۱۵ بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب | درمان قطعی در طب سنتی

۱۵ بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب | درمان قطعی در طب سنتی


2 دی 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۴ بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب | درمان قطعی در طب سنتی

«کبد چرب» یکی از بیماری‌های فراگیر و پیش رونده قرن ۲۱ است که ارتباط چندانی به سن و سال ندارد. سبک زندگی مدرن و کم‌تحرکی در کنار مصرف بیش از حد غذاهای چرب و فست‌فود، استعمال دخانیات و نوشابه‌های گازدار و … از جمله عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب به خصوص در نسل جوان و میانسال هستند. اما پیشگیری از مبتلا شدن به کبد چرب با اندکی تغییر در سبک زندگی و تغذیه امکان‌پذیر است.  در مجله کوروش  همراه ما تا به شما بگوییم غذاهای مناسب کبد چرب در طب سنتی کدامند.

 

 

برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب در سرویس سلامت، به شما می‌گوییم برای کبد چرب چی بخوریم؟ رژیم غذایی کبد چرب در طب سنتی چیست و چه تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا خطرات ناشی از ابتلا به بیماری کبد چرب را به حداقل برسانید.

 

همچنین در این مقاله به بدترین غذاها برای کبد چرب اشاره می‌کنیم. لیست بهترین غذاها برای کبد چرب را نیز بازگو خواهیم کرد.

 

 

چرا کبد چرب می‌شود؟

 

ذخایر انرژی موجود در بدن برای تولید انرژی جهت انجام فعالیت‌های روزانه فرد و انرژی مورد نیاز اندام‌ها برای ساخت سلول و بازسازی بدن مصرف می‌شود. اما در صورت پیش گرفتن یک سبک زندگی و تغدیه ناسالم، کبد خود به تنهایی شروع به تولید چربی و چرب شدن می‌کند و اگر میزان این چربی به بیشتر از حد معمول و مورد نیاز کبد برسد این امر سبب ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود.

 

چرا کبد چرب می‌شود؟

 

در مجموع دو نوع کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکی و کبد چرب غیر الکلی. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ الکل است در حالی‌ که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند. از سوی دیگر برخی زنان در طول دوران بارداری به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

 

افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شوند در ابتدا هیچ علامت خاصی ندارند. معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. با این‌ همه ممکن است علائمی مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و … در برخی افراد وجود داشته باشد. از این رو تشخیص درست و به‌موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از شروع روند درمان ضروری است.

 

برای درمان کبد چرب تا این لحظه یک روش درمان قطعی کشف نشده است. اما کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حدود زیادی امکان‌پذیر است.

 

 

برای درمان کبد چرب این غذاها را بخورید

 

شاید بارها این سوال را از خود کرده‌اید. برای جلوگیری از کبد چرب چه بخوریم؟ برای کبد چرب چی خوبه بخوریم؟ غذاهای مفید برای کبد چرب در طب سنتی چیست؟

 

جواب همه سوال‌هایی که در ذهنتان می‌گذرد اینجاست!

 

 برای درمان کبد چرب این غذاها را بخورید

 

یک رژیم غذایی برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب و درمان کبد چرب شامل طیف گسترده‌ای از انواع غذاهای کم‌ کالری و سرشار از فیبر است. کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین کمک زیادی به افزایش سوخت و ساز چربی‌ها و کاهش عوارض ابتلا به کبد چرب کمک می‌کنند. در این میان مواد غذایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کنند بسیار موثر هستند.

 

اما بهترین غذاها برای درمان فوری و قطعی کبد چرب در طب سنتی عبارتند از:

 

 

۱- سیر برای کاهش وزن و بهبود کبد چرب

 

برای کبد چرب چی بخوریم؟ یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب سیر است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

سیر برای کاهش وزن و بهبود کبد چرب

 

طبق نتایج یک تحقیق صورت گرفته در این زمینه پودر سیر سبب کاهش وزن در افراد دچار چاقی و نیز بهبود عوارض مربوط به کبد چرب است.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه همبرگر بوقلمون خانگی و دست ساز

 

 

۲- اسیدهای چرب امگا ۳؛ برای کاهش سطح چربی کبد

 

اسیدهای چرب امگا ۳ سطح چربی کبد و نیز سطح کلسترول و چربی بد خون را در افراد مبتلا به کبد چرب کاهش می‌دهند.

 

اسیدهای چرب امگا 3؛ برای کاهش سطح چربی کبد

 

البته هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات این مسئله باید صورت بگیرد اما خوردن غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ از جمله ماهی سالمون، ماهی ساردین، انواع آجیل و گردو و تخم کتان احتمالا به کاهش چربی کبد کمک می‌کنند.

 

بنابراین زمانی که این سوال به ذهنتان آمد برای کبد چرب چی بخورم؟ انواع آجیل و مواد غذایی سرشار از امگا ۳ را امتحان کنید.

 

 

۳- قهوه و درمان کبد چرب

 

نوشیدن قهوه صبحگاهی عادت اغلب افراد در سرتاسر دنیاست اما این یک فنجان قهوه داغ بیشتر از یک نوشیدنی خوش‌طعم و خوشبو روی سلامت انسان تاثیر دارد. براساس تحقیقات علمی ثبت شده، افرادی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه ‌می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر به بیماری سیروز کبدی مبتلا می‌شوند.

 

قهوه و درمان کبد چرب

 

 همان‌طور که می‌دانید در بیماری «سیروز کبدی» بافت کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده و در اکثر موارد منجر به مرگ می‌شود. پس اگر به تشخیص پزشک مبتلا به کبد چرب هستید حداقل یک یا دو فنجان قهوه را در وعده صبحانه جا دهید.

 

ازخواص درمانی قهوه این است که حاوی اسید کلروژنیک است و این اسید حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که خواص ضد‌التهاب دارند. اسید کلروژنیک به کاهش کلسترول خون و نیز فشار خون تا حدود زیادی کمک می‌کند.

 

 

۴- کلم بروکلی برای درمان قطعی و فوری کبد چرب

 

اگر از ما بپرسید برای درمان کبد چرب چی بخوریم؟ ما به شما کلم بروکلی را پیشنهاد می‌کنیم. جا دادن مقادیر زیادی از سبزیجات یک درمان موثر برای کاهش عوارض ابتلا به کبد چرب است اما در این میان «کلم بروکلی» برای افراد مبتلا به کبد چرب بسیار مفید است.

 

طبق یک تحقیق ازمایشگاهی کلم بروکلی از تشکیل چربی در کبد موش‌های آزمایشگاهی پیشگیری می‌کند.

 

کلم بروکلی برای درمان قطعی و فوری کبد چرب

 

 اگر چه هنوز نیاز به تحقیق بیشتر در مورد این تاثیر روی کبد انسان احساس می‌شود اما شواهد اولیه بسیار امیدوار کننده است. به این ترتیب کلم بروکلی به صورت بخارپز یکی از بهترین غذاها برای درمان فوری و قطعی کبد چرب در طب سنتی است.

 

 

۵- آیا چای سبز در درمان کبد چرب موثر است؟

 

چی بخوریم برای کبد چرب؟ چای سبز! استفاده از چای به عنوان درمانی برای انواع بیماری‌ها از هزاران سال پیش مرسوم بوده است. چای سبز میزان چربی مضر خون را کاهش می‌دهد و سطح بالای آنتی‌اکسیدان در چای سبز هم به این امر کمک می‌کند.

 

 آیا چای سبز در درمان کبد چرب موثر است؟

 

 به این ترتیب چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای ماده شیمیایی «کاتچین» به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. اگر مبتلا به کبد چرب هستید یا برای پیشگیری از آن روزانه ۳ تا چهار فنجان چای سبز بنوشید.

 

 

۶- آب هویج و هویج برای درمان کبد چرب

 

هویج یکی از منابع غنی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. کاروتنوئیدها و از جمله بتاکاروتن از جمله بهترین مواد غذایی درمان قطعی و فوری کبد چرب هستند. علت این امر هم مشخص است. کبد برای حذف ضایعات صفرا تولید می کند.

 

آب هویج و هویج برای درمان کبد چرب

 

اما صفرا تا زمانی که چربی وارد روده کوچک شود، در کبد و کیسه صفرا باقی می‌ماند. کاروتنوئیدها محلول در چربی هستند. بنابراین زمانی که هویج یا آب هویج می‌خورید، بتاکاروتن موجود در هویج سبب تحریک آزاد شدن صفرا و ورود آن جریان خون و در نتیجه حذف مواد زائد می‌شود.

 

مطالعات آزمایشگاهی که در این زمینه روی موش‌ها انجام گرفته نشان داد که بتاکاروتن ممکن است از آسیب کبدی ناشی از الکل هم جلوگیری کند.

 

 

۷- گردو و آجیل برای درمان کبد چرب

 

 برای کبد چرب چی بخوریم؟ از خواص گردو این است که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت مشخص شد که خوردن گردو عملکرد کبد را در افرادی که مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند کاهش می‌دهد.

 

گردو و آجیل برای درمان کبد چرب

 

علاوه بر این آجیل و سایر مغزها مثل پسته، بادام و فندق برای کم کردن عوارض ابتلا به کبد چرب مفید هستند.

 

 

۸- آووکادو برای درمان کبد چرب

 

آووکادو سرشار از چربی‌های خوب و مفید، خواص تغذیه‌ای غیرالتهاب و فیبرهای محلول در آب است که به کاهش قند خون کمک می‌کنند.

 

آووکادو برای درمان کبد چرب

 

۹- سویا و لبنیات کم چرب بهترین ماده برای درمان کبد چرب

 

حتما بخوانید  رفع بوی بد ماهی | ۱۸ روش ساده از بین بردن بوی زهم ماهی

برخی از پروتئین‌ها قادر به محافظت از بدن در برابر چرب شدن کبد هستند. سویا و لبنیات کم چرب سطح قند خون را متعادل نگه می‌دارند و با کمک به تشکیل بافت ماهیچه‌ای از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می‌کنند.

 

سویا و لبنیات کم چرب بهترین ماده برای درمان کبد چرب

 

در اینجا با ۹ غذا و مواد غذایی که برای کبد چرب باید بخوریم آشنا شدید. امیدوارم جواب سوال چی بخورم برای کبد چرب خوبه؟ در این مقاله داده شده است.

برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب چه نخوریم؟

 

برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب چه نخوریم

 

علاوه بر توصیه پزشکان به خوردن برخی مواد غذایی برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب، به همین منظور باید از خوردن برخی مواد خوراکی هم جلوگیری کرد. برخی از بدترین غذاها برای درمان فوری و قطعی کبد چرب در طب سنتی عبارتند از:

 

۱۰- شکر و شکر افزوده خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد!

 

غذاهای آماده، انواع اسنک و نوشیدنی‌های شیرین شده با فروکتوز خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند. اما فروکتوز چیست؟ فروکتوز تقریبا در تمام میوه‌ها و سبزیجاتی مثل ذرت موجود است؛ فروکتوز حتی داخل قهوه نیز ریخته می شود.

 

شکر و شکر افزوده خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهد!

 

البته این به آن معنا نیست که دیگر نمی توان میوه خورد یا نمی‌توان قهوه را شیرین کرد، زیرا این نوع فروکتوز برای بدن خطری ندارد. مشکل آن نوع فروکتوزی است که در غذاهای فرآوری شده ریخته می‌شود. یکی از اثرات سوء فروکتوز موجود در غذاهای فراوری شده، بزرگ شدن سلول‌های قلب و البته چرب شدن کبد است.

 

اگر شما به طور مرتب این فروکتوز را به بدن وارد کنید مثل این است که با یک قطره‌چکان چربی را وارد کبد خود می‌کنید. این کبد چرب در واقع کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها باید از مصرف فروکتوزِ موجود در غذاهای فرآورده شده خودداری کنید. 

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۳ بیماری دردناک از کبد چرب تا نقرس با مصرف قند و شکر

 

 

۱۱- مصرف نوشیدنی‌های الکلی؛ عامل مهم در ابتلا به کبد چرب

 

نوشیدنی‌های الکلی یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به کبد چرب هستند. پس برای درمان کبد چرب باید به طور جدی  از نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید چون کبد چرب قادر به تجزیه الکل نیست. افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی هم باید از نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنند.

 

 

۱۲- خوردن غلات بدون سبوس ممنوع

 

غلات بدون سبوس و فرآوری شده مثل نان سفید، پاستا و ماکارونی بدون سبوس و برنج سفید به هیچ عنوان به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه نمی‌شوند.

 

خوردن غلات بدون سبوس ممنوع

 

این غلات به خاطر از دست دادن فیبر خود، فقط سبب بالا رفتن قند خون در فرد به خصوص افراد مبتلا به کبد چرب می‌شوند. برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب بهترین نوع غلات، ماکارونی، پاستا و برنج برای تمامی افراد به خصوص افراد مبتلا به کبد چرب نوع کامل و سبوس‌دار آن است.

 

 

۱۳- غذاهای شور و سرخ شده عامل بروز چاقی و چرب شدن کبد

 

غذاهای چرب، شور و بیش از حد سرخ شده علاوه بر خطر بالا رفتن وزن و بروز چاقی، از جمله مهم‌ترین عوامل ابتلا و تشدید کبد چرب هستند.

 

غذاهای شور و سرخ شده عامل بروز چاقی و چرب شدن کبد

 

 برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب از انواع ادویه و سبزی‌های معطر مثل زنجبیل، زردچوبه، دارچین، سرکه سیب و لیموترش به جای نمک استفاده کنید و به جای سرخ کردن مواد غذایی از روش‌های آب‌پز و کبابی استفاده کنید.

 

 

۱۴- گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید

 

انواع مختلف گوشت قرمز شامل مقادیر زیادی چربی اشباع هستند. بهترین نوع گوشت مصرفی برای کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب استفاده از انواع گوشت کم چرب سفید و قرمز (حتی اگر گوشت قرمز استفاده می‌کنید بهتر است کم چربی باشد)، ماهی، توفو، گوشت سفید و استفاده از روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون فرابکر است.

 

 

۱۵- سبک زندگی خود را تغییر دهید

 

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش عوارض ابتلا به بیماری کبد چرب و درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی است. خودتان را به ورزش روزانه عادت دهید. سه تا پنج روز در هفته و هر روز به مدت نیم ساعت ورزش کنید. زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستید روی تردمیل بدوید. یک جا ننشینید و تحرک داشته باشید.

 

مصرف غذاهای فست‌فودی و فرآوری شده و دخانیات را کنار بگذارید. میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید و تا آن‌جا که می‌توانید از رژیم غذایی مدیترانه‌ای (سرشار از غذاهای دریایی، زیتون و روغن زیتون و سبزیجات مختلف) پیروی کنید.

 

 

منبع:  Medical News Today

 

 

کالابرگ الکترونیک