طرز تهیه گرانیتای هندوانه (یخ در بهشت هندوانه) به سبک ایتالیایی

طرز تهیه گرانیتای هندوانه (یخ در بهشت هندوانه) به سبک ایتالیایی


18 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه گرانیتای هندوانه (یخ در بهشت هندوانه) به سبک ایتالیایی
فهرست محتوا پنهان

گرانیتای هندوانه یک دسر خنک ایتالیایی است که با نام یخ در بهشت هندوانه نیز شناخته می‌شود. خاستگاه این دسر تگری سیسیل ایتالیا و مخصوص فصل تابستان است. گرانیتا به دانه‌های درشت یخ اطلاق می‌شود. این نام برگرفته از کلمه «گرانیت» به معنی دانه‌های درشت رنگی است. برای تهیه این مدل یخ در بهشت خوشمزه نیازی به دستگاه بستنی ساز یا ابزار خاصی نیست. شما می‌توانید تنها با با هندوانه و شکر این نوشیدنی جذاب و خنک را در منزل تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه گرانیتای هندوانه و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه گرانیتای هندوانه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
هندوانه ۱ عدد متوسط
شکر ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان تهیه گرانیتای هندوانه: ۴ ساعت
میزان کالری ۱۰۰ گرم گرانیتا هندوانه: حدود ۱۹۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه گرانیتای هندوانه

طرز تهیه گرانیتای هندوانه

برای درست کردن یک یخ در بهشت هندوانه خوشمزه به سبک ایتالیایی مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: آب را با شکر روی حرارت مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه گرانیتای هندوانه باید آب را با شکر را در شیر جوش یا یک قابلمه کوچک مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا ذرات شکر در آب حل شوند. بعد از اینکه کاملا شکر در آب حل شد، ظرف را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

در صورت تمایل می‌توان برای خرید شکر به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه نمایید.

مرحله دوم: هندوانه را برش دهید و هسته‌های آن را کاملاً خارج کنید

برای تهیه این نوشیدنی بسیار مهم است که از هندوانه قرمز، شیرین و سالم استفاده کنید. پس از اینکه هندوانه را برش دادید، مغز هندوانه را خرد کنید و هسته‌های آن را کاملاً خارج نمایید. شما همچنین می‌توانید با یک قاشق مغز هندوانه را از پوست آن جدا کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خمیر نودل و رشته های نودل مرحله به مرحله

مرحله سوم: هندوانه را کاملا پوره کنید

در این مرحله از طرز تهیه گرانیتا هندوانه باید هندوانه‌های خرد شده را داخل دستگاه مخلوط کن یا میکسر بریزید و کاملاً پوره نمایید.

مرحله چهارم: پوره هندوانه را از صافی عبور دهید

با استفاده از یک الک یا صافی ریز پوره هندوانه را کاملاً صاف کنید. یک کاسه زیر صافی قرار داده و هندوانه‌های پوره شده را داخل صافی بریزید. به آرامی پشت قاشق را روی پوره هندوانه فشار دهید تا تمام آب هندوانه از آن خارج شود.

این کار را به تدریج انجام دهید. تا الک شما سر ریز نکند. در نهایت باید ناخالصی‌ها و تفاله پوره روی سطح الک بماند و آب هندوانه غلیظ در ظرف جمع شود.

مرحله پنجم: آب هندوانه را با شربت شکر مخلوط کنید

آب هندوانه غلیظ را با شربت شکر کاملاً ترکیب کنید و در یک ظرف مناسب فریزری بریزید.

مرحله ششم: ترکیب هندوانه و شربت را در فریزر بگذارید

پس از ریختن ترکیب شکر و آب هندوانه در ظرف باید به مدت ۲ تا ۳ ساعت ظرف خود را داخل فریزر قرار دهید تا این ترکیب کاملاً یخ بزند.

مرحله هفتم: با یک چنگال ترکیب یخ‌زده گرانیتا را بتراشید

وقت ترکیب هندوانه شما کاملاً یخ زد، آن را از فریزر خارج کرده و یک چنگال محکم را چندین بار روی سطح یخ زده بکشید تا خرده‌های یخ درشت ایجاد شوند. این خرده‌های یخ همان گرانیتا است.

مرحله هشتم: گرانیتای هندوانه را سرو کنید

شما می‌توانید از جام‌های کوچک برای سرو گرانیتای هندوانه یا یخ در بهشت هندوانه استفاده کنید. پس از اینکه خرده‌های یخ را در ظرف مخصوص سرو ریختید با برگ نعناع و چند برش لیمو به دلخواه آن را تزئین کنید. نوش جان!

