۴ طرز تهیه پودر لبو + ۱۱ روش استفاده و موارد مصرف پودر لبو

۴ طرز تهیه پودر لبو + ۱۱ روش استفاده و موارد مصرف پودر لبو


16 دی 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۴ طرز تهیه پودر لبو + ۱۱ روش استفاده و موارد مصرف پودر لبو

آیا شما هم از پودر لبو در تهیه غذاها یا درست کردن انواع سالاد استفاده می‌کنید؟ آیا با طرز تهیه پودر لبو آشنایی دارید و می‌دانید که از این پودر چه استفاده‌های دیگری می‌توان کرد؟ احتمالا می‌دانید که پر کاربردترین موارد مصرف پودر لبو به عنوان چاشنی یا رنگ‌دهنده در غذاها یا دیگر خوراکی‌ها مثل انواع دسر یا سالادهای مختلف است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، به آموزش چند روش مختلف طرز تهیه پودر لبو، روش استفاده از پودر لبو و موارد مصرف پودر لبو به عنوان یکی از خوراکی‌های خوشمزه با لبو خواهیم پرداخت.

 

مواد لازم برای تهیه پودر لبوی خانگی بدون فر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی پودر لبو: ۲ روز

مراحل طرز تهیه پودر لبو در آفتاب

طرز تهیه پودر لبو ( با نور خورشید )

پودر لبو را می‌توانید زیر نور آفتاب درست کنید. برای اینکه از خواص لبو و پودر لبو بهره‌مند شوید در این روش فقط نیاز به مقداری لبو دارید. برای مشاهده جزییات تهیه پودر لبو، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: لبوها را بشویید و برش بزنید

برای درست کردن پودر لبو با پودر چغندر قرمز، به اندازه دلخواه (یک کیلو یا بیشتر) ابتدا لبوها را بشویید و سر و ته آن‌ها را جدا کنید. نیازی به گرفتن پوست لبوها نیست. لبوها را به صورت حلقه‌های نازک برش بزنید. هر چه حلقه‌ها نازک‌تر باشند، لبوها زودتر خشک می‌شوند. سپس حلقه‌ها را در یک سبد بچینید، به طوری که اصلا روی هم قرار نگیرند.

مرحله دوم: لبوها را در آفتاب خشک کنید

لبوها را در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار دهید و هر روز آن‌ها را زیر و رو کنید. اگر آفتاب مستقیم باشد و ورقه‌های لبو، نازک باشند، ظرف ۲ روز لبوها خشک می‌شوند.

مرحله آخر: لبوهای خشک شده را آسیاب کنید

سپس لبوهای خشک شده را در آسیاب بریزید و پودر کنید. برای نرم شدن پودر، پودر لبو را از الک رد کنید. پودر لبو را در بطری‌ شیشه‌ای دربسته بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. بهترین مکان برای نگهداری پودر لبو، یخچال است.

۲- طرز تهیه پودر لبو در مایکروفر

طرز تهیه پودر لبو (در مایکروفر)

در این روش از طرز تهیه پودر چغندر قرمز، لبوها را بشویید و سر و ته آن‌ها را جدا کنید. لبوها را با قسمت درشت رنده، رنده کنید. آب لبوها را جدا کنید و برای استفاده روی سالاد یا درست کردن آبمیوه به کار ببرید. لبوهای رنده شده را در سینی مخصوص بریزید و پهن کنید. سپس سینی را در مایکروفر بگذارید و دما را روی حالت کم تنظیم کنید.

هر چند دقیقه یک بار، لبوها را زیر و رو کنید تا وقتی که خشک شوند. بعد از خشک شدن، آن‌ها را بکوبید یا در آسیاب پودر کنید. برای تهیه چای سیاه می‌توانید مقداری پودر لبو و زعفران آسیاب شده را در چای بریزید و حل کنید تا چای خوشرنگ شود.

حتما بخوانید  رفع بوی بد ماهی | ۱۸ روش ساده از بین بردن بوی زهم ماهی

۳- طرز تهیه پودر لبو در فر

برای طرز تهیه پودر لبو در فر برای مواردی مثل تزیین برنج لبوها را بشویید و به صورت حلقه‌های نازک خرد کنید. سپس آن‌ها را به ردیف و بدون اینکه روی هم بیفتند، داخل سینی بچینید. سینی را در فر قرار دهید و درب آن را نیمه باز بگذارید. درجه فر را روی کمترین حالت تنظیم کنید. هر ۱۰ دقیقه یک بار لبوها را زیر و رو کنید و دوباره به فر برگردانید تا وقتی که کاملا آب خودشان را از دست بدهند. بعد از اینکه لبوها کاملا خشک شدند، آن‌ها را در آسیاب پودر کنید.

۴- طرز تهیه پودر لبو روی بخاری یا شوفاژ

برای طرز تهیه لبو خشک روی بخاری یا شوفاژ، لبوها را شسته و آن‌ها را به صورت حلقه‌های نازک خرد کنید. سپس حلقه‌های لبو را در سینی روحی بچینید و روی بخاری یا شوفاژ بگذارید. هر طرف که خشک شد، طرف دیگر را برگردانید تا هر دو طرف چیپسی و خشک شود. در آخر، چیپس‌های لبو را در آسیاب بریزید و پودر کنید.

نکته: می‌توانید لبوها را رنده کنید و آن‌ها را بپزید. سپس آب آن را جدا کنید و با تفاله‌ها به هر یک از روش‌های بالا، پودر لبو قرمز درست کنید. البته در این روش، رنگ پودر لبو کمی تیره‌تر خواهد شد و برای مصارفی مثل درست کردن چای مناسب است.

موارد استفاده از پودر لبو و روش مصرف آن

موارد استفاده از پودر لبو و روش مصرف آن

۱- پودر لبو برای روی برنج

پودر لبو در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ یکی از موارد استفاده از پودر چغندر قرمز یا لبو، استفاده از آن برای تزیین برنج مجلسی است. بعد از پخت برنج، برای تزیین می‌توانید مقداری پودر لبو را روی برنج و در هنگام سرو اضافه کنید. با این کار هم برنج‌تان مجلسی‌تر می‌شود و هم ظاهر جذابی خواهد داشت.

۲- استفاده از پودر لبو در سس

در تهیه انواع دیپ و سس سالاد و غذا می‌توانید از پودر لبو استفاده کنید. میزان استفاده از آن بستگی به ذائقه شما دارد. سس مایونز (طرز تهیه سس مایونز)، سس سفید و بورانی لبو و … بهترین سس‌ها و دیپ برای میکس کردن با پودر چغندر قرمز هستند.

انواع سس را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۳- استفاده از پودر لبو در ماست

مقداری پودر لبو را در ماست‌ ساده بریزید تا رنگ جذاب و اشتها برانگیزی پیدا کنند. با این کار، ماست شما نیز طعم‌دار خواهد شد.

برای خرید انواع ماست می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۴- استفاده از پودر لبو در دمنوش

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از پودر لبو، در تهیه دمنوش‌های خانگی است. از این پودر می‌توانید به همراه دیگر گیاهان دارویی در دمنوش استفاده کنید و از خواص و فواید لبو برای سلامتی بهره ببرید. می‌توانید پودر لبو را مانند چای دم کنید یا مقداری پودر لبو قرمز را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی آن را به مدت ۵ دقیقه بپوشانید تا رنگ بدهد و دم بکشد. سپس آن را میل کنید.

۵- استفاده از پودر لبو به عنوان چای

استفاده از پودر لبو به عنوان چای

چای پودر لبو، هم رنگ جذابی دارد و هم خواص زیادی برای سلامتی دارد. می‌توانید از پودر لبو به تنهایی یا از تفاله‌ها یا چیپس‌های خشک لبو، به همراه پودر آن، برای تهیه چای لبو استفاده کنید. کافی است مقداری از پودر لبو قرمز را در قوری ریخته و روی آن مقداری آب جوش بریزید.

به مدت ۱۰ دقیقه، قوری را روی بخار آب قرار دهید تا دم بکشد. سپس آن را با نبات یا عسل سرو کنید. در حالت عادی برای خوشرنگ شدن چای معمولی هم می‌توان به چای سیاه یا چای سبز، مقداری پودر چغندر قرمز اضافه کنید.

حتما بخوانید  12 تا از عجیب ترین خواص چای سیاه + طبع و مصلح چای سیاه

برای خرید انواع چای سبز و چای سیاه می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

۶- استفاده از پودر لو در غذاها و خورش‌ها

از پودر لبو در انواع غذاها و خورش‌ مجلسی به عنوان یک رنگ دهنده و چاشنی طبیعی استفاده می‌شود. این پودر را می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی یا زعفران دم کرده هم به کار ببرید.

۷- تهیه شربت با پودر لبو

از پودر لبو برای درست کردن شربت لبو می‌توان استفاده کرد. در این روش، از آب لبو هم می‌توانید در کنار پودر آن استفاده کنید. بهتر است در صورت استفاده از پودر لبو برای شربت، مقداری از آن را از قبل در کمی آب جوش حل کنید تا کاملا رنگ خود را پس بدهد. سپس وقتی از دما افتاد، با آب و شکر ترکیب کرده و قالب‌های یخ را اضافه و آن را سرو کنید.

۸- استفاده از پودر لبو در سالاد

یکی دیگر از کاربردهای پودر لبو، استفاده از آن در طرز تهیه انواع سالاد است. می‌توانید به میزان دلخواه از پودر لبو را روی سالاد بریزید یا آن را با انواع سس مخلوط کرده و به سالادتان اضافه کنید. پودر لبو برای لاغری بسیار مناسب است و ترکیب آن با سالاد، علاوه بر خوش‌طعم کردن سالاد، می‌تواند رنگ جذابی را به آن بدهد.

۹- استفاده از پودر لبو برای ماسک صورت

استفاده از پودر لبو برای ماسک صورت

انواع ماسک‌های زیبایی برای صورت را می‌توان با پودر لبو درست کرد. استفاده از لبوی تازه یا تفاله‌های آن برای تهیه ماسک لبو هم متداول است. پودر لبو خواص زیادی برای زیبایی پوست دارد و می‌تواند باعث جوانسازی پوست، آبرسانی به بافت‌های پوست صورت، از بین بردن لکه‌های آکنه و آفتاب سوختگی، طراوت بخشیدن و شادابی پوست و … شود.

به صورت ساده می‌توانید پودر لبو را با کمی آب مخلوط کنید و روی پوستتان بزنید. بعد از ۱۵ دقیقه پوست خود را بشویید و خشک کنید تا معجزه استفاده از پودر لبو به عنوان ماسک صورت را ببینید.

۱۰- استفاده از پودر لبو برای رنگ کردن مو و تقویت آن

علاوه بر مصارف خانگی و تهیه نوشیدنی و غذا، از پودر لبو برای تهیه ماسک‌های مو برای تقویت آن هم استفاده می‌شود. البته کاربرد گسترده‌تر پودر لبو برای رنگ کردن مو است. با پودر لبو قرمز یا خود لبو می‌‌توان رنگ موی طبیعی درست کرد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

این رنگ مو، عوارض شیمیایی ندارد ولی بهتر است قبل از استفاده روی قسمتی از پوست تست شود. مقداری پودر لبو را با حنا بخیسانید و به مدت حداقل ۱ ساعت روی مو بگذارید. موهایتان را بپوشانید و بعد سر خود را با شامپو بشویید و خشک کنید.

۱۱- پودر لبو برای تزیین و تهیه انواع دسر و کیک

پودر چغندر قرمز برای تزیین و تهیه دسر

بکی دیگر از موارد استفاده پودر چغندر قرمز، استفاده از آن برای تهیه یا تزیین انواع دسر ساده و مجلسی مثل ژله یا برای روی کیک، چیز کیک و شیرینی است. می‌توانید از پودر لبو به عنوان رنگ طبیعی دسر استفاده کنید و آن را با مواد ژله حل کنید تا خوشرنگ‌تر شود.

از پودر چغندر قرمز در مایه کیک برای رنگ دادن به مایه کیک از جمله کیک لبو می‌توانید استفاده کنید و یا به عنوان تزیین و برای زیبا و خوشرنگ شدن ظاهر کیک، مقداری پودر لبو روی کیک بپاشید. البته باید بدانید که پودر لبو، تاثیری روی مزه کیک یا دسر ندارد و فقط رنگ آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سوالات متداول

پودر لبو برای چی خوبه؟

از پودر لبو می‌توان برای تهیه ماسک‌های زیبایی مو و صورت، برای لاغری و کاهش وزن، از بین بردن لک و جای جوش و آفتاب سوختگی مفید استفاده کرد.

پودر لبو در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

از پودر لبو در انواع خورش‌ها به عنوان چاشنی یا رنگ دهنده، روی برنج برای تزیین، در تهیه انواع سالاد، ماست، دیپ و سس می‌توان استفاده کرد.

 

کالابرگ الکترونیک