۳ طرز تهیه املت با رب یا گوجه‌ فرنگی به روش قهوه‌ خانه‌ ای و حرفه ای

۳ طرز تهیه املت با رب یا گوجه‌ فرنگی به روش قهوه‌ خانه‌ ای و حرفه ای


29 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه و نکات طلایی املت خوشمزه با رب یا گوجه‌فرنگی قهوه‌خانه‌ای حرفه‌ای

املت ربی و املت با گوجه فرنگی به روش قهوه خانه ای از انواع املت ایرانی و جزو آن دسته از غذاهای ایرانی ساده و خوشمزه است که در تمام وعده‌های غذایی پرطرفدار است. اما چرا املت ربی کافه ای خوشمزه است؟ اگر می‌خواهید یک املت حرفه‌ای و خوشمزه با طعم املت‌ ربی رستورانی و املت گوجه کافه‌های قدیمی و مشهور درست کنید باید فوت و فن‌های درست کردن آن را بلد باشید. طرز تهیه و فوت و فن‌های درست کردن املت با رب و املت با گوجه‌ فرنگی به روش قهوه‌ خانه ای برای صبحانه خوشمزه یا شام، ناهار و پیک نیک و نکات املت قهوه خانه ای با پیاز را در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

مواد لازم تهیه املت با گوجه فرنگی به روش قهوه‌ خانه‌ای اصل (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۴ عدد
گوجه فرنگی ۸ عدد متوسط
کره ۳۰ گرم
روغن مایع سرخ کردنی ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت املت گوجه فرنگی: ۱۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم املت گوجه: ۱۸۶ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه املت قهوه خانه‌ ای با گوجه فرنگی

مراحل طرز تهیه املت قهوه خانه‌ ای با گوجه فرنگی

مرحله اول؛ بلانچ کردن گوجه فرنگی

برای تهیه یک املت گوجه‌ فرنگی به روش قهوه‌خانه و حرفه‌ای حتما باید گوجه‌فرنگی‌ها را بعد از شستن «بلانچ» کنید. روش بلانچ کردن گوجه‌ فرنگی به این صورت است که بعد از جوش آوردن آب در یک قابلمه گوجه‌ فرنگی‌ها را به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب در حال جوش باقی بگذارید. سپس بلافاصله گوجه‌ فرنگی‌ها را در یک کاسه یخ بگذارید تا پوست آن‌ها به راحتی کنده شود.

مرحله دوم؛  جدا کردن پوست گوجه فرنگی و خرد کردن آن

برای درست کردن یک املت گوجه‌ فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه به هیچ‌وجه نباید گوجه‌فرنگی پوست داشته باشد. مگر اینکه املت را بخواهید با گوجه رنده شده یا پوره گوجه درست کنید. پس بعد از بلانچ کردن پوست گوجه را بگیرید و سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را در قطعات ریز و نگینی خرد کنید.

مرحله سوم؛ تفت دادن گوجه فرنگی

در این مرحله از آموزش املت قهوه خونه‌ای باید کره را در یک ماهیتابه بزرگ و ترجیحا روحی بریزید. کره که آب شد، گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا آب گوجه‌ فرنگی گرفته شده و گوجه فرنگی سرخ شود.

چطور املت قهوه خانه ای درست کنیم؟

مرحله چهارم؛ شکستن تخم مرغ‌ها در گوجه فرنگی

در آخرین مرحله از طرز تهیه املت با گوجه باید بعد از کشیده شدن آب گوجه‌ فرنگی روغن را اضافه کنید (اگر هم املت را رژیمی‌تر میل می‌کنید روغن را حذف کنید ولی خوشمزگی املت قهوه‌خانه ای به خاطر چرب و چیلی بودن آن است). روغن که داغ شد، تخم‌مرغ‌ها را داخل ماهیتابه بشکنید.

به هیچ‌وجه بلافاصله بعد از اضافه کردن تخم‌مرغ شروع به هم زدن املت نکنید. از سوی دیگر هم زدن تخم‌ مرغ نباید زیاد به تاخیر بیفتد چون تخم‌مرغ‌ها تکه تکه می‌شوند. چند ثانیه صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها کمی خودشان را بگیرند و سپس شروع به هم زدن کنید. نمک را هم در این مرحله اضافه کنید.

حتما بخوانید  طبع و مصلح دوغ چیست | ۱۲ مصلح دوغ برای انواع مزاج

اگر املت نرم دوست دارید ۵ دقیقه و اگر املت سفت دوست دارید ۱۰ دقیقه زمان برای پخت املت لازم است. در یک دقیقه پایانی پخت روی املت کمی فلفل سیاه بپاشید.

برای تهیه تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه، روغن مایع سرخ کردنی و کره به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مواد لازم املت قهوه خانه‌ای با رب گوجه فرنگی (املت ربی)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۴ عدد
روغن مایع یا حیوانی به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری سرپر
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه املت ربی

طرز تهیه املت قهوه خانه‌ای با رب گوجه فرنگی

مرحله اول؛ تفت دادن رب گوجه در روغن

یکی دیگر از روش‌های پخت املت قهوه خانه‌ای استفاده از رب به جای پوره گوجه است. برای تهیه املت ربی قهوه خانه‌ای باید برای ۴ عدد تخم مرغ ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع یا حیوانی (یا بیشتر) در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. در ریختن روغن مثل املت‌های قهوه‌خانه‌ای دست و دل باز باشید تا املت خوشرنگ و لعاب شود. سپس ۲ قاشق غذاخوری سرپر رب گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید. مهم‌ترین فوت و فن درست کردن این املت سرخ کردن رب در روغن است که موجب خوشرنگ شدن و خوشمزه شدن املت شما می‌شود.

مرحله دوم؛ شکستن تخم مرغ ها در رب گوجه سرخ شده

بعد از این که رب کاملا سرخ شد و رنگ باز کرد، تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کنید. مقداری هم نمک و فلفل سیاه روی تخم مرغ‌ها بپاشید. صبر کنید کمی سفیده تخم مرغ سفت شود. سپس املت ربی را به سرعت هم بزنید تا املت یکدست و خوشرنگ شود. ۵ دقیقه بعد از هم زدن املت شعله گاز را خاموش کنید. املت ربی را با پیاز و نان بربری یا نان سنگک سرو کنید. طرز تهیه نان بربری را بلد هستید؟

در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن جامد و نیمه جامد از جمله روغن حیوانی و رب گوجه فرنگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از افق کوروش خریداری کنید.

نحوه درست کردن املت قهوه خانه ای با پیاز

املت قهوه خانه ای معمولا پیاز ندارد اما نحوه درست کردن املت ربی و املت گوجه با پیاز هم بسیار ساده است. در طرز تهیه املت قهوه خانه ای با پیاز باید ابتدا پیاز نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید و بعد از این که پیاز سرخ شد، در صورت دلخواه کمی زردچوبه اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید، سپس رب گوجه فرنگی یا پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید.

طعم خامی رب گوجه که گرفته شد (اگر از پوره گوجه فرنگی استفاده می‌کنید آب گوجه فرنگی باید کشیده شود) کمی دیگر روغن در ماهیتابه بریزید، بعد تخم مرغ‌ها را در املت بشکنید و نمک و فلفل املت را اندازه کنید. املت را ۵ دقیقه هم بزنید تا تخم مرغ در املت سفت شود و بپزد.

در صورت تمایل زردچوبه و پیاز داغ منجمد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن املت ربی و املت با گوجه‌ فرنگی حرفه‌ای و رستورانی 

فوت و فن املت ربی و املت با گوجه‌ فرنگی حرفه‌ای و رستورانی 

  • اگر طعم پیاز داغ را در املت ربی و املت با گوجه می‌پسندید بعد از کشیده شده آب گوجه‌ فرنگی مقداری پیاز داغ که از قبل آماده کرده‌اید به آن اضافه کنید. طرز تهیه پیاز داغ را بلد هستید؟
  • اضافه کردن فلفل دلمه‌ای به املت ربی و املت با گوجه کاملا سلیقه‌ای است. در صورت تمایل بعد از کشیده شده آب گوجه‌فرنگی و به روغن افتادن آن می‌توانید فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید.
  • برای درست کردن یک املت گوجه‌ فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه بهتر است به املت با گوجه، رب‌ گوجه‌ اضافه نکنید. اما در صورت تمایل می‌توانید کمی پیش از به روغن افتادن گوجه‌فرنگی‌ها یک قاشق غذاخوری یا کمتر رب گوجه هم اضافه کنید.
  • یک روش دیگر برای درست کردن یک املت گوجه‌ فرنگی حرفه‌ای و خوشمزه که البته کاملا به سلیقه غذایی و ذائقه شما بستگی دارد این است که  پیاز داغ، یک حبه سیر رنده شده، و زردچوبه مخلوط با سبزی‌های معطر مثل جعفری را تفت بدهید و بعد گوجه‌ فرنگی‌های نگینی خرد شده را به این ترکیب اضافه کنید، وقتی آب گوجه‌ فرنگی جمع شد و به روغن افتاد، تخم مرغ‌ها را بشکنید.
حتما بخوانید  ۱۷ علائم گرمازدگی + ۱۶ روش درمان سریع گرمازدگی و پیشگیری از آن

دستور تهیه املت ربی قهوه خانه و حرفه ای به روش رستورانی

  • برای طرز تهیه املت با گوجه فرنگی اگر فرصت بلانچ کردن گوجه‌فرنگی‌ها را ندارید آن‌ها را رنده کنید یا در مخلوط‌کن پوره کنید.
  • در روش تهیه املت قهوه‌خانه ای یک نکته طلایی است است که در یک ظرف جداگانه رب گوجه فرنگی و آب جوش را به خوبی ترکیب کنید، سپس به ماهیتابه اضافه کنید و رب را در روغن تفت دهید.
  • اگر دوست دارید تخم‌مرغ‌ها در املت به صورت درسته باشند به جای هم زدن، درب ماهیتابه را بگذارید و بنا بر سلیقه و هر مقدار که دوست دارید تخم‌مرغ‌ها سفت یا عسلی یا حد وسط این دو باشند شعله گاز را خاموش کنید و بلافاصله درب ماهیتابه را بردارید.
  • اگر احساس کردید به مقدار بیشتری کره یا روغن نیاز دارید طبق نظر خودتان مقداری دیگر کره، روغن حیوانی یا روغن مایع قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها به محتویات ماهیتابه اضافه کنید. 
  • برای تهیه املت قهوه خانه‌ای باید در استفاده از روغن دست و دل باز باشید.
  • اگر می‌خواهید تخم‌مرغ‌ها را در املت هم بزنید به هیچ‌وجه درب ماهیتابه را نبندید. یک روش بهتر این است که قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ‌ها به رب یا گوجه‌ فرنگی، آن‌ها را در یک ظرف جداگانه هم بزنید و سپس به تابه اضافه کنید. کمی که سفیده تخم‌مرغ خودش را گرفت آن را هم بزنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از مقداری سیر رنده شده یا پودر سیر در املت قهوه خانه‌ای استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید پودر سیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • املت ترکیه‌ای یا املت «منه من» هم با تخم مرغ، پوره گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای درست می‌شود.
  • املت اسپانیایی یا املت تورتیلا هم یکی از انواع مشهور املت در رستوران‌های مشهور دنیاست.

اگر شما هم تجربه یا فوت و فن خاصی برای خوشمزه‌تر شدن املت ربی یا املت گوجه‌ فرنگی قهوه‌خانه‌ای دارید در قسمت نظرات این مقاله حتما با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

علت چسبیدن املت ربی و املت گوجه به کف ماهیتابه چیست؟

مهم‌ترین دلیل چسبیدن املت قهوه خانه‌ای به کف تابه، کم بودن مقدار روغن املت است. اگر از مقدار روغن بیشتری در این املت استفاده کنید، املت شما خوشمزه‌تر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که در زمان پخت املت شعله گاز نباید خیلی زیاد باشد.

برای تهیه املت با پیاز چه زمانی پیاز را اضافه کنیم؟

املت قهوه خانه ای معمولا پیاز ندارد اما نحوه درست کردن املت ربی و املت گوجه با پیاز هم بسیار ساده است. در طرز تهیه املت قهوه خانه ای با پیاز باید ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید و بعد از این که پیاز سرخ شد، رب گوجه فرنگی یا پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و بعد تخم مرغ بزنید.

املت قهوه‌خانه ای را در چه ماهیتابه‌ای درست کنیم؟

بهترین ماهیتابه برای درست کردن املت ربی و املت گوجه به روش قهوه خونه ماهیتابه روی یا روحی است. بهتر است از ماهیتابه چدن یا تفلون استفاده نکنید.

کالابرگ الکترونیک