افسردگی کاری و روش های مراقب از بهداشت روانی در محیط کار و دورکاری

افسردگی کاری و روش های مراقب از بهداشت روانی در محیط کار و دورکاری


18 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
افسردگی کاری

اگر دچار افسردگی کاری هستید و احساس می کنید که از بهداشت روانی خوبی در رابطه با کار و شغل تان برخوردار نیستید، باید بگویم که شما تنها نیستید. سالانه بیش از ۱۷ میلیون آمریکایی تحت تأثیر افسردگی کاری قرار می گیرند. داده‌های نظرسنجی بخش بهداشت روان در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که تعداد افراد دچار افسردگی کاری، به طور قابل توجهی از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ افزایش یافته است. بر اساس همین داده ها تقریبا از هر ۱۰ نفر آمریکایی ۸ نفر دچار علائم افسردگی متوسط و یا شدید هستند. بر اساس آمار کارمندان تمام وقت به طور متوسط روزانه ۸ ساعت کار می کنند. آن ها معمولاً در روزهای آخر هفته نیز وقت زیادی برای تعطیلات خود سر نمی کنند. بنابراین تعجب آور نیست که بسیاری از افراد دچار افسردگی کاری بشوند. اضطراب و از دست دادن انگیزه از جمله نشانه های افسردگی کاری هستند. برخی از افراد دچار مشکلات در تمرکز و بی حوصلگی هم می شوند. در این مقاله از سرویس  سلامت  مجله کوروش به شناسایی علائم و راهکار های مبارزه با افسردگی کاری برای داشتن یک بهداشت روانی مناسب در محل کار می پردازیم.

افسردگی کاری چیست؟

 

افسردگی کاری چیست؟

 

ممکن است از شغلی که دارید راضی باشید. اما محیطی که در آن کار می کنید برای شما مناسب نباشد. بنابراین علاوه بر شغل نامناسب، تاثیرات مهم محیطی نیز در ایجاد افسردگی کاری بسیار تاثیر گذار هستند. بر اساس گفته متخصصان و روانپزشکان هر محل کار و یا شغل، بسته به میزان استرس و حمایت موجود در آن می تواند به صورت بالقوه عامل ایجاد افسردگی کاری و عدم بهداشت روانی مناسب در افراد شود.

 

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، محیط کار منفی و نامناسب می‌تواند باعث بروز عوامل روانی زیادی در افراد شود. عواملی چون عدم حضور و غیبت های مداوم، کاهش بهره وری و مصرف مواد مخدر. همچنین برخی افراد دچار مشکلات جدی بهداشت روانی و جسمی هم می شوند. بر اساس گزارش مرکز بهداشت روان آمریکا، افسردگی یکی از سه مشکل مهم و اصلی کارمندان در محیط کار است. با این حال تشخیص این موضوع و گاهی صحبت در مورد آن می‌ تواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. افسردگی شرایط پیچیده ای است که می تواند ذهن و جسم فرد را بسیار درگیر کند. افسردگی کاری در افکار، احساسات و رفتار کارمندان تاثیر می گذارد. بنابراین باعث کاهش بازدهی کارمندان در محیط کار می شود.

 

 

 

بخوانید: ۸ راهکار موثر برای ایجاد ارتباط موفق با دیگران در محل کار

 

 

علائم افسردگی کاری و عدم بهداشت روانی در کار

 

علائم افسردگی کاری و عدم بهداشت روانی در کار

 

علائم افسردگی کاری بسیار شبیه به علائم افسردگی عمومی است. با این حال برخی از آن ها در محیط کار متفاوت تر به نظر می رسند. افسردگی کاری بر بهداشت روانی شما و عملکردتان در محیط کار و حتی خانه بسیار تاثیر می گذارد. برخی از علائم شایع افسردگی کاری شامل افزایش اضطراب و بی حوصلگی است. افزایش سطح اضطراب به ویژه هنگام مدیریت موقعیت های استرس زا یا فکر کردن درمورد کار هنگامی که از محیط کار دور می شوید، از مهم ترین علائم افسردگی کاری هستند.

