۴ طرز تهیه لبو قرمز و خوشمزه در قابلمه، زودپز، فر و مایکروفر به روش بازاری

۴ طرز تهیه لبو قرمز و خوشمزه در قابلمه، زودپز، فر و مایکروفر به روش بازاری


24 آذر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

لبو بازاری قرمز و خوشرنگ یا چغندر قرمز پخته یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها با لبو است که بیشتر در فصل پاییز و زمستان پخته می‌شود و یکی از خوراکی‌های شب یلدا هم هست. اما طرز تهیه لبوی خوشمزه و قرمز در خانه را بلد هستید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه لبو قرمز و خوشرنگ به چند روش در قابلمه و زودپز، مایکروفر و فر و فوت و فن‌های درست کردن لبو بازاری قرمز و نکات سفید نشدن لبو آشنا شوید.

مواد لازم برای طرز تهیه لبو خوشمزه در خانه

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو ۳ عدد متوسط یا بیشتر
شکر ۳ قاشق غذاخوری (اختیاری)
آب به مقدار لازم

 

مدت زمان اماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت لبو: حدود ۲و نیم الی ۳ ساعت

میزان کالری ۱۰۰ گرم در لبو پخته: حدود ۴۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه لبو خوشمزه و مخصوص به روش بازاری

طرز تهیه لبو خوشمزه در خانه

درست کردن لبو قرمز و خوشمزه در خانه بسیار راحت است. مراحل طرز تهیه لبو خوشمزه و قرمز به روش بازاری را دنبال کنید.

مرحله اول؛ لبوها را بشویید

چگونه یک لبوی خوشمزه درست کنیم؟ فوت و فن طلایی و طریقه پخت و درست کردن یک لبوی پخته خوشمزه و قرمز که به آب رنگ پس ندهد این است که پوست لبوها و سر و ته لبو را قبل از پختن نگیرید تا رنگ آن حفظ شود. در اولین مرحله از طرز پخت لبو مثل بیرون باید لبوها را با دقت بشویید. برای شستن لبو بهتر است از یک اسکاچ سیمی استفاده کنید تا تمام آلودگی‌ها از پوست لبو پاک شود.

مرحله دوم؛ لبو را بپزید

در این مرحله از طرز پخت لبو مجلسی باید لبوهای شسته شده را همراه با مقداری آب در قابلمه بریزید. به اندازه‌ای آب به لبوها اضافه کنید که مقدار آن ۲ بند انگشت بالاتر از سطح لبوها باشد. لبوها را باید روی شعله ملایم گاز به مدت ۳ ساعت بپزید. در این مدت درب قابلمه را روی آن قرار دهید و به هیچ عنوان شعله گاز را زیاد نکنید.

مرحله سوم؛ پوست لبوها را جدا کنید

بعد از پخت لبوها را از آب بیرون بیاورید و پوست لبوها را بگیرید. آب داخل قابلمه را دور نریزید و کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید که برای پخت لبو به هیچ عنوان نباید آن‌ها را خرد کنید. این کار موجب از بین رفتن مواد مغذی و ویتامین‌های لبو می‌شود. بهتر است قسمت سر و ته لبو را نیز قبل از پخت جدا نکنید. در این مرحله می‌توانید سر و ته لبو را نیز جدا کنید و آن را به هر شکلی که دوست دارید برش دهید. می‌توانید برای خرد کردن لبوها از قالب های فلزی طرح‌دار مثل قلب و ستاره و … نیز استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش مطنجن یا متنجن گیلانی با فیلم آموزش تهیه

مرحله سوم؛ شکر را به لبوهای خرد شده اضافه کنید

در این مرحله از طرز پخت لبو مثل بیرون باید لبوهای خرد شده را دوباره در قابلمه بریزید. ۳ قاشق غذاخوری شکر (برای سه لبوی متوسط) اضافه کنید و اجازه بدهید لبوها با شکر بپزند و شهد داخل قابلمه غلیظ شود. اگر شکر دوست ندارید یا برای‌تان ضرر دارد لبو را با شیره انگور یا شیره افرا بپزید. یادتان باشد شیره انگور یا افرا برخلاف شکر رنگ لبو را تیره و کدر می‌کنند.

در صورت تمایل می‌توانید شکر و شیره انگور را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ لبو پخته را سرو کنید

بعد از این‌که لبوها کاملا پخت و آب لبو غلیظ و کشدار شد لبو آماده سرو است. نوش جان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لبو مرحله به مرحله

روش پخت لبو قرمز در زودپز

طرز پخت لبو قرمز در زودپز

برای پخت لبو در زودپز باید لبوها را بشویید و به صورت درسته در زودپز بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید لبو برای نیم ساعت بپزد. بعد از این که لبو پخت، می‌توانید پوست آن را جدا کنید و لبوی پخته شده را خرد کنید. برای این که آب لبو غلیظ شود، بهتر است آن را همراه با آب آن، به مدت نیم ساعت  روی شعله گاز قرار دهید. در این مدت می‌توانید مقداری شکر یا نبات به لبو اضافه کنید و بعد از غلیظ شدن آب لبو، آن را سرو کنید.

روش پخت لبو در فر

برای تهیه لبو تنوری در فر باید فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس سینی فر را با کمی روغن چرب کنید و لبوهای شسته را با پوست روی سینی بچینید. اجازه دهید لبوها برای ۴۵ دقیقه در فر بپزند. سپس آن‌ها را از فر خارج کنید و از طعم لذیذ این لبو لذت ببرید. برای مزه‌دار کردن لبو تنوری می‌توانید از کمی نمک و آویشن تازه استفاده کنید. برای مطالعه پخت لبو در فر به روش‌های دیگر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

روش پخت لبو در مایکروویو

یک روش پختن لبو در مایکروفر است. برای پخت لبو در مایکروفر لبوها را بشویید و پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای یا هر شکل دیگری که دوست دارید برش بزنید. سپس به لبوها مقدار کمی سرکه بمالید. مایکروفر را بر روی درجه بالا تنظیم کنید. چغندرها را در یک ظرف مناسب مایکروفر بگذارید سپس مقداری آب و شکر هم به لبوها اضافه کنید. برای پخت ۲۵۰ گرم لبو به حدود ۱۰ دقیقه و برای ۵۰۰ گرم به حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید. می‌توانید لبوها را یک مرتبه موقع پخت زیر و رو نمایید تا به طور کامل مغزپخت شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 غذا ساده و خوشمزه و سریع با سیب‌زمینی آب‌ پز

فوت و فن‌های پخت لبو مجلسی به روش بیرونی

فوت و فن‌های طرز تهیه لبو

  • در طرز تهیه لبو با شیره انگور می‌توانید بعد از برش دادن لبوها مقداری شیره انگور به آب لبو اضافه کنید و لبوها را در آن بجوشانید تا شیرین شوند.
  • در طرز تهیه لبو در خانه باید شعله گاز را کم کنید تا لبو به آرامی بپزد و خوشرنگ شود. به خاطر داشته باشید که برای قرمز ماندن لبو هنگام پخت به هیچ عنوان نباید شعله گاز را زیاد کنید و یا از آب زیاد استفاده کنید.
  • اضافه کردن شکر به لبو کاملا اختیاری است، می‌توانید لبو را بدون شکر و شیره نیز درست کنید.
  • در طرز تهیه لبو قرمز در خانه باید اجازه دهید آب لبو کاملا غلیظ شود.
  • بهتر است بدانید که خواص آب لبو  از خود لبو بیشتر است، بنابراین حتما لبو را همراه با آب آن میل کنید.
  • در طرز تهیه لبو با نبات باید به جای شکر، مقداری نبات به لبو اضافه کنید تا مزه آن شیرین شود. نبات را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین لبو خوشمزه و مجلسی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لبو

برای قرمز ماندن لبو هنگام پخت چه کار کنیم؟

برای این که لبوی شما قرمز و خوشرنگ شود، باید آن را با آب کم روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی بپزد و آماده شود. همچنین لبو را با پوست بپزید و سر و ته آن را جدا نکنید.

طرز تهیه لبو تنوری در فر چگونه است؟

برای تهیه لبو تنوری باید فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس سینی فر را با کمی روغن چرب کنید و لبوهای شسته را با پوست روی سینی بچینید. اجازه دهید لبوها برای ۴۵ دقیقه در فر بپزند. سپس آن‌ها را از فر خارج کنید و از طعم لذیذ این لبو لذت ببرید. برای مزه‌دار کردن لبو تنوری می‌توانید از کمی نمک و آویشن تازه استفاده کنید.

چکار کنیم لبو زود بپزه؟

مدت زمان پخت لبو به سایز و اندازه لبوها و شعله گاز بستگی دارد. از لبوی متوسط برای پخت لبو استفاده کنید.

چرا لبو تلخ می‌شود؟

ممکن است خود لبو به صورت خام تلخ باشد. یک دلیل دیگر تلخ شدن لبوی پخته این است که آن را خوب از گل و لای پاک نکرده‌اید.

علت سفید شدن لبو چیست؟

اگر قبل از پخت پوست لبو را بگیرید و سر و ته لبو را جدا کنید لبو به آب رنگ پس می‌دهد و رنگ لبو بعد از پخت سفید می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک