه ژله را در لیوان می‌ریزید، در لیوان آب سرد بگردانید و آب را دور بریزید. سومین راه این است که اگر می‌خواهید ژله لیوانی را در ظرف برگردانید قبل از سرو ژله، به مدت چند ثانیه، لیوان‌ها را در آب جوش بگذارید و بعد ژله را سرو کنید.
  • لیوان‌هایی که برای تهیه ژله لیوانی هندوانه یا ژله لیوانی انار و سایر انواع ژله لیوانی استفاده می‌کنید، بهتر است خیلی بلند نباشند. می‌توانید از کاسه هم برای درست کردن ژله یک نفره استفاده کنید. طرز تهیه ژله در کاسه، مشابه طرز تهیه ژله لیوانی در جام یا لیوان شیشه‌ای یکبار مصرف است.
  • برای طرز تهیه ژله لیوانی با پودر ژلاتین، به ازای هر بسته ژله، ۱ قاشق چای‌خوری پودر ژلاتین استفاده کنید. اگر می‌خواهید لایه‌ها سفت‌تر شوند، می‌توانید از ۱ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین استفاده کنید. اما استفاده از ژلاتین، بافت ژله را خیلی سفت می‌کنند و به کار بردن آن در تهیه ژله، چندان توصیه نمی‌شود.
  • اگر شکلات چیپسی ندارید، می‌توانید از اسمارتیز هم به عنوان هسته هندوانه استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ژله در لیوان

به ازای هر بسته ژله، چقدر آب لازم است؟

به ازای هر بسته ژله، ۱ لیوان آب جوش و نصف لیوان آب سرد لازم است. اگر از شیر استفاده می‌کنید، به جای آب سرد می‌توانید شیر ولرم (سرد نباشد) استفاده کنید.

به ازای هر بسته ژله چقدر بستنی یا خامه اضافه کنیم؟

اگر می‌خواهید ژله شما رنگ مات داشته باشد، می‌توانید به آن خامه صبحانه یا بستنی وانیلی اضافه کنید. در این صورت به ازای هر بسته ژله، یک قاشق غذاخوری خامه یا بستنی وانیلی به مایه ژله اضافه کنید.

چرا لایه‌های ژله به هم نمی‌چسبد؟

اگر ژله قالبی یا ژله لیوانی چند رنگ درست می‌کنید، باید مراقب باشید که زمان اضافه کردن لایه‌های مختلف نباید با هم زیاد فاصله داشته باشد. اگر لایه زیری برای مدت طولانی در یخچال بماند و لایه بعدی را اضافه کنید، ممکن است در نهایت لایه‌ها به هم نچسبند و بین آنها فاصله بیفتد. بهتر است فاصله اضافه کردن لایه‌ها هر ۳۰ دقیقه یکبار باشد.

 

کالابرگ الکترونیک