 

کسانی که دچار بی حوصلگی و بی رضایتی در شغل خود می شوند، معمولا دچار افسردگی کاری هستند. از علائم دیگر آن می توان به انرژی کم و بی انگیزگی در انجام کارها اشاره کرد. این موضوع گاهی اوقات خود را تحت عنوان خستگی در کارها نشان می دهد. احساس غم و اندوه مداوم یا طولانی مدت یکی دیگر از علائم افسردگی در محیط کار است. کسانی که دچار این بیماری می‌ شوند، معمولاً علاقه‌ای به کار در محیط کار ندارند. وظایفی که قبلا برای آن ها جالب و جذاب بوده، دیگر بی اهمیت است. آن‌ ها معمولا احساس ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی و یا حتی گناه می کنند.

 

مبتلایان به افسردگی کاری معمولا دچار عدم توانایی در تمرکز برای انجام کارها می شوند. آن ها دچار مشکلاتی در حفظ و یا به خاطر سپردن موارد و اطلاعات کاری می شوند. اشتباهات بیش از حد در کارهای روزمره به وفور در آن ها دیده می شود. افسردگی کاری علائم جسمی ظاهری نیز به همراه دارد. کاهش وزن و اشتها یکی از این علائم است. این افراد معمولاً دچار سردرد، خستگی و ناراحتی معده هستند.

 

 

بخوانید: تکنیک های مدیریت استرس در محل کار

 

 

افسردگی کاری و بی رغبتی به محیط کار

 

مبتلایان به افسردگی کاری به دلیل عدم بهداشت روانی مناسب معمولاً دچار اختلال در تصمیم گیری هستند. تحریک پذیری آن ها بالا رفته و سریع عصبانی می شوند. آن ها نمی توانند برخی موقعیت ها را به راحتی تحمل کنند. معمولا غیبت زیادی در کار دارند. دیر می آیند و زود محیط کار را ترک می کنند. در محیط کار با کوچکترین تنشی دچار بغض و گریه می شوند. مشکلات خواب و چرت زدن در کار یکی دیگر از علائم افسردگی کاری است. برخی از افراد در پوشاندن علائم افسردگی کاری بسیار مهارت دارند. بنابراین بسیاری از اطرافیان آن ها متوجه این موضوع نخواهند شد.

 

از جمله علائم متداول این نوع افسردگی، انزوا، بهداشت ضعیف، اهمیت ندادن به ظاهر و دیر رسیدن به محل کار است. کسانی که دچار افسردگی کاری هستند معمولاً جلسات را از دست می دهند. کاهش بهره‌ وری و افزایش خطا جزو علائم رایج در این نوع افسردگی است. کارمندان که دچار افسردگی در محیط کار هستند، معمولاً دچار فراموشی و عصبانیت های بسیار شدید می شوند. آن ها به طور ناگهانی از کوره در می روند. آن ها معمولا از اعتماد به نفس کافی در محیط کار بهره مند نیستند.

 

 

 

دلایل افسردگی کاری در محیط کار

 

دلایل افسردگی کاری در محیط کار

 

دلایل زیادی برای بروز افسردگی کاری در محیط کار وجود دارد. معمولا هیچ دو نفری تجربیات یکسانی برای افسردگی کاری ندارند. اما عوامل تحریک کننده افسردگی در محل کار و نداشتن بهداشت روانی مناسب تقریباً مضامین مشترکی دارند. زمانی که احساس می‌کنید هیچ کنترلی روی مسائل کاری ندارید و یا شغل شما در معرض خطر است، دچار افسردگی کاری می شوید.

 

برخی از افراد با کار در یک محیط رسمی دچار این بیماری روانی می شوند. کار زیاد و دریافت حقوق و پاداش کم یکی از دلایل اصلی افسردگی و بی رغبتی در محیط کار است. اذیت و یا حتی تبعیض در محیط کار را می توان یکی دیگر از این علائم عنوان کرد. ساعات نامنظم کاری و عدم تعادل بین کار و استراحت باعث از بین رفتن بهداشت روانی در کار می شود. همچنین اگر در محیطی کار کنید که با ارزش های شخصی شما مطابقت نداشته باشد، در معرض این بیماری قرار می‌ گیرید.

 

 

افسردگی کاری و استرس به همراه دردهای جسمی

 

بسیاری از افراد به دلیل تجربه شرایط کاری ناامن و استرس زا دچار افسردگی کاری می شوند. تجربه استرس در محیط کار غیر معمول نیست، اما سطح استرس کاری بسیار مهم است. این استرس های کاری گاهی باعث افزایش اضطراب و تحریک پذیری در افراد می شود. استرس، تنش عضلانی و یا سردرد به همراه دارد. در نتیجه ی تمام این ها، فرد دچار افسردگی کاری خواهد شد.

 

افرادی که در نتیجه استرس به افسردگی کاری مبتلا می شوند، معمولاً مدام احساس اضطراب دارند. آن ها دچار غم بوده و معمولاً متمرکز نیستند. بسیاری افراد سعی می‌کنند نشان دهند که تحت استرس کاری قرار ندارند. آن ها بی‌علاقه کارشان را ادامه می‌دهند. سعی می‌کنند نشان دهند که کار بر روی آن‌ها تاثیری نمی گذارد. متخصصان معتقدند اما همین موضوع یکی از علائم مهم و اصلی افسردگی است. به علاوه چنین رفتاری باعث تشدید علائم افسردگی نیز می شود.

 

 

دورکاری و افسردگی کاری

 

دور کاری اجباری، ضعف بهداشت روانی و  افسردگی کاری

 

دورکاری اگر چه راحت به نظر می رسد اما مشکلات زیادی به همراه دارد. در دور کاری مرز بین زندگی شخصی و زندگی کاری به راحتی از بین می رود. این موضوع باعث ایجاد آشفتگی های زیادی در برنامه روزانه شما می شود. عدم برنامه‌ریزی در دورکاری باعث آشفتگی های عمده در برنامه روزانه شما خواهد شد. بدون شک این موضوع باعث کسالت و به تدریج افسردگی کاری خواهد شد.

 

اما از دیگر سو افرادی که بدون حضور در محیط اجتماعی کار می کنند، معمولاً احساس تنهایی و گوشه گیری بیشتری دارند. افراد مجبور هستند برای برقراری ارتباط با دوستان کاری و همکاران خود پاسخگویی چت، پیام ها و تماس های تلفنی و ویدیویی زیادی باشند. بنابراین با زبان نمایش در دورکاری آشناخواهند شد. زبانی که سرشار از سوءتفاهم ها است. بنابر این این سو تفاهم ها در شدت بخشیدن به افسردگی کاری بسیار موثر هستند.

 

 

دور کاری اجباری، ضعف بهداشت روانی و  افسردگی کاری

 

با این حال بسیاری از شما به دلیل بحران کرونا بیش از یک سال است که مجبور به دورکاری شده اید. کار در خانه به عنوان یک روند عادی در زندگی شما تثبیت شده است. این نوع دور کاری اجباری معمولاً باعث استرس و اضطراب افسردگی و عدم سلامت روانی می شود. معمولا به کسانی که به ناچار دور کار شده اند توصیه های جدی برای جلوگیری از افسردگی کاری می شود. توصیه می شود از خانه خارج شوید. قدم بزنید. فضای کار خود را از سایر فضاها در خانه جدا نگه دارید. میز شخصی کاری خود را مشخص کنید.

