طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو برای شب یلدا و نکات مهم آن

طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو برای شب یلدا و نکات مهم آن


29 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو برای شب یلدا

ژله هندوانه در پوست لیمو یکی از راحت‌ترین و متفاوت‌ترین روش‌های تهیه ژله هندوانه برای شب یلدا است. برای درست کردن این ژله می‌توانید از پوست لیمو ترش تازه به جای قالب ژله استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو و همچنین فوت و فن‌های درست کردن این ژله جذاب را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لیموترش ۴ تا ۵ عدد
پودر ژله قرمز ۱ بسته
آب جوش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب یخ ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه کنجد سیاه بوداده به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو

مراحل طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو

درست کردن ژله در پوست لیمو بسیار راحت‌ است و یک ایده ژله شیک و مجلسی برای یلدای عروس هم به شمار می‌رود. برای این کار باید پوست لیمو را خالی کنید و سپس در آن مقداری ژله قرمز بریزید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو آشنا شوید.

مرحله اول؛ لیموها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو باید لیموها را بشویید و سپس خوب خشک کنید. حالا از وسط لیموها را به دو قسمت تقسیم کنید. یک قاشق کوچک بردارید و به آرامی داخل لیموها را خالی کنید. در این مرحله باید مراقب باشید تا پوست لیمو آسیب نبیند.

مرحله دوم؛ پودر ژله را با آب جوش ترکیب کنید

در این مرحله باید به سراغ درست کردن ژله بروید. برای شروع پودر ژله را در یک ظرف پیرکس بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. حالا ژله را خوب هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. برای این که ژله شما شفاف شود و راحت‌تر در آب حل شود، می‌توانید ظرف پیرکس را روی بخار کتری قرار دهید تا ذرات پودر ژله به روش بن ماری کاملا در آب حل شوند.

در صورت تمایل می‌توانید پودر ژله را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ آب سرد را به ژله اضافه کنید

در سومین مرحله از روش درست کردن ژله با شکل هندوانه درون پوست لیمو باید آب سرد را به مایع ژله اضافه کنید. بعد از این که پودر ژله کاملا در آب داغ حل شود، در این مرحله از طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو باید یک لیوان آب سرد به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آیس کافی توت فرنگی غلیظ و خوشمزه به روش کافی شاپی

مرحله چهارم؛ ژله را در پوست لیمو بریزید

ژله را در پوست لیمو بریزید

در این مرحله باید پوست لیموها را طوری در یک ظرف لبه‌دار بچینید که ثابت بمانند. می‌توانید برای نگه داشتن پوست لیموها مقداری برنج در یک ظرف بریزید و لیموها را به راحتی روی آن قرار دهید. حالا کمی کنجد روی پوست لیموها بریزید و در ادامه مایع ژله را داخل پوست لیمو بریزید. بعد از ریختن ژله در پوست لیمو دانه‌های کنجد روی آن شناور می‌شوند و شبیه به دانه هندوانه به نظر می‌رسند.

برای تهیه کنجد به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله پنجم، ژله هندوانه در پوست لیمو را سرو کنید

در آخرین مرحله از دستور تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو باید سینی ژله را در یخچال قرار دهید و چند ساعت صبر کنید تا ژله‌ها کاملا سفت شوند. بعد از درست شدن ژله می‌توانید با یک چاقوی تیز دوباره پوست لیمو را نصف کنید تا ژله شما به شکل یک قاچ هندوانه به نظر برسد. در صورت تمایل می‌توانید ژله را به همین شکل و بدون قاچ کردن نیز سرو کنید. برای تزیین روی ژله‌ها چند برگ نعنا قرار دهید و آن‌ها را در ظرف دلخواه بچینید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو

  • به منظور درست کردن ژله هندوانه در پوست لیمو می‌توانید از ژله آلبالو، توت فرنگی و یا ژله هندوانه استفاده کنید.
  • برای این که ژله هندوانه شما در پوست لیمو راحت‌تر برش بخورد، بهتر است ژله را کمی سفت‌تر از حالت معمول آماده کنید. برای این کار می‌توانید به جای یک لیوان آب سرد از نصف لیوان آب سرد استفاده کنید.
  • زمانی که برای تهیه ژله در پوست لیمو، گوشت لیموها را جدا کردید، آن‌ها را در ظرف جداگانه بریزید و سپس برای تهیه لیموناد یا موهیتوی خانگی استفاده کنید
  • می‌توانید به جای کنجد برای دانه‌های هندوانه از چیپس شکلات استفاده کنید و بعد از آماده شدن ژله و بستن آن روی ژله بچسبانید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن ژله هندوانه در پوست لیمو می‌توانید به جای آب سرد از مقداری آب هندوانه تازه استفاده کنید. با این روش ژله شما نه تنها ظاهری شبیه به هندوانه دارد، بلکه مزه آن نیز هندوانه‌ای می‌شود.
  • برای تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو باید از لیموهایی که پوست ضخیمی دارند، استفاده کنید. این کار از سوراخ شدن پوست لیمو در حین کار جلوگیری می‌کند.
  • در طرز تهیه ژله هندوانه‌ای در پوست لیمو باید از لیموهای سبز رنگ و معطر استفاده کنید.
  • برای تخلیه داخل لیمو می‌توانید به جای برداشتن گوشت لیمو، با استفاده از آبمیوه‌گیری دستی یا برقی آب لیمو را بگیرید و سپس از پوست آن برای تهیه ژله استفاده کنید. در این روش باید مراقب باشید تا پوست لیمو آسیب نبیند و پاره نشود.
  • برای این که پوست لیمو کج نشود و ژله از داخل آن نریزید، می‌توانید مقداری برنج خشک در یک ظرف بریزید و پوست لیموها را در برنج فرو ببرید. راهکار بعدی این است که هر لیمو را داخل یک قالب مافین قرار دهید و بعد مایع ژله را داخل آن بریزید.
  • در طرز تهیه ژله در پوست لیمو باید از پوست لیمو ترش‌هایی که اندازه بزرگ‌تری دارند، استفاده کنید. بهتر است برای تهیه ژله به این روش از پوست لیمو شیرین استفاده نکنید، زیرا ممکن است طعم ژله شما کمی تلخ شود.
  • برای تهیه ژله با شیر در پوست لیمو باید ابتدا ژله را با آب داغ ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس صبر کنید تا ژله سرد شود. بعد از این که ژله سرد شد می‌توانید مقداری شیر که به دمای محیط رسیده است را به آن اضافه کنید. سپس از این ژله برای داخل پوست لیمو استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در طرز تهیه ژله شیر در پوست لیمو اگر دمای ژله گرم باشد و یا از شیر سرد استفاده کنید، شیر در ژله می‌برد و خراب می‌شود.
  • برای این که ژله‌های شما جلوه متفاوتی داشته باشند، می‌توانید در کنار ژله هندوانه در پوست لیمو از ژله‌های رنگی در پوست لیمو استفاده کنید. برای این کار تنها باید به جای پودر ژله قرمز از پودر ژله‌های رنگی استفاده کنید.
  • می‌توانید از ژله هندوانه در پوست لیمو برای تزیین انواع ژله‌های قالبی و مجلسی استفاده کنید و برش‌های این ژله متفاوت را در کنار را روی ژله قرار دهید.
حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی وانیلی به 2 روش با ثعلب و بدون ثعلب و بستنی ساز

فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن ژله هندوانه در پوست لیمو

فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن ژله هندوانه در پوست لیمو

برای تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو از چه ژله‌ای استفاده کنیم؟

برای تهیه ژله پوست لیمو می‌توانید از ژله آلبالو، توت فرنگی و همچنین هندوانه استفاده کنید.

در طرز تهیه ژله پوست لیمو از چه نوع لیمویی استفاده کنیم؟

برای درست کردن ژله هندوانه در پوست لیمو باید از لیمو ترش‌های سبز رنگ که اندازه بزرگ‌تری دارند استفاده کنید. هر چقدر پوست لیمو ضخیم‌تر باشد، برای تهیه ژله هندوانه مناسب‌تر است.

چرا ژله سفت نمی‌شود؟

به چند دلیل ممکن است ژله چه در ظرف و چه در پوست لیمو سفت نشود و نبندد. یکی از مهم‌ترین دلایل نبستن ژله این است که نسبت‌ها به درستی رعایت نمی‌شوند. برای درست کردن یک بسته ژله ۱۰۰ گرمی به یک لیوان آب جوش و یک لیوان آب سرد نیاز دارید. برای این کار ابتدا پودر ژله را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و به روش بن ماری، چند دقیقه مایع ژله را روی بخار کتری قرار دهید تا دانه‌های ژله کاملا در آب حل شوند. سپس یک لیوان آب سرد به این مخلوط اضافه کنید. قالب ژله را به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال بگذارید. برای این‌که ژله بیشتر سفت شود می‌توانید به جای استفاده از ۱ لیوان آب سرد از نصف لیوان آب سرد استفاده کنید.

کالابرگ الکترونیک