طرز تهیه گرانیتای هندوانه (یخ در بهشت هندوانه) به روش‌های دیگر

در ادامه ما روش‌های مختلف تهیه یخ در بهشت هندوانه را به شما می‌گوییم:

روش تهیه گرانیتای هندوانه با لبو

اگر می‌خواهید طعم و رنگ نوشیدنی خود را افزایش دهید می‌توانید از لبو استفاده کنید. برای این منظور کافیست به اندازه نصف مقدار پوره هندوانه، پوره لبوی پخته شده یا ۱ قاشق غذاخوری پودر لبو را همراه با آب دو عدد لیمو ترش و شکر داخل دستگاه مخلوط‌کن یا میکسر بریزید.

دستگاه را روشن کنید تا همه مواد به خوبی با هم ترکیب شوند برای تهیه این نوع گرانیتا به میزان کمتری شکر نیاز دارید. در نهایت مواد میکس شده را داخل ظرف ریخته و در فریزر قرار دهید تا مثل روش بالا یخ ببندد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آبغوره به 2 روش با دستگاه و بدون دستگاه

سپس بعد از ۳ الی ۴ ساعت با استفاده از چنگال سطح روی یخ را خراش دهید و خرده یخ‌های درشت ایجاد شده را در ظرف مخصوص سرو بریزید.

روش تهیه گرانیتای هندوانه با آبلیمو

برای تهیه این نوع گرانیتا شما می‌توانید به شربت شکر و آب خود چند قطره آب لیمو ترش اضافه کنید. در صورت عدم دسترسی به لیموی تازه می‌توانید از آبلیمو نیز استفاده کنید. بقیه مراحل به شکل قبل باید دنبال شوند.

برای تهیه گرانیتای هندوانه با لیمو همچنین می‌توانید شکر و آبلیمو را همراه با هندوانه و مقدار کمی گلاب در دستگاه مخلوط‌کن یا میکسر ریخته و کاملاً پوره نمایید. سپس این پوره را از صافی عبور دهید. آب هندوانه به دست آمده را در فریزر به مدت ۲ تا ۳ ساعت قرار دهید و سپس با چنگال خرده‌های یخ را با برش روی سطح یخ ایجاد کنید.

در صورت تمایل می‌توان برای خرید آبلیمو و گلاب به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه نمایید.

نکات اضافی در طرز تهیه گرانیتای هندوانه

نکات اضافی در طرز تهیه گرانیتای هندوانه

با رعایت موارد زیر شما می‌توانید کیفیت گرانیتای هندوانه خود را افزایش دهید:

  • اگر از دستگاه مخلوط‌کن برای پوره کردن یا خرد کردن یخ استفاده کنید یخ کاملاً پوره می‌شود. در این صورت ترکیب شما به صورت یخ در بهشت ایرانی در خواهد آمد.
  • برای اینکه یک گرانیتا هندوانه جذاب داشته باشید می‌توانید یک پنجم هندوانه را برش داده و با قاشق مغز هندوانه را از مابقی هندوانه خارج کنید تا قسمت بزرگ هندوانه یک قالب کاسه شکل پیدا کند. در انتها از این کاسه هندوانه ای شکل به عنوان ظرف سرو گرانیتا استفاده نمایید.
  • به جای شکر می‌توانید از شربت نعناع نیز استفاده کنید. این به کاهش طبع سرد هندوانه نیز کمک می‌کند. برای تهیه این شربت کافیست به ترکیب آب و شکر مقداری کمی شربت عرق نعنا اضافه کنید. در صورت تمایل شربت عرق نعناع را از افق کوروش بخرید؛ اینترنتی یا حضوری.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن گرانیتای هندوانه

چرا یخ با چنگال به خوبی تراشیده نمی‌شود؟

اگر به مدت طولانی گرانیتا هندوانه خود را در داخل فریزر گذاشته باشید سطح یخ بسیار سفت خواهد شد و تراشیدن آن با چنگال سخت می‌شود.

آیا می‌توان شکر را از طرز تهیه گرانیتا حذف کرد؟

اگر تمایلی به استفاده از شکر ندارید می‌توانید این نوشیدنی را بدون شکر و تنها با استفاده از آب هندوانه یخ‌زده تهیه کنید.

آیا می‌توان گرانیتا هندوانه را بعد از آماده شدن در فریزر نگهداری کرد؟

خیر، گرانیتا آماده شده را اگر دوباره در فریزر بگذارید دوباره یخ می‌زند و شکل خود را از دست می‌دهد.

برای بهتر شدن رنگ گرانیتای هندوانه چه باید کرد؟

شما می‌توانید از پوره لبو یا چند قطره رنگ خوراکی برای بهتر شدن رنگ نوشیدنی خود استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک