نقد و بررسی و خلاصه تمام قسمت های سریال « زخم کاری»

نقد و بررسی و خلاصه تمام قسمت های سریال « زخم کاری»


21 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 23 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی و خلاصه تمام قسمت های سریال زخم کاری

محمدحسین مهدویان با اولین پروژه سریال سازی خود در شبکه نمایش خانگی، موفقیتی بی نظیر را به دست آورد. سریال «زخم کاری» محصول شبکه فیلیمو به کارگردانی محمد حسین مهدویان و بازی جواد عزتی توانست در طی ۱۵ قسمت مهیج و نفسگیر طیف گسترده ای از بینندگان را با خود همراه کند. در ادامه با ما در سرویس هنر و سینما مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره سریال زخم کاری بخوانید.

 

سریال «زخم کاری» از معدود مجموعه های تلویزیونی ایرانی است که مستقیما از یک اثر ادبی اقتباس شده است. این سریال به کارگردانی محمد حسین مهدویان از رمان «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی زاد اقتباس شده است. رمان جنایی حسینی زاد پس از چند سال تأخیر نهایتا در سال ۱۳۹۵ از سوی نشر چشمه به چاپ رسید. این اثر که هم به لحاظ مضمون و هم سبک نویسندگی تجربه ای تازه در ادبیات فارسی بود، با استقبال خوب اهالی کتاب نیز مواجه شد. چنانچه تا به حال به چاپ چهارم نیز رسیده است. حال، باید چند سالی می گذشت تا این اثر ادبی که به نوعی بازنویسی مدرنی از نمایشنامه مشهور «مکبث» ویلیام شکسپیر بود، در قالب یک سریال تماشایی در شبکه خانگی اقتباس شود. اقتباسی که خوب هم از کار در آمد و توانسته توجه بسیاری از مخاطبان را نیز به خود جلب کند.

 

 

بیشتر بخوانید » خلاصه و نقد کتاب بیست زخم کاری «

 

 

مشخصات سریال «زخم کاری»

 

مشخصات سریال «زخم کاری»

 

ژانر: درام، اجتماعی

تهیه کننده: محمدرضا تخت کشیان

کارگردان:  محمد حسین مهدویان

نویسندگان: محمد حسین مهدویان

برپایه:‌ رمان کوتاه «بیست زخم‌کاری» نوشته محمود حسینی ‌زاد (اقتباسی آزاد و مدرن از «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر)

بازیگران: جواد عزتی،‌ رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، سیاوش طهمورث، الهه حصاری

آهنگساز: حبیب خزایی فر

فیلمبرداری: هادی بهروز

فصل ها: ۱

تعداد قسمت ها: ۱۵

مدت زمان هر قسمت: حدود ۵۰ دقیقه

توزیع‌ کننده: فیلیمو

پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

وضعیت سریال: به پایان رسید

زمان پخش: ۱۴ خرداد تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۰

سال تولید: ۱۴۰۰

درجه بندی سنی: ۱۵+

IMDb: ۸،۲

 

خلاصه داستان:

 

مالک مالکی با دسیسه نعمت ریزآبادی (حاج عمو)، رئیس باند بزرگی که فعالیت مافیایی در ساختمان سازی، فروش آثار عتیقه و مواد مخدر دارد را به زیر می کشد. ولی دردسرهای او و سمیرا، همسر جاه طلبش از همینجا شروع می شود.

 

رمان بیست زخم کاری، در قالب یک اقتباس ادبی گرم و جاندار

 

رمان بیست زخم کاری، در قالب یک اقتباس ادبی گرم و جاندار

 

«بیست زخم کاری» رمان کوتاه ۱۲۷ صفحه ای محمود حسینی زاد، از معدود رمان های فارسی است که طی دهه اخیر شانس اقتباس سینمایی و تلویزیونی را یافته است. محمود حسینی زاد ضمن آنکه به نوعی در اثر پر آشوب و هیجان خود به بازآفرینی نمایشنامه مشهور «مکبث» شکسپیر روی آورده، توانسته با ظرافت ها و ریزه کاری های خود به مضمونی کاملا آشنا بپردازد. ماجرای باندها و شبکه‌ های مخوف اقتصادی که حسینی زاد در قالب یک داستان بلند جنایی-گانگستری جمع و جور و ۱۲۷ صفحه ای به آن پرداخته، بحثی است که به خصوص طی یک دهه اخیر بسیار در کانون توجهات قرار گرفته است.

با وجودی که مدت هاست بر اهمیت پیوند خوردن ادبیات داستانی با سینما و تلویزیون تأکید ورزیده می شود، ولی همچنان جای خالی اقتباس های ادبی قوی در سینما و تلویزیون ایران خالی است. به این جهت، موفقیت سریال زخم کار می تواند به نوعی نقش مهمی در رونق گرفتن اقتباس های ادبی خصوصا در بخش شبکه نمایش خانگی ایفا کند. هر چند اقتباس از رمان کوتاه محمود حسینی زاد با توجه به لحن و سبک به خصوص اثر چالش های خاص خود را دارد. خصوصا که تبدیل کردن رمان کوتاهی ۱۲۷ دقیقه ای به یک سریال ۲۰ قسمتی نیاز به بسط و توسعه داستان و افزودن حواشی و خرده ماجراها و حتی شخصیت های تازه ای دارد.

سوای بحث اقتباس استقبال از زخم کاری و موفقیت آن می تواند پس از حضور محمد حسین مهدویان که از سینماگران شناخته شده سال های اخیر سینمای ایران است، راه را برای ورود سینماگر سرشناس دیگری در عرصه سریال سازی هموار کند. به خصوص که رونق بی سابقه شبکه نمایش خانگی در دوران کرونا نشان داده که سریالسازی در این بخش می تواند به لحاظ مالی نیز توجیه زیادی داشته باشد.

 

 

مختصری از کارنامه محمدحسین مهدویان

 

مختصری از کارنامه محمدحسین مهدویان

 

محمدحسین مهدویان پس از آثار مستندی که ساخت، رفته رفته وارد جریان فیلم های داستانی نیز شد و خوش هم درخشید. فیلم اول مهدویان به نام «ایستاده در غبار» نام داشت که توجهات زیادی را به خود جلب کرد و در چندین بخش جشنواره فجر از جمله بهترین کارگردانی و فیلمنامه نیز نامزد دریافت جایزه شد. پروژه سینمایی بعدی مهدویان «ماجرای نیمروز» هم حال و هوایی شبیه فیلم قبلی او داشت. فیلم های سینمایی بعدی محمدحسین مهدویان «رد خون»، «لاتاری»، «درخت گردو»، «شیشلیک» نام داشتند که دو فیلم آخر او به اکران عمومی نرسیدند.

اکنون پس از این تجربه ها، محمدحسین مهدویان سراغ سریال سازی آن هم در شبکه نمایش خانگی رفته است. هر چند تنها ۳ قسمت از زخم کاری از شبکه فیلیمو پخش شده، ولی این سریال نشان داده که مهدویان همچنان به سبک فیلمسازی خود وفادار مانده است. با این حال، زخم کاری کاملا نسبت به مضامین سایر آثار او که از سیاست و جنگ می گفتند به دور است. این بار مهدویان سراغ مضمونی اجتماعی تر رفته است. سریال زخم کاری با توجه به سبک و سیاق سایر تولیدات شبکه نمایش خانگی باید قادر به جذب خیل عظیمی از مخاطبان باشد. هدفی که با قصه ای منسجم، گروهی از بازیگران مشهور و همچنین سرمایه گذاری فیلیمو در کارگردانی و نویسندگی سریال داشته به نظر دور از دسترس نیست.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال گیسو / عاشقانه ۲ «

 

خلاصه قسمت های اول تا پنجم سریال زخم کاری

خلاصه قسمت های اول تا پنجم سریال زخم کاری

 

مالک مالکی (جواد عزتی) مدیر شرکتی است که اداره آن مالکیت آن بر عهده نعمت ریزآبادی ملقب به حاج عمو (سیاوش طهمورث) است. در قسمت اول سریال زخم کاری ریزآبادی، مالکی را مامور بستن قراردادی با یک شرکت نفتی نروژی می کند. شرکت نروژی می خواهد مبلغ قرارداد که بالغ بر میلیون ها دلار است را به حساب شرکت واریز کند، ولی مالکی که قصد کلاهبرداری دارد، ترتیبی می دهد تا تمام پول به حساب شخصی خودش واریز شود.

در قسمت دوم، ریزآبادی به مالکی ماموریت می دهد تا به مناسبت قرارداد بستن با شرکت نروژی میهمانی را در ویلای خودش برگزار کند. تمام کارکنان رده بالای شرکت به همراه خانواده هایشان به این میهمانی دعوت می شوند. ولی مالکی و همسرش سمیرا (رعنا آزادی‌ ور) از قبل برنامه دارند تا از شر حاج عمو خلاص شوند. سمیرا در شب میهمانی به حاج عمو مشروبات الکلی می خوراند تا مالکی بتواند او را در وان حمام خفه کند.

در قسمت سوم، جسد حاج عمو در وان حمام ویلای مالکی پیدا می شود. بنا به تشخیص پزشکی قانونی، علت مرگ حاج عمو مصرف همزمان الکل و مواد مخدر است. حالا منصوره دختر نعمت ریز آبادی (هانیه توسلی) که سال ها مسئول اداره دفاتر خارج از کشور بوده، به ایران بر می گردد. در قسمت چهارم سریال زخم کاری می بینیم که مالکی کاملا از اینکه توانسته با فشار خانواده ریزآبادی را مجبور به پس گرفتن سهمشان از شرکت کند خوشحال است. ولی همچنان مشکلی دارد که برای حل آن به سراغ کریم (امیرحسین هاشمی) از اعضای قدیمی شرکت می رود.

حتما بخوانید  10 تا از بهترین فیلم‌های برد پیت که حتما باید ببینید + امتیاز IMDB

 

 

خلاصه قسمت های ششم تا هفتم سریال زخم کاری

 

خلاصه قسمت های ششم تا هفتم سریال زخم کاری

 

به نظر می رسد که نجفی (مهدی زمین ‌پرداز) از ماجرای قتل حاج عمو خبردار شده، او حالا تصمیم گرفته که از مالکی باج بگیرد. مالکی هم که اصلا تحمل باجگیری را ندارد، کسی را اجیر می کند تا کار نجفی را یکسره کند. مالکی که به خوبی از کارهای غیرقانونی ناصر ریزآبادی (سعید چنگیزیان) در شرکت اطلاع دارد، تصمیم می گیرد او را در رسانه ها رسوا کند. به این ترتیب، مالکی برای اینکه بتواند فشار حداکثری را برخانواده ریزآبادی وارد کند، خبر دست داشتن ناصر در تجارت مواد مخدر را به برخی رسانه ها افشا می کند.

سمیرا در قسمت ششم به منزل مجللی که همیشه به آن چشم داشته نقل مکان کرده و حالا مشغول اسباب کشی و طراحی دکوراسیون است. مظفری (کاظم هژیر آزاد) که می خواهد اخوان (عباس جمشیدی‌ فر) را هم وارد برنامه هایشان کند به دفتر او مراجعه می کند. ولی مالکی که بی کار ننشسته و می خواهد کاری کند تا اخوان تمام اسناد و مدارک را به او تحویل دهد.

در قسمت هفتم سریال زخم کاری مالکی به دفتر کیش شرکت می رود و در آنجا اسنادی را به منصور می دهد. او به منصوره پیشنهاد می دهد که به دلیل قضایایی که برای ناصر پیش آمده، او به همراه ناصر از ایران برود. مالکی از منصوره می خواهد که وکالت تام شرکت را به او بدهد تا بتواند به وضعیت آشفته شرکت رسیدگی کند. منصوره هم که اصلا از ماجراهای پشت پرده خبر ندارد، وکالت تام را به مالکی می دهد. مالکی با عجله به شرکت می رود و به هیئت مدیره اعلام می کند که مدیر شرکت است. در همین حین، سودابه خدمتکار ریزآبادی (مائده طهماسبی) که ظاهرا اطلاعات دسته اول زیادی دارد به دستور مالکی به قتل می رسد.

 

 

خلاصه قسمت های هشتم تا دهم سریال زخم کاری

 

خلاصه قسمت های هشتم تا دهم سریال زخم کاری

 

در قسمت هشتم زخم کاری می بینیم که مالکی قدرت را در شرکت قبضه کرده است. میثم مالکی (مرتضی امینی‌ تبار) چند روزی است که به دنبال مائده می گردد، ولی نمی تواند او را پیدا کند. مائده تماس های او را بی جواب می گذارد. سمیرا به همراه هانیه (مه ‌یاس پازوکی) به شمال می روند تا به دنبال محوطه ای کاملا مناسب برای شهرک سازی بگردند. مائده هم که تصمیم شومی دارد، میثم را به شام دعوت می کند، ولی در غذا قرص می ریزد و هر دو از آن می خورند.

در قسمت نهم، مالکی کاملا احساس خطر کرده است. او با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، اطرافیان از او سهم می خواهند و همچنان احتمال برگشتن ناصر و منصوره به ایران وجود دارد. اکنون، مالکی تمام توان خود را به کار گرفته تا راهی برای فرار از این مخمصه پیدا کند. مائده و میثم به موقع به بیمارستان رسانده می شوند و هر جان سالم به در می برند. مالکی می تواند اعتماد میثم، مهناز (مه ‌لقا باقری) و مائده را به دست بیاورد. کیمیا (الهه حصاری) هم در این بین می تواند در اسناد شرکت محلی که ناصر مواد مخدر مخفی کرده را پیدا کند و آن را در اختیار مالک می گذارد. به این ترتیب، مالکی می تواند پرونده سنگینی برای ناصر دست و پا کند تا دشمنش تحت تعقیب قرار گیرد.

در قسمت دهم سریال زخم کاری، اولین جلسه هئیت مدیریه شرکت بدون اینکه منصوره، ناصر و میرلوحی در آن شرکت کنند برگزار می شود. در این جلسه که سمیرا، میثم و کیمیا در آن حاضر هستند، ظاهرا سمیرا به ارتباط کیمیا و مالک حساس تر می شود. مالکی می خواهد پسرش را درگیر کارهای مهمی کند تا بتواند در آینده اداره شرکت را به او بسپارد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه تمام فصل های سریال «دکستر (Dexter)»

 

 

خلاصه قسمت های یازدهم تا سیزدهم زخم کاری

 

خلاصه قسمت های یازدهم تا سیزدهم زخم کاری

 

میثم در دبی به زندان می افتد تا زندگی مالکی وارد بحران تازه ای شود. نگرانی بابت این ماجرا و حتی بیم اعدام میثم، مالک و سمیرا را به وحشت می اندازد. ظاهرا اتفاقاتی دور از چشم آنها در شرف وقوع است. شاید کسی می خواهد از آنها انتقام بگیرد. بالاخره مالکی می تواند با رشوه میثم را زندان دبی آزاد کند. ولی میثم همچنان از پدرش دلخور است که او را در دبی تنها گذاشته است.

در قسمت دوازدهم یک بحران تازه سراغ مالکی و شرکای شرکت می آید. این بار آتش‌ سوزی عمدی در انبار لاستیک شرکت اتفاق می افتد. مالکی متوجه می شود که میرلوحی و ناصر در این کار دست داشته اند و تصمیم می گیرد برای همیشه از شر این دو خلاص شود. مالکی در قسمت سیزدهم مقدمات را برای انتقال اسناد و دارایی هایش به میثم آماده می کند. اکنون که سمیرا با رازی که از ارتباطش با نعمت ریزآبادی برملا کرده، مشکلات تازه ای در روابط خانواده مالکی و ریزآبادی به وجود آمده است. میثم و مائده از شنیدن این خبر غافلگیر شده اند. این راز سرآغاز ماجراهای تازه ای می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال سرگذشت ندیمه «

 

خلاصه قسمت های چهاردهم و پانزدهم

 

در قسمت چهاردهم سریال زخم کاری مائده می میرد تا اختلافات بین خانواده های مالکی و ریزآبادی به اوج برسد. منصوره می خواهد هر چه زودتر ناصر و میرلوحی را به ایران برگرداند. سمیرا حالا با ادعایی که درباره پسرش کرده، خانواده اش را وارد باتلاقی کرده که به نظر راهی برای خروج از آن وجود ندارد. خود سمیرا هم وضعیت روحی آشفته ای دارد. در قسمت پانزدهم سمیرا به همراه دختر هانیه تصادف می کنند. هانیه دچار مرگ مغزی می شود تا روحیه سمیرا بیش از قبل روحیه به هم بریزد. همینطور مرگ مائده، میثم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به این ترتیب، خانواده از هر زمان دیگری وضعیت آشفته تری دارد.

مالکی در همین حال به هر ترتیبی می خواهد از خانواده اش پشتیبانی کند. اکنون با قتل مظفری و اخوان و رفتن کیمیا، او تنها شده است. حالا او می خواهد به هر ترتیب ممکن خانواده اش را از چنگال نیروی شومی که از زمان مرگ حاج عمو بر زندگی آنها سایه انداخته نجات دهد. به این ترتیب، مالک تصمیم می گیرد خودش به تنهایی ریزآبادی ها را از میدان به در کند. ولی در این راه ناکام می ماند و سرانجام با ضربه چاقوی منصوره از پای در می آید.

 

 

حواشی سریال زخم کاری

 

حواشی سریال زخم کاری

 

سریال زخم کاری با توجه به مضمون خود که به فساد اقتصادی سازمان یافته می پرداخت، در زمان پخش با حواشی زیادی مواجه شد. حواشی که حتی کتاب «بیست زخم کاری» و نویسنده آن محمود حسینی زاد را نیز بی نصیب نگذاشتند. رمان جنایی گانگستری حسینی زاد که پس از گذشت بیش از ۱۰ سال سرانجام در سال ۱۳۹۴ مجوز چاپ دریافت کرد، دوباره با شروع به ساخت سریال زخم کاری لغو مجوز شد. با این حال، در ابتدای پخش سریال زخم کاری، اخباری به گوش رسید که از ناموجود بودن کتاب بیست زخم کاری در بازار کتاب خبر می داد. حتی گمانه زنی هایی از سواستفاده نشر چشمه، ناشر کتاب از بازار داغ آن برای دلالی و بازارگرمی به گوش رسید.

ولی نهایتا مسئولان نشر چشمه در بیانیه ای که در صفحه اینستاگرام این انتشارات منتشر شد، ‌اعلام کردند که مجوز چاپ کتاب بیست زخم کاری با شروع تهیه سریال زخم کاری لغو شده است. حتی بعدا ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) جلوی آوردن نام کتاب در تیتراژ سریال را هم گرفت. به این ترتیب، نام رمان محمود حسینی زاد از قسمت چهارم زخم کاری دیگر در تیتراژ سریال نیامد!

ولی این پایان سنگ اندازی های ساترا نبود. در ادامه این سازمان، جلوی پخش قسمت هفتم سریال زخم کاری را گرفت و ایرادات زیادی را به آن وارد کرد. ساترا از عوامل سریال خواسته بود در مجموع ۱۲ مورد ممیزی را در قسمت هفتم سریال اعمال کنند تا این قسمت قابلیت پخش را داشته باشد. نهایتا قسمت سریال زخم کاری با حواشی فراوان با چهار روز تأخیر از فیلیمو پخش شد.

حتما بخوانید  نقد فیلم لیکریش پیتزا (Licorice Pizza) | به سبک عاشقانه های دهه هفتاد هالیوود

 

 

رکوردهای سریال زخم کاری

 

قسمت پانزدهم، آخرین قسمت سریال زخم کاری روز جمعه (۱۹ شهریور) در حالی پخش شد که توانست طی کمتر از ۲۴ ساعت، رکورد تماشای سریال های نمایش خانگی را جابه جا کند. قسمت قبلی زخم کاری هم یک هفته قبل رکورد بیشترین میزان دقیقه تماشا را به نام خود به ثبت رسانده بود. حال قسمت پانزدهم هم توانست با ۳۳ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۲۴ دقیقه در طی ۱۶ ساعت،‌ رکورد تماشای سریال های خانگی را به نام خود ثبت کند. همچنین قسمت های قبلی سریال زخم کاری مدت ها قبل رکورد دیگر سریال های پخش خانگی همچون «هم ‌گناه» و «آقازاده» را شکسته بودند.

قسمت چهاردهم زخم کاری هم رکورد ۲۹ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۶۸ دقیقه تماشا در ۱۶ ساعت را به ثبت رسانده بود. در همین حال، همزمان با پخش آخرین قسمت سریال زخم کاری بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی به خصوص توئیتر به بحث در مورد این سریال پرداختند. به این ترتیب، این اولین بار بود که یک سریال ایرانی به یکی از مباحث داغ کاربران ایرانی در توئیتر تبدیل می شد.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های دنیا براساس داستان های واقعی «

 

 

واکنش ها به سریال زخم کاری

 

واکنش ها به سریال زخم کاری

 

سریال زخم کاری سرانجام پس از کش و قوس های فراوان با پخش قسمت پانزدهم به پایان رسید. قسمت پایانی زخم کاری مطابق انتظار بیشترین تعداد بیننده را داشت، ولی بسیاری از پایان قابل پیش بینی آن انتقاد کرده بودند. هر چند زخم کاری به نوعی اقتباس مدرنی از «مکبث» بود و بسیاری از بینندگان از قبل با پایان نمایشنامه مشهور شکسپیر آشنا بودند. ولی همچنان برخی از بینندگان عقیده داشتند که سازندگان سریال می توانستند پایان بندی متفاوتی را برای زخم کاری درنظر بگیرند.

دیگر انتقاد بینندگان و منتقدان باورپذیر نبودن برخی اتفاقات قسمت چهاردهم سریال بود. برای مثال، بسیاری انگشت روی اتفاقات عجیب و غریب قسمت چهاردهم همچون تصادف سمیرا که منجر به مرگ هانیه می شود، همینطور مرگ تقریبا همزمان مائده و به قتل رسیدن اخوان و مظفری در اوکراین گذاشته بودند. اتفاقاتی که برخی از آنها سریع تر از آنکه قابل هضم باشد رخ دادند و برخی نیز بیش از حد سردستی بودند.

انتقاد دیگری که به قسمت پایانی زخم کاری شد، موسیقی متن آن بود. موسیقی متنی که با ترانه ای با صدای بهنام بانی همراه بود. البته همه مخالف پایان بندی سریال زخم کاری نبودند، بلکه برخی آن را برخورد کاملا کلاسیک کارگردان با ظاهر مدرن سریال دانستند. سریالی که به گفته این گروه از منتقدان پس از نقطه اوج و گره گشایی با شیبی مناسب به پایان خود رسید. در همین حال، بسیاری از منتقدان زخم کاری را یک اقتباس تلویزیونی بسیار قوی دانستند. و عنوان کردند، زخم کاری یکی از معدود سریال های موفق ایرانی است که طی سال های اخیر از روی یک اثر ادبی اقتباس شده است. بسیاری حفظ خط اصلی داستان رمان و همینطور ضرباهنگ تند آن را عامل موفقیت سریال محمدحسین مهدویان دانستند.

 

 

حال و هوای مکبث شکسپیر در سریال زخم کاری

 

حال و هوای مکبث شکسپیر در سریال زخم کاری

 

محمود حسینی زاد، نویسنده کتاب «بیست زخم کاری»،‌ اولین رمان خود را اقتباس مدرنی از مکبث شکسپیر دانسته است. از آنجایی که سریال زخم کاری هم اقتباسی از کتاب بیست زخم کاری بود، بسیاری از بینندگان همیشگی سریال به ماجراهای نمایشنامه مکبث و شباهت ها و تفاوت های سریال و کتاب با اثر ماندگار شکسپیر علاقه مند شدند. مکبث در زمره تراژی های شکسپیر قرار می گیرد. در ابتدای نمایشنامه مکبث، سه جادوگر به مکبث از فرماندهان دانکن، پادشاه اسکاتلند می رسانند که او به زودی پادشاه می شود.

مکبث به وسوسه همسرش بانو مکبث دانکن را به قتل می رساند و به مقام پادشاهی می رسد. او در ادامه در اثر بدگمانی های خود و همسرش بسیاری از نزدیکان و درباریان را از دم تیغ می گذراند. در اثر خونریزی های بی رحمانه مکبث جنگ داخلی به راه می افتد و خونریزی های بیشتری هم به وقوع می پیوندد. بانو مکبث در اوج جنون دست به خودکشی می زند. مکبث نیز به دست مکداف، سالار فایف کشته می شود تا انتقام همسر و فرزندانش را از او بگیرد. نهایتا مالکوم، پسر ارشد دانکن به مقام پادشاهی می رسد. با همین خلاصه داستان می توان به راحتی متوجه شباهت بین داستان و شخصیت های مکبث با سریال زخم کاری شد. پادشاه دانکن، پادشاه عادل اسکاتلند در نمایشنامه مکبث است که دو پسر به نام های مالکوم و دونال ‌بین دارد. او به تحریک بانو مکبث و به دست مکبث به قتل می رسد. دانکن سریال زخم کاری همان حاج عمو (نعمت ریزآبادی) است.

 

 

تفاوت ها و شباهت شخصیت های زخم کاری به مکبث

 

در سریال زخم کاری او به جای دو پسر یک پسر و دختر به نام های منصوره (در کتاب بیست زخم کاری منصور) و ناصر دارد. در رمان محمود حسینی زاد، حاج عمو دو پسر دارد، ولی محمدحسین مهدویان با تغییر منصور به منصوره توانسته پای ماجرای عاشقانه را که در نمایشنامه مکبث خبری از آن نیست به سریال باز کند. مالک مالکی هم بی شک مکبث، سردار دلیری است که به تحریک همسرش بانو مکبث/ سمیرا، زنی اغواگر و تشنه قدرت دست به قتل دانکن/ حاج عمو می زند. نجفی یکی دیگر از شخصیت های سریال زخم کاری است که همتایی در مکبث شکسپیر دارد. بن ‌کوو که هم رزم مکبث است، بیشترین شباهت را به نجفی دارد.

در سریال زخم کاری جای سه جادوگری که مکبث را فریب می دهند با دختربچه ای عوض شده است. در زخم کاری گاهی دختربچه ای را می بینیم که گاهی به مالک گاهی هشدار می دهد و گاهی او را تشویق می کند. با این حال، در رمان محمود حسینی زاد، به جای سه جادوگر، سه کولی داریم. همچنین در رمان شخصیت مائده وجود ندارد. میثم هم نه تنها پسر حاج عمو نبوده، بلکه از شخصیت های سریال هم نیست. هانیه بیست زخم کاری دختری بالغ است که پس از تصادف زنده می ماند. در مکبث این مالکوم است که پس از سرنگون کردن مکبث به پادشاهی می رسد. ولی در سریال زخم کاری ناصر نقش مهمی ندارد و این منصوره است نقش اصلی تری را ایفا می کند و اوست که انتقام پدر را می گیرد.

 

 

آیا زخم کاری سریال موفقی بود؟

 

احتمالا رکوردهای مختلفی که سریال زخم کاری به نام خود به ثبت رساند و همینطور هیاهویی که در شبکه های اجتماعی به راه انداخت، به تنهایی برای اینکه این سریال را موفق بدانیم کافی باشند. ولی زخم کاری با بازی های درخشان بازیگران اصلی خود به خصوص جواد عزتی توانست خاطره ای ماندگار را در اذهان بینندگان شبکه نمایش خانگی به یادگار بگذارد. جواد عزتی که در جان دادن به شخصیتی چند وجهی و پیچیده مالک مالکی که کمتر در سریال های ایرانی نظیر دارد، سنگ تمام گذاشت تا همچنان مرد شماره یک سینما و تلویزیون ایران باشد. بازی های سایر بازیگران زخم کاری همچون رعنا آزادی‌ ور، هانیه توسلی و سیاوش طهمورث هم فوق العاده ماهرانه و قوی بودند.

کارگردانی محمدحسین مهدویان، در اولین تجربه او در عرصه سریال سازی هم بسیار سنجیده و حرفه ای بود. فیلمنامه مهدویان هم با تمام کمی و کاستی ها و همینطور ممیزی های گاها دست و پاگیر، آنقدر قوی بود که توانست با وجود اضافه کردن خرده روایت ها و شخصیت های جدید زیاد نسبت به رمان باز از عهده حفظ ضرباهنگ تند و روایت منسجم آن بربیاید. موفقیت سریال زخم کاری نوید آن را می دهد تا به زودی شاهد حضور کارگردان ها و بازیگران پرآوازه سینما و تلویزیون در سایر سریال های شبکه نمایش خانگی باشیم.

 

 

کالابرگ الکترونیک