 

از شلوغی کردن اضافی اطراف میز که مربوط به کار نیست بپرهیزید. صبح ها پنج دقیقه مراقبه ذهنی انجام دهید. بعد از ظهر بعد از آنکه روز کاری شما تمام شد کمی تمرینات ذهنی انجام دهید. با دوستان غیر کاری خود تماس برقرار کنید. لازم نیست تا در تمام روز پشت مانیتور و صفحات کامپیوتر بنشینید. کمی از صفحات دور شوید و استراحت کنید. بسیاری از افراد ممکن است در زمان دورکاری ساعات زیاد و بیش از حدی را به کار کردن اختصاص دهند. سعی کنید زمان کاری خود در خانه را مشخص کنید. تا بیش از حد وقت برای کار کردن نگذارید.

 

چرا که تمامی این عوامل باعث ایجاد افسردگی شدید و اضطراب می شوند. کارشناسان معتقدند کار طولانی مدت از راه دور می تواند مشکلات عاطفی جسمی و مالی بسیاری برای افراد ایجاد کند. بنابراین صرف نظر از درآمد، ممکن است خشم ناشی از عدم ارتباط با دیگران و ماندن در خانه باعث از بین رفتن بهداشت روانی شما شود. در عین حال افراد ممکن است بدون متوجه شدن این میزان افسردگی کاری، همچنان به دورکاری ادامه دهند. اما سوال اینجاست که اگر هنگام کار دچار افسردگی شدید، چه کارهایی می توانید انجام دهید؟

 

 

اقداماتی برای سلامت بهداشت روانی و غلبه بر افسردگی کاری

 

اقداماتی برای سلامت بهداشت روانی و غلبه بر افسردگی کاری

 

مهم نیست در کجا کار می کنید. مهم مدیریت بهداشت روانی شما است. به شما پیشنهاد می شود زمانی که دچار خستگی و افسردگی شدید از میز کار یا دفتر کار خود فاصله بگیرید. حداقل زمان فاصله گیری از کار ده دقیقه است. سعی کنید یک استراحت کوتاه بکنید. ناهار بخورید و بیرون بروید. در طول استراحت در محیط کار پیاده روی کنید. این پیاده‌ روی باید سریع و تند باشد. حتی اگر دور کار بودید در داخل خانه ورزش های زیادی برای سلامت روان وجود دارند که می‌توانید از آن ها استفاده کنید. یک تعطیلات خود را به روز بهداشت روانی اختصاص دهید.

 

در این روز کارهای زیادی می توان انجام داد. تفریحات، پیاده روی و ورزش، برخی از این کارها هستند. می توانید زمان زیادی را با دوستان و یا اعضای خانواده بگذرانید. آخر هفته شما مال خود شما است. چند دقیقه مراقبه به شما بسیار کمک می کند. تمرینات تنفسی عمیق را در طی روز انجام دهید. همچنین سعی کنید تا نه گفتن را کامل یاد بگیرید. در مقابل عواملی که برای شما استرس زا هستند و مختار به انجام آن‌ها هستید، راحت تر نه بگویید. تماشای فیلم خنده دار بسیار تاثیرگذار است. بنابراین سعی کنید وقتی را به تماشای فیلم ها و ویدیو کلیپ های خنده‌دار اختصاص دهید.

 

 

 

بخوانید: چگونه بین ساعت کاری و زندگی خود اعتدال برقرار کنیم

 

 

عوامل شایع در ایجاد افسردگی کاری

 

عوامل شایع در ایجاد افسردگی کاری

 

عوامل زیادی در ایجاد افسردگی کاری و از بین رفتن بهداشت روانی تاثیر گذار هستند. برخی از این عوامل تاثیر بیشتری در افسردگی دارند. مدیران اخراجی معمولا خیلی سریع در مرز افسردگی کاری قرار می‌گیرند. زمانی که کارمندان متوجه عدم تعادل در مورد سیستم تلاش و پاداش در محیط کار می‌شوند، افسردگی به سراغ آن ها می‌آید. شایعات و سیاست ها در محیط کار باعث بروز افسردگی کاری می شوند.

 

اگر افراد در محل کار با قلدری مواجه شوند، معمولاً دچار افسردگی کاری می شوند. زمانی که نیازهای شغلی زیاد است و این نیازها برآورده نمی‌شود، افسردگی کاری به سراغتان می‌آید. حمایت های محدود در محل کار نیز بسیار تاثیرگذار هستند. انتظارات ناعادلانه از طرف کارفرما و حجم کاری بیش از حد و سوءمدیریت نقش بسزایی در افسردگی کاری دارند. همچنین عدم تناسب کار با شرایط و موقعیت شما قطعاً می‌تواند منجر به ناراحتی های عاطفی و جسمی شود.

 

این ناراحتی ها باعث فرسودگی شغلی شده و تعادل کار و زندگی شما را برهم خواهد زد. همین موضوع در افسردگی کاری بسیار تاثیرگذار است. شیفت های طولانی و بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز، باعث اختلال در خواب و زندگی روزمره می شود. بنابراین این موضوع می تواند استرس زا و خطرناک باشد. کارگران شیفتی به ویژه زنان بیشتر در معرض افسردگی و عدم سلامت روانی قرار می گیرند.

 

 

درمان افسردگی کاری و بهبود سلامت روانی

 

درمان افسردگی کاری و بهبود سلامت روانی

 

اگر دچار علائم افسردگی شغلی و عدم بهداشت روانی در محیط کار خود هستید، منتظر کمک نباشید. خودتان وارد عمل شوید. صحبت با سرپرست و یا رئیس می تواند اولین قدم مثبت باشد. البته به شرط آن که احساس کنید توسط آن ها حمایت خواهید شد. برخی اوقات تغییر در محل کار و یا جابجایی در یک سازمان می تواند به کاهش علائم افسردگی شغلی کمک کند.

 

 

 

بخوانید: بهترین رنگ‌‌ ها برای دفتر کار و بررسی اثرات روانی آن در محیط کار

 

گفتگو با منابع انسانی سازمان

 

می توانید با منابع انسانی خود در محیط کار وارد گفتگو شوید. برخی سازمان ها برنامه های مناسبی برای سلامت بهداشت روانی کارکنان در نظر گرفته اند. ممکن است این برنامه ها به شما پیشنهاد داده شود. سعی کنید درمان در محیط خارج از کار را شروع کنید. ترکیب روان درمانی و گاهی اوقات دارو درمانی و تغییر سبک زندگی به درمان افسردگی بسیار کمک می کند. از اطرافیان خود کمک بگیرید. این کمک می تواند به صورت آنلاین و حضوری باشد. همکاران و کارفرمایان معمولاً از جمله افرادی هستند که در ایجاد افسردگی کاری برای فرد تاثیرگذار هستند. بنابراین بهتر است با آن ها راجع به رفتارشان و فشارهایی که بر روی شما است، صحبت کنید.

 

بر اساس مطالعات انجام شده مداخلات بهداشت روانی در محیط کار از سوی منابع انسانی در کاهش افسردگی کارکنان بسیار تاثیرگذار است. بنابراین باید به مدیران، سرپرستان و کارمندان آموزش داد تا مکالمه هایی با یکدیگر داشته باشند. این مکالمه ها به آن ها در رفع مشکلات بسیار کمک خواهد کرد. علائم افسردگی کاری کاملاً طاقت‌فرسا هستند. شناسایی این علائم مانند اضطراب، گریه، بی حوصلگی و بی علاقه گی اولین قدم برای درمان است. مرحله بعدی کمک گرفتن است. اگر دچار افسردگی شغلی هستید، در مورد آن صحبت کنید. با منابع انسانی در محیط کار وارد مکالمه شوید. شما حتی می توانید از طریق روان درمانگر یا روانشناس به سراغ راه های جدی درمان بروید.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک